abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212001354
Huidige cv-ketel (Atag) is uit begin 2017. 7 jaar oud dus. In 2026 mag je dus geen nieuwe CV-ketels (gas) meer laten plaatsen. Ik zou dus volgend jaar nog eentje kunnen laten plaatsen, en de huidige is dan ook alweer 8 jaar oud (weet dat ze rond de 12-15 jaar meekunnen). Kook trouwens op gas.

Andere optie is deze nog 7 jaar gebruiken als ie dat redt en dan een (hybride) warmtepomp nemen indien dat mogelijk is. (Of iets anders). Maar qua kostenplaatje lijkt dat flink wat te gaan kosten als je een beetje kwaliteit wil, maar misschien zit ik ernaast. Ook is dat natuurlijk een flinkere ingreep en zal ik elektrisch moeten gaan koken, die aanpassingen om dat mogelijk te maken en de kosten daarvan komen er ook nog bij kijken.

Oftewel, ik weet niet wat wijsheid is...

Anderen die eenzelfde keuze hebben moeten maken? Of ervaring hebben met de overstap naar een warmtepomp?
  Moderator vrijdag 12 januari 2024 @ 09:59:12 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212001394
Ja, @TheFreshPrince onder andere. Ik heb ook een warmtepomp, maar ik heb een huis gekocht dat is gebouwd met een warmtepomp, dus ik heb geen ervaring met het toevoegen van een warmtepomp aan een bestaande woning.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_212001419
Wij hebben ons huis gasloos gemaakt, de aansluiting is eind vorig jaar verwijderd.
Heb je veel zonnepanelen? Dat kan meehelpen in de keuze uiteraard.
Elektrisch koken bevalt ons prima, en het verwarmen van het huis gaat in het algemeen ook vrij goed met een sterke airco en wat infrarood warmtepanelen. (Ons huis is uit 2004 dus is best goed geïsoleerd.) Alleen nu deze dagen duurt het wat langer voor het comfortabel is.
We hebben een jaar voor de verandering nog een nieuwe cv-ketel laten plaatsen omdat de oude kapot was gegaan. Zonde van het geld natuurlijk.

Anyway, de combinatie zonnepanelen + alles elektrisch doen scheelt hier in ieder geval enorm in de kosten.
Enige nadeel is de stoppenkast; als we te veel dingen tegelijk aan hebben (vooral als de elektrische auto aan het laden is en de airco en oven staan aan), klapt er wel eens wat uit.

Een echte warmtepomp zoals jij het bedoelt heb ik verder geen ervaring mee.
pi_212001441
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 09:55 schreef Cockwhale het volgende:
Huidige cv-ketel (Atag) is uit begin 2017. 7 jaar oud dus. In 2026 mag je dus geen nieuwe CV-ketels (gas) meer laten plaatsen. Ik zou dus volgend jaar nog eentje kunnen laten plaatsen, en de huidige is dan ook alweer 8 jaar oud (weet dat ze rond de 12-15 jaar meekunnen). Kook trouwens op gas.

Andere optie is deze nog 7 jaar gebruiken als ie dat redt en dan een (hybride) warmtepomp nemen indien dat mogelijk is. (Of iets anders). Maar qua kostenplaatje lijkt dat flink wat te gaan kosten als je een beetje kwaliteit wil, maar misschien zit ik ernaast. Ook is dat natuurlijk een flinkere ingreep en zal ik elektrisch moeten gaan koken, die aanpassingen om dat mogelijk te maken en de kosten daarvan komen er ook nog bij kijken.

Oftewel, ik weet niet wat wijsheid is...

Anderen die eenzelfde keuze hebben moeten maken? Of ervaring hebben met de overstap naar een warmtepomp?
Wat is je verbruik nu? Hoe oud is je huis? Wat voor glas zit er in.

Uiteindelijk kan je altijd over op een warmtepomp, de vraag is vooral: kan je hem kwijt?

Je hoeft ook niet direct elektrisch te gaan koken. Maar als je je groepenkast al moet aanpassen zou ik er wel rekening mee houden.
pi_212001507
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:01 schreef ToT het volgende:
Wij hebben ons huis gasloos gemaakt, de aansluiting is eind vorig jaar verwijderd.
Elektrisch koken bevalt ons prima, en het verwarmen van het huis gaat in het algemeen ook vrij goed met een sterke airco en wat infrarood warmtepanelen.
Ik kwam hier om ervaringen te horen over warmtepompen, maar "in het algemeen ook vrij goed" vind ik niet bepaald als een goede ervaring klinken. Het duidt er op dat toen je nog een gas-CV had, je huis beter werd verwarmd...

Hoeveel kosten bespaar je nu? En dan wil ik natuurlijk de werkelijke kosten horen en niet theoretische of geprojecteerde kosten. :) Alla, je mag natuurlijk wel de m2 gasverbruik van toen je nog een gas-CV had gebruiken om je huidige kosten, als je nog steeds een gas-CV had gehad, te schatten tegen de huidige gasprijs.

Ik ben gewoon benieuwd in hoeverre de realiteit overeenkomt met de reclameblurb en de propaganda waar we mee overspoeld worden.
pi_212001584
quote:
Anyway, de combinatie zonnepanelen + alles elektrisch doen scheelt hier in ieder geval enorm in de kosten.
Enige nadeel is de stoppenkast; als we te veel dingen tegelijk aan hebben (vooral als de elektrische auto aan het laden is en de airco en oven staan aan), klapt er wel eens wat uit.
Als volgende week de Sneeuwstorm Des Doods komt, ben ik benieuwd hoeveel procent van je stroomverbruik nog door je zonnepanelen wordt geleverd.

Ik ben niet sarcastisch, ik ben werkelijk benieuwd.

quote:
Dat is een gevaarlijke situatie dus... In die zin dat als dit bij veel mensen overkomt, er altijd wel een paar dwazen zullen zijn die denken: ik gooi er gewoon een stop met meer Ampere in. Maar de waarde van de stop is gebaseerd op de dikte van de bedrading in je huis. Gooi je er een stop met een hogere A in, dan kun je meer stroom gaan trekken, maar je bedrading is daar niet op berekend. En dat zou zomaar wel eens een verhoogde hoeveelheid branden kunnen gaan opleveren in ons land.
pi_212001587
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:12 schreef RetepV het volgende:

[..]
Ik kwam hier om ervaringen te horen over warmtepompen, maar "in het algemeen ook vrij goed" vind ik niet bepaald als een goede ervaring klinken. Het duidt er op dat toen je nog een gas-CV had, je huis beter werd verwarmd...

Hoeveel kosten bespaar je nu? En dan wil ik natuurlijk de werkelijke kosten horen en niet theoretische of geprojecteerde kosten. :) Alla, je mag natuurlijk wel de m2 gasverbruik van toen je nog een gas-CV had gebruiken om je huidige kosten, als je nog steeds een gas-CV had gehad, te schatten tegen de huidige gasprijs.

Ik ben gewoon benieuwd in hoeverre de realiteit overeenkomt met de reclameblurb en de propaganda waar we mee overspoeld worden.
Haha ik snap je hoor. :)
Precieze berekeningen kan ik niet geven, maar ik ben nu (inclusief regelmatig opladen van de elektrische auto) 100 euro per maand kwijt aan alles, ook het opwarmen van de warmtepompboiler enzo. :) (Die was ik net nog ff vergeten te noemen.) Het hangt allemaal natuurlijk sterk af van hoeveel zonnepanelen je hebt, hoe goed je huis geïsoleerd is, hoe warm je het wil hebben, hoeveel uur per dag je thuis bent enz. Daar hebben we de laatste tijd erg veel variabelen in gehad.

Met de airco duurt het wel even voor we het hier lekker warm hebben als het echt vriest, maar na verloop van tijd moet hij wel echt een aantal graden naar beneden gezet worden.
Zorg echter wel dat je een luchtbevochtiger hebt, want dat ding blaast wel erg droge lucht.
pi_212001609
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:18 schreef RetepV het volgende:

[..]
Als volgende week de Sneeuwstorm Des Doods komt, ben ik benieuwd hoeveel procent van je stroomverbruik nog door je zonnepanelen wordt geleverd.

[..]
Dat is een gevaarlijke situatie dus... In die zin dat als dit bij veel mensen overkomt, er altijd wel een paar dwazen zullen zijn die denken: ik gooi er gewoon een stop met meer Ampere in. Maar de waarde van de stop is gebaseerd op de dikte van de bedrading in je huis. Gooi je er een stop met een hogere A in, dan kun je meer stroom gaan trekken, maar je bedrading is daar niet op berekend. En dat zou zomaar wel eens een verhoogde hoeveelheid branden kunnen gaan opleveren in ons land.
Niet gevaarlijk hier in ieder geval: we hebben wel een nieuwe stoppenkast, maar alles is van dezelfde sterkte als eerst.
pi_212001661
Ervaringen:

Zelf in 2018 een Mitsubishi warmtepomp laten plaatsen (woning 2003, 150m2 en vrijstaand). Van 1.450m3 aardgas naar 3.150kWh stroom per jaar gegaan (alleen voor warmtepomp). Comfort is perfect, altijd warm.
Gascontract in 2018 opgezegd, gasmeter hangt er nog maar ik betaal er niets voor.
Alle radiatoren in 2018 vervangen door Jaga met DBE (voorganger van DBH).

Mijn oud collega heeft een vrijstaande woning uit begin 1900 en verbruikte gemiddeld 2.000m3 aardgas per jaar. Zat afgelopen jaar op 4.000kWh stroom met z'n Hitachi 11kW warmtepomp.
Gasmeter heeft hij weg laten halen (was gratis).
Beneden heeft hij (al aanwezige) vloerverwarming, verdeler laten vervangen door gesloten model. Boven radiatoren vervangen door Jaga met DBH.

Beiden hebben we zonnepanelen, ik betaal al sinds 2018 niets (¤5 voorschot) en krijg ¤500 tot 600 terug per jaar.

Woning van m'n moeder (hoekwoning, 1972, 92m2 woonoppervlak) is 1,5 jaar terug voorzien van een airco. Ze zat op 1.100m3 aardgas per jaar en verbruikt nu nog 20m3 aardgas per maand in de winter (douchen) en zo'n 1.800kWh stroom per jaar (voor de airco alleen). Ze verwarmt dan wel alleen de woon- en slaapkamer. Er komt een 8kW Mitsubishi warmtepomp in, dat zou vorig jaar al maar is even uitgesteld (omstandigheden bij installateur). Aardgas gaat er dan uit. Radiatoren zijn de afgelopen jaren al vervangen door Jaga met DBH. Stukje nieuwe aanbouw heeft vloerverwarming.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-01-2024 10:28:42 ]
pi_212001691
quote:
Elektrisch koken bevalt ons prima, en het verwarmen van het huis gaat in het algemeen ook vrij goed met een sterke airco en wat infrarood warmtepanelen. (Ons huis is uit 2004 dus is best goed geïsoleerd.) Alleen nu deze dagen duurt het wat langer voor het comfortabel is.
We hebben een jaar voor de verandering nog een nieuwe cv-ketel laten plaatsen omdat de oude kapot was gegaan. Zonde van het geld natuurlijk.

Een echte warmtepomp zoals jij het bedoelt heb ik verder geen ervaring mee.
Heb je een 1- of 3-fase meterkast? Moderne EV-laders kunnen de P1-aansluiting van de slimme meter uitlezen en schakelen zichzelf uit of een tandje terug als er andere verbruikers in huis ingeschakeld zijn. Zodra de verbruikers uit zijn, gaan ze dan weer verder met laden.
pi_212001768
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:18 schreef RetepV het volgende:

[..]

Zonnepanelen leveren sowieso amper wat op in de winter, zeker niet genoeg om een warmtepomp op te laten draaien. Maart tot en met oktober zijn de beste maanden.

Alleen met de 2 heldere dagen begin deze week had ik hier 26 en 27kWh maar op een bewolkte winterdag als vandaag houdt dat wel op met 2 tot 8kWh. In de lente en zomer haal ik dan weer makkelijk 50 tot 105kWh per dag.
pi_212001772
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb je een 1- of 3-fase meterkast? Moderne EV-laders kunnen de P1-aansluiting van de slimme meter uitlezen en schakelen zichzelf uit of een tandje terug als er andere verbruikers in huis ingeschakeld zijn. Zodra de verbruikers uit zijn, gaan ze dan weer verder met laden.
3-fase. De lader heeft die terugkoppeling enzo, maar de auto zelf kan maar over 1 fase laden en kan blijkbaar niet met dat smart-systeem van de lader overweg.
Ik heb de lader nu op de basic setting gezet en het laden maar met een laag vermogen ingesteld.
pi_212001801
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:32 schreef ToT het volgende:

[..]
3-fase. De lader heeft die terugkoppeling enzo, maar de auto zelf kan maar over 1 fase laden en kan blijkbaar niet met dat smart-systeem van de lader overweg.
Ik heb de lader nu op de basic setting gezet en het laden maar met een laag vermogen ingesteld.
Ook een oplossing. Ik weet wel dat het bij moderne EV's iig wel goed werkt, ik ken 2 stellen die het zo gebruiken.
Één stel daarvan heeft 2 ovens, een 120cm inductiekookplaat en een warmtepomp en ik hoor ze er nooit over dat de boel eruit vliegt.

Hoe laag is laag vermogen?
En wat als je bijvoorbeeld pas om 21:00 begint met laden maar dan op normaal vermogen? Ik neem aan dat je de oven dan toch niet meer gebruikt.
  Moderator vrijdag 12 januari 2024 @ 10:36:30 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212001808
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:12 schreef RetepV het volgende:

[..]

Het is hier strak tussen de 21,6 en 21,8 graden in huis, 24/7, continue, ook toen het zo koud was. Maar het is niet dat we hier in het donker zitten, dus we hebben ook het licht aan, en de tv, en we koken, en we wassen, en we douchen, en en en.

Tot nu toe hebben we deze maand januari 300,2 kWh verbruikt. Daarvan kwam 260 kWh uit het stopcontact, en 40 kWh direct van de zonnepanelen. Die 260 kWh is dus voor álles, niet alleen voor de warmtepomp, en als ik mijn gemiddelde tarief neem van 34ct per kWh, dan komt dat neer op 88,4 euro, tot nu toe. Dat is dus voor iets meer dan 11 dagen, want de 12e dag is nog bezig, dus zeg in 11 dagen. Deze maand heeft 31 dagen, dus dat zou dan neer komen op 732 kWh deze maand, want immers, het was een paar dagen fiks koud, dus kijken of dat zo blijft of niet.

Kijk ik naar heel 2023, want daar heb ik de harde cijfers van, dan zie ik het stroomverbruik uit het stopcontact:

Jan 761 kwh
Feb 581 kwh
Mrt 516 kwh
Apr 324 kwh
Mei 158 kwh
Jun 119 kwh
Jul 153 kwh
Aug 177 kwh
Sep 168 kwh
Okt 298 kwh
Nov 460 kwh
Dec 611 kwh

Dat maakt een totaal jaarverbruik van 4.326 kWh op het hele jaar. Mijn factuurjaar begon precies op 1 juli. Dat komt met rekenen handig uit, want het verbruik uit de 1e helft was 2.459 kWh per uur, en dat kostte me 21ct per kWh, wat neerkomt op ¤ 516,39. De 2e helft van het jaar was een nieuw contract, wat natuurlijk duurder was. Die 21ct was enkel tarief, nu heb ik dubbeltarief, wat gemiddeld neerkomt op (36ct + 32ct / 2) 34ct.

Het verbruik in de 2e helft was 1867 kWh x 34ct is ¤ 634,78.

Totaal komt dat neer op 1.151,17 euro, oftewel dat zou een voorschot zijn van ¤ 95,93. Dit is dus allemaal vóór salderen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_212001811
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ook een oplossing. Ik weet wel dat het bij moderne EV's iig wel goed werkt, ik ken 2 stellen die het zo gebruiken.
Één stel daarvan heeft 2 ovens, een 120cm inductiekookplaat en een warmtepomp en ik hoor ze er nooit over dat de boel eruit vliegt.
Ja hier zit gewoon te veel op 1 fase. De elektricien heeft te weinig rekening gehouden met wat er allemaal aangesloten is.
pi_212001824
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

Hoe laag is laag vermogen?
En wat als je bijvoorbeeld pas om 21:00 begint met laden maar dan op normaal vermogen? Ik neem aan dat je de oven dan toch niet meer gebruikt.
Ik weet niet hoe ik het allemaal op dit moment heb ingesteld.
En na 21.00 zou ik idd natuurlijk meer kunnen gebruiken, maar ik wil gewoon de boel kunnen aansluiten en opstarten zodra ik uit de auto stap, zonder dat ik overal rekening mee hoef te houden, of dat ik bang ben dat ik het vergeet aan te zetten. :) Heb ook weinig zin in timers in te stellen enzo.
pi_212001837
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:36 schreef ToT het volgende:

[..]
Ja hier zit gewoon te veel op 1 fase. De elektricien heeft te weinig rekening gehouden met wat er allemaal aangesloten is.
Maar dat is dan weer vlot te veranderen in de meterkast.

Als je iets hebt om zelf de P1 meter uit te lezen (ik gebruik Domoticz op een Raspberry Pi) dan kan je per gebruiker en zelfs stopcontact (kacheltje of föhn aansluiten) snel uitzoeken wat op welke fase zit door het in te schakelen en te kijken welke fase oploopt. Als je dat in kaart hebt, dan even goed verdelen en dat bij je installateur neerleggen. Het is letterlijk een kwestie van enkele draden omzetten in de meterkast.
pi_212001853
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dat is dan weer vlot te veranderen in de meterkast.

Als je iets hebt om zelf de P1 meter uit te lezen (ik gebruik Domoticz op een Raspberry Pi) dan kan je per gebruiker en zelfs stopcontact (kacheltje of föhn aansluiten) snel uitzoeken wat op welke fase zit door het in te schakelen en te kijken welke fase oploopt. Als je dat in kaart hebt, dan even goed verdelen en dat bij je installateur neerleggen. Het is letterlijk een kwestie van enkele draden omzetten in de meterkast.
Misschien wel iets om over na te denken dan! :Y ^O^
pi_212001859
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:38 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe ik het allemaal op dit moment heb ingesteld.
En na 21.00 zou ik idd natuurlijk meer kunnen gebruiken, maar ik wil gewoon de boel kunnen aansluiten en opstarten zodra ik uit de auto stap, zonder dat ik overal rekening mee hoef te houden, of dat ik bang ben dat ik het vergeet aan te zetten. :) Heb ook weinig zin in timers in te stellen enzo.
Ik knal m'n PHEV er hier altijd in rond 12:00 als het nodig om te laden, went vanzelf. Dan laadt hij zoveel mogelijk op de beschikbare zon (al is dat in verband met salderen nu nog helemaal niet nodig, wel goede gewoonte).

Zappi heeft sowieso een laadpaal die je kan programmeren met timer. Zoiets wil ik hier ook tzt.
pi_212001945
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:40 schreef ToT het volgende:

[..]
Misschien wel iets om over na te denken dan! :Y ^O^
Wat ook handig is: een paar jaar geleden heb ik dit ding aangeschaft:

https://www.conrad.nl/nl/p/ht-instruments-ht38-zekeringvinder-1601748.html

Één kant prik je in het stopcontact (van de verbruiker, bijvoorbeeld oven) en met de zoeker vind je dan zo welke groep het is in de meterkast.
Het pas uiteraard niet in de stekker van de kookgroep maar die weet ik hier dan zo wel weer te vinden.

Heb hiermee alle stopcontacten in kaart gebracht in huis t.o.v. de groep. En met de Raspberry-Pi ook nog de fase erbij gevonden. Het is even wat werk maar dan heb je wel alles in kaart.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-01-2024 10:53:31 ]
pi_212002002
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:19 schreef ToT het volgende:

[..]
Niet gevaarlijk hier in ieder geval: we hebben wel een nieuwe stoppenkast, maar alles is van dezelfde sterkte als eerst.
Ik bedoelde het ook meer in het algemeen. Jouw reactie bracht me op het idee dat er meer mensen zouden moeten bestaan die er last mee hebben. En daar zit statistisch een bepaald percentage volslagen dwazen bij. :) Hopelijk niet mijn buren. ;)
pi_212002099
quote:

Na 2026 mag je toch nog steeds een nieuwe CV-ketel plaatsen maar wel alleen in combinatie met een hybride warmtepomp? Althans, zo begrijp ik de regels.

Ik zou eerst even kijken wat de plannen van jouw gemeente zijn m.b.t. het gasloos maken. Als jouw buurt in 2030 aan de beurt is, zou ik nu niet meer in een nieuwe CV-ketel investeren. Als jouw buurt in 2035 aan de beurt is, zou dit wel eens het moment kunnen zijn: je oude ketel haalt 2035 wellicht niet eens en dan is het zonde om bijvoorbeeld in 2032 nog een nieuwe ketel te installeren (met hybride warmtepomp).

En het hybridedeel kun je natuurlijk op elk moment toevoegen aan een bestaande ketel, mits je nog een beetje ruimte heb naast de ketel en een plek voor de buitenunit. Zo'n binnenunit is pakweg de helft van een CV-ketel.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_212002130
Oh, en ik heb sinds dit jaar een hybride warmtepomp naast de CV-ketel. Tot het afgelopen week zo koud werd, heb ik vrijwel geen gas meer verbruikt (0,48 m3 dag in december, waarschijnlijk alleen maar sanitair warm water). Deze week is het wel weer meer omdat de CV-ketel moet bijspringen vanwege de kou.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_212002469
quote:
Ik denk dat het antwoord op je vraag eigenlijk heel simpel is door het beantwoorden van deze vraag:

Woon je over een jaar of 8 nog in dit huis?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2024 11:43:43 ]
  vrijdag 12 januari 2024 @ 13:37:54 #25
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212003977
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 11:42 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
Ik denk dat het antwoord op je vraag eigenlijk heel simpel is door het beantwoorden van deze vraag:

Woon je over een jaar of 8 nog in dit huis?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of je koopt nu alvast een ketel op reserve en vervangt die op het moment dat de oude aan vervanging toe is.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')