abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 17 januari 2024 @ 11:36:41 #1
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212062274

IJsland
Deelnemer: Hera Björk
Leeftijd: 52 jaar
Social media: Instagram Twitter YouTube TikTok
Titel inzending: Scared of Heights
Taal inzending: Engels
Genre inzending: Pop
Schrijvers muziek: Ásdís María Viðarsdóttir, Michael Burek, Jaro Omar, Ferras Alqaisi
Schrijvers tekst:Ásdís María Viðarsdóttir, Michael Burek, Jaro Omar, Ferras Alqaisi
Loting: Eerste semi, tweede helft.
Selectie methode: Nationale selectie via Söngvakeppnin op 2 maart.
quote:
Hera Björk Þórhallsdóttir is an Icelandic singer. She is known for representing Iceland in the Eurovision Song Contest 2010 with the song "Je ne sais quoi", where she finished 19th, and at the Viña del Mar International Song Festival 2013 with the song "Because You Can", where she won in the Best Song category.
Live


[ Bericht 12% gewijzigd door Momo op 03-03-2024 00:34:50 ]
  Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 19:10:06 #2
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212143782
Iceland: Eurovision 2024 Participation Uncertain

Iceland is now no longer certain to compete in the Eurovision Song Contest 2024 in Malmö, Sweden.

The Icelandic broadcaster, RÚV, has today announced on its website that the final decision will be taken by the broadcaster in consultation with the winner of Söngvakeppnin 2024.

As a result, RÚV is reporting that “it has been decided to sever the connection between the Song Contest and Iceland’s participation in Eurovision”. This means that, while Söngvakeppnin will take place, it is no longer guaranteed to be Iceland’s selection process for Eurovision.

The reason the broadcaster has given is the ongoing situation in Israel and Gaza, and the concerns that people in Iceland have raised with RÚV over Israel’s involvement in the contest.

Stefán Eiríksson, the Director-General of RÚV, confirmed today while appearing on “Síðdegisútvárp” that the broadcaster has conveyed these concerns to the European Broadcasting Union (EBU).

He says that artists who have applied for Söngvakeppnin are concerned with the situation:
They [the contestants] apply with the goal of becoming Iceland’s contribution to Eurovision. They are concerned about the state of affairs just like we are. This has been our preparation for Eurovision and we have announced that we intend to participate in Eurovision without any changes, but we do not know what the future holds.

Because of this, RÚV has taken the decision to make Söngvakeppnin a separate competition from Eurovision, at least for the moment. Once the contest concludes, the broadcaster and the winner, who would have the right to represent Iceland at Eurovision, will decide together whether Iceland will compete at the contest.

For now, though, that means Iceland’s participation in Eurovision 2024 will be uncertain until mid-March.

Iceland’s broadcaster has faced significant pressure to either call for Israel to withdraw from Eurovision 2024, or to boycott it entirely.

The Icelandic Society of Authors and Composers (ISAC) has called on RÚV to boycott Eurovision 2024 unless Israel is disqualified. Meanwhile, a petition calling for Israel’s disqualification was signed by nearly 10,000 Icelanders, which is around 2.5% of the country’s population.

Bragi Valdimar Skúlason, chairman of the Association of Composers and Lyricists, believes that it is a “hugely complex issue”:

One is quite a bit worried about what the pressure will be like and what the situation will be like then. This is a huge decision to make and hopefully RÚV will take good care of the winner, whoever it will be, and support the person in making a decision.

While Iceland’s Eurovision participation is now uncertain, Söngvakeppnin 2024 is set to go ahead as planned. The songs and artists who will perform in the competition are set to be revealed on Saturday 27 January.

Eurovoix is currently restricting its coverage of Israel at the Eurovision Song Contest. For more information on how our coverage is being affected, please read the following statement.
pi_212144944
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:45 schreef Greys het volgende:
Linkje:

https://www.rtl.nl/boulev(...)rovisie-songfestival

Ik vind dit best een beetje gemeen van de IJslandse omroep, want ze willen zelf tot nu toe niets weten van een boycot staat er in het stuk, maar laten het nu een beetje over aan de winnaar van de finale. Die zet je dan echt voor een klotekeuze zeg! Of je droom opgeven om mee te doen aan het ESF, of wel meedoen en dan krijgt diegene dus al het gezeik op de socials in hun nek omdat het dan zijn/haar/hun beslissing is.
Dit is inderdaad behoorlijk lullig. De winnaar krijgt nu de eigen bevolking en een deel van de internationale fans over zich heen. Je kan bijna niet anders dan niet gaan dan.

Behoorlijke naaistreek van de omroep, of die weten al dat ze kandidaten hebben gekozen die niet willen gaan.
  Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 20:08:26 #4
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212145032
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 20:05 schreef Em31 het volgende:

[..]
Dit is inderdaad behoorlijk lullig. De winnaar krijgt nu de eigen bevolking en een deel van de internationale fans over zich heen. Je kan bijna niet anders dan niet gaan dan.

Behoorlijke naaistreek van de omroep, of die weten al dat ze kandidaten hebben gekozen die niet willen gaan.
Ja, dan kun je het niet goed doen als artiest, wat je ook zegt, wat je ook kiest, je krijgt een boze menigte over je heen. Ben benieuwd of meer landen gaan volgen, er waren ook veel kritische geluiden in Finland en Ierland. En artiesten die ook niet wouden gaan als Israël mee zou doen.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 23 januari 2024 @ 21:40:57 #5
163650 Greys
pi_212146469
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 20:05 schreef Em31 het volgende:

[..]
Dit is inderdaad behoorlijk lullig. De winnaar krijgt nu de eigen bevolking en een deel van de internationale fans over zich heen. Je kan bijna niet anders dan niet gaan dan.

Behoorlijke naaistreek van de omroep, of die weten al dat ze kandidaten hebben gekozen die niet willen gaan.
Ja he. Het voelt echt fout en gemeen.

De deelnemers van dit jaar hebben het al minder lekker (Joost krijgt bv ook gedoe over Israël in z'n reacties op insta en X dat hij zich er niet over uitspreekt) en dat is gewoon echt kut voor de deelnemers. Die willen zich helemaal niet daarmee hoeven bezighouden.

Laat staan als je als winnaar in IJsland de beslissende stem krijgt. Dan voel je je volgens mij idd bijna gedwongen om niet aan jezelf te mogen denken en dan maar terugtrekken. :{
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 21:55:05 #6
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212146666
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 21:40 schreef Greys het volgende:

[..]
Ja he. Het voelt echt fout en gemeen.

De deelnemers van dit jaar hebben het al minder lekker (Joost krijgt bv ook gedoe over Israël in z'n reacties op insta en X dat hij zich er niet over uitspreekt) en dat is gewoon echt kut voor de deelnemers. Die willen zich helemaal niet daarmee hoeven bezighouden.

Laat staan als je als winnaar in IJsland de beslissende stem krijgt. Dan voel je je volgens mij idd bijna gedwongen om niet aan jezelf te mogen denken en dan maar terugtrekken. :{
Ja eurofans zijn nu al de artiesten aan het vragen op social media wat ze van de kwestie. En dan reacties als artiest niet op hun reageert "als oh als je stil bent stem je dus toe wat er gebeurd met de kinderen in Gaza". Het is echt een politiek mijnenveld, mensen verwachten ook nog eens een zwart-wit antwoord, als je nuance op een punt aanbrengt ben je voor de "ander". Welke reactie je ook geeft of niet, je bent fout. Laat die artiesten gewoon artiest zijn en dwing ze niet tot deelnemen aan een politiek debat.
pi_212148861
Ik zat even op Twitter te kijken en zag allemaal mensen dit toejuichen en dacht, zijn wij nou gek? Is toch gewoon een rare manier om het zo te doen?

Maar toen kwam ik op Reddit en daar wordt inderdaad hetzelfde gezegd. https://www.reddit.com/r/eurovision/s/5KIeeUjlC5

En zag nog een goed punt, zodra de artiesten bekend zijn en ze aangeven of ze wel of niet gaan (terwijl ze daarover belaagd gaan worden :+) zal de televote in IJsland wel voor die artiesten gaan. En dan kan de omroep toch ook niet meer terug? Zie IJsland niet meedoen dan, als er ondertussen niet een groter land bijkomt die zegt niet mee te willen doen.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 24 januari 2024 @ 09:40:44 #8
163650 Greys
pi_212150045
Met dank aan de houding van de EBU hebben de deelnemers van de andere landen nu een veel minder fijne ervaring qua deelname.
Elke reactie onder een tweet/post van Eurovision roept er ook iets over.
Veel reacties erover onder een post van een deelnemer.
En dan nog maar te zwijgen over het enorm ongemakkelijke gedoe met de Israëlische deelnemer straks natuurlijk waar waarschijnlijk niemand een interview mee wil doen. :X
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_212151465
De EBU zijn watjes. Zij willen hun handen niet vuil maken en willen in geen enkel punt het voortouw nemen, pas als landen dreigen met boycott en zij bang zijn centjes kwijt te raken gaan ze pas overstag. Ik vind het jammer voor de artiest van Ijsland en RUV had dit anders aan moeten pakken maar ik support het wel. Ik hoop echt dat meerdere landen wat lef en ballen tonen en hierin mee gaan. Israël mag gewoon niet meedoen.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 24 januari 2024 @ 22:10:15 #10
163650 Greys
pi_212159378
Geen idee hoe waar dit is.
Als het zo is wint ie vast.

twitter
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator woensdag 24 januari 2024 @ 22:15:12 #11
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212159471
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 22:10 schreef Greys het volgende:
Geen idee hoe waar dit is.
Als het zo is wint ie vast.

[ twitter ]
Het is een Palestijnse artiest die volgens mij geen directe connectie heeft met IJsland (geen inwoner of inwoner geweest). Heeft wel met Hatari een nummer gemaakt en videoclip opgenomen tijdens ESF 2019. Ben benieuwd of we Hatari dan ook weer zien, hun social media leeft ook ineens na lange stilte.

pi_212160319
Ah top, die gaat natuurlijk winnen en dan wil het publiek in IJsland ineens wel dat hij gaat en dan zitten we in mei door alle ophef naar een splitscreen Israël - IJsland te kijken.
pi_212160369
Ja, die uitslag kun je nu al min of meer uittekenen. IJsland schiet ook meteen omhoog bij de bookies. Maar goed, als Israël mag performen, dan Palestina toch zeker ook.
  Moderator woensdag 24 januari 2024 @ 23:30:56 #14
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212160456
Ik heb zo geen zin in dat de hele oorlog het hele ESF seizoen gaat overnemen. En ook wat straks alle artiesten daarvan vinden en iedereen weer ziedend op elkaar vanwege verschillende meningen. (Ja het is vreselijk wat daar gebeurd, maar dit een muziekwedstrijd.). Israël zal natuurlijk ook zelf zich niet terugtrekken, die denken dat ze net als Oekraïne nu gaan winnen door de televote (Stefania was trouwens ook gewoon een supergoed nummer). Die veiligheid van Israël lijkt mij sowieso lastig te garanderen maar dat is een andere discussie. Rusland situatie was heel anders, over deze kwestie zijn de meningen erg verdeeld over het continent.
  Moderator woensdag 24 januari 2024 @ 23:33:29 #15
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212160483
Ook wel weer lekker opvallend dat de omroep RUV nu al een heel artikel over hem schrijft in het IJslands en Engels op hun website, niks over de andere artiesten.

Bashar heeft paar dagen geleden ook een nieuw nummer uitgebracht van 3 minuten.
pi_212160511
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 23:30 schreef Momo het volgende:
Ik heb zo geen zin in dat de hele oorlog het hele ESF seizoen gaat overnemen. En ook wat straks alle artiesten daarvan vinden en iedereen weer ziedend op elkaar vanwege verschillende meningen. (Ja het is vreselijk wat daar gebeurd, maar dit een muziekwedstrijd.). Israël zal natuurlijk ook zelf zich niet terugtrekken, die denken dat ze net als Oekraïne nu gaan winnen door de televote (Stefania was trouwens ook gewoon een supergoed nummer). Die veiligheid van Israël lijkt mij sowieso lastig te garanderen maar dat is een andere discussie. Rusland situatie was heel anders, over deze kwestie zijn de meningen erg verdeeld over het continent.
Ik heb er in één klap geen zin meer zin :') :@ Ik vond het al irritant, maar had ergens nog wel het gevoel dat Israël uiteindelijk niet mee zou doen en als het wel zo was toch niet zou winnen, nu slaat dat natuurlijk helemaal om. En nu gaat Israël al helemaal zorgen dat ze erbij zijn.

Dit wordt één groot gezeik.
pi_212160568
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 23:36 schreef Em31 het volgende:

[..]
Ik heb er in één klap geen zin meer zin :') :@ Ik vond het al irritant, maar had ergens nog wel het gevoel dat Israël uiteindelijk niet mee zou doen en als het wel zo was toch niet zou winnen, nu slaat dat natuurlijk helemaal om. En nu gaat Israël al helemaal zorgen dat ze erbij zijn.

Dit wordt één groot gezeik.
Het is ook gewoon slecht voor Eurovisie, als er nu wéér iemand wint door de sympathy votes. Maar dat gaat wel gebeuren natuurlijk. Dit heeft de EBU over zichzelf afgeroepen.
pi_212161517
Ik zou ze beide uitsluiten. Dit levert gewoon gedonder op.
Fuck the EBU
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_212162121
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 23:30 schreef Momo het volgende:
Ik heb zo geen zin in dat de hele oorlog het hele ESF seizoen gaat overnemen. En ook wat straks alle artiesten daarvan vinden en iedereen weer ziedend op elkaar vanwege verschillende meningen. (Ja het is vreselijk wat daar gebeurd, maar dit een muziekwedstrijd.). Israël zal natuurlijk ook zelf zich niet terugtrekken, die denken dat ze net als Oekraïne nu gaan winnen door de televote (Stefania was trouwens ook gewoon een supergoed nummer). Die veiligheid van Israël lijkt mij sowieso lastig te garanderen maar dat is een andere discussie. Rusland situatie was heel anders, over deze kwestie zijn de meningen erg verdeeld over het continent.
Dit sowieso natuurlijk. Stefania won omdat het zonder twijfel tot de beste inzendingen van dat jaar behoorde, en omdat de kijkers redelijk op één lijn zaten in hun verontwaardiging over wat Oekraïne is overkomen. De meningen over de situatie in Israël zijn veel meer verdeeld, en omdat dit al decennia speelt vermoedelijk ook wat minder urgent om er eens voor of tegen te stemmen. Waarbij op IJsland stemmen omdat de uitvoerende uit Palestina komt sowieso al een omweg is. Vorig jaar werd Tsjechië met een liedje over Oekraïne 17e met 35 punten, terwijl Oekraïne zelf 4e werd met 189 punten. Terwijl het Tsjechische lied op papier toch wel beter en televoting-vriendelijker was.

Hoe dan ook is het even de liedjes afwachten. Om de televoter in beweging te krijgen, moet het toch wel minstens Top 10-materiaal zijn. En om te winnen moet het alvast in de buurt komen van het beste nummer dat tot nu toe boven de markt hangt, ook nog van de automatisch erg moeilijke concurrent Oekraïne.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_212162377
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 09:36 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dit sowieso natuurlijk. Stefania won omdat het zonder twijfel tot de beste inzendingen van dat jaar behoorde, en omdat de kijkers redelijk op één lijn zaten in hun verontwaardiging over wat Oekraïne is overkomen. De meningen over de situatie in Israël zijn veel meer verdeeld, en omdat dit al decennia speelt vermoedelijk ook wat minder urgent om er eens voor of tegen te stemmen. Waarbij op IJsland stemmen omdat de uitvoerende uit Palestina komt sowieso al een omweg is. Vorig jaar werd Tsjechië met een liedje over Oekraïne 17e met 35 punten, terwijl Oekraïne zelf 4e werd met 189 punten. Terwijl het Tsjechische lied op papier toch wel beter en televoting-vriendelijker was.

Hoe dan ook is het even de liedjes afwachten. Om de televoter in beweging te krijgen, moet het toch wel minstens Top 10-materiaal zijn. En om te winnen moet het alvast in de buurt komen van het beste nummer dat tot nu toe boven de markt hangt, ook nog van de automatisch erg moeilijke concurrent Oekraïne.
Ik denk dat je onderschat hoezeer Palestina leeft onder jongeren, die toch een groot deel van het televoting-publiek uitmaken. Hoe jonger het publiek, hoe minder verdeeldheid, en hoe meer pro-Palestina. Het is een soort nieuwe black lives matter. Als Eurovisie morgen zou zijn, en er zou voor willekeurig welk land een Palestijn meedoen met willekeurig wat voor nummer, wint hij volgens mij bijna gegarandeerd de televote. In mei kan dit alweer anders zijn natuurlijk.
pi_212162528
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 10:00 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Ik denk dat je onderschat hoezeer Palestina leeft onder jongeren, die toch een groot deel van het televoting-publiek uitmaken. Hoe jonger het publiek, hoe minder verdeeldheid, en hoe meer pro-Palestina. Het is een soort nieuwe black lives matter. Als Eurovisie morgen zou zijn, en er zou voor willekeurig welk land een Palestijn meedoen met willekeurig wat voor nummer, wint hij volgens mij bijna gegarandeerd de televote. In mei kan dit alweer anders zijn natuurlijk.
Mwah. Ook een heel groot deel van mijn generatie die het geen ene donder boeit. De mensen die het wel boeit (waaronder ik) zijn gewoon heel vocaal en delen veel op social media. Maar de meeste hebben geen idee wat er speelt en het interesseert ze ook vrij weinig.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_212162641
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 10:17 schreef Nexum het volgende:

[..]
Mwah. Ook een heel groot deel van mijn generatie die het geen ene donder boeit. De mensen die het wel boeit (waaronder ik) zijn gewoon heel vocaal en delen veel op social media. Maar de meeste hebben geen idee wat er speelt en het interesseert ze ook vrij weinig.
Dat klopt waarschijnlijk wel, maar dan nog: je zegt zelf al, als je ermee bezig bent, ben je ook gelijk heel fanatiek. En ik kan me zo voorstellen dat de moslimgemeenschap ook een duit in het zakje gaat doen. Als Armenië het al goed doet in de televote in Nederland... het gaat niet om miljoenen mensen die stemmen natuurlijk.
pi_212162690
Ik snap de teleurstelling hier en ik vind het ook niet prettig dat het weer een jaar is dat overschaduwd wordt, maar ik blijf erbij dat de EBU echt de grootste schuld hieraan heeft. Het is echt niet alsof ''Israël pleegt genocide'' een soort broodje aap verhaal is dat alleen door wappies wordt gedeeld, er is concreet bewijs voor en het wordt door meerdere landen naar buiten gebracht, ook uit Westerse bronnen. Ik snap niet dat je dan nog als ''United by Music we love everybody'' organisatie zegt: ''nee joh blijf maar lekker, je voldoet aan alle eisen we negeren wel even 20.000 burgerdoden.''
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  Moderator donderdag 25 januari 2024 @ 10:49:32 #24
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212162819
@Nexum Stel Bashar Murad zou voor IJsland gaan met nummer dat normaal moeilijk zou hebben om te kwalificeren, dus best wel een matig nummer. En ook Israël doet mee.
Zou je dan op IJsland stemmen ? Of ook anderen oproepen om op IJsland te stemmen via social media?
pi_212163081
Even naar Bashar zijn muziek geluisterd en los van het hele Palestina gebeuren… hij heeft wel echt sterke nummers. Ben benieuwd waar hij mee komt.

