Gaat lekker in het begin van 2024quote:Zeker vijftig doden bij explosies bij begraafplaats Iraanse generaal Soleimani
Bij twee explosies in het zuidoosten van Iran zijn volgens staatsmedia zeker vijftig doden gevallen. De ontploffingen waren in de stad Kerman, niet ver van een begraafplaats waar een herdenkingsceremonie aan de gang was voor Iraanse generaal Qassem Soleimani.
Hij werd precies vier jaar geleden door een Amerikaanse raketaanval gedood, na decennia aan de top te hebben gestaan van de Quds-brigade, de elite-eenheid binnen de Iraanse Revolutionaire Garde.
Het is nog onduidelijk of het gaat om een aanslag. Iraanse staatsmedia spraken eerder over gasflessen die zijn ontploft op een weg naar de begraafplaats waar Soleimani ligt, maar halen nu ook lokale autoriteiten aan die spreken van een bomaanslag. Meer details zijn nog niet bekendgemaakt.
Op de begraafplaats waren honderden Iraniėrs bijeen om Soleimani te herdenken. Op nog niet geverifieerde beelden op sociale media is te zien hoe een menigte angstig rond lichamen van slachtoffers loopt.
Quds-brigade
Soleimani stond sinds 1998 aan het hoofd van de Quds-brigade, die de opdracht heeft om de buitenlandse invloed van Iran te vergroten. Hij was succesvol bij het smeden van de bondgenootschappen die het Iraanse regime heeft met strijdgroepen en regimes in Syriė, Irak en Libanon. De Amerikanen doodden hem op 3 januari 2020 bij een raketaanval in Irak.
Binnen Iran, maar ook binnen groeperingen in omliggende landen, was Soleimani zeer geliefd. Zijn dood in 2020 leidde ook tot grootschalige uitingen van rouw in Iran.
Charles zegt dus: "Key Suspect ISKP" oftewel ISquote:Op woensdag 3 januari 2024 14:25 schreef MissButterflyy het volgende:
En ben wel heel benieuwd wie hier achter zit en waarom.
In lees ook over gasflessen die ontploft zijn en een bange meningte die elkaar in paniek heeft vertrappeld. Het kan dus ook nog een ongeluk zijn geweest.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:32 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Charles zegt dus: "Key Suspect ISKP" oftewel IS
Ja klopt, dat was het eerste verhaal, maar volgens mij gaan ze inmiddels uit van een dubbele bomaanslagquote:Op woensdag 3 januari 2024 14:34 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
In lees ook over gasflessen die ontploft zijn en een bange meningte die elkaar in paniek heeft vertrappeld. Het kan dus ook nog een ongeluk zijn geweest.
Blijven sjiļeten.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:38 schreef MissButterflyy het volgende:
Het lijkt me toch vreemd als ISIS daar een aanslag pleegt. Die generaal was verbindend tussen vele landen daar (en de terroristenzooi)
Het is alleen vreemd als je het conflict niet goed hebt gevolgd. IS heeft duizenden pro-Iraanse soldaten en generaals gedood de afgelopen 10+ jaar in Irak en Syriė en meerdere aanslagen gepleegd binnen Iran.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:38 schreef MissButterflyy het volgende:
Het lijkt me toch vreemd als ISIS daar een aanslag pleegt. Die generaal was verbindend tussen vele landen daar (en de terroristenzooi)
denken is niet hun sterkste punt, dus tja...quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:38 schreef MissButterflyy het volgende:
Heb jij wel eens gecheckt of er ook echt dode lichamen in die graven liggenquote:Op woensdag 3 januari 2024 14:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Hier liggen ook tientallen doden op de begraafplaats, maar daar hoor je de kranten nooit over!
Nee hoor, dat zou in principe goed kunnen. De meeste aanslagen van Islamisten vinden namelijk plaats in andere Islamtische landen. Bekijk bijvoorbeeld dit rapport maar eens.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:38 schreef MissButterflyy het volgende:
Waarom vreemd, Soleimani had een enorme invloed dat ISIS verslagen is.quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:38 schreef MissButterflyy het volgende:
Jeetje, zal nog wel verder stijgen danquote:Op woensdag 3 januari 2024 15:21 schreef Frutsel het volgende:
Dodental naar 103
Zat schijnbaar een kwartier tussen de twee explosies.
Hmmm wel aannemelijk idd een wraakactie van IS... 🤔quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:57 schreef Eriksson666 het volgende:
[..]
Het is alleen vreemd als je het conflict niet goed hebt gevolgd. IS heeft duizenden pro-Iraanse soldaten en generaals gedood de afgelopen 10+ jaar in Irak en Syriė en meerdere aanslagen gepleegd binnen Iran.
Soleimani vocht tegen IS.
Wist ik niet. Waarom wilde Trump hem dan dood hebben?quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:57 schreef Eriksson666 het volgende:
[..]
Het is alleen vreemd als je het conflict niet goed hebt gevolgd. IS heeft duizenden pro-Iraanse soldaten en generaals gedood de afgelopen 10+ jaar in Irak en Syriė en meerdere aanslagen gepleegd binnen Iran.
Soleimani vocht tegen IS.
Als 100% vaststaat dat Israel hierachter zit... misschien dat het dan een regionaal conflict wordt. Maar ik denk dat dat nooit met zekerheid vastgesteld kan worden.quote:
Mij geeft toch het idee dat als Israėl of de VS het zouden hebben gedaan dat het met een drone zou gebeuren ofzo. Geen ‘gewone’ bommen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 16:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Als 100% vaststaat dat Israel hierachter zit... misschien dat het dan een regionaal conflict wordt. Maar ik denk dat dat nooit met zekerheid vastgesteld kan worden.
En het is ook niet zo dat Iran zelf niet de nodige vijanden heeft intern.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |