abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 januari 2024 @ 00:12:44 #151
194233 Friday12
Originele kloon
pi_212058634
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 00:08 schreef Elan het volgende:

[..]
Omdat het een enorm breed scala aan maatregelen is zowel preventief als om het gedrag daadwerkelijk een halt toe te roepen.

Daar heb ik 100x meer vertrouwen in dan de infantiele oplossing die jij hier aan draagt. Namelijk om een gepest kind te adviseren er maar gewoon op los te slaan.
Heb je uberhaupt ervaring met het toepassen van die protocol of roep je maar iets omdat je het gelezen hebt? Serieus benieuwd naar.
pi_212058691
quote:
6s.gif Op woensdag 17 januari 2024 00:12 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Heb je uberhaupt ervaring met het toepassen van die protocol of roep je maar iets omdat je het gelezen hebt? Serieus benieuwd naar.
Ik geef voorlichting op basisscholen over o.a. pesten maar ook (seksuele) acceptatie. Kinderen zijn net sponsen maar je moet wel bereidwillig zijn ze inzichten en handvatten mee te geven want van uit zichzelf zijn ze soms zeer gemeen en kortzichtig.

Verder van dichtbij meegemaakt hoe een klasgenootje zichzelf op haar vijftiende voor de trein gooide. Haar ouders hebben haar in die periode letterlijk toegebeten meer van zich af te bijten. Heeft haar vader huilend op de begrafenis toegegeven van ja had ik maar beter geluisterd...

Als je eenmaal die weg bewandeld gooi je alle anderen deuren dicht.
blablablabla
pi_212058716
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2024 00:07 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
In de basis ben ik het niet eens met je oneens. Echter, om zo’n protocol in werking te laten treden is er wel een voorval nodig. En ik zal mijn kinderen niet leren zomaar hun lot te ondergaan wanneer zij een pester verbaal niet de baas kunnen. Dan maar fysiek.

Dan hebben we in ieder geval een gesprek op school en een startpunt voor een eventueel protocol. Maar no way dat ik mijn kinderen ga leren zich ongestraft te laten slaan.
Er is ook echt enorm veel voorlichting dit begint op veel scholen al al op zeer jonge leeftijd met gekleurde petjes die gedragen dienen worden in relatie tot bepaald negatief gedrag (pesten, meelopen etc)

Elk gepest kind blijft er een te veel maar ik durf wel te zeggen dat we trots mogen zijn op de voortrekkersrol die we hebben wat dat betreft, in veel landen is de situatie een stuk dramatischer. Issues rondom pesten worden ook gewoon klassikaal besproken.
blablablabla
  woensdag 17 januari 2024 @ 00:32:02 #154
194233 Friday12
Originele kloon
pi_212058736
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2024 00:21 schreef Elan het volgende:

[..]
Ik geef voorlichting op basisscholen over o.a. pesten maar ook (seksuele) acceptatie. Kinderen zijn net sponsen maar je moet wel bereidwillig zijn ze inzichten en handvatten mee te geven want van uit zichzelf zijn ze soms zeer gemeen en kortzichtig.

Verder van dichtbij meegemaakt hoe een klasgenootje zichzelf op haar vijftiende voor de trein gooide. Haar ouders hebben haar in die periode letterlijk toegebeten meer van zich af te bijten. Heeft haar vader huilend op de begrafenis toegegeven van ja had ik maar beter geluisterd...

Als je eenmaal die weg bewandeld gooi je alle anderen deuren dicht.
En als het niet werkt dan wat?
pi_212058764
quote:
6s.gif Op woensdag 17 januari 2024 00:32 schreef Friday12 het volgende:

[..]
En als het niet werkt dan wat?
Durf wel te stellen dat het altijd werkt. Natuurlijk kan een pester geschorst worden maar in de praktijk zie je zelden dat het zover komt.

Wat nog wel een groot probleem is is zijn de kinderen van wie je het niet weet, dat is logischerwijs lastig in kaart te brengen. Maar ook hier is het van het grootste belang dat zij zich bij ouders/leerkrachten kwetsbaar op kunnen en durven stellen.

Adviseren om van zich af te bijten heeft vaak (hoewel goed bedoeld) het compleet tegenovergestelde effect. Bij gepest worden komt enorm veel schaamte en onzekerheid kijken voor het slachtoffer, en eigenlijk stel je onbedoeld de pesters in het gelijk. Want ja als jij als slachtoffer nou maar gewoon van je af slaat dan stopt het vanzelf!
blablablabla
pi_212059354
Terugslaan mogen ze, beginnen slaan niet. Toch zeker in de situatie beschreven in de op waarbij de pester stelselmatig fysiek geweld gebruikt en de aanpak van school niet werkt.
Kan je wel een hele mooie theoretische discussie gaan voeren over pestprotocollen, maar in het geval van dit kind werkte dat dus niet. En als ik dan een brief krijg als ouder zou ik graag van school horen hoeveel brieven de ouders van de pesters hebben gehad...
pi_212059616
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 00:39 schreef Elan het volgende:

[..]
Durf wel te stellen dat het altijd werkt. Natuurlijk kan een pester geschorst worden maar in de praktijk zie je zelden dat het zover komt.

Wat nog wel een groot probleem is is zijn de kinderen van wie je het niet weet, dat is logischerwijs lastig in kaart te brengen. Maar ook hier is het van het grootste belang dat zij zich bij ouders/leerkrachten kwetsbaar op kunnen en durven stellen.

Adviseren om van zich af te bijten heeft vaak (hoewel goed bedoeld) het compleet tegenovergestelde effect. Bij gepest worden komt enorm veel schaamte en onzekerheid kijken voor het slachtoffer, en eigenlijk stel je onbedoeld de pesters in het gelijk. Want ja als jij als slachtoffer nou maar gewoon van je af slaat dan stopt het vanzelf!
Kerel, je geeft voorlichting, je behandeld geneens de protocollen. En dan durf je met droge ogen te beweren dat het ALTIJD werkt terwijl je helemaal geen ervaring hebt in de behandeling zelf.

Overigens, ik heb mij er een beetje ingelezen, maar er moet een heel traject vooraf gaan voordat zo'n protocol wordt ingezet. Jij vindt dat prima, je bent zelfs het visitekaartje ervan. Maar een gepest kind dat dagelijks geestelijk mishandeld wordt is een dag teveel. De voortraject en kunnen soms wel jaren duren voor het wordt ingezet. Als het überhaupt door de school wordt ingezet.

Vaak is het ook zo dat een gepest kind eerst lang de pesterijen ondergaat voordat het gepeste kind zich kwetsbaar durf op te stellen tegenover de ouders en/of leerkrachten ivm intimidatie vanuit de pestkop. Jarenlang pesten is geen incident.

Daarnaast schrijf je altijd in gesprek te blijven, maar vanaf een bepaald punt negeer je mij compleet. Ik zie dat als hypocriet.
pi_212059624
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 07:55 schreef Bottoms_up het volgende:
Terugslaan mogen ze, beginnen slaan niet. Toch zeker in de situatie beschreven in de op waarbij de pester stelselmatig fysiek geweld gebruikt en de aanpak van school niet werkt.
Kan je wel een hele mooie theoretische discussie gaan voeren over pestprotocollen, maar in het geval van dit kind werkte dat dus niet. En als ik dan een brief krijg als ouder zou ik graag van school horen hoeveel brieven de ouders van de pesters hebben gehad...
Psychische mishandeling is vaak erger dan fysieke mishandeling.
pi_212060179
Eerlijk: ik had het 3 jaar eerder moeten doen, had me een hele hoop ellende gescheeld.

Die klap voor zijn kop was een ontzettende bevrijding na jarenlang gepest en getreiterd te zijn.
En ja, ik gaf hier wel de eerste klap, vol op zijn hoofd. Ten overstaan van de rest van zijn pest-vriendjes. En wat viel meneer toch van zijn voetstuk, heerlijk. Er stonden 2 leraren te kijken toen ik de eerste klap gaf, en die wachten totdat er terug geslagen zou worden, wat dus niet gebeurde. Ze hebben me meegenomen naar de rector, waar ik in een stoel werd gezet en ik wat te drinken kreeg. Rector zei dat hij geweld afkeurde, maar dat dit de enige way out was.

