Het lijkt op dat auto voorrang heeft.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 19:47 schreef valentijn101 het volgende:
Ik zie geen zebrapad, stoplicht of haaientanden. Auto heeft voorrang.
Het fietspad gaat rechtdoor op dezelfde weg. De oversteekplaats niet.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 19:51 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Het lijkt op dat auto voorrang heeft.
Maar ik weet niet of rechtdoorgaand hier wel op plaats. Deze situatie is beetje vaag.
Gaat er meer om, omdat de verschillende stukken ook verschillende straten zijn. Waaronder de oversteek (rood) heeft een andere straatnaam als waar de auto vandaan komt.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 20:10 schreef Innisdemon het volgende:
In plaats van je zo je best te doen alle straatnamen uit te vlakken, kun je beter aangeven waar het is, zodat we de situatie in z'n geheel in kunnen schatten (ipv een oordeel op jouw enkele screenshot te moeten baseren)
quote:Uit jurisprudentie rond voorrangswegen blijkt dat:
het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt
het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt. Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.
Het is geen rotonde, het doorgaand verkeer gaat met de bocht mee naar links.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 05:52 schreef Delenlill het volgende:
Voetganger:
Voorrang voetganger op een rotonde
Als de automobilist een rotonde wil oprijden en er is geen zebrapad, dan moet de voetganger de automobilist voor laten gaan. Wil een automobilist de rotonde verlaten, en de voetganger niet, dan moet de voetganger voorgelaten worden.
Die oversteek plaats loopt parallel aan de rotonde. En hoort er dus bij. De afstand is in mijn ogen niet groot genoeg om hier verandering in te brengen. Dat die oversteek een andere naam heeft maakt hiervoor ook niet uit. (sinds wanneer heeft een oversteek plaats een naam? Of heeft dat voetpad wat door loopt en weer afbuigt van de rotonde een naam?)
Ook is de voetganger een zwakkere verkeersdeelnemer, en is het overzicht op dit voetpad prima vanaf de rotonde te zien. Dus bij een aanrijding zal je hoe dan ook fout zitten. Voorrang neem je niet. Die geef je of krijg je.
In dat geval had er voor de voetgangers een zebrapad moeten zijn.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 07:37 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Maar iets zegt mij dat als het wandelpad een fietspad zou zijn, dat er haaientanden zouden zijn aangebracht. Een wandelpad kent geen haaientanden.
Nou, daar zeg je wel wat. Die andere kant is een zebrapad.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 07:45 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Voor voetgangers zou er dan een zebrapad zijn.
Oeps. Daar heb je inderdaad gelijk in. Dat is geen rotonde. Niet goed gekeken.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 07:37 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Het is geen rotonde, het doorgaand verkeer gaat met de bocht mee naar links.
Ben het met je eens dat je fout zit als je de voetganger aanrijdt. Maar dat is ook als je een fietser aanrijdt. Als automobilist ben je daarin altijd de Sjaak.
Maar iets zegt mij dat als het wandelpad een fietspad zou zijn, dat er haaientanden zouden zijn aangebracht. Een wandelpad kent geen haaientanden.
Het voetpad wat dus parallel aan die weg loopt (kan je nog net rechts onderin zien hoort naar mijn inziens dus bij de weg.quote:WvW: artikel 1.
B) wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;
Ik heb nog wat verder gezocht, het sluitende antwoord komt erop neer hoeveel meter het precies van de afslag is. Hieronder gaat het over fietspad, maar kan je ook als regel voor voetpad beschouwen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 08:10 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Oeps. Daar heb je inderdaad gelijk in. Dat is geen rotonde. Niet goed gekeken.
Maar ik blijf erbij dat die voetgangers oversteekplaats ook bij de doorgaande weg hoort in dit geval. En dat voetgangers in deze situatie dus voorrang hebben.
Ondanks dat dit geen rotonde is blijft de situatie nagenoeg hetzelfde.
[..]
Het voetpad wat dus parallel aan die weg loopt (kan je nog net rechts onderin zien hoort naar mijn inziens dus bij de weg.
https://vrijwilligers.fie(...)oorrang-op-rotondes/quote:Wanneer de wegbeheerder fietsers uit de voorrang wil halen, moet zij het fietspad minstens 10 meter uitbuigen, om bovengenoemde juridische problemen te voorkomen. Wanneer het fietspad op 5 meter of minder van de hoofdrijbaan ligt, moet volgens deze aanbeveling om dezelfde reden de fietser in de voorrang.(december 2002)
Ja, helemaal mee eens dat de wegbeheerder echter een achterlijke keuze heeft gemaakt.quote:
Hopelijk heb je niet je rijbewijsquote:Op vrijdag 19 januari 2024 19:47 schreef valentijn101 het volgende:
Ik zie geen zebrapad, stoplicht of haaientanden. Auto heeft voorrang.
Edit, op basis van de link: 8 meter afstand, geen sprong in het voetpad, dus schemergebied. De rechter bepaalt wie er voorrang moet verlenen, maar de automobilist is sowieso de sjaak bij een aanrijding.quote:
Voor wie wat meer in detail wil kijken, dit is de kruising van de Staringstraat en Zwavertsweg in Hengelo.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 20:10 schreef Innisdemon het volgende:
In plaats van je zo je best te doen alle straatnamen uit te vlakken, kun je beter aangeven waar het is, zodat we de situatie in z'n geheel in kunnen schatten (ipv een oordeel op jouw enkele screenshot te moeten baseren)
Nogmaals: toon de GEHELE situatie. Andere gebruikers hier kunnen dingen zien die jij gemist hebt.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 21:37 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Gaat er meer om, omdat de verschillende stukken ook verschillende straten zijn. Waaronder de oversteek (rood) heeft een andere straatnaam als waar de auto vandaan komt.
En inderdaad voetgangers die je van voor of achter nadert op zelfde weg hebben voorrang, maar dit is toch al een stuk op de nieuwe weg en loopt niet direct paralel langs de weg waar de auto vandaan komt.
Zoals jij het linkje en de plaatsjes in de posts boven jou gemist hebt?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 12:22 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
LAndere gebruikers hier kunnen dingen zien die jij gemist hebt.
Dank voor de situatie en op basis van de beelden ben ik hier nog sterker van mening dat het gaat om "dezelfde weg". Ik zou hier zeggen dat de voetganger voorrang heeft.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:45 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Voor wie wat meer in detail wil kijken, dit is de kruising van de Staringstraat en Zwavertsweg in Hengelo.
Geen idee waarom TS dat heeft weggelakt.
Het is verder dan 5 meter afstand, dus de voetganger heeft geen voorrang.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:27 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dank voor de situatie en op basis van de beelden ben ik hier nog sterker van mening dat het gaat om "dezelfde weg". Ik zou hier zeggen dat de voetganger voorrang heeft.
Dat klopt niet. Rechtdoor op dezelfde weg gaat altijd voor op afslaand verkeer, ook bij voetgangers. Dus bij zo’n beetje iedere doorsnee ongeregelde kruising in een woonwijk moet je als afslaande automobilist de voetganger voor laten gaan. Daarnaast gaan voetgangers die zich moeilijk voortbewegen of met een blindenstok lopen ook voor.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:18 schreef TigerXtrm het volgende: Voetgangers hebben alleen expliciet voorrang bij een zebrapad of een verhoogde uitrit. Dit is geen van beide.
Mijn ervaring met de toepassing van uitritconstructies bij alles wat niet daadwerkelijk een uitrit is, is op zijn zachtst gezegd nogal zwaar matig. Bij mij in de buurt heeft men een rotonde aangelegd met op drie takken een zebrapad en één tak met het voetpad doorlopend als in/uitrit. De ontwerpgedachte was blijkbaar om daarmee te benadrukken dat je een verblijfsgebied in rijdt. In de praktijk kun je nog beter als voetganger de rotonde drie kwart rond oversteken dan je wagen op het doorlopend trottoir met in/uitritconstructie.quote:Gezien je direct hierna een woonerf inrijdt zou dit wel gewoon een verhoogde uitrit moeten zijn, zou het voor iedereen een stuk duidelijker maken.
Ik denk dat desbetreffende voetganger een nét iets groter probleem heeft.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:00 schreef Halcon het volgende:
Als je daar als automobilist een voetganger invalide rijdt, dan heb je simpelweg een groot probleem.
Denk dat de voetganger rechtdoor op dezelfde weg gaat en dus voorrang heeft.
U hebt de discussie en de quotes over jurisprudentie gemist?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:12 schreef Vincent_student het volgende:
Het is helemaal niet onduidelijk. Het is hier rechtdoor gaat voor, dus de voetgangers hebben gewoon voorrang hier als de auto afslaat.
Nee. Lees het topic anders ff door...quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:00 schreef Halcon het volgende:
Als je daar als automobilist een voetganger invalide rijdt, dan heb je simpelweg een groot probleem.
Denk dat de voetganger rechtdoor op dezelfde weg gaat en dus voorrang heeft.
Nou, nee...quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:12 schreef Vincent_student het volgende:
Het is helemaal niet onduidelijk. Het is hier rechtdoor gaat voor, dus de voetgangers hebben gewoon voorrang hier als de auto afslaat.
Eveneens ligt het deel waar de voetgangers oversteken niet direct naast de weg, er kan zelfs nog een auto tussen de weg en dat punt staan.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 20:14 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Het fietspad gaat rechtdoor op dezelfde weg. De oversteekplaats niet.
Dat voetpad/de oversteekplaats ligt niet meer dan 10 meter van de weg af. En dus is de voorrangssituatie van het voetpad/oversteekplaats intact.quote:
Wat is hier onduidelijk aan? Zie gewoon dat het recht doorgaand verkeer is op de zelfde weg. Dus voetganger heeft voorrang. Afstand tussen rijbaan en fiets/wandelpad is duidelijk minder dan 5 meter,quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:49 schreef Drekkoning het volgende:
[ afbeelding ]
En als ik dit dan zo zie, zou ik denk ik wel voorrang verlenen als ik hier af sla. Maar het is twijfelachtig inderdaad.
Qua ontwerp en verkeersveiligheid had dit beter gekund.
Waar komt die vijf meter vandaan?quote:Op maandag 22 januari 2024 07:30 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Wat is hier onduidelijk aan? Zie gewoon dat het recht doorgaand verkeer is op de zelfde weg. Dus voetganger heeft voorrang. Afstand tussen rijbaan en fiets/wandelpad is duidelijk minder dan 5 meter,
Ik zou hier bij afslaan met mijn auto zeker niet doorduwen. Gewoon even laten voorgaan om conflict te voorkomen.
Heb je het opgemeten?quote:Op maandag 22 januari 2024 00:27 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Dat voetpad/de oversteekplaats ligt niet meer dan 10 meter van de weg af. En dus is de voorrangssituatie van het voetpad/oversteekplaats intact.
Binnen 5 meter = hoort bij weg
Buiten 10 meter = hoort er niet meer bij
Tussen de 5 en 10 meter is een grijs gebied, daar hier geen jurisprudentie over gemaakt is. Maar de lijn dat het er niet meer bij hoort is duidelijk. Die is gezet op 10 meter.
#17quote:Op maandag 22 januari 2024 07:37 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Waar komt die vijf meter vandaan?
Verder eens hoor. Voor mijn gevoel hebben voetgangers voorrang. Maar hoe het puur juridisch zit als het misgaat (even los van zwakke verkeersdeelnemers) weet ik niet.
Theorie boek.quote:Op maandag 22 januari 2024 07:37 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Waar komt die vijf meter vandaan?
Op basis van deze foto lijkt me dat de auto de voetganger voor moet laten gaan, omdat de auto hier afslaat.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:49 schreef Drekkoning het volgende:
[ afbeelding ]
En als ik dit dan zo zie, zou ik denk ik wel voorrang verlenen als ik hier af sla. Maar het is twijfelachtig inderdaad.
Qua ontwerp en verkeersveiligheid had dit beter gekund.
Ja, op google maps heb ik de meetlat (rechts onder in de hoek) er naast gelegd. Minder dan 10 meter van de rijbaan tot het voetgangersoverpad/rijbaan tot het voetgangers pad.quote:Op maandag 22 januari 2024 07:39 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Heb je het opgemeten?
Maar het klopt wat je schrijft, dus er zijn twee mogelijkheden. Dat TS de gemeente belt of dat iemand zich moet opofferen en voor de rechter laten komen. En dan het liefste de rijdende rechter.
Deze man weetquote:Op maandag 22 januari 2024 11:57 schreef avotar het volgende:
De voetgangers.
Ik heb altijd geleerd dat een voetganger voorrang heeft als je hem bij het afslaan aankijkt in de bek of de nek.
En dat is hier, al is het op het zicht een autolengte van het afslaan.
En daarbij is het gewoon netjes om voorrang te verlenen. Daar wordt je meestal niet slechter van.
Minder dan 10, maar méér dan 5, dus dan zijn we weer terug bij post #12: schemergebied.quote:Op maandag 22 januari 2024 15:15 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Ja, op google maps heb ik de meetlat (rechts onder in de hoek) er naast gelegd. Minder dan 10 meter van de rijbaan tot het voetgangersoverpad/rijbaan tot het voetgangers pad.
https://www.google.com/ma(...)2F1tf14z1q?entry=ttu
Ik vind het niet handig om de "aanbeveling CROW" en de aangehaalde jurispudentie voor fietsers toe te passen op voetgangers, omdat het een heel ander type verkeersdeelnemer is. Het zou kunnen dat die in casu hetzelfde behandeld worden, maar het kan ook zomaar niet zo zijn.quote:Op maandag 22 januari 2024 17:22 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Minder dan 10, maar méér dan 5, dus dan zijn we weer terug bij post #12: schemergebied.
Bonuspunten voor degene die de jurisprudentie over 10 meter kan vinden waarnaar o.a. de fietsersbond zonder bron naar verwijst. Ik ben wel benieuwd wat de consequenties waren van de 10+ meter in de uitspraak.
Tevens benieuwd wat voor @:bananen-plukker de aanleiding van dit topic was. Is het puur hypothetisch, heeft hij of is hij aangereden, of wil hij argumenten hebben om een confrontatie aan te gaan met automobilist danwel voetganger?
Well done Sherlockquote:Op maandag 22 januari 2024 17:53 schreef Drekkoning het volgende:
Heb die locatie trouwens gevonden aan de hand van die oranje/blauwe containers rechtsonder, in combinatie met de net leesbare "Z" in de straatnaam
Het gaat niet om het type deelnemer, maar om de interpretatie van 'dezelfde weg'. En als een fietspad op 10 meter afstand niet meer bij dezelfde weg hoort, dan kan ik me niet voorstellen dat dat voor een voetpad wél het geval zou zijn.quote:Op maandag 22 januari 2024 18:03 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik vind het niet handig om de "aanbeveling CROW" en de aangehaalde jurispudentie voor fietsers toe te passen op voetgangers, omdat het een heel ander type verkeersdeelnemer is. Het zou kunnen dat die in casu hetzelfde behandeld worden, maar het kan ook zomaar niet zo zijn.
Artikel gevonden uit tijdschrift "Verkeersrecht" waar verwezen wordt naar een aantal uitspraken van de HR (Hoge Raad?) met data. De uitspraken zelf zijn lastig terug te vinden (in de 3 minuten dat ik het probeerde).quote:Op maandag 22 januari 2024 17:22 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Minder dan 10, maar méér dan 5, dus dan zijn we weer terug bij post #12: schemergebied.
Bonuspunten voor degene die de jurisprudentie over 10 meter kan vinden waarnaar o.a. de fietsersbond zonder bron naar verwijst. Ik ben wel benieuwd wat de consequenties waren van de 10+ meter in de uitspraak.
Tevens benieuwd wat voor @:bananen-plukker de aanleiding van dit topic was. Is het puur hypothetisch, heeft hij of is hij aangereden, of wil hij argumenten hebben om een confrontatie aan te gaan met automobilist danwel voetganger?
Dit is geen rotonde. En daarbij gaat de voetganger ook niet rechtdoor op dezelfde weg, maar slaat af, steekt over en slaat weer af.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 10:38 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Artikel gevonden uit tijdschrift "Verkeersrecht" waar verwezen wordt naar een aantal uitspraken van de HR (Hoge Raad?) met data. De uitspraken zelf zijn lastig terug te vinden (in de 3 minuten dat ik het probeerde).
https://www.leonlurvink.n(...)etganger_rotonde.pdf
Klopt.quote:
Dat is waar de hele discussie in dit topic over gaat. Dat kun je dus niet zomaar als feit stellen.quote:En daarbij gaat de voetganger ook niet rechtdoor op dezelfde weg, maar slaat af, steekt over en slaat weer af.
Hier ben ik het niet mee eens, volgens mij gaat de voetganger wel rechtdoor op dezelfde weg, maar is er alleen wat ruimte gecreëerd om de doorstroming op de weg te bevorderen. Deze stoep hoort gewoon bij deze weg.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
En daarbij gaat de voetganger ook niet rechtdoor op dezelfde weg, maar slaat af, steekt over en slaat weer af.
Aan de ene kant van de straat loopt hij niet verder door langs de weg. Je kunt daar alleen rechtsaf.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 16:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens, volgens mij gaat de voetganger wel rechtdoor op dezelfde weg, maar is er alleen wat ruimte gecreëerd om de doorstroming op de weg te bevorderen. Deze stoep hoort gewoon bij deze weg.
Haha, knap gevonden, maar hoe zoek je door Nederland naar zo'n locatie... zijn meer straten met een Z + meer containers hahaquote:Op maandag 22 januari 2024 17:53 schreef Drekkoning het volgende:
Heb die locatie trouwens gevonden aan de hand van die oranje/blauwe containers rechtsonder, in combinatie met de net leesbare "Z" in de straatnaam
Kom ik later even op terugquote:Op maandag 22 januari 2024 17:22 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Minder dan 10, maar méér dan 5, dus dan zijn we weer terug bij post #12: schemergebied.
Bonuspunten voor degene die de jurisprudentie over 10 meter kan vinden waarnaar o.a. de fietsersbond zonder bron naar verwijst. Ik ben wel benieuwd wat de consequenties waren van de 10+ meter in de uitspraak.
Tevens benieuwd wat voor @:bananen-plukker de aanleiding van dit topic was. Is het puur hypothetisch, heeft hij of is hij aangereden, of wil hij argumenten hebben om een confrontatie aan te gaan met automobilist danwel voetganger?
Na de rechtzaak?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 21:20 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Kom ik later even op terug
Maar Hengelo was de enige gemeente met die grote blauw/rode containers voor zover ik op Google kon vindenquote:Op dinsdag 23 januari 2024 21:19 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Haha, knap gevonden, maar hoe zoek je door Nederland naar zo'n locatie... zijn meer straten met een Z + meer containers haha
Overigens de straatnamen weggehaald omdat het inderdaad verschillende benamingen heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |