abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 dinsdag 9 januari 2024 @ 18:46:04 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_211975612


quote:
Nieuwe manier gevonden om vervelende piep in oren (tinnitus) te verminderen

Anderhalf tot twee miljoen Nederlanders hebben last van tinnitus.
Constant gepiep, gezoem of gesuis in je oor? Dan is het goed mogelijk dat je tinnitus hebt. In heel Nederland hebben naar schatting bijna twee miljoen mensen last van deze vervelende aandoening. Onderzoekers hebben een nieuwe manier gevonden om de impact daarvan snel te verminderen.

Nee, genezen doet het niet. Dat is tot nu toe ook nog niet mogelijk, zeggen artsen. Wie oorsuizen heeft, moet daarmee leren leven. Een van hen is Grietje, die eerder aan Metro vertelde hoe vervelend dat wel niet is. ,,Die piep, die gun ik niemand."


Overigens beweerde Jacqueline Kasten, schrijfster van het boek Leven zonder tinnitus, in tv-talkshow De Oranjewinter dat tinnitus wél te genezen is. De aandoening is volgens haar psychisch van aard, in plaats van dat het met je oren te maken heeft.


Jezelf afsluiten voor oorsuizen: deze vaak toegepaste therapie tegen tinnitus werkt niet altijd
Hoe dan ook, gelukkig doen onderzoekers veel ontdekkingen op het gebied van tinnitus, een veelvoorkomende en ontzettend irritante aandoening, die zo'n 10 procent van de Nederlandse bevolking in meer of mindere mate heeft. Een van die ontdekkingen tegen de aandoening is een manier waarmee de hersenen leren het constante gepiep of gesuis af te zwakken en onder controle te houden via een app.


Het proberen te controleren van het geluid in je oren, dat gebeurt overigens al een tijdje: psychologen helpen patiënten hun tinnitus te bestrijden via cognitieve gedragstherapie. Dat is een veel toegepaste praattherapie die mensen helpt negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten, waardoor patiënten anders tegen een vervelende situatie aankijken.

Op die manier kan iemand met tinnitus als het ware het oorsuizen voor zichzelf afsluiten. Maar er zitten ook nadelen aan deze vorm van therapie. Het is niet voor iedereen weggelegd, want: het is duur en werkt niet bij iedere patiënt.

Bovendien kun je niet altijd direct terecht bij een psycholoog als je iets aan tinnitus wil doen. In de tussentijd nemen de klachten alleen maar toe wanneer patiënten op therapie wachten, zien psychologen. Daarom zoeken onderzoekers naar toegankelijkere alternatieven om tinnitus te behandelen. En die lijkt nu gevonden.


Alternatief gevonden door onderzoeker, die zelf ook aan tinnitus lijdt
Nieuw-Zeelandse onderzoekers bouwden de afgelopen tijd aan een app, MindEar genaamd, die onder andere gedragstherapie geeft, maar dan niet via een levend persoon, maar via een chatbot. Veel goedkoper! Bovendien wordt die therapie aangevuld met andere benaderingen, zoals geluidstherapie, zodat ook mensen die minder aan de ene oplossing hebben, óók andere dingen kunnen proberen.

,,Wat we willen doen is mensen in staat stellen de controle terug te krijgen", zegt arts en onderzoeker Fabrice Bardy tegen de Britse krant The Guardian. De onderzoeker en hoofdauteur van het onderzoek heeft zelf groot belang bij het vinden van een oplossing voor tinnitus. Ze lijdt er zelf namelijk aan.

Goed nieuws: patiënten merken significante afname in ongemak
Van de 28 patiënten die meededen aan het onderzoek van haar en haar collega-onderzoekers van de universiteit van Auckland, gebruikte de helft acht weken lang de virtuele coach van de app. De andere helft deed het met dezelfde instructies, maar die kregen ze juist via videogesprekken van een klinisch psycholoog.
:T

[ Bericht 90% gewijzigd door Frutsel op 10-01-2024 08:38:01 (andere bron - AD was premium) ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_211975704
Waar kan ik intekenen? Ik heb er ¤5000 voor over.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_211975753
_O_
nee, jij dan!
  Trouwste user 2022 dinsdag 9 januari 2024 @ 19:12:47 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_211975866
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 18:56 schreef halfway het volgende:
Waar kan ik intekenen? Ik heb er ¤5000 voor over.
Ik denk velen met je. Ik heb geluk gehad. Zo vaak met m'n kop in de boxen en met suizende oren thuisgekomen.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 9 januari 2024 @ 19:34:05 #5
74056 crew  ToT
pi_211976144
Oew, beter! ^O^
Bij mij is het in de loop der tijd langzaam dragelijker geworden, maar dit is interessant! :Y

Er is ook een topicreeks over tinnitus hier op FOK!. :) Daar ff een linkje hier naar toe gepost. :)
  dinsdag 9 januari 2024 @ 19:39:39 #6
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211976239
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 19:12 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ik denk velen met je. Ik heb geluk gehad. Zo vaak met m'n kop in de boxen en met suizende oren thuisgekomen.

:T
Ergens in de jaren 80 was ik met mijn ouders in Florida, The Everglades, met zo'n boot, met dikke motor... de piep hoor ik nog :')
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_211976303
De Ridder is iig een bekende naam in de internationale Tinnitus wereld.

Geeft iig iets meer hoop, want de laatste jaren zijn er wel meer hoopgevende studies en experimenteren geweest die helaas niet waar konden maken. Al brachten ze de wetenschap wel steeds dichterbij de oplossing.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  dinsdag 9 januari 2024 @ 19:46:57 #8
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_211976353
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 18:56 schreef halfway het volgende:
Waar kan ik intekenen? Ik heb er ¤5000 voor over.
5000 euro dekt misschien net de kosten van de eerste medische onderzoeken voor zo'n hersenimplantaat.

Als dit ze lukt dan komt het in de basisverzekering en mag iedere Nederlander als gevolg daarvan een hogere zorgpremie betalen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Trouwste user 2022 dinsdag 9 januari 2024 @ 19:53:28 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_211976454
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 19:39 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Ergens in de jaren 80 was ik met mijn ouders in Florida, The Everglades, met zo'n boot, met dikke motor... de piep hoor ik nog :')
Ik heb lang last gehad van een punt50 die schoot in dienst. Die schoot naast me al voordat ik de headset op had. Piepende oren, maar net als na menig concert gelukkig hersteld.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_211976987
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 19:46 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
5000 euro dekt misschien net de kosten van de eerste medische onderzoeken voor zo'n hersenimplantaat.

Als dit ze lukt dan komt het in de basisverzekering en mag iedere Nederlander als gevolg daarvan een hogere zorgpremie betalen.
Ja dus? Beter als dat ze het geld verspillen aan het ombouwen van geslachten of het opknappen van gebitjes van asielzoekers.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 9 januari 2024 @ 20:35:05 #11
399061 kuolema
vermaledijd
pi_211977275
Super! Ik hoop dat het een oplossing gaat worden. Ik heb ook wel eens een piep in mijn oor, maar gelukkig duurt dat max. 20 seconden. En dat vind ik al heel vervelend.
Toen ik de documentaire zag over een vrouw (waarschijnlijk die in het artikel genoemd wordt) die euthanasie aanvroeg omdat ze haar tinnitus niet kon verdragen, ben ik best geschrokken. Ik kan me voorstellen dat het vreselijk is. En het komt zo vaak voor.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_211977548
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 20:35 schreef kuolema het volgende:
Super! Ik hoop dat het een oplossing gaat worden. Ik heb ook wel eens een piep in mijn oor, maar gelukkig duurt dat max. 20 seconden. En dat vind ik al heel vervelend.
Toen ik de documentaire zag over een vrouw (waarschijnlijk die in het artikel genoemd wordt) die euthanasie aanvroeg omdat ze haar tinnitus niet kon verdragen, ben ik best geschrokken. Ik kan me voorstellen dat het vreselijk is. En het komt zo vaak voor.
Toen ik het kreeg was het 1 op de 10 mensen. Verwachting is dat snel 1 op de 5 gaat zijn.

Ik heb er mee leren leven maar heb best veel over om ook weer eens iets van stilte te ervaren.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  dinsdag 9 januari 2024 @ 21:00:06 #13
399061 kuolema
vermaledijd
pi_211977650
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 20:51 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Toen ik het kreeg was het 1 op de 10 mensen. Verwachting is dat snel 1 op de 5 gaat zijn.

Ik heb er mee leren leven maar heb best veel over om ook weer eens iets van stilte te ervaren.
Vallen onder die 1 op de 10 alleen de mensen met chronische tinnitus of iedereen met af en toe oorsuizen?
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_211977785
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 21:00 schreef kuolema het volgende:

[..]
Vallen onder die 1 op de 10 alleen de mensen met chronische tinnitus of iedereen met af en toe oorsuizen?
Chronisch maar lang niet iedereen van die groep heeft er daadwerkelijk last van dat het impact heeft op het dagelijks leven.

En van de groep waarbij er wel (flinke) impact is, leren er (eventueel met therapie of medicatie) er veel uiteindelijk best mee leven.

Die af en toe piep heeft iedereen, maar dat is echt niet te vergelijken met een piep die er 24x7 is.

[ Bericht 0% gewijzigd door MatthijsDJ op 09-01-2024 21:22:50 ]
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_211978507
Toch bijzonder dat iedereen altijd wordt doorgestuurd naar de KNO arts (die bijna altijd zegt: leer er maar mee leven, met die godschruwelijk harde piep in je hoofd die je snachts wakker houdt) terwijl ze beter naar de neuroloog doorgestuurd kunnen worden.
pi_211978840
Lijkt me wat voorbarig om dit nu al als dé oplossing te presenteren. Volgens mij zijn er in het verleden allerlei ontwikkelingen geweest die uiteindelijk niet zo goed bleken te werken. Neuromodulatie was geloof ik ook zoiets.
  Trouwste user 2022 woensdag 10 januari 2024 @ 07:55:41 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_211979732
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 20:51 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Toen ik het kreeg was het 1 op de 10 mensen. Verwachting is dat snel 1 op de 5 gaat zijn.

Ik heb er mee leren leven maar heb best veel over om ook weer eens iets van stilte te ervaren.
Ik heb chronische hoofdpijn. Net zoals bij jou wen je er aan. Het zeurt zeg maar. Alleen nu met het bestralen of als ik verkouden ben is het erger.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_211979876
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 22:17 schreef Eilatan het volgende:
Toch bijzonder dat iedereen altijd wordt doorgestuurd naar de KNO arts (die bijna altijd zegt: leer er maar mee leven, met die godschruwelijk harde piep in je hoofd die je snachts wakker houdt) terwijl ze beter naar de neuroloog doorgestuurd kunnen worden.
Dat het meer in de hersenen zit is natuurlijk ook nog niet zolang bekend. Toen ik bij de KNO arts kwam was het motto: "Leer er mee leven, en maak je niet zo druk!". Dat is wel langzaam aan het veranderen en is er steeds meer empathie voor Tinnitus patiënten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 22:50 schreef Cilantro het volgende:
Lijkt me wat voorbarig om dit nu al als dé oplossing te presenteren. Volgens mij zijn er in het verleden allerlei ontwikkelingen geweest die uiteindelijk niet zo goed bleken te werken. Neuromodulatie was geloof ik ook zoiets.
Neuromodulatie werkt al wel voor een aantal patiënten... maar staat nog in de kinderschoenen, in dit geval lijkt dat de heren preciezer kunnen zien wel gebied ze moeten targetten.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 07:55 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ik heb chronische hoofdpijn. Net zoals bij jou wen je er aan. Het zeurt zeg maar. Alleen nu met het bestralen of als ik verkouden ben is het erger.

:T
Ik heb ook jicht (wat goed onder controle is) en ik vond het makkelijker die maandenlange aanvallen van pijn te accepteren dan mijn Tinnitus.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  Trouwste user 2022 woensdag 10 januari 2024 @ 08:19:18 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_211979886
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 08:16 schreef MatthijsDJ het volgende:

Ik heb ook jicht (wat goed onder controle is) en ik vond het makkelijker die maandenlange aanvallen van pijn te accepteren dan mijn Tinnitus.
Dan is het echt heftig. :{

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_211980025
Zou fijn zijn
pi_211980204
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 20:35 schreef kuolema het volgende:
Toen ik de documentaire zag over een vrouw (waarschijnlijk die in het artikel genoemd wordt) die euthanasie aanvroeg omdat ze haar tinnitus niet kon verdragen, ben ik best geschrokken. Ik kan me voorstellen dat het vreselijk is. En het komt zo vaak voor.
Tinnitus is subjectief. Waar de 1 gelijk van een brug af wilt springen, leeft de ander er prima zonder problemen mee. :)

Dit soort berichten is van alle dag. Elke keer is er weer een mogelijke oplossing, maar geen enkele bied het echt.
pi_211980271
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 19:46 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
5000 euro dekt misschien net de kosten van de eerste medische onderzoeken voor zo'n hersenimplantaat.

Als dit ze lukt dan komt het in de basisverzekering en mag iedere Nederlander als gevolg daarvan een hogere zorgpremie betalen.
Het scheelt de maatschappij daarentegen ook weer kosten voor therapie en arbeidsongeschiktheid.
  woensdag 10 januari 2024 @ 09:24:03 #23
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_211980307
Heb mezelf geleerd om me er voor af te sluiten maar zou er graag vanaf willen zodat ik de krekels weer kan horen.

Dacht even dat er een oplossing was gevonden maar het is gewoon therapie om er mee te leren omgaan. Jammer weer.
To BG or not to BG!
pi_211980877
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 09:11 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Tinnitus is subjectief. Waar de 1 gelijk van een brug af wilt springen, leeft de ander er prima zonder problemen mee. :)

Dit soort berichten is van alle dag. Elke keer is er weer een mogelijke oplossing, maar geen enkele bied het echt.
Het verschilt ook in volume. Bij de één klinkt het op de achtergrond maar sommigen worden er letterlijk wakker door gemaakt.
pi_211981016
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 22:17 schreef Eilatan het volgende:
Toch bijzonder dat iedereen altijd wordt doorgestuurd naar de KNO arts (die bijna altijd zegt: leer er maar mee leven, met die godschruwelijk harde piep in je hoofd die je snachts wakker houdt) terwijl ze beter naar de neuroloog doorgestuurd kunnen worden.
En wat gaat de neuroloog er tegen doen? Ik vermoed evenveel als de kno arts. Er is gewoon geen fix.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')