Dus een goed pak slaag tegenover iemand die je al jaren lang het leven zuur maakt: absoluut.
Zorg er wel voor dat jij als eerste slaat en sla ook door. Dan zal jij altijd als laatste hebben geslagen want die zien ze echt niet aankomen.
De week erna wil hij opeens vrienden zijn… Grappig hoe dat werkt. En dan te horen krijgen van zijn ouders dat ze blij zijn dat iemand hem eens een pak rammel geeft en goed op zijn plek zet…
  woensdag 17 januari 2024 @ 09:19:53 #160
35189 Troel
scherp en bot
pi_212060243
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 22:23 schreef Elan het volgende:

[..]
Het aankaarten en zorgen dat het stopt. Tegenwoordig bestaat er op elke school wel een pestprotocol.

Potentiële problemen die geweld tegen een ander individu met zich mee brengen. Letsel toebrengen, letsel toegebracht krijgen, sancties straf/vervolging etc.

Terugslaan klinkt allemaal erg nobel en stoer maar is zelden de juiste oplossing. Bovendien ondermijn je je eigen kwetsbare positie als je je zelf ook verlaagd tot meppen.
Ach ja, het pestprotocol.

Ja, maar het valt allemaal wel mee, hij trekt het zich ook echt wel heel erg aan. We hebben wel het gevoel dat hij op alle slakken zout legt. Nee, het is inderdaad niet normaal dat er geschopt en geslagen wordt, maar we moeten dat natuurlijk wel zien, anders kunnen we niet ingrijpen. Ja, we gaan een fijn Kiva-project doen of we gaan lekker aarden met rots en water. Dat lost alles op.

NOT

Ow en dan heb ik het niet over jaren geleden. Maar over laptops die kapot gemaakt worden door klasgenoten, tassen met laptops die door de aula gesmeten worden en dat soort dingen. Op een middelbare school met een pestprotocol. Vorig schooljaar.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212060331
@Elan: ben jij ooit wel eens gepest? Als ik het zo lees niet en ben je net zo goed als de gemiddelde toetsenbord ridder.
Als je dag in dag uit getreiterd en gepest wordt, waarbij praten niet helpt en je op een gegeven moment 2 uitwegen ziet: de trein of geweld. Dan zeg jij vrolijk dat ik nu rijp ben voor het Pieter Baarn centrum?
Nou ik ben blij dat ik die knakker het licht uit zijn ogen heb gemept, anders lag ik nu tussen 6 planken.

Voor een zelf verklaarde professional verwacht ik toch een beetje meer nuance van jouw kant, want je komt op dit moment vooral over als een losgeslagen idioot.
pi_212060353
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 00:39 schreef Elan het volgende:

[..]

Wij gingen twee jaar terug voor een basisschool voor onze dochter kijken.

Mijn geliefde vroeg, omdat we wel degelijk geïnteresseerd zijn in wat een school tegen pesten doet, naar het pestprotocol aldaar.

Dat hadden ze niet, want van pesten was daar geen sprake. Echt ongeloofelijk, nog in 2022.

Pesten tegengaan met pestprotocollen is een goed idee, maar ze zijn niet standaard op iedere school geïmplementeerd.

Wat is voor kinderen die op zo'n school gepest worden een goede oplossing?

Wachten tot het pestprotocol er komt?
pi_212060374
Ik kan mijn hypothese niet weerleggen met feiten maar voor deze keer interesseert me dat bijzonder weinig. Hoeveel onderzoek er ook is gedaan, hoeveel protocollen er ook worden opgesteld, als mijn kind wordt gepest dan zal ik hem toch zeker vertellen dat hij dat zelf op moet losse. En is het niet met woorden dan maar met een goede schop. Als ik een ding wel heb geleerd vroeger is dat pesten vaak door de grote groep wordt toegestaan, niet persé goedgekeurd. Uiteindelijk wil niemand gepest worden en dan is het wel makkelijk als iemand anders het slachtoffer is. Maar 1 ding was eigenlijk nog erger en dat is verklikken. In een positief geval werd het pesten gestopt maar nog vaker ging het pesten na verloop van tijd gewoon nóg harder door. Het gaat er bij kinderen toch vaak om dat je een soort respect afdwingt. Is dat niet met woorden dan maar fysiek. Het gaat erom dat je je niet zomaar als slachtoffer weg laat zetten want juist dát is hetgeen de gepeste kinderen zwak maakt. Elk kind wordt wel eens uitgelachen en dat is dan ook geen reden om fysiek te worden maar als je weken aan een stuk wordt gepest moet er ergens een grens worden getrokken.

Het gaat erom dat je als kind en later ook als volwassene een duidelijke grens trekt wat je over je heen laat komen. En er komt een moment in het leven dat je zelf ook wel beseft dat fysiek geweld niet meer de oplossing is omdat het verdere consequenties kan hebben.
Maar als mijn kind niet mondig genoeg is om pestgedrag tijdig in de kiem te smoren zal ik er niet afkeurend tegenover staan als er een klap of een schop uit wordt gedeeld. Ik ga mijn kinderen natuurlijk ook niet leren er zomaar op los te meppen als een paar woorden ze niet bevallen. Maar in alle eerlijkheid heb ik liever dat ik op school moet komen omdat mijn zoon een kind heeft geslagen dan dat me wordt verteld dat mijn zoon al lange tijd wordt gepest.

In de ideale wereld bestaat pesten niet meer en zijn alle kinderen gelijkwaardig. In de echte wereld komt pestgedrag overal voor en behandelen kinderen elkaar helemaal niet gelijkwaardig.
pi_212060942
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2024 09:26 schreef Neptunes het volgende:
@:Elan: ben jij ooit wel eens gepest? Als ik het zo lees niet en ben je net zo goed als de gemiddelde toetsenbord ridder.
Als je dag in dag uit getreiterd en gepest wordt, waarbij praten niet helpt en je op een gegeven moment 2 uitwegen ziet: de trein of geweld. Dan zeg jij vrolijk dat ik nu rijp ben voor het Pieter Baarn centrum?
Nou ik ben blij dat ik die knakker het licht uit zijn ogen heb gemept, anders lag ik nu tussen 6 planken.

Voor een zelf verklaarde professional verwacht ik toch een beetje meer nuance van jouw kant, want je komt op dit moment vooral over als een losgeslagen idioot.
Hij is nooit gepest en heeft ook geen ervaring met het doorlopen van een protocol.

Hij geeft zelf aan dat hij alleen voorlichting geeft op scholen.
pi_212061982
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2024 10:16 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Hij is nooit gepest en heeft ook geen ervaring met het doorlopen van een protocol.

Hij geeft zelf aan dat hij alleen voorlichting geeft op scholen.
Correct op vrijwillige basis. Ik ben verder ook geen ambassadeur van het protocol maar ik zie in de praktijk dat het wel degelijk effect kan hebben.

Een pestprotocol is beter dan geen pestprotocol. Dat je er het pesten niet volledig mee kunt uitbannen is evident.
blablablabla
pi_212062063
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2024 09:26 schreef Neptunes het volgende:
@:Elan: ben jij ooit wel eens gepest? Als ik het zo lees niet en ben je net zo goed als de gemiddelde toetsenbord ridder.

Je kunt als niets werkt ook kijken naar een andere school. Veel ouders kiezen daarvoor. Je pesters een mep verkopen is zelden de juiste oplossing. Als ouder dat aandragen is bijzonder onverstandig en zal in de meeste gevallen leiden tot nog grotere problemen.
blablablabla
pi_212062156
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2024 00:00 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat noemen we nou zelfontwikkeling.

Door dat protocol is er tegenwoordig veel meer bewustwording dan vroeger en scoren we veel beter dan andere landen waar de denkwijze van het machocultuurtje nog overheerst. Ook qua voorlichting lopen wij in Nederland enorm voorop.

Maar blijf er vooral laatdunkend over doen en geweld prediken als oplossing.
Ik heb geen idee over welk protocol het gaat maar als het niet zou werken en mijn kind zou nog steeds ongelukkig zijn door het pesten zou hij van mij toestemming hebben om eraan te doen wat nodig is.

Zou hem ook zeker niet straffen als hij terugslaat.

Ik heb weinig boodschap aan protocollen en papierwerk. Ik vind het prima om ze te gebruiken, maar ook om ze overboord te zetten. Als het doel maar bereikt wordt: ophouden met dat pesten en snel ook. Linksom of rechtsom.
  woensdag 17 januari 2024 @ 11:35:26 #168
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_212062252
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 23:53 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Echt zo een pedagogisch geschoold typetje dat alles wel beter weet maar zelf in een bubbel heeft geleefd :N
Geweld prediken in een tijd dat kinderen op jonge leeftijd beschikking over wapens hebben :D

Over een bubbel gesproken.
pi_212062266
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 11:35 schreef Bezsen het volgende:

[..]
Geweld prediken in een tijd dat kinderen op jonge leeftijd beschikking over wapens hebben :D

De film het zakmes heeft de tand des tijds niet doorstaan.
pi_212062280
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 11:23 schreef Elan het volgende:

[..]
Correct op vrijwillige basis. Ik ben verder ook geen ambassadeur van het protocol maar ik zie in de praktijk dat het wel degelijk effect kan hebben.

Een pestprotocol is beter dan geen pestprotocol. Dat je er het pesten niet volledig mee kunt uitbannen is evident.
Leuk anekdotisch bewijs. Ik heb regelmatig ervaren en meegemaakt dat een pestprotocol niet helpt.
pi_212062311
Jouw achterneefje is een held! _O_

Met je vuisten praten is honderd keer effectiever dan dat gewauwel van softies en geiten-wollen-sokken-types. En ja, ik kan er ook over meepraten. Gewoon van je af meppen!

Goede actie dus en het zoveelste bewijs dat suf lullen NIET helpt! Dat gezegd hebbende, hij is op het terrein van school en daar gelden andere regels dan je eigen regels, dus mijns inziens óók terecht dat school iets wil met je neefje. ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door DjVero op 17-01-2024 11:46:03 ]
pi_212062347
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 11:30 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Ik heb geen idee over welk protocol het gaat maar als het niet zou werken en mijn kind zou nog steeds ongelukkig zijn door het pesten zou hij van mij toestemming hebben om eraan te doen wat nodig is.

Zou hem ook zeker niet straffen als hij terugslaat.

Ik heb weinig boodschap aan protocollen en papierwerk. Ik vind het prima om ze te gebruiken, maar ook om ze overboord te zetten. Als het doel maar bereikt wordt: ophouden met dat pesten en snel ook. Linksom of rechtsom.
https://www.schoolenveili(...)tprotocol-op-school/

Het zijn zoals je ziet concrete stappen die in de praktijk genomen worden om het pesten te voorkomen en aan te pakken. Bepaald geen papieren tijger.
blablablabla
pi_212062382
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 11:35 schreef Bezsen het volgende:

[..]

Wapens, kickboksen. Gewoon van je af slaan *O*
Internethelden.
blablablabla
pi_212062396
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 11:41 schreef Elan het volgende:

[..]
https://www.schoolenveili(...)tprotocol-op-school/

Het zijn zoals je ziet concrete stappen die in de praktijk genomen worden om het pesten te voorkomen en aan te pakken. Bepaald geen papieren tijger.
Ik ga dat allemaal niet lezen hoor. Ik ben alleen geïnteresseerd in de regel waarin staat hoe snel er resultaat verwacht wordt. De rest geloof ik wel
  Moderator woensdag 17 januari 2024 @ 11:46:33 #175
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212062423
Ik vraag me vooral af hoe het dan werkt als het kind van het schoolterrein weg is. Dus in het weekend, of op een woensdagavond en het speelt eventueel buiten, en het wordt daar door dezelfde kinderen als overdag op school gepest.

Welk protocol roepen we dan in het leven? Want niet alles is op papier te vangen. Protocol dit protocol dat, maar een kind dat wordt gepest heeft geen interesse in een protocol. Dat kan 's avonds al niet slapen omdat het de dag erna weer naar school moet en met zijn of haar pestkoppen geconfronteerd wordt. Dat kind wil gewoon dat het stopt.

Dus welk protocol roepen we aan als het ook buiten schooltijden/terrein om gebeurt?
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')