In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.
Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.
Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Isralische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Isral trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Isralische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
Hamas drone bom mannetje krijgt een IDF drone bom op z'n kop 😱
video: https://www.jpost.com/israel-hamas-war/article-781028 Hamas hides equipment in UNRWA bags, IDF eliminates terrorists Israeli troops identified terrorists using drones to target IDF personnel. In response, Israeli forces used UAVs to strike at the terrorists.
Blinken be like: de palestijnen moeten terug kunnen keren naar hun huizen
israeli GENOCIDAL forces be like, sure think blinken, wink wink
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Op maandag 8 januari 2024 11:19 schreef Ulx het volgende: Ach, die zoveelste omgekomen zoon van die ene journalist was zat naast een Hamas drone operator die werd opgeblazen.
Risico van het vak.
Die journalisten die zijn overleden in Oekraine, ach, risico van het vak.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
Op maandag 8 januari 2024 10:47 schreef Scorpie het volgende: Heeft Hamas zich al overgegeven zodat de Palestijnse burger weer veilig over straat kan?
netanyahu en zijn vriendjes zitten nog steeds te lobbyen om de palestijnen te deporteren uit gaza.
israelis met hun verschroeide aarde tactiek zitten in de gebieden wat ze innemen alle woningen met de grond gelijk te maken om het leven onmogelijk te maken.
israel doodt met hun "indiscriminate bombings" om een biden citaat te gebruiken, dagelijks GEMIDDELD 100 kinderen.
en jij gelooft serieus dat waar israel mee bezig is slechts een oorlog tegen hamas is? ik vind dat cognitief best een knappe prestatie als je dat echt gelooft.
twitter
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Superinteressant, de Houthi's zijn gedecentraliseerd, ze hebben geen centraal gezag of regering. Er valt weinig vanuit de lucht te bombarderen waarmee je ze een pijnlijke klap toedient. Yemen is groot en wapens zitten verspreid over duizenden opslagplaatsen waarvoor je grondtroepen moet sturen. De Amerikanen weten dit en hebben geen zin om in een quagmire langdurig jarenlang conflict te geraken, zeker niet met de aanstaande Taiwan oorlog met China en het zeker nog 5~10 jaar lopende Ukrainse oorlog.
Daarnaast wil ik wel eens wat sluitend forensisch bewijs zien van al die Palestijnse doden. De bronnen rondom die berichtgeving zijn natuurlijk allemaal biased en iedereen weet heel goed de Pallywood mechanismes rondom dat hospitaal, waar bijna iedereen intrapte.
[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2024 11:59:27 ]
Op maandag 8 januari 2024 11:58 schreef Scorpie het volgende: Daarnaast wil ik wel eens wat sluitend forensisch bewijs zien van al die Palestijnse doden. De bronnen rondom die berichtgeving zijn natuurlijk allemaal biased en iedereen weet heel goed de Pallywood mechanismes rondom dat hospitaal, waar bijna iedereen intrapte.
Precies, ik geloof er niks van.
Want we weten allemaal dat kranten toch precies vertellen wat ministerie van buza en mindef willen.
Tenzij het in het straatje past, dan is het waarrrrr.
wat we momenteel zien gebeuren in gaza is overigens niks nieuws, maar standaard zionistische modus operandi van terreur en etnische zuiveringen.
twitter
twitter
Op maandag 8 januari 2024 11:58 schreef Scorpie het volgende: Daarnaast wil ik wel eens wat sluitend forensisch bewijs zien van al die Palestijnse doden. De bronnen rondom die berichtgeving zijn natuurlijk allemaal biased en iedereen weet heel goed de Pallywood mechanismes rondom dat hospitaal, waar bijna iedereen intrapte.
Israel knows the exact location of Hamas military leader Yahya Sinwar, the mastermind of the October 7 terror attacks, reports the Israel Hayom newspaper.
However, Sinwar has surrounded himself with a large number of living Israeli hostages, which is preventing the IDF from carrying out a strike on him, according to the report.
The report follows a similar statement on Kan radio yesterday by former Military Intelligence head Amos Yadlin.
Israel knows the exact location of Hamas military leader Yahya Sinwar, the mastermind of the October 7 terror attacks, reports the Israel Hayom newspaper.
However, Sinwar has surrounded himself with a large number of living Israeli hostages, which is preventing the IDF from carrying out a strike on him, according to the report.
The report follows a similar statement on Kan radio yesterday by former Military Intelligence head Amos Yadlin.
[..] netanyahu en zijn vriendjes zitten nog steeds te lobbyen om de palestijnen te deporteren uit gaza.
israelis met hun verschroeide aarde tactiek zitten in de gebieden wat ze innemen alle woningen met de grond gelijk te maken om het leven onmogelijk te maken.
israel doodt met hun "indiscriminate bombings" om een biden citaat te gebruiken, dagelijks GEMIDDELD 100 kinderen.
en jij gelooft serieus dat waar israel mee bezig is slechts een oorlog tegen hamas is? ik vind dat cognitief best een knappe prestatie als je dat echt gelooft.
Hij gaat je zo vast vertellen wat die vrede inhoudt als Hamas er niet zou zijn. Dat is dezelfde vrede als voor Hamas. Onderdrukking van Palestijnen zonder recht op verweer is zijn voorstel.
Op maandag 8 januari 2024 11:57 schreef slashdotter3 het volgende: Superinteressant, de Houthi's zijn gedecentraliseerd, ze hebben geen centraal gezag of regering. er valt weinig vanuit de lucht te bombarderen waarmee je ze een pijnlijke klap toedient. De Amerikanen weten dit en hebben geen zin om in een quagmire langdurig jarenlang conflict te geraken, zeker niet met de aanstaande Taiwan oorlog met China en het zeker nog 5~10 jaar lopende Ukrainse oorlog.
Hamas is geloofwaardiger dan dat zionistische moordenaars clubje
"Hulporganisatie vertrouwen al jaren op die cijfers De gegevens konden niet worden geverifieerd door internationale hulporganisaties. Maar die organisaties vertrouwen wel al jaren op de cijfers van het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid. En die zijn behoorlijk accuraat, zeggen zowel VN-organisaties als ngo's"
Op maandag 8 januari 2024 12:12 schreef egayalS het volgende: wat we momenteel zien gebeuren in gaza is overigens niks nieuws, maar standaard zionistische modus operandi van terreur en etnische zuiveringen.
Wat ik mij nu afvraag is echt: is het nu dan de bedoeling dat we Twitteraccounts en nieuwsberichten blijven aanhalen? Voornamelijk als ze dus niets toevoegen qua nieuwswaarde lijkt het mij zo lastig omdat voor "beide kanten" materiaal te vinden valt.
Ik kan nu bijvoorbeeld ook account gaan aanhalen die de busbombardementen op scholieren vastgelegd hebben, van het AP nieuws bijvoorbeeld of bijvoorbeeld de aanslagen op clubs, restaurants en andere - maar worden we daar nu wijzer van en wat kunnen we ermee nu dit conflict weer opgelaaid is?
Zou het een optie zijn niet steeds te herhalen wat we al jaren doen en kunnen we proberen de impasse te doorbreken? Kunnen we het dan eens worden dat dit met een partij als Hamas, met in haar oprichtingshandvest en gepdatet versie wederom, aangeeft dat geweld en vernieteging eigenlijk de enige optie is? Kunnen we meer oog hebben voor de zeer grote bezwaren binnen de Knesset nu?
jij zou sluitend forensisch bewijs niet eens geloven wanneer er 1000en stinkende lijken voor je neus geplaatst zou worden omdat jij ze zo vereenzelvigd met de zionisten en hun moorddadigheden. immers om netanyahu te citeren, "we are the people of light". hoe kan the people of light genocide plegen? dat is meer iets voor the people of darkness" de palestijnen. of om olaf scholz te citeren, "ik twijfel er niet aan dat israel zich houdt aan het oorlogsrecht" dat terwijl zijn brother in genocide biden zegt, dat israel zich schuldig maakt aan "indiscriminate bombings" iets wat per definitie niet conform het oorlogsrecht is.
ik had dit stuk van george orwell al eens eerder gepost over bepaalde kenmerken van nationalisme (waar het zionisme een bepaalde stroming van is)
hier beschrijft orwell hoe zelfs mensen die geen onderdeel zijn van de betreffende natie, zoals jij en andere israel adepten in dit topic zich gedragen.
[..] Hamas is geloofwaardiger dan dat zionistische moordenaars clubje
"Hulporganisatie vertrouwen al jaren op die cijfers De gegevens konden niet worden geverifieerd door internationale hulporganisaties. Maar die organisaties vertrouwen wel al jaren op de cijfers van het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid. En die zijn behoorlijk accuraat, zeggen zowel VN-organisaties als ngo's"
Dat haal ik er niet zo uit. Wel dat tijdens eerdere conflicten het aantal doden opgegeven door Hamas uiteindelijk aardig overeen bleek te komen, dat zelfs Isral dat had vastgesteld.
[..] jij zou sluitend forensisch bewijs niet eens geloven wanneer er 1000en stinkende lijken voor je neus geplaatst zou worden omdat jij ze zo vereenzelvigd met de zionisten en hun moorddadigheden. immers om netanyahu te citeren, "we are the people of light". hoe kan the people of light genocide plegen? dat is meer iets voor the people of darkness" de palestijnen. of om olaf scholz te citeren, "ik twijfel er niet aan dat israel zich houdt aan het oorlogsrecht" dat terwijl zijn brother in genocide biden zegt, dat israel zich schuldig maakt aan "indiscriminate bombings" iets wat per definitie niet conform het oorlogsrecht is.
ik had dit stuk van george orwell al eens eerder gepost over bepaalde kenmerken van nationalisme (waar het zionisme een bepaalde stroming van is)
hier beschrijft orwell hoe zelfs mensen die geen onderdeel zijn van de betreffende natie, zoals jij en andere israel adepten in dit topic zich gedragen.
Hamas is een Iraans clubje, Hamas moet dood , weg uit Gaza
Anders gaat het over twee jaar weer gebeuren en dan nog erger
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
[..] Dat haal ik er niet zo uit. Wel dat tijdens eerdere conflicten het aantal doden opgegeven door Hamas uiteindelijk aardig overeen bleek te komen, dat zelfs Isral dat had vastgesteld.
We praten hier over doden alsof het nummers zijn, dat is ook wel het tragische, wat is veel?
Punt blijft dat Hamas hier verantwoordelijk voor is en ook een einde aan kan maken.
Op maandag 8 januari 2024 12:33 schreef MissButterflyy het volgende: Weet je wat grappig is Scorpie, RTL bericht precies hetzelfde als VRT. Ook al onbetrouwbaar en links?
Anders gaat het over twee jaar weer gebeuren en dan nog erger
Hamas opflikkeren uit Gaza, bezetting in Westbank stoppen, nederzettingen ontmantelen, kolonisten terug naar huis binnen Israel's internationaal erkende grenzen...... mooie deal toch? Het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa: “Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
[..] Wat ik mij nu afvraag is echt: is het nu dan de bedoeling dat we Twitteraccounts en nieuwsberichten blijven aanhalen? Voornamelijk als ze dus niets toevoegen qua nieuwswaarde lijkt het mij zo lastig omdat voor "beide kanten" materiaal te vinden valt.
Ik kan nu bijvoorbeeld ook account gaan aanhalen die de busbombardementen op scholieren vastgelegd hebben, van het AP nieuws bijvoorbeeld of bijvoorbeeld de aanslagen op clubs, restaurants en andere - maar worden we daar nu wijzer van en wat kunnen we ermee nu dit conflict weer opgelaaid is?
Zou het een optie zijn niet steeds te herhalen wat we al jaren doen en kunnen we proberen de impasse te doorbreken? Kunnen we het dan eens worden dat dit met een partij als Hamas, met in haar oprichtingshandvest en gepdatet versie wederom, aangeeft dat geweld en vernieteging eigenlijk de enige optie is? Kunnen we meer oog hebben voor de zeer grote bezwaren binnen de Knesset nu?
Allemaal niet waar, maar alhoewel het niet waar is, worden ze heus wel goed behandeld hoor! Geen sexueel geweld, want daar is immers geen "forensisch en sluitend bewijs" voor!
Op maandag 8 januari 2024 12:12 schreef egayalS het volgende: wat we momenteel zien gebeuren in gaza is overigens niks nieuws, maar standaard zionistische modus operandi van terreur en etnische zuiveringen.
Ja, en de Arabieren waren onschuldig. Alsof er geen pogroms waren.
quote:
Arab violence against Jews is often alleged to have begun with the establishment of the State of Israel in 1948 or as a result of Israel’s capture in 1967 of territories occupied by Jordan. But even before the Mandate for Palestine was assigned to Great Britain by the Allies at the San Remo Conference (April 1920) and endorsed by the League of Nations (July 1922), Palestinian Arabs were carrying out organized attacks against Jewish communities in Palestine. Systematic violence began in early 1920 with murderous assaults by groups of local Arabs against settlements in the north and by Muslim pilgrims against Jerusalem’s Jews. Again in 1921, Arab rioters attacked Jews in Jaffa and its environs. The primary agitator behind these attacks was Haj Amin al Husseini, who marshalled Arab discontent over Jewish immigration into violent riots.
[..] We praten hier over doden alsof het nummers zijn, dat is ook wel het tragische, wat is veel?
Punt blijft dat Hamas hier verantwoordelijk voor is en ook een einde aan kan maken.
Ze worden toch uitgeroeid door Isral? Dat zijn de woorden van Isral. Waarom zouden ze zich dan nog overgeven, niks meer te verliezen.
Bovendien, ik vraag me af hoeveel controle Hamas of wat er nog van over is heeft over zijn ‘leden’. Isralische gijzelaars zijn niet allemaal in handen van Hamas leiders maar er was ook weer een andere groep die mensen had meegenomen.
....
Dan neem ik aan dat jij ook de psychologische effecten van dit begrip ervaart, gezien je posts en houding in de discussie? Het verdedigen van een militante groepering als Hamas is in iedergeval ook zo een geval als dat in de opvatting kan worden gekenmerkt.
Daarnaast neem ik, voor het gemak van het verhaal en je reacties, dan ook aan dat jij evenmin een van Palestijnse komaf in de Levant verblijvende Fokker bent.
Dit maakt de discussie niet echt lekker houdbaar, want is dat tenslotte niet waarom we topics openen?
[..] Wat ik mij nu afvraag is echt: is het nu dan de bedoeling dat we Twitteraccounts en nieuwsberichten blijven aanhalen? Voornamelijk als ze dus niets toevoegen qua nieuwswaarde lijkt het mij zo lastig omdat voor "beide kanten" materiaal te vinden valt.
Is internationaal recht niet als een ondergrens voor dit soort dingen bedacht?
[..] Ze worden toch uitgeroeid door Isral? Dat zijn de woorden van Isral. Waarom zouden ze zich dan nog overgeven, niks meer te verliezen.
Bovendien, ik vraag me af hoeveel controle Hamas of wat er nog van over is heeft over zijn ‘leden’. Isralische gijzelaars zijn niet allemaal in handen van Hamas leiders maar er was ook weer een andere groep die mensen had meegenomen.
Op maandag 8 januari 2024 12:33 schreef MissButterflyy het volgende: Weet je wat grappig is Scorpie, RTL bericht precies hetzelfde als VRT. Ook al onbetrouwbaar en links?