Heb je uberhaupt ervaring met het toepassen van die protocol of roep je maar iets omdat je het gelezen hebt? Serieus benieuwd naar.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat het een enorm breed scala aan maatregelen is zowel preventief als om het gedrag daadwerkelijk een halt toe te roepen.
Daar heb ik 100x meer vertrouwen in dan de infantiele oplossing die jij hier aan draagt. Namelijk om een gepest kind te adviseren er maar gewoon op los te slaan.
Ik geef voorlichting op basisscholen over o.a. pesten maar ook (seksuele) acceptatie. Kinderen zijn net sponsen maar je moet wel bereidwillig zijn ze inzichten en handvatten mee te geven want van uit zichzelf zijn ze soms zeer gemeen en kortzichtig.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:12 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Heb je uberhaupt ervaring met het toepassen van die protocol of roep je maar iets omdat je het gelezen hebt? Serieus benieuwd naar.
Er is ook echt enorm veel voorlichting dit begint op veel scholen al al op zeer jonge leeftijd met gekleurde petjes die gedragen dienen worden in relatie tot bepaald negatief gedrag (pesten, meelopen etc)quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:07 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
In de basis ben ik het niet eens met je oneens. Echter, om zo’n protocol in werking te laten treden is er wel een voorval nodig. En ik zal mijn kinderen niet leren zomaar hun lot te ondergaan wanneer zij een pester verbaal niet de baas kunnen. Dan maar fysiek.
Dan hebben we in ieder geval een gesprek op school en een startpunt voor een eventueel protocol. Maar no way dat ik mijn kinderen ga leren zich ongestraft te laten slaan.
En als het niet werkt dan wat?quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik geef voorlichting op basisscholen over o.a. pesten maar ook (seksuele) acceptatie. Kinderen zijn net sponsen maar je moet wel bereidwillig zijn ze inzichten en handvatten mee te geven want van uit zichzelf zijn ze soms zeer gemeen en kortzichtig.
Verder van dichtbij meegemaakt hoe een klasgenootje zichzelf op haar vijftiende voor de trein gooide. Haar ouders hebben haar in die periode letterlijk toegebeten meer van zich af te bijten. Heeft haar vader huilend op de begrafenis toegegeven van ja had ik maar beter geluisterd...
Als je eenmaal die weg bewandeld gooi je alle anderen deuren dicht.
Durf wel te stellen dat het altijd werkt. Natuurlijk kan een pester geschorst worden maar in de praktijk zie je zelden dat het zover komt.quote:
Kerel, je geeft voorlichting, je behandeld geneens de protocollen. En dan durf je met droge ogen te beweren dat het ALTIJD werkt terwijl je helemaal geen ervaring hebt in de behandeling zelf.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Durf wel te stellen dat het altijd werkt. Natuurlijk kan een pester geschorst worden maar in de praktijk zie je zelden dat het zover komt.
Wat nog wel een groot probleem is is zijn de kinderen van wie je het niet weet, dat is logischerwijs lastig in kaart te brengen. Maar ook hier is het van het grootste belang dat zij zich bij ouders/leerkrachten kwetsbaar op kunnen en durven stellen.
Adviseren om van zich af te bijten heeft vaak (hoewel goed bedoeld) het compleet tegenovergestelde effect. Bij gepest worden komt enorm veel schaamte en onzekerheid kijken voor het slachtoffer, en eigenlijk stel je onbedoeld de pesters in het gelijk. Want ja als jij als slachtoffer nou maar gewoon van je af slaat dan stopt het vanzelf!
Psychische mishandeling is vaak erger dan fysieke mishandeling.quote:Op woensdag 17 januari 2024 07:55 schreef Bottoms_up het volgende:
Terugslaan mogen ze, beginnen slaan niet. Toch zeker in de situatie beschreven in de op waarbij de pester stelselmatig fysiek geweld gebruikt en de aanpak van school niet werkt.
Kan je wel een hele mooie theoretische discussie gaan voeren over pestprotocollen, maar in het geval van dit kind werkte dat dus niet. En als ik dan een brief krijg als ouder zou ik graag van school horen hoeveel brieven de ouders van de pesters hebben gehad...
Ach ja, het pestprotocol.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 22:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Het aankaarten en zorgen dat het stopt. Tegenwoordig bestaat er op elke school wel een pestprotocol.
Potentiële problemen die geweld tegen een ander individu met zich mee brengen. Letsel toebrengen, letsel toegebracht krijgen, sancties straf/vervolging etc.
Terugslaan klinkt allemaal erg nobel en stoer maar is zelden de juiste oplossing. Bovendien ondermijn je je eigen kwetsbare positie als je je zelf ook verlaagd tot meppen.
Wij gingen twee jaar terug voor een basisschool voor onze dochter kijken.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Durf wel te stellen dat het altijd werkt. Natuurlijk kan een pester geschorst worden maar in de praktijk zie je zelden dat het zover komt.
Wat nog wel een groot probleem is is zijn de kinderen van wie je het niet weet, dat is logischerwijs lastig in kaart te brengen. Maar ook hier is het van het grootste belang dat zij zich bij ouders/leerkrachten kwetsbaar op kunnen en durven stellen.
Adviseren om van zich af te bijten heeft vaak (hoewel goed bedoeld) het compleet tegenovergestelde effect. Bij gepest worden komt enorm veel schaamte en onzekerheid kijken voor het slachtoffer, en eigenlijk stel je onbedoeld de pesters in het gelijk. Want ja als jij als slachtoffer nou maar gewoon van je af slaat dan stopt het vanzelf!
Hij is nooit gepest en heeft ook geen ervaring met het doorlopen van een protocol.quote:Op woensdag 17 januari 2024 09:26 schreef Neptunes het volgende:
@:Elan: ben jij ooit wel eens gepest? Als ik het zo lees niet en ben je net zo goed als de gemiddelde toetsenbord ridder.
Als je dag in dag uit getreiterd en gepest wordt, waarbij praten niet helpt en je op een gegeven moment 2 uitwegen ziet: de trein of geweld. Dan zeg jij vrolijk dat ik nu rijp ben voor het Pieter Baarn centrum?
Nou ik ben blij dat ik die knakker het licht uit zijn ogen heb gemept, anders lag ik nu tussen 6 planken.
Voor een zelf verklaarde professional verwacht ik toch een beetje meer nuance van jouw kant, want je komt op dit moment vooral over als een losgeslagen idioot.
Correct op vrijwillige basis. Ik ben verder ook geen ambassadeur van het protocol maar ik zie in de praktijk dat het wel degelijk effect kan hebben.quote:Op woensdag 17 januari 2024 10:16 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Hij is nooit gepest en heeft ook geen ervaring met het doorlopen van een protocol.
Hij geeft zelf aan dat hij alleen voorlichting geeft op scholen.
Je kunt als niets werkt ook kijken naar een andere school. Veel ouders kiezen daarvoor. Je pesters een mep verkopen is zelden de juiste oplossing. Als ouder dat aandragen is bijzonder onverstandig en zal in de meeste gevallen leiden tot nog grotere problemen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 09:26 schreef Neptunes het volgende:
@:Elan: ben jij ooit wel eens gepest? Als ik het zo lees niet en ben je net zo goed als de gemiddelde toetsenbord ridder.
Als je dag in dag uit getreiterd en gepest wordt, waarbij praten niet helpt en je op een gegeven moment 2 uitwegen ziet: de trein of geweld. Dan zeg jij vrolijk dat ik nu rijp ben voor het Pieter Baarn centrum?
Nou ik ben blij dat ik die knakker het licht uit zijn ogen heb gemept, anders lag ik nu tussen 6 planken.
Voor een zelf verklaarde professional verwacht ik toch een beetje meer nuance van jouw kant, want je komt op dit moment vooral over als een losgeslagen idioot.
Ik heb geen idee over welk protocol het gaat maar als het niet zou werken en mijn kind zou nog steeds ongelukkig zijn door het pesten zou hij van mij toestemming hebben om eraan te doen wat nodig is.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat noemen we nou zelfontwikkeling.
Door dat protocol is er tegenwoordig veel meer bewustwording dan vroeger en scoren we veel beter dan andere landen waar de denkwijze van het machocultuurtje nog overheerst. Ook qua voorlichting lopen wij in Nederland enorm voorop.
Maar blijf er vooral laatdunkend over doen en geweld prediken als oplossing.
Geweld prediken in een tijd dat kinderen op jonge leeftijd beschikking over wapens hebbenquote:Op dinsdag 16 januari 2024 23:53 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Echt zo een pedagogisch geschoold typetje dat alles wel beter weet maar zelf in een bubbel heeft geleefd
De film het zakmes heeft de tand des tijds niet doorstaan.quote:Op woensdag 17 januari 2024 11:35 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Geweld prediken in een tijd dat kinderen op jonge leeftijd beschikking over wapens hebben
Over een bubbel gesproken.
Leuk anekdotisch bewijs. Ik heb regelmatig ervaren en meegemaakt dat een pestprotocol niet helpt.quote:Op woensdag 17 januari 2024 11:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Correct op vrijwillige basis. Ik ben verder ook geen ambassadeur van het protocol maar ik zie in de praktijk dat het wel degelijk effect kan hebben.
Een pestprotocol is beter dan geen pestprotocol. Dat je er het pesten niet volledig mee kunt uitbannen is evident.
https://www.schoolenveili(...)tprotocol-op-school/quote:Op woensdag 17 januari 2024 11:30 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik heb geen idee over welk protocol het gaat maar als het niet zou werken en mijn kind zou nog steeds ongelukkig zijn door het pesten zou hij van mij toestemming hebben om eraan te doen wat nodig is.
Zou hem ook zeker niet straffen als hij terugslaat.
Ik heb weinig boodschap aan protocollen en papierwerk. Ik vind het prima om ze te gebruiken, maar ook om ze overboord te zetten. Als het doel maar bereikt wordt: ophouden met dat pesten en snel ook. Linksom of rechtsom.
Wapens, kickboksen. Gewoon van je af slaanquote:Op woensdag 17 januari 2024 11:35 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Geweld prediken in een tijd dat kinderen op jonge leeftijd beschikking over wapens hebben
Over een bubbel gesproken.
Ik ga dat allemaal niet lezen hoor. Ik ben alleen geïnteresseerd in de regel waarin staat hoe snel er resultaat verwacht wordt. De rest geloof ik welquote:Op woensdag 17 januari 2024 11:41 schreef Elan het volgende:
[..]
https://www.schoolenveili(...)tprotocol-op-school/
Het zijn zoals je ziet concrete stappen die in de praktijk genomen worden om het pesten te voorkomen en aan te pakken. Bepaald geen papieren tijger.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |