Wat is je verbruik nu? Hoe oud is je huis? Wat voor glas zit er in.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:55 schreef Cockwhale het volgende:
Huidige cv-ketel (Atag) is uit begin 2017. 7 jaar oud dus. In 2026 mag je dus geen nieuwe CV-ketels (gas) meer laten plaatsen. Ik zou dus volgend jaar nog eentje kunnen laten plaatsen, en de huidige is dan ook alweer 8 jaar oud (weet dat ze rond de 12-15 jaar meekunnen). Kook trouwens op gas.
Andere optie is deze nog 7 jaar gebruiken als ie dat redt en dan een (hybride) warmtepomp nemen indien dat mogelijk is. (Of iets anders). Maar qua kostenplaatje lijkt dat flink wat te gaan kosten als je een beetje kwaliteit wil, maar misschien zit ik ernaast. Ook is dat natuurlijk een flinkere ingreep en zal ik elektrisch moeten gaan koken, die aanpassingen om dat mogelijk te maken en de kosten daarvan komen er ook nog bij kijken.
Oftewel, ik weet niet wat wijsheid is...
Anderen die eenzelfde keuze hebben moeten maken? Of ervaring hebben met de overstap naar een warmtepomp?
Ik kwam hier om ervaringen te horen over warmtepompen, maar "in het algemeen ook vrij goed" vind ik niet bepaald als een goede ervaring klinken. Het duidt er op dat toen je nog een gas-CV had, je huis beter werd verwarmd...quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:01 schreef ToT het volgende:
Wij hebben ons huis gasloos gemaakt, de aansluiting is eind vorig jaar verwijderd.
Heb je veel zonnepanelen? Dat kan meehelpen in de keuze uiteraard.
Elektrisch koken bevalt ons prima, en het verwarmen van het huis gaat in het algemeen ook vrij goed met een sterke airco en wat infrarood warmtepanelen.
Als volgende week de Sneeuwstorm Des Doods komt, ben ik benieuwd hoeveel procent van je stroomverbruik nog door je zonnepanelen wordt geleverd.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:01 schreef ToT het volgende:
Anyway, de combinatie zonnepanelen + alles elektrisch doen scheelt hier in ieder geval enorm in de kosten.
Enige nadeel is de stoppenkast; als we te veel dingen tegelijk aan hebben (vooral als de elektrische auto aan het laden is en de airco en oven staan aan), klapt er wel eens wat uit.
Dat is een gevaarlijke situatie dus... In die zin dat als dit bij veel mensen overkomt, er altijd wel een paar dwazen zullen zijn die denken: ik gooi er gewoon een stop met meer Ampere in. Maar de waarde van de stop is gebaseerd op de dikte van de bedrading in je huis. Gooi je er een stop met een hogere A in, dan kun je meer stroom gaan trekken, maar je bedrading is daar niet op berekend. En dat zou zomaar wel eens een verhoogde hoeveelheid branden kunnen gaan opleveren in ons land.quote:Enige nadeel is de stoppenkast; als we te veel dingen tegelijk aan hebben (vooral als de elektrische auto aan het laden is en de airco en oven staan aan), klapt er wel eens wat uit.
Haha ik snap je hoor.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:12 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik kwam hier om ervaringen te horen over warmtepompen, maar "in het algemeen ook vrij goed" vind ik niet bepaald als een goede ervaring klinken. Het duidt er op dat toen je nog een gas-CV had, je huis beter werd verwarmd...
Hoeveel kosten bespaar je nu? En dan wil ik natuurlijk de werkelijke kosten horen en niet theoretische of geprojecteerde kosten.Alla, je mag natuurlijk wel de m2 gasverbruik van toen je nog een gas-CV had gebruiken om je huidige kosten, als je nog steeds een gas-CV had gehad, te schatten tegen de huidige gasprijs.
Ik ben gewoon benieuwd in hoeverre de realiteit overeenkomt met de reclameblurb en de propaganda waar we mee overspoeld worden.
Niet gevaarlijk hier in ieder geval: we hebben wel een nieuwe stoppenkast, maar alles is van dezelfde sterkte als eerst.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:18 schreef RetepV het volgende:
[..]
Als volgende week de Sneeuwstorm Des Doods komt, ben ik benieuwd hoeveel procent van je stroomverbruik nog door je zonnepanelen wordt geleverd.
Ik ben niet sarcastisch, ik ben werkelijk benieuwd.
[..]
Dat is een gevaarlijke situatie dus... In die zin dat als dit bij veel mensen overkomt, er altijd wel een paar dwazen zullen zijn die denken: ik gooi er gewoon een stop met meer Ampere in. Maar de waarde van de stop is gebaseerd op de dikte van de bedrading in je huis. Gooi je er een stop met een hogere A in, dan kun je meer stroom gaan trekken, maar je bedrading is daar niet op berekend. En dat zou zomaar wel eens een verhoogde hoeveelheid branden kunnen gaan opleveren in ons land.
Heb je een 1- of 3-fase meterkast? Moderne EV-laders kunnen de P1-aansluiting van de slimme meter uitlezen en schakelen zichzelf uit of een tandje terug als er andere verbruikers in huis ingeschakeld zijn. Zodra de verbruikers uit zijn, gaan ze dan weer verder met laden.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:01 schreef ToT het volgende:
Wij hebben ons huis gasloos gemaakt, de aansluiting is eind vorig jaar verwijderd.
Heb je veel zonnepanelen? Dat kan meehelpen in de keuze uiteraard.
Elektrisch koken bevalt ons prima, en het verwarmen van het huis gaat in het algemeen ook vrij goed met een sterke airco en wat infrarood warmtepanelen. (Ons huis is uit 2004 dus is best goed geïsoleerd.) Alleen nu deze dagen duurt het wat langer voor het comfortabel is.
We hebben een jaar voor de verandering nog een nieuwe cv-ketel laten plaatsen omdat de oude kapot was gegaan. Zonde van het geld natuurlijk.
Anyway, de combinatie zonnepanelen + alles elektrisch doen scheelt hier in ieder geval enorm in de kosten.
Enige nadeel is de stoppenkast; als we te veel dingen tegelijk aan hebben (vooral als de elektrische auto aan het laden is en de airco en oven staan aan), klapt er wel eens wat uit.
Een echte warmtepomp zoals jij het bedoelt heb ik verder geen ervaring mee.
Zonnepanelen leveren sowieso amper wat op in de winter, zeker niet genoeg om een warmtepomp op te laten draaien. Maart tot en met oktober zijn de beste maanden.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:18 schreef RetepV het volgende:
[..]
Als volgende week de Sneeuwstorm Des Doods komt, ben ik benieuwd hoeveel procent van je stroomverbruik nog door je zonnepanelen wordt geleverd.
Ik ben niet sarcastisch, ik ben werkelijk benieuwd.
3-fase. De lader heeft die terugkoppeling enzo, maar de auto zelf kan maar over 1 fase laden en kan blijkbaar niet met dat smart-systeem van de lader overweg.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb je een 1- of 3-fase meterkast? Moderne EV-laders kunnen de P1-aansluiting van de slimme meter uitlezen en schakelen zichzelf uit of een tandje terug als er andere verbruikers in huis ingeschakeld zijn. Zodra de verbruikers uit zijn, gaan ze dan weer verder met laden.
Ook een oplossing. Ik weet wel dat het bij moderne EV's iig wel goed werkt, ik ken 2 stellen die het zo gebruiken.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:32 schreef ToT het volgende:
[..]
3-fase. De lader heeft die terugkoppeling enzo, maar de auto zelf kan maar over 1 fase laden en kan blijkbaar niet met dat smart-systeem van de lader overweg.
Ik heb de lader nu op de basic setting gezet en het laden maar met een laag vermogen ingesteld.
Het is hier strak tussen de 21,6 en 21,8 graden in huis, 24/7, continue, ook toen het zo koud was. Maar het is niet dat we hier in het donker zitten, dus we hebben ook het licht aan, en de tv, en we koken, en we wassen, en we douchen, en en en.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:12 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik kwam hier om ervaringen te horen over warmtepompen, maar "in het algemeen ook vrij goed" vind ik niet bepaald als een goede ervaring klinken. Het duidt er op dat toen je nog een gas-CV had, je huis beter werd verwarmd...
Hoeveel kosten bespaar je nu? En dan wil ik natuurlijk de werkelijke kosten horen en niet theoretische of geprojecteerde kosten.Alla, je mag natuurlijk wel de m2 gasverbruik van toen je nog een gas-CV had gebruiken om je huidige kosten, als je nog steeds een gas-CV had gehad, te schatten tegen de huidige gasprijs.
Ik ben gewoon benieuwd in hoeverre de realiteit overeenkomt met de reclameblurb en de propaganda waar we mee overspoeld worden.
Ja hier zit gewoon te veel op 1 fase. De elektricien heeft te weinig rekening gehouden met wat er allemaal aangesloten is.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook een oplossing. Ik weet wel dat het bij moderne EV's iig wel goed werkt, ik ken 2 stellen die het zo gebruiken.
Één stel daarvan heeft 2 ovens, een 120cm inductiekookplaat en een warmtepomp en ik hoor ze er nooit over dat de boel eruit vliegt.
Ik weet niet hoe ik het allemaal op dit moment heb ingesteld.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoe laag is laag vermogen?
En wat als je bijvoorbeeld pas om 21:00 begint met laden maar dan op normaal vermogen? Ik neem aan dat je de oven dan toch niet meer gebruikt.
Maar dat is dan weer vlot te veranderen in de meterkast.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:36 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja hier zit gewoon te veel op 1 fase. De elektricien heeft te weinig rekening gehouden met wat er allemaal aangesloten is.
Misschien wel iets om over na te denken dan!quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat is dan weer vlot te veranderen in de meterkast.
Als je iets hebt om zelf de P1 meter uit te lezen (ik gebruik Domoticz op een Raspberry Pi) dan kan je per gebruiker en zelfs stopcontact (kacheltje of föhn aansluiten) snel uitzoeken wat op welke fase zit door het in te schakelen en te kijken welke fase oploopt. Als je dat in kaart hebt, dan even goed verdelen en dat bij je installateur neerleggen. Het is letterlijk een kwestie van enkele draden omzetten in de meterkast.
Ik knal m'n PHEV er hier altijd in rond 12:00 als het nodig om te laden, went vanzelf. Dan laadt hij zoveel mogelijk op de beschikbare zon (al is dat in verband met salderen nu nog helemaal niet nodig, wel goede gewoonte).quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:38 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe ik het allemaal op dit moment heb ingesteld.
En na 21.00 zou ik idd natuurlijk meer kunnen gebruiken, maar ik wil gewoon de boel kunnen aansluiten en opstarten zodra ik uit de auto stap, zonder dat ik overal rekening mee hoef te houden, of dat ik bang ben dat ik het vergeet aan te zetten.Heb ook weinig zin in timers in te stellen enzo.
Wat ook handig is: een paar jaar geleden heb ik dit ding aangeschaft:quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:40 schreef ToT het volgende:
[..]
Misschien wel iets om over na te denken dan!![]()
Ik bedoelde het ook meer in het algemeen. Jouw reactie bracht me op het idee dat er meer mensen zouden moeten bestaan die er last mee hebben. En daar zit statistisch een bepaald percentage volslagen dwazen bij.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:19 schreef ToT het volgende:
[..]
Niet gevaarlijk hier in ieder geval: we hebben wel een nieuwe stoppenkast, maar alles is van dezelfde sterkte als eerst.
Na 2026 mag je toch nog steeds een nieuwe CV-ketel plaatsen maar wel alleen in combinatie met een hybride warmtepomp? Althans, zo begrijp ik de regels.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:55 schreef Cockwhale het volgende:
Huidige cv-ketel (Atag) is uit begin 2017. 7 jaar oud dus. In 2026 mag je dus geen nieuwe CV-ketels (gas) meer laten plaatsen. Ik zou dus volgend jaar nog eentje kunnen laten plaatsen, en de huidige is dan ook alweer 8 jaar oud (weet dat ze rond de 12-15 jaar meekunnen). Kook trouwens op gas.
Ik denk dat het antwoord op je vraag eigenlijk heel simpel is door het beantwoorden van deze vraag:quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:55 schreef Cockwhale het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2024 11:43:43 ]
quote:Op vrijdag 12 januari 2024 11:42 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Ik denk dat het antwoord op je vraag eigenlijk heel simpel is door het beantwoorden van deze vraag:
Woon je over een jaar of 8 nog in dit huis?Of je koopt nu alvast een ketel op reserve en vervangt die op het moment dat de oude aan vervanging toe is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |