abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212074829
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 13:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee ik zeg ook niet dat dat gek is. Ik snap prima dat dat is hoe het werkt. Maar de truc is bij woorden om niet emotioneel te worden. Gewoon terug reageren zonder tranen en weet ik veel wat, want die pester zit op een emotionele reactie te wachten. Dat is de prijs. Als je dat niet doet is de lol er een beetje af, en dan wordt het volgende uit geprobeerd.
Maar dat is voor een 8-jarige best lastig natuurlijk. Ook voor een 12-jarige trouwens.
Soms is het gewoon het beste om de pester een koekje van eigen deeg te geven of dat nu met woorden of daden is.

Vroeger vond een groep meisjes op de middelbare het leuk om mijn naam te verbasteren naar iets lelijks. Waarschuwingen hielpen uiteraard niet. Toen ik de leider van de groep consequent 'knorretje' ging noemen - ze was toen al redelijk te zwaar - hield het snel op. Terugkijkend denk ik dat het haar eigen onzekerheid was en dat ze daarom maar anderen gingen pesten/kleineren. Maar goed, ik kan er niet rouwig om zijn dat ik toen heb 'teruggepest'.
Shine bright like a diamond.
  Moderator donderdag 18 januari 2024 @ 11:01:42 #227
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212075499
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 10:13 schreef June. het volgende:

[..]
Maar dat is voor een 8-jarige best lastig natuurlijk. Ook voor een 12-jarige trouwens.
Soms is het gewoon het beste om de pester een koekje van eigen deeg te geven of dat nu met woorden of daden is.

Vroeger vond een groep meisjes op de middelbare het leuk om mijn naam te verbasteren naar iets lelijks. Waarschuwingen hielpen uiteraard niet. Toen ik de leider van de groep consequent 'knorretje' ging noemen - ze was toen al redelijk te zwaar - hield het snel op. Terugkijkend denk ik dat het haar eigen onzekerheid was en dat ze daarom maar anderen gingen pesten/kleineren. Maar goed, ik kan er niet rouwig om zijn dat ik toen heb 'teruggepest'.
Natuurlijk is dat voor een 8 jarige lastig en ook voor een 12 jarige. Het is natuurlijk niet voor niks dat zo'n pester bepaalde types wél pakt, en andere types niet. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de pester 'gevaar' loopt, dus kiest hij de makkelijke slachtoffers uit. Dat zijn al niet de types die heel snel iets terug doen of terug zeggen.

En dat gaat goed voor zo'n pester, tot hij een keer de verkeerde heeft uitgezocht. Dat was in mijn geval op de middelbare school, en dat duurde de hele brugklas tot de 1e maand van de 2e klas, en toen ging er een knop om, gewoon van het een op het andere moment, en toen ging het er hard aan toe. Hij had een bril op en het glas van die bril zat rond zijn ogen in zijn gezicht geslagen (gelukkig niet IN zijn ogen) en nog wel wat meer verwondingen.

Dat kwam me toen bijna op een schorsing te staan tot andere klasgenoten aangaven dat het van hem richting mij al heel lang aan de gang was. Ik ben toen uiteindelijk niet geschorst, hij ook niet, maar het pesten was vanaf toen ook over. In ieder geval, richting mij. Maar de verbazing cq schrik die van zijn gezicht af te lezen was op het moment dat ie de eerste 2 vuisten had gekregen maakte me (ver achteraf) wel duidelijk hoe zwak hij eigenlijk echt was. Hij verborg dat met veel bravoure en een grote waffel én, een in zijn ogen makkelijk slachtoffer, maar toen dat makkelijke slachtoffer geen makkelijk slachtoffer meer was bleek dat zijn grote muil vooral gebakken lucht was.

Het pesten (naar mij toe) was toen klaar. Een dik jaar ellende was over in misschien 45 seconden, als het dat al was.

