Ze smaken heerlijk. Het mag in Nederland helaas niet meer, maar er zijn wel meer dingen slecht voor je.quote:KLEVE - Eigenaren van Duitse vapeshops in de grensstreek zien sinds 1 januari meer Nederlanders die bij hen vapes komen kopen. Sinds dit jaar geldt in Nederland een verbod op de verkoop van smaakjes.
Manuel van de Vapeshop in Bocholt heeft bijna geen tijd om telefonisch enkele vragen te beantwoorden. "Ik ben echt onwijs druk. Sinds 1 januari zien we heel veel meer Nederlanders. Inmiddels is 40 procent van onze klanten Nederlander", zegt hij. Hij klinkt aan de telefoon niet heel relaxed. "Ik sta alleen in de winkel en ik heb alweer nieuwe klanten", legt hij uit.
Voorraad in Duitsland raakt op
Verderop, bij Nijmegen over de grens in Kleve, is het niet anders. "Het is veel drukker", zegt Sasha Schmidt van Vapeshop Teufelswerk in goed Nederlands met een Duits accent. "Ik denk dat tussen de 20 en 30 procent van onze klanten nu uit Nederland komt. Ze komen zelfs uit Rotterdam."
De toeloop van Nederlanders heeft echter ook gevolgen: "Doordat het zo druk is, heb ik inmiddels wel zelf problemen. Ik heb niet genoeg voorraad. Vorige week heb ik al extra besteld, maar deze week moet ik nog meer bestellen. Ik moet nu zelfs nee verkopen voor een aantal smaken. Vooral de zoete smaken, zoals milkshake en aardbei, zijn een probleem", zegt ze. Sommige Nederlanders horen na een ritje naar de oosterburen dan ook: Nein, haben wir leider nicht mehr.
Rik den Dekker, uit Brabant helemaal, heeft geluk. Met een tas vol smaakjes komt hij met zijn vriendin de Vapeshop in Kleve uitgelopen. "We waren toevallig in Kleve. En als we er toch zijn, kunnen we er net zo goed langsgaan."
Trots toont hij zijn buit. "Ik heb de bananen-ice en de strawberry-rapsberry-cherry-ice", zegt hij tevreden. "Ze smaken heerlijk. Het mag in Nederland helaas niet meer, maar er zijn wel meer dingen slecht voor je."
Den Dekker zegt overigens dat hij ook in Nederland nog wel zijn smaakjes kan krijgen. "Je kan het in Nederland ook nog gewoon halen. Alleen: dan gaat het onder de toonbank door. Of er komt een zwart autootje langsgereden. Er is nog zat handel in Nederland, maar als je toch hier bent, dan kan je net zo goed even een winkel binnenlopen. Dan weet je toch dat het goed is."
Longartsen niet blij
Longartsen kijken met groot ongenoegen naar de nieuwe trend. "Dit is een logisch gevolg van het besluit van de Nederlandse regering", zegt kinderlongarts Jolt Roukema van het Amalia Kinderziekenhuis van het Radboudumc. "Vapen is heel erg slecht voor je longen en we proberen scholieren duidelijk te maken dat het niet gezond is. We gaan zelfs langs op scholen. Dit helpt dan niet."
Verbod op e-sigaretten met een smaakje
Het verbod op e-sigaretten met smaken als aardbeienijs, mango of hazelnootpasta is al een jaar van kracht. Producenten en winkeliers mochten nog wel hun voorraden opmaken. Sinds vorige week is de verkoop van de smaakjes definitief verboden. Tabakssmaak mag wel verkocht worden.
De regering heeft de smaakjes verboden omdat het schadelijk is voor de gezondheid. Ook komen er volgens de overheid steeds meer aanwijzingen dat mensen gemakkelijker overstappen van de e-sigaret naar gewone sigaretten. Met dit smaakjesverbod moet die trend een halt toegeroepen worden.
Maar we hele dure kanker zorgquote:Op zondag 14 januari 2024 12:06 schreef Drass het volgende:
Ik ben wel blij mensen roken op welke manier dan ook. Ze overlijden sneller, goed voor de pensioenen en ik heb er daardoor minder last van.
@Samuel24 ik hoop dat je dit ooit leestquote:Op zondag 14 januari 2024 12:00 schreef sturmpie het volgende:
anale sex is ook zoiets, krijg je gegarandeerd endeldarmkanker van en toch doen ze er niks aan
After Eightquote:Op zondag 14 januari 2024 12:40 schreef Farenji het volgende:
Wat een infantiele smaakjes zeg, kunnen ze niet gewoon onverdunde limonadesiroop gaan snuiven?
Link in dm ?quote:Op zondag 14 januari 2024 13:16 schreef Stoorzendert het volgende:
Raar, ik bestel gewoon nog steeds online op een .nl siteIk bestel weliswaar tabaksmaak, maar de fruitsmaakjes zijn ook gewoon volop leverbaar
Dit, en ik haal dat in Duitsland dus EXTRA dikke kortingquote:
Vuurwerk is Europees geregeld, alleen wij hier in Nederland doen er moeilijk over.quote:Op zondag 14 januari 2024 12:40 schreef Aberkullie het volgende:
Fijn dat zoiets niet meteen Europees geregeld wordt net als met vuurwerk. Die Duitsers lachen zich dood om die domme Hollanders.
Goed voor je streetcredits.quote:Op zondag 14 januari 2024 17:51 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Surinaamse straattaal, voor het aantal dagen dat bouterse de bak in moet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |