quote:Luke Littler (Runcorn, 21 januari 2007) is een Engelse darter die uitkomt in de PDC. Hij is de jongste speler ooit die een wedstrijd wist te winnen in het WDF World Darts Championship en in het PDC World Darts Championship. Hij is ook de jongste speler ooit die de finale van het PDC World Darts Championship bereikte, evenals de jongste speler die een seniorentitel won bij de PDC.[2]
Carrière
Littler baarde op jonge leeftijd opzien met hoge gemiddeldes en haalde zo ook al vroeg jeugdtitels binnen. In 2019 won hij de England Youth Grand Prix en de Isle of Man Masters-jeugdcompetitie, waar hij zijn titel in 2020 kon verdedigen. Tijdens de JDC-tour van 2020 won hij twee titels. Littler won in september 2021 de jeugdtitel op de England Open en eindigde als tweede op de Britse Vijfkamp.
In november 2021 won Littler zijn eerste seniorentitel op de Irish Open door Barry Copeland met 6-2 in legs te verslaan, en kwalificeerde zich daarmee op veertienjarige leeftijd voor het WDF World Darts Championship 2022.[3] Eind november, tijdens het JDC MVG Masters-toernooi, gooide hij een negendarter.[4]
Littler won eind januari 2022 de JDC Super 16 in Milton Keynes en versloeg Eleanor Cairns in de finale.[5] In maart 2022 won hij de jeugdcompetitie op de Isle of Man Open en ging door naar de finale van de Isle of Man Classic.[6] Op het WDF World Darts Championship 2022 begon Littler als een geplaatste speler in de tweede ronde en won hij zijn eerste wedstrijd tegen Ben Hazel met 3-2 in sets.[7] Hij werd toen met 0-3 in sets verslagen door Richard Veenstra.[8]
Tijdens het warming-uptoernooi van de Welsh Open haalde hij een gemiddelde van 121,86 in een van zijn wedstrijden.[9] Een dag later won hij nog een toernooi voor volwassenen in zijn carrière. In juni 2022 won hij ook de Romanian Classic en versloeg Jelle Klaasen in de finale met 5-1 in legs. Op de WDF Europe Cup Youth 2022 won hij de gouden medaille in drie herencompetities (enkelspel, koppel en overall). Zijn opmerkelijke prestatie was het verslaan van Archie Self in de finale van de singles-competitie met 6-1 in legs. In de koppelcompetitie verloor hij samen met Archie Self in de halve finale met 1-4 in legs van Thomas Banks en Charlie Manby.[10]
Eind september 2022 werd hij door de nationale federatie geselecteerd om deel te nemen aan de WDF Europe Cup 2022. Op de tweede dag van het toernooi bereikte hij de kwartfinales van de koppelcompetitie waar hij samen met James Hurrell speelde. Ze verloren van Sam Cankett en Nick Kenny uit Wales met 1-4 in legs.[11] Op de derde dag van het toernooi schoof hij door naar de kwartfinales van de singles-competitie en verloor hij van Andy Baetens met 4-5 in legs.[12] In de teamcompetitie won hij de gouden medaille.[13] In het puntenklassement droeg hij als vertegenwoordiger van Engeland ook bij aan het winnen van een gouden medaille.
Littler won eind december 2022 het JDC World Darts Championship 2022 in Londen en versloeg Harry Gregory met 5-0 in legs.
In mei 2023 won Littler de 3e serie van de MODUS Super Series en versloeg Jacob Taylor met 4-1 in de finale. In september van dat jaar won Littler bij de WDF zowel de British Open als de British Classic. In de finale van de British Open versloeg hij Peter Jacques met 5-2, waar Littler in de finale van de British Classic met 5-0 te sterk was voor Carl Wilkinson.
Door Gian van Veen met 6-4 te verslaan in de finale van het PDC World Youth Championship kroonde Littler zich op 26 november 2023 tot wereldkampioen bij de jeugd.[14]
Littler, die toen plek 164 bekleedde op de PDC Order of Merit,[15] was met een leeftijd van zestien jaar de jongste deelnemer van het PDC World Darts Championship 2024. Door in de eerste ronde te winnen van Christian Kist werd Littler de op een na jongste winnaar ooit van een WK-wedstrijd.[16] Zijn gemiddelde van 106,12 in die wedstrijd was het hoogste van een debutant op het WK.[17] Door later ook Andrew Gilding, Matt Campbell, Raymond van Barneveld, Brendan Dolan en Rob Cross te verslaan, werd Littler de jongste speler ooit die op het wereldkampioenschap de finale haalde.[18][15] Luke Humphries passeerde de Engelsman met 7-4 en greep de wereldtitel.[19] Zijn run naar de finale deed Littler 133 plekken stijgen op de wereldranglijst, naar plek 31.[20]
Enkele dagen na de finale werd Littler de eerste darter met een miljoen volgers op Instagram.[21] Ook was de Engelsman een van de acht spelers die geselecteerd werd voor de Premier League of Darts.[22]
Op 19 januari 2024 wist Littler als jongste darter ooit een PDC-titel bij de senioren te winnen door Michael van Gerwen met 8-5 in legs te verslaan in de finale van de Bahrain Darts Masters. Eerder versloeg hij al Man Lok Leung, waarna hij met onder meer een 9-darter Nathan Aspinall passeerde in de kwartfinale. Daarop ging hij langs Gerwyn Price in de halve finale met onder andere een maximale finish van 170.[2]
quote:
quote:Dartssensatie Luke Littler (17) over kritiek op vijf jaar oudere vriendin: ‘De pers had een raar verhaal verzonnen’
De dartswereld is helemaal in de ban van Luke Littler (17). Eerder deze maand bereikte hij de WK-finale en in Bahrein won hij zijn eerste toernooi. Alle dartsjournalisten proberen hem ondertussen te spreken. Bij de Engelse krant The Guardian ging Littler voor het eerst in op een bijzonder uitgebreid interview.
Littler begrijpt er weinig van dat hij zo bijzonder wordt gevonden. ,,Iedereen maakt er altijd zo’n groot verhaal van. Voor een wedstrijd kom ik gewoon aan op locatie, speel ik wat op mijn telefoon, drink ik een cola light om vervolgens enkele pijltjes te gooien.” Twintig minuten voor zijn WK-halve finale tegen Rob Cross speelde Littler doodleuk nog Football Manager op zijn telefoon.
Maar ondertussen is hij wel dé held van de dartswereld. ,,De gekte is nu eindelijk wat gaan liggen. Tijdens het WK werd ik achtervolgd door fotografen. We moesten quasi vluchten naar een huis in the middle of nowhere in Wales. Daar hebben we de pers pas kunnen afschudden. Als ik naar een restaurant ga, vragen er wel nog mensen om een foto. Het WK heeft mijn leven enorm veranderd.”
Veel aandacht voor vriendin
Ook zijn relatie met een vijf jaar oudere vriendin kreeg ontzettend veel media-aandacht. ,,In het begin waren er heel wat slechte reacties. Mijn vriendin en ik praten nu al een paar maanden met elkaar. Ik heb haar meegenomen naar het WK, heb de finale gehaald en wat mensen ook zeggen, ze mogen het zeggen. Het heeft geen invloed op mij. Ik heb nu jongens die mijn Instagram doen en ze verwijderen al die reacties voordat ik het zie.”
Eén verhaal over z’n relatie wil Littler, die afgelopen weekend nog verloor van Michael van Gerwen in Den Bosch, wel nog ontkrachten. ,,Ik heb mijn vriendin niet ontmoet via het videospel FIFA. Dat was een raar verhaal dat de pers had verzonnen. We hebben elkaar ontmoet tijdens de Development Tour in Leicester in augustus, maar we zijn vrienden geworden tijdens een toernooi in Milton Keynes.”
Niet de grootste drie prijzen (WK, Matchplay, Grand Prix)quote:Op maandag 25 november 2024 16:03 schreef klaasweetalles het volgende:
[ link | afbeelding ]
zijn prestaties dit jaar liegen er niet om
Deze jongen is pas 17.......quote:Op maandag 25 november 2024 19:24 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Niet de grootste drie prijzen (WK, Matchplay, Grand Prix)
Mentaal zwak
Ik zou UK Open boven WGP zettenquote:Op maandag 25 november 2024 19:24 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Niet de grootste drie prijzen (WK, Matchplay, Grand Prix)
Mentaal zwak
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |