Oja, ik moest nog iets doen. Namelijk, jullie voorstellen aan mijn bijzonder matige team, dat dit jaar de gevleugelde naam
Philips en de Biermannen zal dragen.
![jasper-philipsen-2023.jpeg]()
![axel-zingle-2024.jpg]()
![ethan-hayter-2024.jpg]()
De absolute kopman van mijn ploeg is natuurlijk Jasper Philipsen. De laatste jaren een vaste klant in mijn ploeg, iemand die mij ieder jaar de nodige punten weet te bezorgen. Ook dit jaar zal ik weer heel afhankelijk zijn van de kunsten van deze verder bepaald niet sympathieke sprinter. Maar goed, wel de snelste van allemaal, zorgend voor heel wat punten, dus ik zie een elleboogje her en der maar mooi door de vingers. Gezien zijn status en gezien de rest van mijn ploeg kan het geen kwaad om te stellen dat hij de kopman is die wordt omringd door 13 waterdragers. Naast uithangbord Philipsen, waar ik toch al snel een miljoen of 40 voor op tafel heb gelegd, wist ik in de eerste ronde ook nog Axel Zingle binnen te halen. Ik heb niet vaak renners die actief zijn in het Franse circuit, dus heb ik maar een keer diep in de buidel getast om een rasechte sprokkelaar in al die Franse kutkoersjes binnen te halen. Ik hoop van harte dat Axel dit jaar zo min mogelijk WT-koersen rijdt en zoveel mogelijk matige koersen als de Classic Loire Atlantique en de Tour du Finistère. Laat hem in al die vlakke Franse koersen maar mooi naar de 7e plaats sprinten, terwijl hij in alle Fransen heuvelkoersen mooi naar de 7e plaats kan punchen. Sprokkelen voor gevorderden. De derde en laatste renner die ik in de eerste ronde binnen wist te halen is Ethan Hayter, de Brit die vorig jaar continu ziek, zwak en misselijk was. En als hij wel een keer aanwezig was ging het weer mis bij de positionering of viel hij, altijd wat met Ethan. Zijn 2023 was een rampenjaar, waardoor ik hem voor een prikkie kon ophalen. Als hij dit jaar minder vaak ziek wordt en kan aanknopen bij het niveau van 2022 en 2021 heb ik er weer een mooie puntenpakker bij. Dat hij tussendoor op de baan gaat fietsen is overigens wel redelijk hinderlijk, de Olympische Spelen zijn geen sport. We gaan zijn vader volgen op twitter om op de hoogte te blijven van de verrichtingen van Ethan, die haalt tenminste wel een constant hoog niveau.
![florian-senechal-2024.jpg]()
![jenthe-biermans-2024.jpg]()
![jakub-mareczko-2023.jpeg]()
In de eerste ronde haalde ik drie toppers binnen voor dit spel, maar het waren er slechts drie. In de tweede ronde haalde ik dan weer vier renners binnen, het is natuurlijk altijd redelijk hinderlijk als andere individuen op het idee komen om meer geld te bieden op dezelfde renners. Waarom zou je dat doen? Laat me met rust. Iedereen liet Mikel Landa in ieder geval wel mooi met rust, men rekende er waarschijnlijk op dat ik die toch wel zou binnenhalen. Of men wilde niet op hem bieden omdat hij toch moet knechten voor Evenepoel, wat eerlijk gezegd mijn eigen argument was om hem in de eerste ronde over te slaan. Maarja, toen viel de oogst van de eerste ronde tegen en heb ik alsnog maar op Landa geboden. Hij gaat in ieder geval de Vuelta winnen, dat is alvast één ronde waar hij voor me gaat scoren. Dat hij de rest van de tijd voor Evenepoel moet rijden is dan weer jammer, maar goed, de wielen zijn rond, het kan raar fietsen. Naast Landa, voor hopelijk her en der toch een klassement, vestigde ik mijn blik op Senechal en daar was ik alleen in. Weg bij Quick Step, daar had hij het wel gezien, nu mag hij namens Arkea en namens mij punten gaan sprokkelen. Arkea heeft ongeveer 28 renners die redelijk snel zijn en met Senechal komt er een 29e bij. Zijn voorlopige schema wijst er vooral op dat hij het hele WT-traject gaat afwerken, ik hoop dat hij er her en der ook een zinloze Franse 1.1-koers aan toevoegt om daar samen met zijn ploeggenoten 8e, 9e en 10e te worden. Dat is mijn gedachte, hij liet vorig jaar aan het eind van het seizoen nog mooi zien dat hij in die typische Belgische en Franse koersen nog mooi de ereplaatsen bij elkaar kan fietsen. Wellicht volgt er ook nog een uitschieter in de klassiekers, maar die kans lijkt me bij Arkea dan toch net weer een stuk kleiner. Zoveel geluk heb ik bovendien niet, kijk alleen al maar naar de loting dit spel. Het ging gelijk bij de eerste de beste koers meteen weer mis. Altijd tegen mij. Al deed Jenthe Biermans wel nog zijn best om mijn meubelen te redden, hij werd tijdens zijn eerste koers in Spanje mooi 6e. Vorig jaar begon hij ook knallend aan het jaar, als zoveelste semi-snelle voorjaarsrenner van Arkea. Na een goed begin zakte hij vrij snel weg, ik hoop dat hij de lijn van de verre ereplaatsen dit jaar langer kan doortrekken. Het zijn uiteindelijk wel dit soort sprokkelkoningen waar je het van moet hebben met dit spel. Naast dit soort spierbundels met een sterk eindschot haalde ik ook nog een echte sprinter binnen, de altijd op iedere drempel lossende Jakub Mareczko trok dit jaar naar Corratec en ik hoop dat hij namens die ploeg vooral in verre oorden heel wat overwinningen bij elkaar mag schrapen. Terug naar de roots, de Tour of Taihu Lake domineren. Dat Corratec niet is uitgenodigd voor de Giro werd hier met gejuich ontvangen, dit biedt nog meer mogelijkheden voor Mareczko om het Aziatische circuit op een hoop te fietsen. Hij begint dit jaar in de Tour of Antalya, perfect. Laat hem niet westelijker komen dan Turkije, in dat geval heb ik een topaankoop gedaan.
![igor-arrieta-lizarraga-2024-n2.jpeg]()
![andoni-lopez-de-abetxuko-jimenez-2024.jpg]()
![pablo-castrillo-zapater-2024.jpg]()
![paul-magnier-2024.jpeg]()
![welay-hagos-berhe-2024.jpg]()
Na twee biedrondes pas halverwege en toch al een hoop narigheid verzameld, dit gaat echt helemaal mijn jaar worden. Maar dan net niet. Werd na de derde ronde niet veel beter, tenzij Matxin weer een truc speciale weet uit te halen. Voorlopig lijkt het er vooral op dat hij de toverdrank heeft gegeven aan nieuwe renners als Del Toro en Morgado en dat Arrieta is overgeslagen, altijd tegen mij. Igor Arrieta is en blijft een groot talent, maar of hij vaak voor eigen kans mag gaan rijden bij UAE? Dat zal wel niet, maar tegen deze tijd was ik al vrij wanhopig op alles met een hartslag aan het bieden. Tijdens zijn eerste koersjes ging Igor in de aanval, maar het leverde nog niets op. Hopelijk blijft hij in de aanval gaat en levert dat later wel wat op, anders weet ik het ook niet. Vorig jaar liet hij de nodige flitsen van talent zien, tot hij na een koers bij het terugrijden naar de bus op een auto knalde, dat was minder. Sindsdien wachten we op mooie resultaten, nu ik hem in mijn team heb opgenomen kan dat nog wel een jaar gaan duren. Stiekem heb ik toch best weer wat Basken bij elkaar verzameld, naast Landa en Arrieta maakt ook de legendarische Andoni Lopez de Abetxuko dit jaar deel uit van mijn team. Andoni is snel, dat wilde hij meteen laten zien in Valencia. Maar wat denk je? Zijn ketting liep eraf in de laatste kilometer. Uiteraard. We moeten dus nog even wachten op de eerste goede sprint van Andoni. Wellicht wordt hij dit jaar in de weg gezeten door zijn nieuwe ploeggenoot, Jon Aberasturi. Ik heb alleen goede hoop dat Euskaltel nog steeds een kansloze ploeg zonder wat voor tactiek dan ook is en dat ze gezellig met z'n allen samen blijven sprinten. In de Gran Premio Castellón werden zijn ploeggenoten alvast 12e, 15e en 16e, waardoor ik met een gerust hart uit kan kijken naar verschillende duosprints met Aberasturi en Abetxuko. Wat nou, voor elkaar werken? Dat doen we hier niet. #samensprinten Van het minderwaardige Euskaltel trekken we naar het meerderwaardige Kern Pharma, een ploeg die te maken kreeg met een forse leegloop. Adria, Arrieta, Raul Garcia Pierna, ze vertrokken allemaal. Waar er leiders vertrekken ontstaat er een kans voor nieuwe leiders om op te staan en de naam die daarbij het meest voor de hand ligt is toch wel die van Pablo Castrillo. Een klimmer pur sang, die aan het eind van het vorige seizoen al wat mooie dingen liet zien. Hij werd 11e in Burgos en derde in Langkawi, dat zijn adelbrieven. Pablo mag voor mij dit jaar punten gaan scoren in al die Spaanse koersjes van een paar dagen. Als je tijdens de Vuelta Asturias tegen mij moet heb je een groot probleem. Gaan we door met Paul Magnier, een snelle knul. Bitterjong nog, eerder prof geworden dan eigenlijk de bedoeling was. Hij zou nog een jaartje bij Trinity blijven, maar Pat had ineens haast. Wel rijdt hij nog een programma met wat kleinere koersen, waar ik niets aan heb, maar in Spanje gaat er volgens de insiders meteen geoogst worden: "Wereldklasse!" "Iedereen op training zegt "wauw". "Het zou me niet verbazen dat hij op Mallorca (zijn debuutkoers voor The Wolfpack) al een etappe wint." En dan hebben we het nog niet eens over Hagos gehad. Die gaat dit jaar zijn absolute doorbraak beleven, als hij op de fiets blijft zitten. Dat ging vorig jaar nog wel eens mis, maar tussendoor schroeide hij de boel bij elkaar in Oostenrijk en durfde hij het als enige aan om Evenepoel te volgen in Zwitserland. Goed, dat duurde niet lang, maar alsnog. In allerlei rittenkoersen moet Hagos versteld gaan laten staan, voor het Afrikaanse wielrennen en voor mijn FPCL.
![pavel-bittner-2024.jpeg]()
![jannik-steimle-2024.jpeg]()
Ja, en dan de laatste ronde nog. Twee renners te gaan, maar er was echt niets meer over. Dus kwam ik godbetert uit bij een renner van dsm, Pavel Bittner. Die volgens Bob de sprint mag gaan aantrekken voor Liepins, wat Down Under alvast voor geen meter liep. Van beide werd niets vernomen, al werd Pavel wel een keer 11e. Ik moet zeggen, als hij gedurende het jaar nog een paar keer ergens 11e weet te worden ben ik al dik tevreden hoor. Luxe is anders. Om nog maar te zwijgen over mijn laatste renner, Jannik Steimle. Weer een
reject van Quick Step, de tweede na Senechal. Steimle heeft een stapje teruggezet naar een ProTeam en namens het immens nutteloze Q86.2 hoop ik dat hij in wat onbeduidende koersen per ongeluk tegen een paar ereplaatsen aan weet te lopen. Hij is een soort van snel, soms. Eigenlijk een soort Senechal, maar dan met een tiende van het talent. Vorig jaar alleen punten gescoord in tijdritten, nou, dat kan ik met het rommelmateriaal van Doug ook wel op m'n buik schrijven. Haha, wat een team.
Dit wordt een totale mislukking, let op mijn woorden. Maar dat lag dan vooral aan de loting, he.