abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211903599
quote:
Zeker vijftig doden bij explosies bij begraafplaats Iraanse generaal Soleimani

Bij twee explosies in het zuidoosten van Iran zijn volgens staatsmedia zeker vijftig doden gevallen. De ontploffingen waren in de stad Kerman, niet ver van een begraafplaats waar een herdenkingsceremonie aan de gang was voor Iraanse generaal Qassem Soleimani.

Hij werd precies vier jaar geleden door een Amerikaanse raketaanval gedood, na decennia aan de top te hebben gestaan van de Quds-brigade, de elite-eenheid binnen de Iraanse Revolutionaire Garde.

Het is nog onduidelijk of het gaat om een aanslag. Iraanse staatsmedia spraken eerder over gasflessen die zijn ontploft op een weg naar de begraafplaats waar Soleimani ligt, maar halen nu ook lokale autoriteiten aan die spreken van een bomaanslag. Meer details zijn nog niet bekendgemaakt.

Op de begraafplaats waren honderden Iranirs bijeen om Soleimani te herdenken. Op nog niet geverifieerde beelden op sociale media is te zien hoe een menigte angstig rond lichamen van slachtoffers loopt.

Quds-brigade
Soleimani stond sinds 1998 aan het hoofd van de Quds-brigade, die de opdracht heeft om de buitenlandse invloed van Iran te vergroten. Hij was succesvol bij het smeden van de bondgenootschappen die het Iraanse regime heeft met strijdgroepen en regimes in Syri, Irak en Libanon. De Amerikanen doodden hem op 3 januari 2020 bij een raketaanval in Irak.

Binnen Iran, maar ook binnen groeperingen in omliggende landen, was Soleimani zeer geliefd. Zijn dood in 2020 leidde ook tot grootschalige uitingen van rouw in Iran.
Gaat lekker in het begin van 2024 :{
Als dit een bomaanslag was en de vinger gaat richting de VS en/of Israel dan lopen de spanningen tussen Israel / Iran / VS / Hamas / Houthis / Yemen / Hezbollah / Libanon alleen maar meer op :{
pi_211903618
Nog meer Hamas strijders naar de tyfus. Lekker man.
Zonder wrijving geen glans
pi_211903643
Als het de herdenkers heeft getroffen: mooi.

Anders wel vervelend natuurlijk.
  woensdag 3 januari 2024 @ 14:24:53 #5
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_211903736
Dodental zal nog wel oplopen. Is een enorme mensenmassa op af gekomen, die herdenking.
Wie dit leest is een lezer van dit
  woensdag 3 januari 2024 @ 14:25:40 #7
438527 MissButterflyy
pi_211903744
En ben wel heel benieuwd wie hier achter zit en waarom.
pi_211903857
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 14:25 schreef MissButterflyy het volgende:
En ben wel heel benieuwd wie hier achter zit en waarom.
Charles zegt dus: "Key Suspect ISKP" oftewel IS
  woensdag 3 januari 2024 @ 14:34:50 #9
438527 MissButterflyy
pi_211903891
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 14:32 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Charles zegt dus: "Key Suspect ISKP" oftewel IS
In lees ook over gasflessen die ontploft zijn en een bange meningte die elkaar in paniek heeft vertrappeld. Het kan dus ook nog een ongeluk zijn geweest.
  Moderator woensdag 3 januari 2024 @ 14:36:28 #10
8781 crew  Frutsel
pi_211903910
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 14:34 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
In lees ook over gasflessen die ontploft zijn en een bange meningte die elkaar in paniek heeft vertrappeld. Het kan dus ook nog een ongeluk zijn geweest.
Ja klopt, dat was het eerste verhaal, maar volgens mij gaan ze inmiddels uit van een dubbele bomaanslag
Maar goed, we zullen het met een paar uur wel weten :{
  woensdag 3 januari 2024 @ 14:37:13 #11
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_211903919
Wie zal er achter zitten?
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  woensdag 3 januari 2024 @ 14:38:00 #12
438527 MissButterflyy
pi_211903931
Het lijkt me toch vreemd als ISIS daar een aanslag pleegt. Die generaal was verbindend tussen vele landen daar (en de terroristenzooi)
  woensdag 3 januari 2024 @ 14:41:16 #13
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_211903981
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 14:38 schreef MissButterflyy het volgende:
Het lijkt me toch vreemd als ISIS daar een aanslag pleegt. Die generaal was verbindend tussen vele landen daar (en de terroristenzooi)
Blijven sjieten.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
  woensdag 3 januari 2024 @ 14:47:38 #14
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_211904098
Zal Isral of Amerika dit kunnen doen?
pi_211904120
Hier liggen ook tientallen doden op de begraafplaats, maar daar hoor je de kranten nooit over!
  woensdag 3 januari 2024 @ 14:51:37 #16
438527 MissButterflyy
pi_211904136
Misschien dat een of andere hoge militaire pief of meerdere aanwezig was bij de herdenking en dat die doelwit waren. Jammer voor de anderen.
  woensdag 3 januari 2024 @ 14:57:30 #18
505275 Eriksson666
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
pi_211904191
quote:
Het is alleen vreemd als je het conflict niet goed hebt gevolgd. IS heeft duizenden pro-Iraanse soldaten en generaals gedood de afgelopen 10+ jaar in Irak en Syri en meerdere aanslagen gepleegd binnen Iran.

Soleimani vocht tegen IS.
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
pi_211904206
quote:
denken is niet hun sterkste punt, dus tja...
pi_211904232
quote:
9s.gif Op woensdag 3 januari 2024 14:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Hier liggen ook tientallen doden op de begraafplaats, maar daar hoor je de kranten nooit over!
Heb jij wel eens gecheckt of er ook echt dode lichamen in die graven liggen ;)
pi_211904256
Pleiten ze in Iran nu ook voor een vuurwerkverbod?
pi_211904317
quote:
Nee hoor, dat zou in principe goed kunnen. De meeste aanslagen van Islamisten vinden namelijk plaats in andere Islamtische landen. Bekijk bijvoorbeeld dit rapport maar eens.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211904332
quote:
Waarom vreemd, Soleimani had een enorme invloed dat ISIS verslagen is.
  Moderator woensdag 3 januari 2024 @ 15:21:24 #24
8781 crew  Frutsel
pi_211904393
Dodental naar 103

Zat schijnbaar een kwartier tussen de twee explosies.
  woensdag 3 januari 2024 @ 15:28:02 #25
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_211904447
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 15:21 schreef Frutsel het volgende:
Dodental naar 103

Jeetje, zal nog wel verder stijgen dan
pi_211904519
Hallo WW3.
  woensdag 3 januari 2024 @ 15:42:54 #27
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211904564
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 14:57 schreef Eriksson666 het volgende:

[..]
Het is alleen vreemd als je het conflict niet goed hebt gevolgd. IS heeft duizenden pro-Iraanse soldaten en generaals gedood de afgelopen 10+ jaar in Irak en Syri en meerdere aanslagen gepleegd binnen Iran.

Hmmm wel aannemelijk idd een wraakactie van IS... 🤔
  woensdag 3 januari 2024 @ 15:48:07 #28
438527 MissButterflyy
pi_211904611
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 14:57 schreef Eriksson666 het volgende:

[..]

Wist ik niet. Waarom wilde Trump hem dan dood hebben?
  woensdag 3 januari 2024 @ 16:12:05 #29
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_211904851
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 15:36 schreef byah het volgende:
Hallo WW3.
Als 100% vaststaat dat Israel hierachter zit... misschien dat het dan een regionaal conflict wordt. Maar ik denk dat dat nooit met zekerheid vastgesteld kan worden.

En het is ook niet zo dat Iran zelf niet de nodige vijanden heeft intern.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 3 januari 2024 @ 16:21:35 #30
438527 MissButterflyy
pi_211904955
quote:
2s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Als 100% vaststaat dat Israel hierachter zit... misschien dat het dan een regionaal conflict wordt. Maar ik denk dat dat nooit met zekerheid vastgesteld kan worden.

En het is ook niet zo dat Iran zelf niet de nodige vijanden heeft intern.
Mij geeft toch het idee dat als Isral of de VS het zouden hebben gedaan dat het met een drone zou gebeuren ofzo. Geen ‘gewone’ bommen.

Of heeft Iran een luchtruim wat zeer goed in de gaten wordt gehouden?
  woensdag 3 januari 2024 @ 16:26:37 #31
505275 Eriksson666
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
pi_211905023
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 15:48 schreef MissButterflyy het volgende:
Wist ik niet. Waarom wilde Trump hem dan dood hebben?
Omdat hij namens Iran banden onderhield met tientallen voornamelijk sjiitische milities zoals Hezbollah, Houthi's, Haashd al-Shaabi (maar ook soennitische zoals Hamas en de Palestijnse Islamitische Jihad) verspreid over het Midden-Oosten en volgens het Pentagon verantwoordelijk was voor de dood van honderden Amerikaanse soldaten in Irak (tijdens de Amerikaanse bezetting van Irak onder Bush, dit was nadat Bush Iran als Axis of Evil had aangemerkt, terwijl Soleimani daarvoor zij aan zij met de Amerikanen meedeed tegen de Taliban in Afghanistan) en vlak voor zijn dood in 2019 hadden ze raketten afgevuurd op Amerikaanse doelwitten in Irak waarbij 1 Irakees-Amerikaanse burger om het leven kwam op een Amerikaanse legerbasis in Irak en ze hadden eerder een Amerikaanse drone neergehaald 'boven Iran':
https://en.wikipedia.org/(...)wn_of_American_drone

Soleimani was de leider van de Quds Force, onderdeel van de Iraanse Revolutionaire Garde (als terreurorganisatie aangemerkt door de VS maar het is onderdeel van de Iraanse staat).

De Iraanse Revolutionaire Garde (IRG), Islamitische Revolutionaire Garde of Pasdaran
(Perzisch: Sepāh-e Pāsdārān-e Enqelāb-e Eslāmi) is het militaire elitekorps van Iran.

Bush en Obama hebben hem niet gedood aangezien hij de 2de machtigste man van Iran was na Khamenei, maar Trump vond dat geen probleem.

Hoe dan ook, Soleimani was een crimineel die tienduizenden doden op zijn naam heeft staan, vooral in Syri waar hij flink wat mensen heeft uitgemoord zodat Bashar al-Assad aan de macht kon blijven. En in 2019 had hij opdracht gegeven om 400 anti-Iraanse Iraakse demonstranten dood te schieten.

Eind december 2019 gingen zijn aanhangers de Amerikaanse ambassade in Bagdad bestormen, dat was de spreekwoordelijke druppel. Paar dagen later op 3 januari 2020 werd hij omgebracht bij een Amerikaanse drone-aanval vlakbij de Iraakse luchthaven van Bagdad.

On 3 January 2020, Qasem Soleimani, an Iranian major general, was targeted and killed by a U.S. drone strike near the Baghdad International Airport in Iraq while he was on his way to meet Iraqi Prime Minister Adil Abdul-Mahdi.

In early October 2019, according to two Iraqi militia commanders and two security sources who spoke with Reuters staff, Iranian Major-General Qasem Soleimani met in Baghdad to discuss a change in strategy with Iraqi Shiite militia allies. The new focus of strategy was to be an increase in targeted rocket attacks on U.S. forces in Iraq, with the intended effect of provoking an antagonistic U.S. military response that would divert political pressure from Iran. Leading up to the meeting, there had been increasing anti-Iran sentiment amongst the local Iraqi population, culminating in prolonged and vocal anti-Iran protests, with some demonstrators banging their shoes on raised portraits of Ayatollah Ali Khamenei. At least 400 protestors were killed and an estimated 20,000 wounded. Soleimani decided to step up attacks on U.S. forces. He chose Kata'ib Hezbollah because the group "would be difficult to detect by the Americans" and could use Iran-provided scout drones for more precision in target selection for the rocket attacks. The US was becoming increasingly concerned at Iran's influence within the Iraq government.

On 27 December 2019, the K-1 Air Base in Kirkuk Province, Iraq—one of many Iraqi military bases that host Operation Inherent Resolve coalition personnel—was attacked by more than 30 rockets, killing an Iraqi-American U.S. defense contractor,[66] and injuring multiple U.S. and Iraqi service members.
https://en.wikipedia.org/(...)em_Soleimani#Prelude

Hieronder een voorbeeld van hoe de aanvallen door pro-Soleimani milities op de Amerikanen in Irak eruit zien

Sinds de oorlog in Gaza hebben ze 100+ aanvallen uitgevoerd op de Amerikanen in Irak, dus de dood van Soleimani heeft de aanvallen alleen maar geescaleerd want nu nemen ze zogenaamd o.a. wraak voor zijn dood.
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
pi_211905053
quote:
Zo vreemd is dat niet. Iran is niet Arabisch en tevens shiitisch en zij vechten al heel lang tegen Soennitische terreurgroepen zoals IS en Al-Qaeda.

En dat doen ze overigens met een stuk meer daadkracht en resultaten dan de VS en haar lakeien. :P
Heel veel sambal
  woensdag 3 januari 2024 @ 16:37:35 #33
505275 Eriksson666
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
pi_211905146
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:28 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Zo vreemd is dat niet. Iran is niet Arabisch en tevens shiitisch en zij vechten al heel lang tegen Soennitische terreurgroepen zoals IS en Al-Qaeda.

En dat doen ze overigens met een stuk meer daadkracht en resultaten dan de VS en haar lakeien. :P
Voornamelijk IS.

Wat betreft al-Qaeda, hun hoogste leider Ayman al-Zawahiri (opvolger van Osama Bin Laden) kwam om het leven in Afghanistan 2022 (nadat de Amerikanen vertrokken) en hun nieuwe leider van al-Qaeda Centraal Saif al-Adel verblijft in........................................................ jawel, Iran.

Extremist thought to be in Iran is de facto new leader of al-Qaida, UN says

Veteran Egyptian Saif al-Adel viewed as formidable threat by western officials
https://www.theguardian.c(...)qaida-united-nations
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
pi_211905226
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:37 schreef Eriksson666 het volgende:

[..]
Voornamelijk IS.

Wat betreft al-Qaeda, hun hoogste leider Ayman al-Zawahiri (opvolger van Osama Bin Laden) kwam om het leven in Afghanistan 2022 (nadat de Amerikanen vertrokken) en hun nieuwe leider van al-Qaeda Centraal Saif al-Adel verblijft in........................................................ jawel, Iran.

Extremist thought to be in Iran is de facto new leader of al-Qaida, UN says

Veteran Egyptian Saif al-Adel viewed as formidable threat by western officials
Ik wil best meegaan met die onderbouwing maar ik lees dat ze slechts 'denken' dat hij daar zit.

Men 'dacht' ooit dat Bin Laden in Afghanistan zat. :P
Heel veel sambal
pi_211905280
quote:
IS pleegde zelfs aanslagen in Gaza als ik het me goed herinner... :o

De islam is niet n grote verbonden religie. Die haten elkaar net zo grondig als de joden en allemaal zeggen ze de hele wereld te zullen onderwerpen aan hun versie van het ware geloof. :Y
Intolerant voor intolerantie
  woensdag 3 januari 2024 @ 16:59:01 #36
438527 MissButterflyy
pi_211905381
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:51 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
IS pleegde zelfs aanslagen in Gaza als ik het me goed herinner... :o

De islam is niet n grote verbonden religie. Die haten elkaar net zo grondig als de joden en allemaal zeggen ze de hele wereld te zullen onderwerpen aan hun versie van het ware geloof. :Y
Ik wist wel dat moslims ook aanslagen op elkaar plegen, maar nu wordt het wel erg ingewikkeld.

Kans is dus dat het soennitische moslims geweest zijn. Of misschien Isral of VS maar die zouden geen bommen zo af laten gaan
  woensdag 3 januari 2024 @ 17:15:47 #37
505275 Eriksson666
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
pi_211905536
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:45 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Ik wil best meegaan met die onderbouwing maar ik lees dat ze slechts 'denken' dat hij daar zit.

Men 'dacht' ooit dat Bin Laden in Afghanistan zat. :P
Ik begrijp wat je zegt, maar het is algemeen bekend dat hij in Iran zit (al meer dan 15 jaar, dus lang voordat hij de leider van al-Qaeda Centraal werd), samen met andere familieleden van al-Qaeda-leiders:

"though it is now widely known that dozens of senior members of the group and their families sought safety in Iran after the US-led invasion of Afghanistan in the wake of the 9/11 attacks of 2001"

Het is dus niet zo dat ze vrienden zijn van het Iraanse regime, maar ze zaten of zitten daar voornamelijk onder huisarrest. Ze mogen in Iran blijven zolang ze maar beloven geen aanslagen binnen Iran te zullen plegen en zich beperken tot anti-Amerikaanse activiteiten (gedeelde belangen tussen al-Qaeda en Iran).

IS ging al-Qaeda hierom aanvallen in een van hun toespraken, ze veroordeelden hen voor het samenwerken met 'de vijand Iran' en ze zeiden dat ze lange tijd uit respect voor al-Qaeda geen aanslagen hadden gepleegd binnen Iran, maar nadat hun wegen gingen scheiden begon IS met aanslagen te plegen binnen Iran. Hieronder enkele IS-aanslagen in Iran van de afgelopen jaren:

Al-Qaeda in Jemen ging Iraanse diplomaten ontvoeren om druk te zetten op het Iraanse regime om de al-Qaeda-leden en families binnen Iran met rust te laten:

Top al-Qaeda operatives freed in prisoner swap with Iran
The Iranian government has released a number of top al-Qaeda operatives that it has held for years in exchange for one of the country’s diplomats who was kidnapped in Yemen, U.S. officials confirmed.
https://www.washingtonpos(...)273f05f65_story.html

Isral heeft (namens de VS) in 2020 zelfs een prominente al-Qaeda-leider in Iran gedood:

Israeli agents shot Abu Muhammad al-Masri on the streets of Tehran at the behest of the U.S., officials said, but no one — Iran, Al Qaeda, the U.S. or Israel — has publicly acknowledged the killing.
https://www.nytimes.com/2(...)llah-qaeda-dead.html

Dit bewijst denk ik wel dat een deel van al-Qaeda onderdak heeft binnen Iran en het is nu afwachten wie er achter de aanslag van vandaag in Iran zit, het kan inderdaad IS zijn maar dat is nog niet zeker.

On 3 January 2024, a commemorative ceremony marking the assassination of Qasem Soleimani in Kerman, Iran, was disrupted by a series of deadly bombings. The incident resulted in at least 103 deaths, while 211 others were injured. The Iranian government declared the bombings a terrorist attack[3] making it the deadliest of its kind in Iran since the Iranian Revolution in 1979.
https://en.wikipedia.org/wiki/2024_Kerman_bombings

Het is dus de dodelijkste aanslag sinds de Iraanse revolutie van 1979.

De vorige dodelijkste aanslag stond op naam van een Iraanse-Nederlander die volgens de AIVD door Iran is geliquideerd in Almere

Wie was de in Almere geliquideerde Iranir Ali Motamed?
Nadat ‘Ali Motamed’, die decennia later in Almere is geliquideerd, in 1981 de beruchtste aanslag ooit in Iran had gepleegd, dook hij twee jaar onder bij de Mujahedeen, ontdekte Argos. Het radioprogramma ging zijn gangen na.

De onthulling in Het Parool, op 26 mei 2018, dat de op 15 december 2015 in Almere geliquideerde elektricien ‘Ali Motamed’ in werkelijkheid Mohammad Reza Kolahi Samadi was, in Iran ter dood veroordeeld voor een beruchte bomaanslag in Teheran, werd ook daar opgemerkt.

De Iraanse ambassadeur in Den Haag eiste opheldering: hoe kon deze terrorist al die decennia ongestoord in Nederland wonen, terwijl Iran hem zocht voor het opblazen van 73 hooggeplaatste functionarissen van de Partij van de Islamitische Republiek, op 28 juni 1981?
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
  woensdag 3 januari 2024 @ 19:40:12 #38
505275 Eriksson666
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
pi_211907110
twitter

At least 211 dead after two explosions near the Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC) general's burial place in his hometown in southeastern Iran
https://www.i24news.tv/en(...)gc-commander-s-death

Two bombs placed in suitcases appear to have been detonated remotely at the event marking the fourth anniversary of General Qassem Soleimani’s death, the Tasnim news agency reported.

The political office of Yemen’s Houthi rebel group issued a statement condemning what they called the “criminal bombings” on the anniversary of Soleimani’s “martyrdom”.

Hassan Ahmadian, a professor of Middle East studies at the University of Tehran, has said that the main question in Iran following the deadly blast is: “Who did it?”

“The president [Ebrahim Raisi] will, of course, talk about revenge against those who did it, but the question still remains – who did it?” Ahmadian told Al Jazeera.

“ISIS [ISIL] has shown that it is willing to do that [kill large numbers of civilians]. Israel might have wanted to escalate against Iran to force it to do something that would drag the United States [into a conflict] against Iran. These are all possibilities.”

Blasts ‘shocking in cruelty and cynicism’: Putin
Russian President Vladimir Putin has expressed his condolences over the twin blasts that have rocked Kerman.

“The killing of peaceful people visiting the cemetery is shocking in its cruelty and cynicism,” Putin said in a letter to Iran’s President Ebrahim Raisi and Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei.

UN chief Guterres condemns blast
United Nations chief Antonio Guterres has issued condolences for those killed in the attack and called for the perpetrators to be held accountable.

“The Secretary-General strongly condemns the attack today on a memorial ceremony in Kerman city in the Islamic Republic of Iran, which reportedly killed more than 100 people and injured many more,” a statement from his spokesperson reads.

“The Secretary-General calls for those responsible to be held accountable. The Secretary-General expresses his deep condolences to the bereaved families and the people and the Government of the Islamic Republic of Iran. He wishes the injured a speedy recovery.”

Quds Force leader says Iran attacked by ‘bloodthirsty people’
Esmail Qaani offered condolences and said Iran had been attacked with the support of Israel and the US.

“Today, we offer our condolences to the people of Kerman, who were attacked by bloodthirsty people who were sponsored by America and the Zionist regime,” he said.

“The one who leaves the Gaza battlefield more humiliatingly is the Zionist regime and the winner of this Palestinian resistance field.”

Lebanon, Jordan, Pakistan condemn Kerman blast
Lebanon’s Ministry of Foreign Affairs warns of the “seriousness of this criminal act and the possibility of it destabilising regional security”, and the Jordanian Foreign Ministry offered a general condemnation of the blast.

