abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 januari 2024 @ 16:58:16 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_211962662
Ik heb sinds vorig jaar een eenmanszaak en heb mijn eigen administratie gemaakt in Excel. Ik snap de nadelen. Ik snap dat je dit "aan een boekhouder of op z'n minst aan een boekhoudpakket moet overlaten" (*), maar ik ben eigenwijs en heb (al zeg ik het zelf) een best chique winst-verlies-rekening en balans gemaakt.

Mijn "bedrijf" is simpel: ik lever ICT-dienstverlening en ik heb als zakelijke kosten eigenlijk alleen een laptop en treinkaartjes zeg maar. Verder niets fancy.

Nu mijn issue. Vorig jaar klopte alles, balans netjes in balans, alle activa en passiva netjes op de plek waar ze horen, BTW-aangifte geen probleem. Maar nu de stap naar dit jaar. De balans was niet meer in balans in mijn nieuwe Excelsheet voor de boekhouding van 2024. Dat heb ik alsvolgt opgelost:

Aan de Activa-kant heb ik onder een kopje "Balans vorig jaar":
- een crediteur staan: een verzekeringspremie met als factuurdatum december 2023 en als betaaldatum januari 2024.

Aan de Passive-kant heb ik onder een kopje "Balans vorig jaar" drie dingen:
- een debiteur: tegoed op mijn NS OV kaart wat van vorig jaar is overgebleven
- de liquide middelen die ik van vorig jaar heb meegenomen
- de vaste activa (laptop) die ik vorig jaar al gekocht heb

Iets zegt mij dat ik dit niet boekhoudkundig correct doe (ondanks dat de balans in balans is hiermee). Hoe hoor je dingen als activa, crediteuren, debiteuren en liquide middelen "over te nemen naar de balans van het nieuwe jaar"?

(*) Overigens laat ik mijn IB aangifte door een administratiekantoor doen, dus een "controle" komt er nog wel, maar ik wil dit graag zelf snappen. ;)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_211963621
Ten eerste horen de crediteuren onder passiva en de debiteuren, liquide middelen (mits positief saldo) en vaste activa (de naam zegt het al) onder activa.
Daarnaast mis ik je eigen vermogen bij de passiva, oftewel je cumulatieve bedrijfswinsten minus de privé mutaties.
Het is ook gebruikelijk dat er een btw schuld op de balans staat, aangezien de aangifte over het vierde kwartaal in januari wordt betaald (+- eventuele suppletie).

Ik zou toch adviseren om met een eenvoudig boekhoudpakket zoals Snelstart te gaan werken.
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
pi_211963741
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 18:21 schreef Homdeck het volgende:
Ten eerste horen de crediteuren onder passiva en de debiteuren, liquide middelen (mits positief saldo) en vaste activa (de naam zegt het al) onder activa.
Daarnaast mis ik je eigen vermogen bij de passiva, oftewel je cumulatieve bedrijfswinsten minus de privé mutaties.
Het is ook gebruikelijk dat er een btw schuld op de balans staat, aangezien de aangifte over het vierde kwartaal in januari wordt betaald (+- eventuele suppletie).

Ik zou toch adviseren om met een eenvoudig boekhoudpakket zoals Snelstart te gaan werken.
Dit. Gaat wel erg veel fout.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 8 januari 2024 @ 20:00:55 #4
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_211965407
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 18:21 schreef Homdeck het volgende:

Ik was niet helemaal duidelijk in mijn vraag misschien. In mijn balans staat vaste activa uiteraard onder activa. En dat bijvoorbeeld crediteuren normaalgesproken onder passiva staan is ook geen twijfegeval. Maar het gaat dus specifiek over de balans van vorig jaar en hoe dat doorsijpelt naar dit jaar.

Laat ik mijn punt ontzettend vereenvoudigen. STEL ik eindig mijn boekjaar 2023 met 10.000 euro op mijn zakelijke rekening. Ik heb verder alles betaald. Ik heb geen geld meer tegoed. Ik heb na aftrek van alles dus 10.000 euro winst gemaakt en ik heb dat gewoon op mijn zakelijke rekening laten staan. Vereenvoudigde balans van 2023 is dus:

ACTIVA = spaarrekening 10.000 euro
PASSIVA = winstsaldo 10.000 euro
in balans

Top. En nu wordt het 2024. Ik begin weer met een nieuwe balans, want het winstsaldo geldt over 2023.
PASSIVA = winstsaldo 0 euro
niet in balans

Hoe hoor je dat te fixen? Neem je dan voor de balans van 2024 bij passiva ("waar komt het geld vandaan?", "hoe heb je dit gefinancierd?") 10.000 euro op als "winst van vorig jaar" ofzo?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_211966179
Resultaat valt onder eigen vermogen en dat neem je mee naar het jaar erna. Opgelost dan.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_211966190
En je begint nooit met een nieuwe balans in dit geval...
pi_211966661
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 20:00 schreef JeOma het volgende:

Top. En nu wordt het 2024. Ik begin weer met een nieuwe balans, want het winstsaldo geldt over 2023.
niet in balans

Hoe hoor je dat te fixen? Neem je dan voor de balans van 2024 bij passiva ("waar komt het geld vandaan?", "hoe heb je dit gefinancierd?") 10.000 euro op als "winst van vorig jaar" ofzo?
Je begint niet met een nieuwe balans omdat een nieuw jaar start. De balans per 31-12-2023 is gelijk aan de beginbalans 2024. Daarom had ik het eerder ook over cumulatieve winsten in het eigen vermogen. Je haalt een nog niet afgeschreven vast activum of een nog niet afgeloste lening toch ook niet van de balans als een nieuw jaar start?
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
  maandag 8 januari 2024 @ 21:05:14 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_211966845
quote:

[..]
Ik was niet helemaal duidelijk in mijn vraag misschien. In mijn balans staat vaste activa uiteraard onder activa. En dat bijvoorbeeld crediteuren normaalgesproken onder passiva staan is ook geen twijfegeval. Maar het gaat dus specifiek over de balans van vorig jaar en hoe dat doorsijpelt naar dit jaar.

Laat ik mijn punt ontzettend vereenvoudigen. STEL ik eindig mijn boekjaar 2023 met 10.000 euro op mijn zakelijke rekening. Ik heb verder alles betaald. Ik heb geen geld meer tegoed. Ik heb na aftrek van alles dus 10.000 euro winst gemaakt en ik heb dat gewoon op mijn zakelijke rekening laten staan. Vereenvoudigde balans van 2023 is dus:

in balans

niet in balans

Je haalt een resultatenrekening (die over een bepaalde periode gaat) en een balans (die een momentopname weergeeft) door elkaar.

Je balans laat geen winst zien. Het resultaat aan einde van de periode (hier dus het jaar) komt terug in je eigen vermogen op je balans.

Ook je winstbepaling klopt niet in je voorbeeld, omdat je afschrijvingskosten voor je laptop wel invloed hebben op je winst maar niet op je banksaldo.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_211966855
quote:

[..]

in balans

niet in balans

Die winst wordt toegevoegd aan je eigen vermogen op de balans

En je eindbalans 2023 is hetzelfde als je beginbalans 2024.
pi_211967480
quote:
5s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:58 schreef JeOma het volgende:
Aan de Activa-kant heb ik onder een kopje "Balans vorig jaar":
- een crediteur staan: een verzekeringspremie met als factuurdatum december 2023 en als betaaldatum januari 2024.
Als dat een verplichting is anno 2023, dan heb je daar ook een vordering in de vorm van verzekering.
Betaalverplichting is hier pas in 2024 dus doe je volgens mij niks mee, maar de grote grap is dat het wel bij de BTW aangifte wordt meegenomen.

[ Bericht 9% gewijzigd door ludovico op 08-01-2024 21:42:14 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211967543
quote:
niet in balans

Dat boek je naar je EV.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211968673
je computer, telefoon, ... kun je afschrijven. Die moeten een aantal jaar op rij voorkomen in je balans.
Cindy De Vuyst
  dinsdag 9 januari 2024 @ 07:23:15 #13
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_211969435
Thanks allen! Ik heb veel geleerd!
pi_211969854
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 21:36 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als dat een verplichting is anno 2023, dan heb je daar ook een vordering in de vorm van verzekering.
Betaalverplichting is hier pas in 2024 dus doe je volgens mij niks mee, maar de grote grap is dat het wel bij de BTW aangifte wordt meegenomen.
Haha ja boekhouden... in dit geval verzekeringspremie zonder btw dus dat maakt het wat makkelijker. Maar stel het is een factuur van ¤121 incl. voor een normale 21% dienst. Factuur dec. 2023, betrekking op dienst in jan. 2024, betaald in feb. 2024.

DEC
Overige vorderingen ¤100
BTW voorheffing ¤21
Crediteuren -¤121

JAN
Kosten ¤100
Overige vorderingen -¤100

FEB
Crediteuren ¤121
Bank -¤121

En dan heb ik de boeking voor de btw aangifte, waarbij de ¤21 dus ook weer terugkomt in de kwartaalaangifte niet meegenomen. Ik zie JeOma niet zo snel in zijn excel sheetje dit zo netjes bijhouden.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 9 januari 2024 @ 08:54:00 #15
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_211969904
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 08:50 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

...Ik zie JeOma niet zo snel in zijn excel sheetje dit zo netjes bijhouden.
Hey, beetje vertrouwen in je mede-Fokker he? :P Maar ik snap de twijfel over mijn boekhoud en Excel-skills. Ik weet ook nog niet 100% zeker of ik eruit ga komen, maar ik heb vorig jaar 3 boekhoudpakketten als proef een maand genomen en op basis daarvan een (toch wel redelijk advanced) excel-ding gemaakt en ik heb hoop dat het mij toch gaat lukken met bovenstaande commentaren. Het zal wel lastig zijn, maar ik heb het grote voordeel dat ik echt een supereenvoudig bedrijf heb.

Het gaat spannend worden! :7
pi_211969947
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 08:54 schreef JeOma het volgende:

[..]
Hey, beetje vertrouwen in je mede-Fokker he? :P Maar ik snap de twijfel over mijn boekhoud en Excel-skills. Ik weet ook nog niet 100% zeker of ik eruit ga komen, maar ik heb vorig jaar 3 boekhoudpakketten als proef een maand genomen en op basis daarvan een (toch wel redelijk advanced) excel-ding gemaakt en ik heb hoop dat het mij toch gaat lukken met bovenstaande commentaren. Het zal wel lastig zijn, maar ik heb het grote voordeel dat ik echt een supereenvoudig bedrijf heb.

Waarom niet gewoon bij 1 van die 3 boekhoudpakketten gebleven dan? Veel makkelijker... en zijn de kosten ook niet.
  dinsdag 9 januari 2024 @ 09:04:23 #17
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_211969979
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 08:59 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon bij 1 van die 3 boekhoudpakketten gebleven dan? Veel makkelijker... en zijn de kosten ook niet.
Ik had bij alle drie een gevoel van "dit is echt overkill, ik kan dit zelf". Plus: ik wil dit soort dingen volledig begrijpen en niet op een magic button drukken en dan maar zien wat ik aan de Belastingdienst moet overmaken. Het is een tic van mij om al die dingen (ook hoe het werkt met welke aftrekposten er zijn enzo) zo goed mogelijk te snappen, ook al ben ik me bewust van mijn beperkte VWO Economie 2 skills van 20 jaar geleden. 8-) En die dingen kun je ook wel uitzoeken mét een boekhoudpakket, maar je leert het pas echt als je er met je kop tegenaan loopt en uit MOET zoeken.

Daar komt bij dat ik een zuinige Hollander ben en zelfs een 10tje per maand niet nodig vind, zeker niet omdat ik bij alle alternatieven het gevoel had "ik heb maar 20% van de functionaliteit nodig" en "nee, ik hoef geen 25 bonnetjes per maand in te boeken".

Plus: eigenwijs.
pi_211970101
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 23:08 schreef einzeinz het volgende:
je computer, telefoon, ... kun je afschrijven. Die moeten een aantal jaar op rij voorkomen in je balans.
Hij is starter, dus kan dat willekeurig doen (mits aan de ondernemersvoorwaarden voldaan is).
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_211970440
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 08:54 schreef JeOma het volgende:

[..]

Ik heb een gelijksoortig bedrijf als jij, zzp'er in de ict die alleen diensten levert. Ik ben ook zo'n supereigenwijze nerd die het liefst alles zelf uitvogelt en bouwt, maar ik ben wel blij dat ik dat met mijn boekhouding niet heb gedaan. Ben blij met e-boekhouden, wat in sommige opzichten echt supergaar is (interface uit 1980), maar het werkt wel goed en scheelt me veel tijd en kopzorgen. Ik weet gewoon te weinig van boekhouden om het helemaal zelf te verzinnen, wil daar de tijd ook niet in steken want die steek ik liever in dingen die wel geld opleveren, of die leuker zijn. Nu kost boekhouden me misschien een klein uurtje per maand.

Welke pakketten heb je destijds geprobeerd?
pi_211970457
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 08:50 schreef YoshiBignose het volgende:
En dan heb ik de boeking voor de btw aangifte, waarbij de ¤21 dus ook weer terugkomt in de kwartaalaangifte niet meegenomen. Ik zie JeOma niet zo snel in zijn excel sheetje dit zo netjes bijhouden.
Als we die afmaken, wordt die voorheffing weggeboekt tegen "cash" / betaling / kwijting Q4 belastingaangifte? Dat zal eind januari plaatsvinden?

Ja lekker bezig. Denk niet dat de belastingdienst snel wakker zal liggen van de marge overigens. Defacto, voor je balans, even inzoomen op overlopende posten.

Vraag me soms wel af waarom BTW tegelijkertijd moet lopen met facturen maar dat zal met synchronisatie aan de betaling te maken hebben... Maar soms kan een factuur ver vóór of ná de betaling worden verzonden.
pi_211970500
Het zal de fiscus verder worst wezen of je die 21 euro nou in het juiste kwartaal meepakt of niet natuurlijk, waar ligt de grens voor suppleren tegenwoordig, een rug oid? Maar goed, als je het echt volgens de letter der wet wil doen hoort het zo.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_211970997
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 09:57 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als we die afmaken, wordt die voorheffing weggeboekt tegen "cash" / betaling / kwijting Q4 belastingaangifte? Dat zal eind januari plaatsvinden?
Yep. Je houdt dus telkens zo'n 3 maanden een schuld/vordering aan de Belastingdienst.

quote:
Ja lekker bezig. Denk niet dat de belastingdienst snel wakker zal liggen van de marge overigens. Defacto, voor je balans, even inzoomen op overlopende posten.
Ik heb al jaren geen boekenonderzoek meer gehad.... ze doen helemaal niks meer volgens mij. Dus als je een administratie voert met alleen alle uitgaven in een kolom en alle ontvangsten in de ander ligt er ook niemand wakker van. De enige reden waarom al dit gedoe erbij komt is voor verschuiving van kosten/omzet tussen verschillende jaren (en dan winststuring) maar als je winst niet hoog is en ongeveer ieder jaar gelijk dan maakt die verschuiving natuurlijk helemaal niets uit.

quote:
Vraag me soms wel af waarom BTW tegelijkertijd moet lopen met facturen maar dat zal met synchronisatie aan de betaling te maken hebben... Maar soms kan een factuur ver vóór of ná de betaling worden verzonden.
Als je voornamelijk aan particulieren verkoopt moet je meestal het kasstelsel hanteren en kijk je niet naar factuurdatum maar betaal/ontvangst datum voor de BTW. Maar ja ook dat is alleen maar een kwestie van een beetje verschuiven. Stom gedoe :O

quote:
7s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 10:03 schreef nostra het volgende:
Het zal de fiscus verder worst wezen of je die 21 euro nou in het juiste kwartaal meepakt of niet natuurlijk, waar ligt de grens voor suppleren tegenwoordig, een rug oid? Maar goed, als je het echt volgens de letter der wet wil doen hoort het zo.
Ja maar ik zou niet gaan schuiven tussen Q4 2023 en Q1 2024 bijvoorbeeld... dat maakt het weer onnodig lastig voor je jaarafsluiting. Als het überhaupt mag en niet alleen tussen kwartalen in een jaar?? Geen idee eigenlijk.
  dinsdag 9 januari 2024 @ 11:57:55 #23
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_211971805
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 09:55 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik heb een gelijksoortig bedrijf als jij, zzp'er in de ict die alleen diensten levert. Ik ben ook zo'n supereigenwijze nerd die het liefst alles zelf uitvogelt en bouwt, maar ik ben wel blij dat ik dat met mijn boekhouding niet heb gedaan. Ben blij met e-boekhouden, wat in sommige opzichten echt supergaar is (interface uit 1980), maar het werkt wel goed en scheelt me veel tijd en kopzorgen. Ik weet gewoon te weinig van boekhouden om het helemaal zelf te verzinnen, wil daar de tijd ook niet in steken want die steek ik liever in dingen die wel geld opleveren, of die leuker zijn. Nu kost boekhouden me misschien een klein uurtje per maand.

Welke pakketten heb je destijds geprobeerd?
E-boekhouden, Ficsus (die vond ik het beste) en Snelstart.

Maar ik snap je, als ik zie hoeveel tijd ik in mijn Excel-oplossing (om het nog erger te maken: het is een Google Spreadsheet applicatie geworden) :D heb gestoken en ik vermenigvuldig dat met mijn uurtarief dan had ik alle drie de bovenstaande pakketten ongeveer 500 jaar kunnen gebruiken, maar het geeft mij wel een kick om het precies te weten hoe het zit. En so far is dat gelukt. Nu alleen nog even die jaarovergang goed regelen en ik ben weer het mannetje. :')
pi_211971927
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 11:57 schreef JeOma het volgende:

[..]
E-boekhouden, Ficsus (die vond ik het beste) en Snelstart.

Maar ik snap je, als ik zie hoeveel tijd ik in mijn Excel-oplossing (om het nog erger te maken: het is een Google Spreadsheet applicatie geworden) :D heb gestoken en ik vermenigvuldig dat met mijn uurtarief dan had ik alle drie de bovenstaande pakketten ongeveer 500 jaar kunnen gebruiken, maar het geeft mij wel een kick om het precies te weten hoe het zit. En so far is dat gelukt. Nu alleen nog even die jaarovergang goed regelen en ik ben weer het mannetje. :')
Haha ik begrijp je ook wel hoor, het is tof om dingen zelf te doen. Maar ik heb zelf een dermate grote aversie tegen boekhouden dat ik daar liefst zo weinig mogelijk mee bezig ben. Heb wel allerlei andere aspecten geautomatiseerd, zoals het maken van facturen. Ik trek de urendata uit de api van toggl track, daar bak ik mooie factuurdata van, en die gooi ik weer naar de api van eboekhouden, en ik heb een kant en klare factuur. Bespaart me elke maand toch weer uurtje of wat. Ik heb alleen in die app al meer tijd gestoken dan ik er ooit mee zal besparen, maar dat vind ik ook niet erg.
pi_211972006
Kut IT'ers :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')