quote:
Op dinsdag 23 januari 2024 08:34 schreef Isabeau het volgende:Dus als je een blaasontsteking hebt en je gaat ineens als een malle cranberrysap drinken dan doet dat niets.
Als je vaak terugkerende blaasontstekingen hebt en je neemt elke dag cranberry tabletten of drinkt cranberrysap, dan helpt dat waarschijnijk. Iets met bacteriën die zich moeilijker aan de blaaswand kunnen hechten, geloof ik.
Belangrijk nuanceverschil.
Klopt inderdaad, zorgt voor geen/minder aanhechting van bacteriën aan blaaswand, waardoor je bij voldoende drinken ze er dus uit plast ipv dat ze lekker gaan vermenigvuldigen in je blaas.
Wel weer lastig ook hoeveel je dan zou moeten nemen. Het gaat om de hoeveelheid proanthocyanide, afgekort PAC (de werkzame stof), maar dan wel alleen type A, in druiven zit bv ook PAC maar dat is het verkeerde type, die werken niet. Maar veel fabrikanten zetten er niet eens op hoeveel PAC er in zit, er zijn twee verschillende manieren om te meten hoeveel PAC erin zit die verschillende resultaten opleveren, en er is ook maar weinig onderzoek naar de optimale/minimale dosis PAC per dag die je zou moeten binnenkrijgen en of het dan in 1x of meer keer ingenomen zou moeten worden. In de meta-analyses worden allerlei verschillende doses gebruikt. Wat ik kon terugvinden is dat ze aanraden ten minste 36mg PAC per dag, en één studie in vrouwelijke verpleeghuis ouderen waarbij 2x per dag 36mg meer effect had dan 1x per dag maar vergelijkbaar effect met 3x per dag. En eentje meer fundamenteel die keek naar metabolisatie ervan die ook suggereert dat bij 36mg en 72mg ineens het effect na 24u nog (in enige mate) aanwezig is, groter bij 72mg dan 36mg, en waarbij ze suggereren dat 2x per dag 36mg dan dus mogelijk voor beste effect zou kunnen zorgen (want wanneer het af begint te nemen dan nieuwe dosis en dan is er altijd 36mg 'oud' én 36mg 'nieuw' aanwezig). Maar daarbij werd dus niet gekeken naar daadwerkelijke preventie van uwi's in groepen vs controle oid, alleen naar het meer biologische proces. Dus misschien maakt het in de praktijk wel niks uit voor de kans op terugkeren uwi of je nou 1x 36, 1x 72 of 2x 36mg neemt.
Dat vind ik natuurlijk ingewikkeld

want ja, wat slik je dan en hoeveel. Huisarts zei 2x per dag 500mg, maar die zei ook je kan gewoon vd Hema halen of elke andere waar 500mg cranberry extract in zit. En in de meeste pillen met 500mg extract zit een stuk minder dan 36mg PAC, meer richting 9mg. Ik heb er nu wel eentje gevonden met volgens fabrikant 36mg/pil (CranMad lucovitaal), maar daarop staat dan weer 1 pil per dag en aanbevolen dosis niet overschrijden. Dus slik ik er dan toch 2 (want huisarts zei 2x en onderzoek toont aan mógelijk 2x effectiever dan 1x) of gewoon 1 (want fabrikant zegt niet voor niks 1, en dosis is al hoger dan 2x elk ander in elke drogist te verkrijgen merk, en geen studies naar veiligheid doseringen etc).
Dus nou ja, ik slik nu in ochtend 1x 500mg D-mannose, waarvan ze ook denken dat het ervoor zorgt dat de bacteriën niet kunnen aanhechten aan blaaswand, en in avond 1x 500mg (met 36mg PAC) cranberry. Met het idee dat ik dan alsnog 2x per dag iets anti bacterie aanhechting slik maar ook niet de aanbevolen dosering hoef te overschrijden
Welkom in het hoofd van een wetenschapper met teveel tijd om na te denken

want ja, áls ik het dan ga slikken, dan natuurlijk liefst wel zodanig dat het de grootste kans van slagen heeft
[ Bericht 1% gewijzigd door vlindertje89 op 23-01-2024 10:11:28 ]