Dit. Gaat wel erg veel fout.quote:Op maandag 8 januari 2024 18:21 schreef Homdeck het volgende:
Ten eerste horen de crediteuren onder passiva en de debiteuren, liquide middelen (mits positief saldo) en vaste activa (de naam zegt het al) onder activa.
Daarnaast mis ik je eigen vermogen bij de passiva, oftewel je cumulatieve bedrijfswinsten minus de privé mutaties.
Het is ook gebruikelijk dat er een btw schuld op de balans staat, aangezien de aangifte over het vierde kwartaal in januari wordt betaald (+- eventuele suppletie).
Ik zou toch adviseren om met een eenvoudig boekhoudpakket zoals Snelstart te gaan werken.
Ik was niet helemaal duidelijk in mijn vraag misschien. In mijn balans staat vaste activa uiteraard onder activa. En dat bijvoorbeeld crediteuren normaalgesproken onder passiva staan is ook geen twijfegeval. Maar het gaat dus specifiek over de balans van vorig jaar en hoe dat doorsijpelt naar dit jaar.quote:Op maandag 8 januari 2024 18:21 schreef Homdeck het volgende:
Ten eerste horen de crediteuren onder passiva en de debiteuren, liquide middelen (mits positief saldo) en vaste activa (de naam zegt het al) onder activa.
Daarnaast mis ik je eigen vermogen bij de passiva, oftewel je cumulatieve bedrijfswinsten minus de privé mutaties.
Het is ook gebruikelijk dat er een btw schuld op de balans staat, aangezien de aangifte over het vierde kwartaal in januari wordt betaald (+- eventuele suppletie).
Ik zou toch adviseren om met een eenvoudig boekhoudpakket zoals Snelstart te gaan werken.
Je begint niet met een nieuwe balans omdat een nieuw jaar start. De balans per 31-12-2023 is gelijk aan de beginbalans 2024. Daarom had ik het eerder ook over cumulatieve winsten in het eigen vermogen. Je haalt een nog niet afgeschreven vast activum of een nog niet afgeloste lening toch ook niet van de balans als een nieuw jaar start?quote:Op maandag 8 januari 2024 20:00 schreef JeOma het volgende:
Top. En nu wordt het 2024. Ik begin weer met een nieuwe balans, want het winstsaldo geldt over 2023.
ACTIVA = spaarrekening 10.000 euro
PASSIVA = winstsaldo 0 euro
niet in balans
Hoe hoor je dat te fixen? Neem je dan voor de balans van 2024 bij passiva ("waar komt het geld vandaan?", "hoe heb je dit gefinancierd?") 10.000 euro op als "winst van vorig jaar" ofzo?
Je haalt een resultatenrekening (die over een bepaalde periode gaat) en een balans (die een momentopname weergeeft) door elkaar.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:00 schreef JeOma het volgende:
[..]
Ik was niet helemaal duidelijk in mijn vraag misschien. In mijn balans staat vaste activa uiteraard onder activa. En dat bijvoorbeeld crediteuren normaalgesproken onder passiva staan is ook geen twijfegeval. Maar het gaat dus specifiek over de balans van vorig jaar en hoe dat doorsijpelt naar dit jaar.
Laat ik mijn punt ontzettend vereenvoudigen. STEL ik eindig mijn boekjaar 2023 met 10.000 euro op mijn zakelijke rekening. Ik heb verder alles betaald. Ik heb geen geld meer tegoed. Ik heb na aftrek van alles dus 10.000 euro winst gemaakt en ik heb dat gewoon op mijn zakelijke rekening laten staan. Vereenvoudigde balans van 2023 is dus:
PASSIVA = winstsaldo 10.000 euro
in balans
Top. En nu wordt het 2024. Ik begin weer met een nieuwe balans, want het winstsaldo geldt over 2023.
niet in balans
Hoe hoor je dat te fixen? Neem je dan voor de balans van 2024 bij passiva ("waar komt het geld vandaan?", "hoe heb je dit gefinancierd?") 10.000 euro op als "winst van vorig jaar" ofzo?
Die winst wordt toegevoegd aan je eigen vermogen op de balansquote:Op maandag 8 januari 2024 20:00 schreef JeOma het volgende:
[..]
Ik was niet helemaal duidelijk in mijn vraag misschien. In mijn balans staat vaste activa uiteraard onder activa. En dat bijvoorbeeld crediteuren normaalgesproken onder passiva staan is ook geen twijfegeval. Maar het gaat dus specifiek over de balans van vorig jaar en hoe dat doorsijpelt naar dit jaar.
Laat ik mijn punt ontzettend vereenvoudigen. STEL ik eindig mijn boekjaar 2023 met 10.000 euro op mijn zakelijke rekening. Ik heb verder alles betaald. Ik heb geen geld meer tegoed. Ik heb na aftrek van alles dus 10.000 euro winst gemaakt en ik heb dat gewoon op mijn zakelijke rekening laten staan. Vereenvoudigde balans van 2023 is dus:
PASSIVA = winstsaldo 10.000 euro
in balans
niet in balans
Als dat een verplichting is anno 2023, dan heb je daar ook een vordering in de vorm van verzekering.quote:Op maandag 8 januari 2024 16:58 schreef JeOma het volgende:
Aan de Activa-kant heb ik onder een kopje "Balans vorig jaar":
- een crediteur staan: een verzekeringspremie met als factuurdatum december 2023 en als betaaldatum januari 2024.
Dat boek je naar je EV.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:00 schreef JeOma het volgende:
niet in balans
Haha ja boekhouden... in dit geval verzekeringspremie zonder btw dus dat maakt het wat makkelijker. Maar stel het is een factuur van ¤121 incl. voor een normale 21% dienst. Factuur dec. 2023, betrekking op dienst in jan. 2024, betaald in feb. 2024.quote:Op maandag 8 januari 2024 21:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als dat een verplichting is anno 2023, dan heb je daar ook een vordering in de vorm van verzekering.
Betaalverplichting is hier pas in 2024 dus doe je volgens mij niks mee, maar de grote grap is dat het wel bij de BTW aangifte wordt meegenomen.
Hey, beetje vertrouwen in je mede-Fokker he?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 08:50 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
...Ik zie JeOma niet zo snel in zijn excel sheetje dit zo netjes bijhouden.
Waarom niet gewoon bij 1 van die 3 boekhoudpakketten gebleven dan? Veel makkelijker... en zijn de kosten ook niet.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 08:54 schreef JeOma het volgende:
[..]
Hey, beetje vertrouwen in je mede-Fokker he?Maar ik snap de twijfel over mijn boekhoud en Excel-skills. Ik weet ook nog niet 100% zeker of ik eruit ga komen, maar ik heb vorig jaar 3 boekhoudpakketten als proef een maand genomen en op basis daarvan een (toch wel redelijk advanced) excel-ding gemaakt en ik heb hoop dat het mij toch gaat lukken met bovenstaande commentaren. Het zal wel lastig zijn, maar ik heb het grote voordeel dat ik echt een supereenvoudig bedrijf heb.
Het gaat spannend worden!
Ik had bij alle drie een gevoel van "dit is echt overkill, ik kan dit zelf". Plus: ik wil dit soort dingen volledig begrijpen en niet op een magic button drukken en dan maar zien wat ik aan de Belastingdienst moet overmaken. Het is een tic van mij om al die dingen (ook hoe het werkt met welke aftrekposten er zijn enzo) zo goed mogelijk te snappen, ook al ben ik me bewust van mijn beperkte VWO Economie 2 skills van 20 jaar geleden.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 08:59 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon bij 1 van die 3 boekhoudpakketten gebleven dan? Veel makkelijker... en zijn de kosten ook niet.
Hij is starter, dus kan dat willekeurig doen (mits aan de ondernemersvoorwaarden voldaan is).quote:Op maandag 8 januari 2024 23:08 schreef einzeinz het volgende:
je computer, telefoon, ... kun je afschrijven. Die moeten een aantal jaar op rij voorkomen in je balans.
Ik heb een gelijksoortig bedrijf als jij, zzp'er in de ict die alleen diensten levert. Ik ben ook zo'n supereigenwijze nerd die het liefst alles zelf uitvogelt en bouwt, maar ik ben wel blij dat ik dat met mijn boekhouding niet heb gedaan. Ben blij met e-boekhouden, wat in sommige opzichten echt supergaar is (interface uit 1980), maar het werkt wel goed en scheelt me veel tijd en kopzorgen. Ik weet gewoon te weinig van boekhouden om het helemaal zelf te verzinnen, wil daar de tijd ook niet in steken want die steek ik liever in dingen die wel geld opleveren, of die leuker zijn. Nu kost boekhouden me misschien een klein uurtje per maand.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 08:54 schreef JeOma het volgende:
[..]
Hey, beetje vertrouwen in je mede-Fokker he?Maar ik snap de twijfel over mijn boekhoud en Excel-skills. Ik weet ook nog niet 100% zeker of ik eruit ga komen, maar ik heb vorig jaar 3 boekhoudpakketten als proef een maand genomen en op basis daarvan een (toch wel redelijk advanced) excel-ding gemaakt en ik heb hoop dat het mij toch gaat lukken met bovenstaande commentaren. Het zal wel lastig zijn, maar ik heb het grote voordeel dat ik echt een supereenvoudig bedrijf heb.
Het gaat spannend worden!
Als we die afmaken, wordt die voorheffing weggeboekt tegen "cash" / betaling / kwijting Q4 belastingaangifte? Dat zal eind januari plaatsvinden?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 08:50 schreef YoshiBignose het volgende:
En dan heb ik de boeking voor de btw aangifte, waarbij de ¤21 dus ook weer terugkomt in de kwartaalaangifte niet meegenomen. Ik zie JeOma niet zo snel in zijn excel sheetje dit zo netjes bijhouden.
Yep. Je houdt dus telkens zo'n 3 maanden een schuld/vordering aan de Belastingdienst.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 09:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als we die afmaken, wordt die voorheffing weggeboekt tegen "cash" / betaling / kwijting Q4 belastingaangifte? Dat zal eind januari plaatsvinden?
Ik heb al jaren geen boekenonderzoek meer gehad.... ze doen helemaal niks meer volgens mij. Dus als je een administratie voert met alleen alle uitgaven in een kolom en alle ontvangsten in de ander ligt er ook niemand wakker van. De enige reden waarom al dit gedoe erbij komt is voor verschuiving van kosten/omzet tussen verschillende jaren (en dan winststuring) maar als je winst niet hoog is en ongeveer ieder jaar gelijk dan maakt die verschuiving natuurlijk helemaal niets uit.quote:Ja lekker bezig. Denk niet dat de belastingdienst snel wakker zal liggen van de marge overigens. Defacto, voor je balans, even inzoomen op overlopende posten.
Als je voornamelijk aan particulieren verkoopt moet je meestal het kasstelsel hanteren en kijk je niet naar factuurdatum maar betaal/ontvangst datum voor de BTW. Maar ja ook dat is alleen maar een kwestie van een beetje verschuiven. Stom gedoequote:Vraag me soms wel af waarom BTW tegelijkertijd moet lopen met facturen maar dat zal met synchronisatie aan de betaling te maken hebben... Maar soms kan een factuur ver vóór of ná de betaling worden verzonden.
Ja maar ik zou niet gaan schuiven tussen Q4 2023 en Q1 2024 bijvoorbeeld... dat maakt het weer onnodig lastig voor je jaarafsluiting. Als het überhaupt mag en niet alleen tussen kwartalen in een jaar?? Geen idee eigenlijk.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 10:03 schreef nostra het volgende:
Het zal de fiscus verder worst wezen of je die 21 euro nou in het juiste kwartaal meepakt of niet natuurlijk, waar ligt de grens voor suppleren tegenwoordig, een rug oid? Maar goed, als je het echt volgens de letter der wet wil doen hoort het zo.
E-boekhouden, Ficsus (die vond ik het beste) en Snelstart.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 09:55 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik heb een gelijksoortig bedrijf als jij, zzp'er in de ict die alleen diensten levert. Ik ben ook zo'n supereigenwijze nerd die het liefst alles zelf uitvogelt en bouwt, maar ik ben wel blij dat ik dat met mijn boekhouding niet heb gedaan. Ben blij met e-boekhouden, wat in sommige opzichten echt supergaar is (interface uit 1980), maar het werkt wel goed en scheelt me veel tijd en kopzorgen. Ik weet gewoon te weinig van boekhouden om het helemaal zelf te verzinnen, wil daar de tijd ook niet in steken want die steek ik liever in dingen die wel geld opleveren, of die leuker zijn. Nu kost boekhouden me misschien een klein uurtje per maand.
Welke pakketten heb je destijds geprobeerd?
Haha ik begrijp je ook wel hoor, het is tof om dingen zelf te doen. Maar ik heb zelf een dermate grote aversie tegen boekhouden dat ik daar liefst zo weinig mogelijk mee bezig ben. Heb wel allerlei andere aspecten geautomatiseerd, zoals het maken van facturen. Ik trek de urendata uit de api van toggl track, daar bak ik mooie factuurdata van, en die gooi ik weer naar de api van eboekhouden, en ik heb een kant en klare factuur. Bespaart me elke maand toch weer uurtje of wat. Ik heb alleen in die app al meer tijd gestoken dan ik er ooit mee zal besparen, maar dat vind ik ook niet erg.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 11:57 schreef JeOma het volgende:
[..]
E-boekhouden, Ficsus (die vond ik het beste) en Snelstart.
Maar ik snap je, als ik zie hoeveel tijd ik in mijn Excel-oplossing (om het nog erger te maken: het is een Google Spreadsheet applicatie geworden)heb gestoken en ik vermenigvuldig dat met mijn uurtarief dan had ik alle drie de bovenstaande pakketten ongeveer 500 jaar kunnen gebruiken, maar het geeft mij wel een kick om het precies te weten hoe het zit. En so far is dat gelukt. Nu alleen nog even die jaarovergang goed regelen en ik ben weer het mannetje.
Eigenlijk maak je van de jaarovergang een groter ding dan dat het daadwerkelijk is. Een balans loopt gewoon continu door, er is niet echt een begin of einde aan te wijzen (ok, strikt genomen wel als je het voor een vastomlijnde periode bekijkt, maar de balans als geheel niet).quote:Op dinsdag 9 januari 2024 11:57 schreef JeOma het volgende:
[..]
E-boekhouden, Ficsus (die vond ik het beste) en Snelstart.
Maar ik snap je, als ik zie hoeveel tijd ik in mijn Excel-oplossing (om het nog erger te maken: het is een Google Spreadsheet applicatie geworden)heb gestoken en ik vermenigvuldig dat met mijn uurtarief dan had ik alle drie de bovenstaande pakketten ongeveer 500 jaar kunnen gebruiken, maar het geeft mij wel een kick om het precies te weten hoe het zit. En so far is dat gelukt. Nu alleen nog even die jaarovergang goed regelen en ik ben weer het mannetje.
Thanks nog. Jouw antwoord was vrijwel letterlijk mijn probleem (al heb ik dat nu pas door). Ik heb nu geen rare extra posten op de balans gezet en zoals iedereen hierboven ook zegt: de balans loopt nu eigenlijk gewoon "door" met als verschil dat ik nu bij de passiva zowel "winstsaldo dit jaar" (en daar heeft de afschrijving van laptop ook invloed op) als "winstsaldo vorig jaar minus prive-opnames". Verder heb ik alles feitelijk laten staan van de eindsituatie van vorig jaar. Balans was gelijk weer in balans.quote:Op maandag 8 januari 2024 18:21 schreef Homdeck het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |