Hij zit in ons bloed: de Elfstedentocht. Donderdag is het alweer 27 jaar geleden dat voor het laatst ‘It giet oan’ werd uitgesproken. Wie droomt er sindsdien niet van een Tocht der Tochten? Als alternatief komt er een Nederlands Kampioenschap Klunen. ,,Ik ben afgelopen week een paar keer geconfronteerd met het woord nostalgie. Dan betekent dat het echt heel lang geleden is, hé?’’![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
,,De Elfstedentocht is cultureel goed. Het is onze herkomst, iets wat bij ons hoort. Als we uitsluitend over steriele ijsbanen schaatsen, vergeten we waar we vandaan komen’’, vertelt medeorganisator Erben Wennemars. Om de herinnering aan de tocht levend te houden organiseert hij samen met Elfstedentocht-winnaar Henk Angenent volgende maand het eerste Staatsloterij NK Klunen in Sneek.
Een oer-Nederlands begrip dat onlosmakelijk is verbonden met de Tocht der Tochten. ,,Veel jonge mensen hebben geen herinnering aan de Elfstedentocht. Laat staan aan klunen. Daarom vinden wij het belangrijk om iets te organiseren wat de herinnering voedt. De tocht is de herkomst van onze nationale sport’’, vertelt Wennemars
,,De Elfstedentocht is een enorm begrip geworden. Het is echt onderdeel van de cultuur in Nederland’’, vertelt Angenent. ,,Het is een deel van de geschiedenis die ik belangrijk vind om te behouden. Veel mensen kunnen zich niet voorstellen wat zo’n tocht met het volk en ons land doet. Dat is iets magisch. Ik ben afgelopen week een paar keer geconfronteerd met het woord nostalgie. Dan betekent dat het echt heel lang geleden is, hé?’’
Klunen in 1985Bijna veertig jaar geleden maakte het klunen tijdens de Elfstedentocht van 21 februari 1985 intrede in de schaatswereld. Nog nooit werd zo laat een tocht georganiseerd. Het dooide en in het parcours zaten al vele wakken. De gehele tocht kon niet op de schaats worden afgelegd, dus zat er maar één ding op: rennen over land, met de ijzers nog onder de voeten. Oftewel: klunen.
,,Ik was redelijk goed in klunen’’, vertelt Angenent. Hij won in 1997 de Elfstedentocht. ,,Ik heb toen serieus geoefend. Dan zocht ik bijvoorbeeld een kluunplek op bij een toertocht. Je moet namelijk wel even weten hoe het moet. Ik was een hardloper, dus het was voor mij redelijk makkelijk. Maar er zijn mensen bij die het echt niet kunnen.’’
![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Tijdens het NK Klunen strijden 120 deelnemers voor onder andere de eeuwige roem. Na het startschot sprinten deelnemers naar wisselbankjes, waar ze hun schoenen verwisselen voor noren en vervolgens 100 meter klunen richting de finish. En dat klunen gaat tegenwoordig anders dan vroeger. ,,Door de klapschaats is het een stuk makkelijker om te klunen. Je hoeft je enkel niet meer te forceren’’, zegt Wennemars.
Helaas voor de deelnemers wordt de wedstrijd op identieke hoge noren gehouden. Zonder klapschaats dus. Of ze nog tips hebben voor de deelnemers? Angenent: ,,Oefenen! Dat kan al op een stuk rubber naast de ijsbaan.’’
Hoop op echte ElfstedentochtZelf doen Wennemars en Angenent niet mee. Stiekem hopen ze ook dat het evenement niet doorgaat, allebei om dezelfde reden: een echte Elfstedentocht. ,,Ik hoop dat het zo hard vriest, dat we rond die tijd een echte Elfstedentocht hebben en we dus niet hoeven te klunen’’, aldus Wennemars.
Want de hoop op een echte tocht, die geven ze allebei niet op. Angenent: ,,Erben en ik zitten er allebei hetzelfde in. De hoop op een Elfstedentocht houd ik vast. Ik wil hem zo graag een keer als toer rijden. In ’97 was het een wedstrijd, dat is toch anders. Nu wil ik er echt een keer van genieten. Van alles wat op en rond het ijs gebeurt.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)tgesproken~ad883f1a/
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !