abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 januari 2024 @ 13:04:31 #26
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212187170
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 12:15 schreef Farenji het volgende:

Ik dacht dus eigenlijk dat karnemelk gepasteuriseerd is, en daardoor geen gunstige bacterien meer bevat. Dat klopt wel maar daarna wordt het pas gefermenteerd, met toegevoegde bacterien dus is het inderdaad goed voor de darmflora. Dat wist ik niet. Misschien toch weer eens proberen.
Als je melk verzuurd met melkzuur bacteriën is het daarna in de koeling sowieso lang houdbaar. Het is immers al "bedorven"
  zaterdag 27 januari 2024 @ 13:06:54 #27
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212187196
Was vorige week in een groot chique hotel, een enorm ontbijtbuffet. wel 6 soorten "melk" UHT melk, Havermelk, amandelmelk, sojamelk etc, maar geen verse melk of karnemelk
pi_212187502
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 12:15 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik dacht dus eigenlijk dat karnemelk gepasteuriseerd is, en daardoor geen gunstige bacterien meer bevat. Dat klopt wel maar daarna wordt het pas gefermenteerd, met toegevoegde bacterien dus is het inderdaad goed voor de darmflora. Dat wist ik niet. Misschien toch weer eens proberen.
Ja als je maar karnemelk uit de koeling koopt. Campina heeft ook langlekker maar daar zit nix levends meer in. Is ook niet te zuipen. Alsof je hele jonge kaas aan het drinken bent
  zaterdag 27 januari 2024 @ 13:59:45 #29
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212187775
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 13:35 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Ja als je maar karnemelk uit de koeling koopt. Campina heeft ook langlekker maar daar zit nix levends meer in. Is ook niet te zuipen. Alsof je hele jonge kaas aan het drinken bent
Langer houdbare melk is net zo smerig als UHT melk, ik drink het niet, gelukkig verkoop de Aldi-Sued hier biologische melk die minimaal bewerkt is, alleen gepasteuriseerd, niet langer houdbaar, niet gehomogeniseerd. Smaakt echt stukken beter.
Langer houdbaar geeft zo een kooksmaak er aan (carameliseren van de melksuikers), en homogeniseren een karton smaak (Eiwitten worden beschadigd).
pi_212187790
Lekker, ik drink het alleen bijna nooit. Koken heb ik er ook nooit mee gedaan, wel bakken: door het beslag voor de scones.
pi_212188438
Toen ik jong was zat er altijd een oudere bij mij aan tafel die de overgebleven aardappels prakte met karnemelk en daar dan heerlijk van smulde :r
  zaterdag 27 januari 2024 @ 15:47:52 #32
485927 DrTokkie
Lubricated Mirror
pi_212188799
quote:
99s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 15:05 schreef praadje het volgende:
Toen ik jong was zat er altijd een oudere bij mij aan tafel die de overgebleven aardappels prakte met karnemelk en daar dan heerlijk van smulde :r
Die goede tijd dat mensen reuzel nog waardeerden.
Everytime You Installed Microsoft Windows Subsystem for Linux, Jesus Christ Killed a Puppy
Ter nagedachtenis voor overleden Debian Linux Ontwikkelaars: https://tinet.nl
  zaterdag 27 januari 2024 @ 15:50:06 #33
485927 DrTokkie
Lubricated Mirror
pi_212188818
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 13:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Langer houdbare melk is net zo smerig als UHT melk, ik drink het niet, gelukkig verkoop de Aldi-Sued hier biologische melk die minimaal bewerkt is, alleen gepasteuriseerd, niet langer houdbaar, niet gehomogeniseerd. Smaakt echt stukken beter.
Langer houdbaar geeft zo een kooksmaak er aan (carameliseren van de melksuikers), en homogeniseren een karton smaak (Eiwitten worden beschadigd).
Verschil tussen 3 dagen houdbare melk en langdurig houdbaar is bizar groot. Om switchen is en blijft even wennen.
Everytime You Installed Microsoft Windows Subsystem for Linux, Jesus Christ Killed a Puppy
pi_212189577
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 13:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ja nou ja dat is kwestie van smaak. Maar er zijn mensen die langer houdbare melk willen. Daarom bestaat er UHT melk :)
  zaterdag 27 januari 2024 @ 17:54:02 #35
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212189626
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:43 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Ja nou ja dat is kwestie van smaak. Maar er zijn mensen die langer houdbare melk willen. Daarom bestaat er UHT melk :)
Moeten ze lekker zelf weten. Maar langer houdbare melk en UHT zijn 2 verschillende producten. Wat mij vooral stoort is dat vrijwel niet bewerkte, ouderwetse alleen gepasteuriseerde melk tot voor kort eigenlijk alleen nog direct bij de boer te krijgen was of in sommige Biowinkels. Heb jarenlang geen melk gedronken omdat het allemaal "Lekker lang houdbaar" troep was.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 17:56:05 #36
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212189634
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 15:47 schreef DrTokkie het volgende:

[..]
Wat spekvet, ganzenvet, eendenvet of kippenvet op een goed stuk brood, goddelijk!
  zaterdag 27 januari 2024 @ 17:58:04 #37
485927 DrTokkie
Lubricated Mirror
pi_212189644
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat spekvet, ganzenvet, eendenvet of kippenvet op een goed stuk brood, goddelijk!
Met Zuster Bloedwijn erbij.
pi_212189668
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Moeten ze lekker zelf weten. Maar langer houdbare melk en UHT zijn 2 verschillende producten. Wat mij vooral stoort is dat vrijwel niet bewerkte, ouderwetse alleen gepasteuriseerde melk tot voor kort eigenlijk alleen nog direct bij de boer te krijgen was of in sommige Biowinkels. Heb jarenlang geen melk gedronken omdat het allemaal "Lekker lang houdbaar" troep was.
Tsja omdat de meerderheid van de consumenten, melk wil hebben die langer dan 3 dagen houdbaar is. Anders moet je idd naar bio winkels toegaan. Zo werkt vraag en aanbod nou eenmaal. En wat bedoel je trouwens met "verschillende producten"?
Het is beide melk, compositie is precies hetzelfde.
pi_212191758
O+ Karnemelk O+
  zaterdag 27 januari 2024 @ 20:43:33 #40
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212211314
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 15:47 schreef DrTokkie het volgende:

[..]
Heerlijk met een beetje bruine suiker!
pi_212238515
Met karnemelk vlees marineren doen ze veel in Amerika voornamelijk Kip.
https://www.google.com/se(...)ermilk+marinade#ip=1

Maar ook Lam en Rund etc. de zurige bestanddelen in de karnemelk maken het vlees malser.

Ikzelf heb het nooit geprobeerd omdat ik karnemelk niet lekker vind en witte marinade ook niet smakelijk vind uitzien. Dus wat smaak betreft heb ik geen ervaring... :)
  woensdag 31 januari 2024 @ 16:33:55 #43
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212238630
quote:
15s.gif Op maandag 22 januari 2024 10:40 schreef junkiesietze het volgende:
Je moet toch kip een nachtje in de karnemelk laten zwemmen voordat je fried chicken maakt?
Dit is dus waar ik het voor gebruik af en toe.
  woensdag 31 januari 2024 @ 17:23:19 #44
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212239247
Joghurt heeft hetzelfde effect, melkzuur, en wordt in de Indiase/Hindustaanse keuken veel gebruikt
pi_212239337
Heerlijk! En ik heb het wel eens gebruikt bij het maken van sodabrood of pannenkoeken.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 24 februari 2024 @ 17:18:39 #46
65846 Bocaj
47th President.
pi_212567670
25 GEZONDHEIDSVOORDELEN VAN KARNEMELK.
quote:
Karnemelk heeft ook verschillende toepassingen voor het koken.

Omdat het een bedwelmende mix van zuren, calcium en verschillende enzymen heeft, is het effectief en kan het ook worden gebruikt om vlees mals te maken.
Het kan ook worden gebruikt voor het aromatiseren van gevogelte en verschillende soorten vis. Het voegt een speciale smaak en aroma toe aan gerechten waarin het wordt gebruikt.
Het is onmisbaar bij het maken van cakes en lichte, sappige koekjes en het kan zelfs worden gebruikt om wafels en pannenkoeken mee te maken.
Maïsbrood dat is bereid met karnemelk blijft vochtig en droogt niet uit zoals ander maïsbrood dat is gemaakt volgens normale recepten.
Wanneer kip wordt gedrenkt in karnemelk en dan gebakken, is het sappiger en zacht. Veel recepten uit de oosterse en mediterrane regio's raden aan om geiten- en lamsvlees te marineren in karnemelk om de smaak en de textuur te verbeteren.
Het is in de jachtgemeenschappen ook een bekend feit dat karnemelkpekel de rauwe smaak van wilde kalkoen en wildbraad onderdrukt, waardoor het smakelijker wordt. Het calcium in dit zuivelproduct activeert de enzymen van de spieren en het bindweefsel, waardoor eiwitten worden afgebroken en het vlees zachter en minder vezelig wordt.
Fermenteer karnemelk en gebruik het tijdens het zomerseizoen in koude soepen. Je zult genieten van de smaak die het geeft en je zult ook de voedingsstoffen aanvullen, die je verliest door te zweten. Jam, bessen en zelfs groentenpurees zoals spinazie en broccoli kunnen aan karnemelk worden toegevoegd om je eigen speciale drankje met verschillende smaken te maken.
quote:
Tot slot...

Karnemelk is een gezonde, verfrissende drank die vooral wanneer de temperatuur hoog oploopt en de zon meedogenloos schijnt de lichaamstemperatuur verlaagt. Je zal je zelfs op de heetste zomerdag verkoeling bieden.
Melkzuur, het hoofdbestanddeel van deze drank, verbetert het immuunsysteem van het menselijk lichaam en houdt het bestand tegen ziekten en bacteriële infecties. Karnemelk is ook een belangrijk voedingsmiddel voor gewichtsverlies omdat het zonder calorieën alle essentiële voedingsstoffen en vitamines bevat. Het bevordert de spijsvertering en het helpt de vochtbalans op peil te houden en zorgt voor een goede gezondheid van het maagdarmkanaal.
Ik blijf het wel drinken. Het lijkt wel een superfood product.
  Moderator zaterdag 24 februari 2024 @ 19:53:42 #47
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212569489
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik drink eigenlijk maar eens per jaar melk, als ik bij een kameraad op bezoek ben die een melkveehouderij heeft. Direct uit de tank, >4,5% vet

[ Bericht 1% gewijzigd door derLudolf op 24-02-2024 20:45:13 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212570473
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 19:53 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik drink eigenlijk maar eens per jaar melk, als ik bij een kameraad op bezoek ben. Direct uit de tank, >4,5% vet
homo
  Moderator zaterdag 24 februari 2024 @ 20:46:11 #49
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212570766
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 20:37 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
homo
Sapiens

Essentieel detail toevoegd
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212607279
Wij aten vroeger thuis aardappelen met botersla, spekjes en karnemelksaus. Zuur en spekjes gaat natuurlijk prima samen. Het was best lekker maar ik heb het idee dat er meer in had gezeten.

Je kunt ook karnemelk gebruiken om een gratin van zoete aardappel te maken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')