Ik zie het ook wel voor me dat wanneer hij wint, hij dan zichzelf niet terugtrekt, puur om het “verhaal” van Palestina ook te kunnen verspreiden zeg maar.
pi_212163120
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 10:49 schreef Momo het volgende:
@:Nexum Stel Bashar Murad zou voor IJsland gaan met nummer dat normaal moeilijk zou hebben om te kwalificeren, dus best wel een matig nummer. En ook Israël doet mee.
Zou je dan op IJsland stemmen ? Of ook anderen oproepen om op IJsland te stemmen via social media?
Nee. Ik zou het gebruiken om bewustwording te verspreiden van Israël's oorlogsmisdaden. Waar Ijsland eindigt op het scoreboard interesseert me vrij weinig
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_212163150
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 10:36 schreef Nexum het volgende:
Ik snap de teleurstelling hier en ik vind het ook niet prettig dat het weer een jaar is dat overschaduwd wordt, maar ik blijf erbij dat de EBU echt de grootste schuld hieraan heeft. Het is echt niet alsof ''Israël pleegt genocide'' een soort broodje aap verhaal is dat alleen door wappies wordt gedeeld, er is concreet bewijs voor en het wordt door meerdere landen naar buiten gebracht, ook uit Westerse bronnen. Ik snap niet dat je dan nog als ''United by Music we love everybody'' organisatie zegt: ''nee joh blijf maar lekker, je voldoet aan alle eisen we negeren wel even 20.000 burgerdoden.''
Ik zei ook al dat de EBU dit over zichzelf heeft afgeroepen, maar aan de andere kant: is de EBU het orgaan dat moet bepalen of Israël zich wel of niet bezondigt aan volkerenmoord? Ik vind dat Israël het zelf niet zou moeten willen, en zich zou moeten terugtrekken. Dat gaan ze niet doen, maar om dan de schuld in de schoenen van de EBU te schuiven is misschien ook wat makkelijk.
pi_212163173
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 10:00 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Ik denk dat je onderschat hoezeer Palestina leeft onder jongeren, die toch een groot deel van het televoting-publiek uitmaken. Hoe jonger het publiek, hoe minder verdeeldheid, en hoe meer pro-Palestina. Het is een soort nieuwe black lives matter. Als Eurovisie morgen zou zijn, en er zou voor willekeurig welk land een Palestijn meedoen met willekeurig wat voor nummer, wint hij volgens mij bijna gegarandeerd de televote. In mei kan dit alweer anders zijn natuurlijk.
Ik heb inderdaad niet echt een idee hoe fanatiek tieners zijn in deze discussie en hoe dat zou vertalen naar ESF-televotes voor IJsland met een Palestijnse zanger. Ik geloof ook wel dat ze in deze groep een stuk uitgesprokener zijn, wat zich bijvoorbeeld ook weer vertaalt in een grote populariteit van de PVV onder jongeren. Dus mocht het echt een tweestrijd worden, dan kan die zwijgende groep ook nog weleens meer roet in het eten gooien dan verwacht. Maar voorlopig hangt het natuurlijk nog van veel mitsen en maren aan elkaar.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_212163259
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 11:29 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ik heb inderdaad niet echt een idee hoe fanatiek tieners zijn in deze discussie en hoe dat zou vertalen naar ESF-televotes voor IJsland met een Palestijnse zanger. Ik geloof ook wel dat ze in deze groep een stuk uitgesprokener zijn, wat zich bijvoorbeeld ook weer vertaalt in een grote populariteit van de PVV onder jongeren. Dus mocht het echt een tweestrijd worden, dan kan die zwijgende groep ook nog weleens meer roet in het eten gooien dan verwacht. Maar voorlopig hangt het natuurlijk nog van veel mitsen en maren aan elkaar.
De PVV is een apart verhaal, je zou denken dat al die jongeren die PVV stemmen anti-Islam zijn en dus ook anti-Palestina, maar dat is dan ook weer niet zo. Ik denk dat je daaruit voor de mogelijke sympathie voor Israël niet te veel uit af kunt leiden.

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat niemand zit te wachten op een strijd Israël-Palestina om de overwinning op Eurovisie.
pi_212163767
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 11:29 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ik heb inderdaad niet echt een idee hoe fanatiek tieners zijn in deze discussie en hoe dat zou vertalen naar ESF-televotes voor IJsland met een Palestijnse zanger. Ik geloof ook wel dat ze in deze groep een stuk uitgesprokener zijn, wat zich bijvoorbeeld ook weer vertaalt in een grote populariteit van de PVV onder jongeren. Dus mocht het echt een tweestrijd worden, dan kan die zwijgende groep ook nog weleens meer roet in het eten gooien dan verwacht. Maar voorlopig hangt het natuurlijk nog van veel mitsen en maren aan elkaar.
Wilders is toch helemaal pro-Israël? Nou zou het me ergens niet verbazen dat dat sommige stemmers ontgaat, maar een vreemde combinatie dan toch wel. :')
pi_212163780
Online zullen deze mensen trouwens wel extreem fanatiek worden, maar we hebben natuurlijk ook gezien dat dat zich bijna niet vertaalt in wat we in mei zien. Dus misschien valt het uiteindelijk allemaal wel wat mee (hoop ik).
pi_212163868
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 11:25 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Ik zei ook al dat de EBU dit over zichzelf heeft afgeroepen, maar aan de andere kant: is de EBU het orgaan dat moet bepalen of Israël zich wel of niet bezondigt aan volkerenmoord? Ik vind dat Israël het zelf niet zou moeten willen, en zich zou moeten terugtrekken. Dat gaan ze niet doen, maar om dan de schuld in de schoenen van de EBU te schuiven is misschien ook wat makkelijk.
Helemaal als er blijkbaar ook druk vanuit andere landen is om Israël niet te bannen.

Hier had Israël het inderdaad zelf moeten doen.. maarja ergens ook niet verbazingwekkend dat ze het niet doen. Waardeloze situatie voor de EBU ook.
pi_212163892
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 12:22 schreef Em31 het volgende:

[..]
Wilders is toch helemaal pro-Israël? Nou zou het me ergens niet verbazen dat dat sommige stemmers ontgaat, maar een vreemde combinatie dan toch wel. :')
Ja, dat bedoel ik ook. Dat er blijkbaar ook veel jongeren zijn die juist in het pro-Israël kamp zitten, omdat discussies op die leeftijd nog wat gepolariseerder zijn dan wanneer je al 20/30 jaar nieuws over aanslagen en vergeldingsacties uit die regio hebt gehoord.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_212163949
Overigens zou ik er ook niet aan moeten denken om die zanger te zijn. Ik begrijp dat hij het doet, want aan het aantal abonnees op YouTube of volgers op Instagram te lezen is het nog geen Noa Kirel in populariteit. En dan is dit natuurlijk een enorme kans om een breed publiek te bereiken.

Maar ik heb nu al weinig zin in de “ophef” als blijkt dat hij ooit iets over de rechten van homo’s, vrouwen, joden, enz. heeft geroepen. Of de vraag of hij wel genoeg afstand neemt van de daden van Hamas. Of dat hij een familielid of vriend heeft die wat fanatieker in de wedstrijd zit in die oorlog.

En als dan zou blijken dat het een heel sympathiek figuur is, en Israël zou ook zo iemand sturen, en die twee zouden prima met elkaar omgaan en oproepen tot een staakt-het-vuren, dan is het voor de hardliners weer een verrader tegenover de duizenden slachtoffers die al zijn gevallen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator donderdag 25 januari 2024 @ 12:48:48 #35
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212163999
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 12:43 schreef Fred_B het volgende:
Overigens zou ik er ook niet aan moeten denken om die zanger te zijn. Ik begrijp dat hij het doet, want aan het aantal abonnees op YouTube of volgers op Instagram te lezen is het nog geen Noa Kirel in populariteit. En dan is dit natuurlijk een enorme kans om een breed publiek te bereiken.

Maar ik heb nu al weinig zin in de “ophef” als blijkt dat hij ooit iets over de rechten van homo’s, vrouwen, joden, enz. heeft geroepen. Of de vraag of hij wel genoeg afstand neemt van de daden van Hamas. Of dat hij een familielid of vriend heeft die wat fanatieker in de wedstrijd zit in die oorlog.

En als dan zou blijken dat het een heel sympathiek figuur is, en Israël zou ook zo iemand sturen, en die twee zouden prima met elkaar omgaan en oproepen tot een staakt-het-vuren, dan is het voor de hardliners weer een verrader tegenover de duizenden slachtoffers die al zijn gevallen.
Bashar is zelf homo, dus rare dingen over LGBT roepen zal er niet bijzitten. Hij heeft ook meegewerkt aan VN-vrouwenprogramma "Men and Women for Gender Equality Regional Programme" lees ik op zijn wikipedia.
pi_212164108
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 12:35 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ja, dat bedoel ik ook. Dat er blijkbaar ook veel jongeren zijn die juist in het pro-Israël kamp zitten, omdat discussies op die leeftijd nog wat gepolariseerder zijn dan wanneer je al 20/30 jaar nieuws over aanslagen en vergeldingsacties uit die regio hebt gehoord.
Ah oké ja, ik begreep het verkeerd. :Y
  Moderator donderdag 25 januari 2024 @ 13:28:43 #37
375570 crew  Cyan9
pi_212164411
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 12:32 schreef Em31 het volgende:

[..]
Helemaal als er blijkbaar ook druk vanuit andere landen is om Israël niet te bannen.

Hier had Israël het inderdaad zelf moeten doen.. maarja ergens ook niet verbazingwekkend dat ze het niet doen. Waardeloze situatie voor de EBU ook.
Ik vind het ook wat te kort door de bocht om dit de EBU heel erg kwalijk te nemen. Ik ben blij dat ik niet met dit soort situaties hoef te dealen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 25 januari 2024 @ 15:04:14 #38
163650 Greys
pi_212165282
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 11:17 schreef molloot200 het volgende:
Ik zie het ook wel voor me dat wanneer hij wint, hij dan zichzelf niet terugtrekt, puur om het “verhaal” van Palestina ook te kunnen verspreiden zeg maar.
Tijdens een zogenaamd nog steeds 'niet politiek' evenement.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_212165621
Ik krijg er wel het gevoel bij dat de Ijslandse omroep zich nu op glad ijs gaat begeven. Een Palestijnse zanger benaderen en selecteren voor je voorronde die behoudens een connectie met Hatari in 2019 geen enkele connectie met je land heeft, klinkt wel vrij opportunistisch in deze situatie.

Dan doe je wel heel erg je best om het ESF politiek te maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheVulture op 25-01-2024 15:43:59 ]
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_212166022
Ik denk dat het een heel doordacht en kwalijk plan is. Want deze zanger die zo goed als zeker gekozen wordt, maakt natuurlijk de keuze om naar het ESF te gaan en krijgt door zijn afkomst veel sympathie stemmen. Want waarom nu ineens een Palestijnse zanger die volgens mij verder niets met IJsland heeft?
Kijk maar eens hoe IJsland in de odds omhoog schiet.
Nee dit mag en kan toch niet de bedoeling zijn.
Politiek en het ESF zou toch niet samengaan?
Krijgen we straks onder de deelnemers dan ook een kamp Palestina en een kamp Israël? Jeetje ik heb hier helemaal geen zin in.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 25 januari 2024 @ 17:38:31 #41
163650 Greys
pi_212166526
IJsland staat al 3e in de odds.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_212166563
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 17:38 schreef Greys het volgende:
IJsland staat al 3e in de odds.
1e ondertussen, dat zal zo wel ge-update worden.

Zaterdag om 20:50 uur worden de liedjes gepresenteerd.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator vrijdag 26 januari 2024 @ 15:35:06 #43
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212176844
  Moderator vrijdag 26 januari 2024 @ 15:53:43 #44
375570 crew  Cyan9
pi_212177005
Bookmakers zijn eigenlijk ook best vermoeiend.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_212177439
Jammer dit. Het moet toch over de liedjes gaan..
Ben hier voor het songfestivalforum.
pi_212182339
Dus om samen te vatten: IJsland geeft aan dat ze mogelijk niet aan het festival meedoen, en de wedders geven ze daardoor een significant grotere kans op de winst? 10 procent voelt als een enorme overreactie.

In het algemeen is het een rotsteek van de IJslandse tv naar de rest van de artiesten in hun voorronde. Iedere beslissing zal nu als een uitspraak van de winnende artiest mbt de situatie in Israel en Palistina gezien worden, in plaats van als een beslissing van de IJslandse TV. Lekkere manier om de verantwoordelijkheid af te schuiven.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 27 januari 2024 @ 01:23:14 #47
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_212183935
Met uitspraak van ICJ heeft EBU nu toch genoeg informatie om Israel mee om de oren te slaan als ze zouden willen.
pi_212184447
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 22:38 schreef Sableheart het volgende:
Dus om samen te vatten: IJsland geeft aan dat ze mogelijk niet aan het festival meedoen, en de wedders geven ze daardoor een significant grotere kans op de winst? 10 procent voelt als een enorme overreactie.

In het algemeen is het een rotsteek van de IJslandse tv naar de rest van de artiesten in hun voorronde. Iedere beslissing zal nu als een uitspraak van de winnende artiest mbt de situatie in Israel en Palistina gezien worden, in plaats van als een beslissing van de IJslandse TV. Lekkere manier om de verantwoordelijkheid af te schuiven.
Nee dat ze op 1 staan komt omdat er een Palestijnse artiest tussenzit. Ze gokken blijkbaar dat die wel mee gaat doen en dat iedereen daar dan voor gaat stemmen.
  Moderator zaterdag 27 januari 2024 @ 13:00:35 #49
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212187124
Vanavond worden hier live de artiesten en nummers gepresenteerd
pi_212192925
Bashar Murad doet mee, een Palestijn die destijds met Hatari een nummer heeft gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')