Pakistan’s Prime Minister Anwaar-ul-Haq Kakar said he was “deeply saddened to learn about the huge loss of lives in terrorist attacks in Kerman”.

Erdogan condemns ‘heinous terrorist attack’
Turkish President Recep Tayyip Erdogan has offered his condolences and condemned the violent attack in a social media post.

“We are deeply saddened by the heinous terrorist attacks carried out in Iran’s Kerman province. May God have mercy on those who lost their lives in the attacks, and I wish a speedy recovery to those who were injured,” Erdogan said in a post on X.

“I express my condolences to the friendly and brotherly Iranian people.”

EU condemns ‘act of terror’ after Iran blasts
The EU has condemned the Kerman bombing “in the strongest terms,” expressing its solidarity with the Iranian people.

“This act of terror has exacted a shocking toll of civilian deaths and injuries. Our thoughts now are with the victims and their families. Perpetrators must be held accountable,” the statement said.

Nasrallah offers condolences
Hezbollah leader Hassan Nasrallah has offered condolences for those killed in the blasts.

Nasrallah did not comment on possible perpetrators but said those killed fell on the same road of struggle as Soleimani.

“The people who were visiting his [Soleimani’s] resting place and celebrating the occasion, including men, women and children, were targeted. As a result, a large number of martyrs fell,” he said.

“We offer all of their families our sincerest condolences. They are martyrs on the same road, they are martyrs of the same cause, of the same battle, that was being waged by commander Haj Qassem Soleimani.”

Iraq issues statement of solidarity with Iran after blasts
The Iraqi government has issued a statement condemning what it described as a “terrorist attack in Kerman“.

“In a show of solidarity, our government stands with Iran, expressing support for both the Iranian Government and its people during this difficult time.”

“Iraq expresses willingness to offer various forms of assistance, aiming to alleviate the impact of this cowardly criminal act.”

‘Clouds of war’ over the Middle East
Al Jazeera senior political analyst Marwan Bishara says that there are “dark clouds of war” gathering over the Middle East after several days of escalating regional tensions.

“Anything could happen now in this region. There’s so much pent up violence, so much pent up tension, so many conflicts and so many moving parts. From the Red Sea, to the Iranian-Iraqi border, to Yemen, the Gulf; basically everywhere in the region now is a candidate to further escalation,” said Bishara.

Iran declares day of mourning on Thursday: State TV
Iranian state television has announced: “Following the terrorist incident in Kerman, the government declared tomorrow [Thursday] a day for public mourning across the country.”

‘The enemy is launching psychological operations’: IRGC commander
Ahmad Vahidi, Iran’s interior minister and an IRGC commander, has said, “The enemy is launching psychological operations” and has asked Iranians not to believe speculation and rumours.

https://www.aljazeera.com(...)-killing-anniversary
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
  woensdag 3 januari 2024 @ 23:14:51 #39
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_211911371
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 15:21 schreef Frutsel het volgende:
Dodental naar 103

zo grof en zo bloedig dat kan alleen hamas of ISIS geweest zijn

Moet wel een enorme smeerboel geweest zijn daar

quote:
Woensdag kwamen bij twee explosies nabij de begraafplaats van de Iraanse generaal Qassem Soleimani ruim 200 mensen om het leven.
quote:
De aanslag is niet nog niet opgeist, maar de meeste vingers wijzen in de richting van de Afghaanse tak van Islamitische Staat.

Hoewel Teheran direct en indirect een strijd uitvecht met Isral is het vrijwel uitgesloten dat de Joodse staat erbij betrokken was.
Volgens Iraanse staatsmedia werden bij de begraafplaats twee kofferbommen op afstand tot ontploffing gebracht.

[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 03-01-2024 23:43:35 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_211912352
Hier kan echt iedereen achter zitten. Bovenstaande wijst naar IS, maar dan weet je nog niet of ze het helemaal op eigen houtje deden.
pi_211912636
Bij zijn begrafenis werden 56 mensen vertrapt, het is een traditie daar. :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  Moderator donderdag 4 januari 2024 @ 10:17:22 #42
8781 crew  Frutsel
pi_211913326
quote:
Iraanse leider Khamenei: daders bomaanslagen zullen hard gestraft worden

De hoogste leider van Iran, ayatollah Khamenei, veroordeelt de zware aanslag in het zuiden van het land. Bij twee explosies in de stad Kerman kwamen volgens de autoriteiten zeker 95 mensen om het leven. Eerder werd gesproken van 103 doden. Khamenei zegt dat de daders hard zullen worden gestraft.

Door Iraanse staatsmedia worden de explosies omschreven als bomaanslagen door terroristen. Maar het is onduidelijk wie verantwoordelijk is voor de ontploffingen. De daad is nog niet door een partij opgeist. Het bloedbad is aangericht in een periode van zware geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten vanwege de oorlog tussen Isral en Gaza.

"Ongetwijfeld zullen de daders en leiders achter deze laffe daad snel worden achterhaald en gestraft", zei Khamenei. Voor morgen is in Iran een dag van nationale rouw afgekondigd. De Iraanse president Ebrahim Raisi heeft vanwege de aanslag een bezoek aan Turkije afgezegd.

Internationaal worden de aanslagen zwaar veroordeeld. De EU noemt het een terreurdaad. VN-chef Guterres neemt die term niet in de mond, maar spreekt wel van een aanslag.

Bloedbad bij herdenking generaal
De ontploffingen gebeurden bij een herdenking van de door de VS in 2020 geliquideerde generaal Soleimani.

Een menigte had zich verzameld bij het graf van de generaal:

Als gevolg van de twee explosies kwamen zeker 103 mensen om het leven, melden Iraanse staatsmedia aanvankelijk. De autoriteiten hebben het dodental later bijgesteld naar 95. Er wordt gesproken over ruim 200 gewonden.

De Verenigde Staten zeggen dat ze niets te maken hebben gehad met de aanslag. Ook is er volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken geen enkele aanwijzing voor Isralische betrokkenheid. Teheran heeft deze twee vijanden ook niet beschuldigd van betrokkenheid.
  Moderator donderdag 4 januari 2024 @ 12:28:49 #43
8781 crew  Frutsel
pi_211914663
quote:
Dodental naar beneden bijgesteld

Iran heeft het dodental van de aanslag in het land op woensdag opnieuw naar beneden bijgesteld. De twee bomaanslagen in de stad Kerman kostten niet 95 mensen het leven, maar 84, melden de Iraanse autoriteiten.
Eerder stelde Iran het dodental al van 103 naar 95 bij. Volgens de Iraanse minister van Volksgezondheid Bahram Eynollahi waren de namen van sommige slachtoffers dubbel geteld.

Volgens de laatste cijfers van de Iraanse hulpdiensten zijn er 248 gewonden gevallen. Verschillende gewonden verkeren in kritieke toestand. Het dodental kan dus nog oplopen.

De explosies gebeurden tijdens een ceremonie ter herdenking van topcommandant Qassem Soleimani, die in 2020 omkwam bij een Amerikaanse aanval. De ontploffingen vonden plaats op de begraafplaats waar Soleimani begraven ligt.

Soleimani was een hooggeplaatste figuur binnen de Islamitische Revolutionaire Garde. Hij was speciaal belast met geheime operaties en missies in het buitenland, zoals in Irak en Syri.

Iran stelt aantal dodelijke slachtoffers van bomaanslagen bij naar 95
Zie ookIran stelt aantal dodelijke slachtoffers van bomaanslagen bij naar 95
Khamenei belooft 'zeer krachtige vergelding'
Ayatollah Ali Khamenei, de belangrijkste leider van Iran, heeft gezworen dat er een "stevig antwoord" komt op de dubbele bomaanslag van woensdag.

Ook Mohammad Mokhber, de eerste vicepresident van Iran, heeft wraak beloofd voor de explosies. "De soldaten van Soleimani zullen hen een zeer krachtige vergelding brengen."

Tot nu toe heeft nog niemand verantwoordelijkheid opgeist voor de explosies. De Verenigde Staten zitten niet achter de aanslag, meldde het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken op een persconferentie. Ook hebben ze geen aanwijzingen dat Isral erachter zou zitten.
pi_211914704
Wat raar dat de aanslag nog niet is opgeist? :?

Terreurorganisaties lopen hier doorgaans mee te koop.
Intolerant voor intolerantie
  donderdag 4 januari 2024 @ 13:42:39 #45
323876 michaelmoore
pi_211915484
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:30 schreef Cuendillar het volgende:

Tenzij de ISIS het in de schoenen wil schuiven van de USA
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 januari 2024 @ 13:55:39 #46
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_211915618
Islam gonna islam.
  donderdag 4 januari 2024 @ 14:12:31 #47
323876 michaelmoore
pi_211915828
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 13:55 schreef WheeledWarrior het volgende:
Islam gonna islam.
het is tijd dat de westerse wereld zonder olie en gas kan
  Moderator donderdag 4 januari 2024 @ 16:58:30 #48
8781 crew  Frutsel
pi_211917358
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 12:30 schreef Cuendillar het volgende:

twitter
  donderdag 4 januari 2024 @ 19:58:50 #49
505275 Eriksson666
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
pi_211919308
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:58 schreef Frutsel het volgende:

[..]
[ twitter ]
Niet onverwacht.

IS vervult een spoiler-rol.

KABUL, Afghanistan — Even as the United States and the Taliban seem close to a deal on an American troop withdrawal, the Islamic State in Afghanistan is making clear that it stands to inherit the role of violent spoiler if any peace agreement is reached.

That message was punctuated on Saturday by a suicide bomber who killed 63 wedding celebrants in Kabul, mostly from the country’s Shiite minority, in an attack that the Islamic State attributed to one of its loyalists from Pakistan. It was among the most devastating attacks in Afghanistan claimed by the Islamic State in the five years since it first established a beachhead in the eastern part of the country.
https://www.nytimes.com/2(...)ghanistan-peace.html

Dit was in 2019. Nu ruim vier jaar later, bestaat hun Afghaanse tak (ISKP) zo'n 9 jaar. Eerder had ik al iets over hen gepost en dat ze internationaal (willen) gaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 01:36 schreef Eriksson666 het volgende:

Als je het NCTV-rapport had gelezen van afgelopen maand, dan zou je weten dat ze de laatste tijd verdachte lieden uit Centraal-Aziatische landen hebben gearresteerd in verschillende Europese landen waaronder NL omdat ISKP (IS Khorasan Provincie) mensen uit de omringende stan-landen die aan Afghanistan grenzen rekruteert en richting het Westen stuurt om een aanslag te plegen, m.a.w. ze willen niet alleen een lokale franchise van IS centraal in Afghanistan blijven maar willen uitbreiden. Ze plegen al geregeld aanslagen in Afghanistan en zijn een pain in the ass voor de Taliban. Nu willen ze globaal gaan.

Drie aanslagen in 2017 uitgevoerd door Oezbeken in Istanboel, Stockholm en New York
https://en.wikipedia.org/wiki/Istanbul_nightclub_shooting
https://en.wikipedia.org/wiki/2017_Stockholm_truck_attack
https://en.wikipedia.org/wiki/2017_New_York_City_truck_attack

Arrestaties in Nederland en Duitsland van personen verbonden aan ISKP
Een 29-jarige man en een 31-jarige vrouw werden op 6 juli in respectievelijk Eindhoven en Breda aangehouden op verdenking van voorbereidingshandelingen voor een terroristisch misdrijf. De man wordt daarnaast verdacht van deelname aan ISIS. Volgens het Openbaar Ministerie gaat het om een man uit Tadzjikistan en een vrouw uit Kirgizi. De man deed zich voor als vluchteling. Hij was volgens het Openbaar Ministerie de leider van een aan ISKP verbonden netwerk waarvan de andere leden zich in Duitsland en Belgi bevonden. In Duitsland werden zeven mannen van tussen de 20 en 45 jaar uit Tadzjikistan, Kirgizi en Turkmenistan aangehouden, die ook tot het netwerk behoorden. Zij zouden begin 2022 vanuit Oekrane in Duitsland zijn aangekomen. Zij bespraken mogelijke doelwitten in Duitsland en probeerden om aan wapens te komen.

Door de oorlog in Oekrane zijn verscheidene van de aldaar gevestigde jihadisten uitgeweken naar West-Europa. Met name bij geradicaliseerde personen met een Centraal-Aziatische achtergrond kan het gedachtegoed van ISKP appelleren. Structuren van het Afghaanse ISKP zijn al langer aanwezig in naburige Centraal-Aziatische landen als Tadzjikistan, Kirgizi, Oezbekistan en Turkmenistan. Bovendien richt ISKP haar propaganda sinds 2021 in toenemende mate op deze landen, die deel uitmaakten van de historische regio Khorasan.
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
  donderdag 4 januari 2024 @ 23:13:23 #50
505275 Eriksson666
MET PENSIOEN, TOT NOOIT
pi_211921092
Wat ze dus zeggen is dat de aanslag de Iraanse regering een klap heeft toegebracht op een moment dat ze zich als kampioenen van de moslims in de regio en daarbuiten aan het neerzetten waren, zogenaamd als leider van het verzet tegen Amerika terwijl Soleimani en Iran juist moslimbloed aan hun handen hebben kleven door hun misdaden in Irak en Syri en IS zichzelf neerzet als de echte kampioenen van de moslims in de regio en daarbuiten.

twitter

MET PENSIOEN, TOT NOOIT
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')