Ik vind het wel best. Mijn dochter mag gewoon terug slaan als ze geslagen wordt maar nooit nooit nooit als eerste. Dat ze dan op school daar straf voor krijgt snap ik, maar ik zal d'r vertellen dat ze het dan goed gedaan heeft. Ze krijgen dat dan geleerd he, dat ze moeten zeggen 'stop hou op ik vind het niet leuk' en als dat niet werkt naar de juf gaan, en dat zal allemaal wel zo zijn, maar ondertussen heeft ze dan wél al klappen gehad.

De dader krijgt misschien straf of een preek of weet ik veel wat, maar het enige wat hij (of zij) heeft geleerd is dat hij andere kinderen kan slaan, en als 'straf' moet ie op de gang zitten of weet ik veel wat. En als dat een kind is wat dat al vaker heeft gedaan heeft ie dus al geleerd dat die straf niet zwaar genoeg weegt om niét meer te slaan want anders had ie het niet al herhaaldelijk gedaan. De consequentie is simpelweg niet groot genoeg, maar ondertussen wordt mijn dochter (in dit voorbeeld) wél geslagen. Nee dank je, gewoon terug timmeren, jammer dan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_212075551
Dochter werd gepest, genegeerd, uitgesloten. De eerste keer dat het fysiek werd, heeft ze die persoon in de houtgreep genomen en hem verstaan gegeven dat ze de volgende keer zn nek zou breken. Ik was zó trots op haar O+ Daarna heeft niemand haar nog aangeraakt.
Nu zoon nog. Wordt ook gepest, al heel lang. En steeds anderen dus das lastig. Maar zijn trainer wéét wat hij kan als ie écht boos wordt. En van mij mág zoon.
Beide heb ik ze op een verdedigings/krijgskunst gedaan. Dochter heeft zwarte band en zoon is aardig op weg. Ze mogen de technieken niet zomaar gebruiken, maar als het nodig is, weten ze wat te doen.
Nu zoon nog wat zelfverzekerder krijgen :')

Pestprotocol? Laat me niet lachen. Er wordt slap gelult, mijn zoon heeft op school cursusjes gehad om weerbaarder te worden. Met de pesters wordt gepraat maar het lost niks op. Stopt de één, komt de volgende.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_212075981
Ach altijd maar dat weerbaarder worden van de gepeste... Ik ben aan het begin van de middelbare school gepest omdat ik mij net niet liet doen door een groepje. Uit angst deed de rest van de klas (-1 O+ ) mee. Als ik mij als een deurmat had gedragen was ik niet gepest geweest.
Maar ja, het is makkelijker de gepeste aanpakken dan de pester natuurlijk.
pi_212076310
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 11:32 schreef Bottoms_up het volgende:
Ach altijd maar dat weerbaarder worden van de gepeste... Ik ben aan het begin van de middelbare school gepest omdat ik mij net niet liet doen door een groepje. Uit angst deed de rest van de klas (-1 O+ ) mee. Als ik mij als een deurmat had gedragen was ik niet gepest geweest.
Maar ja, het is makkelijker de gepeste aanpakken dan de pester natuurlijk.
Enige manier om dat te veranderen is dat de consequenties voor pesters groter moeten worden. Op het matje bij de juf/meester komen is vaak alleen maar stoer. Overleg met ouders vaak ook weinig zin - dat kunnen soms net zulke tokkies zijn.
Shine bright like a diamond.
  Moderator donderdag 18 januari 2024 @ 12:03:00 #231
447051 crew  Peejtur
pi_212076322
Als mijn kinderen gepest gaan worden en iemand slaat hen? Dan mogen ze terugslaan. Niet als eerste slaan iig.
pi_212076653
Gewoon terug slaan inderdaad. En niet alleen terugslaan, als ze komen dreigen gelijk er op los slaan. De eerste klap is een daalder waard zei mijn ouwe altijd.
pi_212077036
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 12:01 schreef June. het volgende:

[..]
Enige manier om dat te veranderen is dat de consequenties voor pesters groter moeten worden. Op het matje bij de juf/meester komen is vaak alleen maar stoer. Overleg met ouders vaak ook weinig zin - dat kunnen soms net zulke tokkies zijn.
Helaas zie ik zoiets niet gebeuren maar zou wel mogen van mij. Als alle protocollen falen (en dat doen ze want redelijk wat van die pesters weten heel goed wat ze doen, daarom doen ze het ook) gewoon hup van school.
pi_212077168
Er was afgelopen jaar al 4 keer gesproken toch? Dat hielp schijnbaar niet. Als een tik zo'n bullebakje dan wel voortaan in het gareel zal houden, dan is het mooi opgelost lijkt me. en natuurlijk kan er dan nog steeds gepraat worden. Een tik betekent niet dat er niet meer gepraat kan worden.
pi_212077182
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:11 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]
Helaas zie ik zoiets niet gebeuren maar zou wel mogen van mij. Als alle protocollen falen (en dat doen ze want redelijk wat van die pesters weten heel goed wat ze doen, daarom doen ze het ook) gewoon hup van school.
Oef, laat het @Elan maar niet horen! :o
pi_212077308
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:23 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Oef, laat het @:elan maar niet horen! :o
Je weet niet eens waar die protocollen voor staan laat staan dat je een zinnige inschatting kunt maken of ze falen of slagen _O-
blablablabla
pi_212077327
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 22:23 schreef Elan het volgende:

[..]
Het aankaarten en zorgen dat het stopt. Tegenwoordig bestaat er op elke school wel een pestprotocol.

Potentiële problemen die geweld tegen een ander individu met zich mee brengen. Letsel toebrengen, letsel toegebracht krijgen, sancties straf/vervolging etc.

Terugslaan klinkt allemaal erg nobel en stoer maar is zelden de juiste oplossing. Bovendien ondermijn je je eigen kwetsbare positie als je je zelf ook verlaagd tot meppen.
Jij hebt echt 0 ervaring met pesten gok ik zo...

Een jaar lang ging ik kokhalzend en bevend naar school... wat zouden ze vandaag weer doen... na een jaar heb ik 1x 1x!! Uitgehaald naar de grootste pestkop, bloedneus... vanaf toen was t wel klaar...
Na een jaar praten praten praten waren we geen stap verder en mijn ouders onderhand slapgeluld...

Dus als het erop aankomt dat mijn kind gepest wordt en/of klappen krijgt dan mogen ze van mij heel hard terugmeppen en zal ik er als verdomd trotse moeder bijstaan
S. 2014
J. 2016
pi_212077334
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:34 schreef Elan het volgende:

[..]
Je weet niet eens waar die protocollen voor staan laat staan dat je een zinnige inschatting kunt maken of ze falen of slagen _O-
Je maakt een hoop aannames en je laat je meteen kennen! Mooi man. :D
  donderdag 18 januari 2024 @ 13:37:57 #239
194233 Friday12
Originele kloon
pi_212077340
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:34 schreef Elan het volgende:

[..]
En jij weet niet eens hoe erg het is om gepest te worden dag in dag uit _O-
  donderdag 18 januari 2024 @ 13:38:36 #240
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_212077345
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:36 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Een jaar lang ging ik kokhalzend en bevend naar school... wat zouden ze vandaag weer doen... na een jaar heb ik 1x 1x!! Uitgehaald naar de grootste pestkop, bloedneus... vanaf toen was t wel klaar...
Na een jaar praten praten praten waren we geen stap verder en mijn ouders onderhand slapgeluld...

Dus als het erop aankomt dat mijn kind gepest wordt en/of klappen krijgt dan mogen ze van mij heel hard terugmeppen en zal ik er als verdomd trotse moeder bijstaan
Totdat de broer van de pester een week later je kind met een mes bewerkt om de eer van de familie te beschermen.
  donderdag 18 januari 2024 @ 13:39:25 #241
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_212077356
Ik zou eens gaan opzoeken hoevaak steekincidenten tegenwoordig op scholen gebeuren ipv af te gaan op stoere FOK! verhalen hoe slaan helpt.
  donderdag 18 januari 2024 @ 13:41:12 #242
194233 Friday12
Originele kloon
pi_212077372
En de protocollen heb ik over gelezen het is geen rocket science zeg maar.
pi_212077389
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:38 schreef Bezsen het volgende:

[..]
Totdat de broer van de pester een week later je kind met een mes bewerkt om de eer van de familie te beschermen.
Dus wat stel jij voor? Een ronde tafel gesprek over hoe slecht iemand het heeft thuis en zich daarom afreageert op mijn kind?

Pestprotocollen zijn mooi als de onderwijsinspectie langskomt, in de praktijk stelt het geen fluit voor. Kanjertraining, superchill maar onder groepsdruk zal "de zwarte pet" niet indimmen.
S. 2014
J. 2016
pi_212077434
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:37 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Je maakt een hoop aannames en je laat je meteen kennen! Mooi man. :D
Aldus iemand die bij elke post zijn eigen pestverleden betrekt om maar zijn punt proberen te maken.
Je begrijpt nog niet waar bepaalde protocollen voor in het leven zijn geroepen als iemand ze met een stok in je reet zou rammen.
blablablabla
pi_212077447
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:37 schreef Friday12 het volgende:

[..]
En jij weet niet eens hoe erg het is om gepest te worden dag in dag uit _O-
Het is wat meid.
Gelukkig kun je er zelf nog om lachen.
blablablabla
pi_212077452
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:41 schreef Friday12 het volgende:
En de protocollen heb ik over gelezen het is geen rocket science zeg maar.
Hep op feesboek gestaan!
blablablabla
pi_212077521
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:36 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

1 zwaluw maakt nog geen zomer.
Er zijn genoeg situaties waarin de pester een bloedneus slaan een vrijbrief geven is voor nog meer geweld, zeker als dit in groepsverband gebeurd .

Aangezien het gemiddelde pestslachtoffer waarschijnlijk toch al zwak van fysiek en geest is (anders kom je niet in die situatie zal dat resulteren in een nog zwaardere schooltijd.

Ook ondermijn je naar de leerkrachten en ouders het probleem, want Jantje of Marietje is niet alleen slachtoffer hij deelt zelf ook klappen uit.
blablablabla
pi_212077546
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:54 schreef Elan het volgende:

[..]
1 zwaluw maakt nog geen zomer.
Er zijn genoeg situaties waarin de pester een bloedneus slaan een vrijbrief geven is voor nog meer geweld, zeker als dit in groepsverband gebeurd .

Aangezien het gemiddelde pestslachtoffer waarschijnlijk toch al zwak van fysiek en geest is (anders kom je niet in die situatie zal dat resulteren in een nog zwaardere schooltijd.

Ook ondermijn je naar de leerkrachten en ouders het probleem, want Jantje of Marietje is niet alleen slachtoffer hij deelt zelf ook klappen uit.
Als leerkracht of ouders alerter zouden reageren zou dat al een stuk schelen in het probleem an sich...
S. 2014
J. 2016
pi_212077605
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:54 schreef Elan het volgende:

[..]

Wow
pi_212077621
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:55 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]
Als leerkracht of ouders alerter zouden reageren zou dat al een stuk schelen in het probleem an sich...
Moeten ze wel naar voren durven en kunnen treden. Veel ouders kunnen als het gaat om het bedenken van een oplossing niet verder redeneren dan dat hun kind maar een keer goed van zich af moet bijten.

Waardoor het kind zich alleen maar meer alleen voelt staan en helemaal geen melding meer doet van de gebeurtenissen.

Helaas zit dit topic ook vol met van die simpele zielen, heb nu al medelijden met hun toekomstige kinderen mochten die ooit in een dergelijke situatie komen.
blablablabla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')