abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 april 2024 @ 21:15:24 #101
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_213376227
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 20:27 schreef Blues het volgende:

[..]
https://www.vogelhuisjes.nl/product/vogeldrinkschaal-op-voet/

Zo te lezen is de voet los, dus kan je m ook in de grond steken :?

[ [url=https://ml2pxotkczvj.i.optimole.com/w:1000/h:1000/q:mauto/f:avif/https://www.vogelhuisjes.(...)b91_3.jpg]afbeelding[/url] ]
Bedankt, zou een optie kunnen zijn. Hij is net even iets te laag denk ik, zeker als ik hem in de grond steek (of met voet en al ingraaf, dan kan ie wat minder diep de grond in). Lijkt me wel een mooi stevig ding. Ik zou hem ook nog tussen mijn vinca major kunnen zetten op wat vlakke stenen, die stenen zie je dan toch niet.

Zal morgen ook nog even in de schuur kijken of ik nog wat materiaal heb om zelf een standaard te knutselen voor de gietijzeren drinkbak die ik op tafel heb staan. Maar dat zal nooit zo mooi worden als een kant en klaar product :X
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_213392961
Heeft er al iemand gierzwaluwen gespot?
Ik zit al dagen op de uitkijk, maar hier in Midden-Brabant zijn ze er nog niet
pi_213392971
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 15:55 schreef Kanaroe het volgende:
Heeft er al iemand gierzwaluwen gespot?
Ik zit al dagen op de uitkijk, maar hier in Midden-Brabant zijn ze er nog niet
Ja een dag of drie geleden de eerste, en sinds gisteren weer luid.

(Ik woon in Zuid Holland)
pi_213392983
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 15:57 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Ja een dag of drie geleden de eerste, en sinds gisteren weer luid.

(Ik woon in Zuid Holland)
Oh, wat heerlijk, vooral het geluid.
  donderdag 2 mei 2024 @ 17:14:54 #105
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_213393695
Ik was van de week op de Waddendijk. Er streek net een enorme zwerm zilverplevieren neer, nadat ze eerst een minuut of toen boven het water de mooiste bewegingen maakten. Toen ik even door de telescoop van iemand mocht kijken zag ik ook een enorme groep rosse grutto’s vermengd met kanoeten en een aantal wulpen. Verder een stuk of 8 lepelaars, en een stelletje (m/v) buizerds. Ik vermoed dat ze daar een nest hebben, maar dat kon ik helaas niet ontdekken. Er vloog nog een stel patrijzen op (want die borden honden aan de lijn gelden natuurlijk niet voor iedereen :( ) en vlogen er wat zwaluwen en blauwborstjes langs. Voelde me wel een beetje Sjakie in de Chocoladefabriek daar.
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
pi_213429288
Honden :{w
pi_213429293
Intussen in het vogelhuis wordt er af en aan gevlogen met vette wormen :9
https://files.fm/u/27rmg72w65
pi_213431326
ISO 12.800 in een te donker park.
Maar het is een specht en hij is groen dus het telt.

pi_213431592
En een repost van de pimpelmees met jong.

Deze foto al eens eerder geplaatst in 1 van de vogel reeksen maar was niet zo tevreden met de bewerking.
Achteraf blijkt dat ik in Lightroom geen scherptemasker had ingesteld waarbij dus ook de ruis een boost had gekregen.
Beginnersfout :@

En last but not least, er zat op de originele foto een storend element waardoor er een stuk van de staart van het jonge vogeltje ontbrak.
Met generatieve AI in Photoshop heb ik de foto "compleet" kunnen maken zonder dat het al te veel opvalt.

De foto is nu ook wat minder donker, al heb ik de blacks misschien wel iets teveel opgehaald.
Het is vaak ook maar net hoe je naar een foto kijkt, een bewerking is altijd weer anders.

Origineel in 2021:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213431627
Ach ja, het is hier geen FOT dus vind het al snel prima en leuke, mooie foto's sowieso O+
pi_213431752
Ja! De gierzwaluwen zijn gearriveerd in mijn dorp *O*
  zondag 5 mei 2024 @ 19:09:42 #112
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_213431779
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 18:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
En een repost van de pimpelmees met jong.

Deze foto al eens eerder geplaatst in 1 van de vogel reeksen maar was niet zo tevreden met de bewerking.
Achteraf blijkt dat ik in Lightroom geen scherptemasker had ingesteld waarbij dus ook de ruis een boost had gekregen.
Beginnersfout :@

En last but not least, er zat op de originele foto een storend element waardoor er een stuk van de staart van het jonge vogeltje ontbrak.
Met generatieve AI in Photoshop heb ik de foto "compleet" kunnen maken zonder dat het al te veel opvalt.

De foto is nu ook wat minder donker, al heb ik de blacks misschien wel iets teveel opgehaald.
Het is vaak ook maar net hoe je naar een foto kijkt, een bewerking is altijd weer anders.

[ afbeelding ]

Origineel in 2021:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prachtig!
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zondag 5 mei 2024 @ 19:13:07 #113
168304 Mani89
pi_213431804
Ik heb voor het eerst een fatsoenlijke foto van een Groenling kunnen maken, daar ze de vorige 2021328x naar me aan het roepen waren vanuit een diep, diep struikgewas. Dus bij deze bedankt voor deze hongerige Groenling!
pi_213431904
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 19:13 schreef Mani89 het volgende:
Ik heb voor het eerst een fatsoenlijke foto van een Groenling kunnen maken, daar ze de vorige 2021328x naar me aan het roepen waren vanuit een diep, diep struikgewas. Dus bij deze bedankt voor deze hongerige Groenling!
[ afbeelding ]
Mooie foto! Fijn dat ie zich laat zien.
De Groenlingenpopulatie is in mijn omgeving nogal uitgedund, hoor er af en toe eens eentje terwijl ik ze een jaar of 5 geleden dagelijks in de tuin had, zomers en 's winters
  zondag 5 mei 2024 @ 20:56:02 #115
168304 Mani89
pi_213432905
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 19:24 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Mooie foto! Fijn dat ie zich laat zien.
De Groenlingenpopulatie is in mijn omgeving nogal uitgedund, hoor er af en toe eens eentje terwijl ik ze een jaar of 5 geleden dagelijks in de tuin had, zomers en 's winters
Dankjewel! Deze heeft ook wel wat geduld vereist maar gelukkig kwam hij even uit het struikgewas om te eten.
pi_213451555
Goed nieuws voor de Oehoe:🦉🦉

Bedreigde oehoe bezig met comeback: 'Mogelijk al boven de honderd' - https://nos.nl/l/2519607
  zaterdag 11 mei 2024 @ 19:42:22 #117
168304 Mani89
pi_213521628
Spotvogel, mezelf een half uur een nekhernia gestaard voordat ik hem eindelijk zag.

pi_213522429
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 19:42 schreef Mani89 het volgende:
Spotvogel, mezelf een half uur een nekhernia gestaard voordat ik hem eindelijk zag.

[ afbeelding ]
Wow _O_ Maar dan heb je ook wat O+
Waar ongeveer is dit?
  zaterdag 11 mei 2024 @ 20:21:29 #119
168304 Mani89
pi_213522504
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 20:18 schreef Blues het volgende:

[..]
Wow _O_ Maar dan heb je ook wat O+
Waar ongeveer is dit?
https://waarneming.nl/locations/36580/

Zit op een heel klein oppervlak dus heel makkelijk te lokaliseren, zeker omdat hij ook nog geen 5 seconden zijn snavel houdt.
pi_213522569
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 20:21 schreef Mani89 het volgende:

[..]
https://waarneming.nl/locations/36580/

Zit op een heel klein oppervlak dus heel makkelijk te lokaliseren, zeker omdat hij ook nog geen 5 seconden zijn snavel houdt.
haha ja dat kunnen ze wel! Tof hoor!
  zaterdag 11 mei 2024 @ 20:26:28 #121
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_213522608
quote:

[ afbeelding ]
Wat gaaf!
pi_213523761
quote:

[ afbeelding ]
Tof! De Spotvogel; je hoort hem wel maar je ziet hem zelden O+
pi_213536777
Ooievaars kieken in Elswout.
Van 2 verschillende standpunten (was op de fiets) zodat de belichting ook meteen heel anders is.

zondag 12 mei 2024 @ 15:23:37 #124
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_213537161
Vandaag een excursie gedaan bij Balgzand.
Er was echt ontzettend veel te zien en een hilarische ontknoping.

Het begon met twee gele kwikstaartjes die ongeveer vlak voor me op de dijk landden.
Vervolgens en heel veel oeverlopers (denk dat we de 100 wel overtroffen hebben) en er werd iedere keer gespeurd naar de groenpootruiters die ook aanwezig waren.
Het werd een hele speurtocht met de telescoop en iedere keer als ze net in beeld waren stegen ze weer op.

Aan de waddenkant was het echt een walhalla aan Lepelaars (die we aan zagen komen), rosse grutto’s, tureluurs, bonte strandlopers, bontbekplevieren, (bij de broedrots ook oeverzwaluwen), en graspiepers.

Aan het eind van de excursie stond de gids bijna in het kanaal om de groenpootruiter in het telescoopbeeld te krijgen. Na het opbergen van de telescoop landde er 1 op nog geen 3 meter afstand :D
pi_213538739
Nestkastjes in de tuin hebben heeft z'n voordelen ;)

#pimpelmees

pi_213539104
O+
  zondag 12 mei 2024 @ 18:34:56 #127
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_213539395
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 14:47 schreef Blues het volgende:
Van 2 verschillende standpunten (was op de fiets) zodat de belichting ook meteen heel anders is.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Elswout, jammer dat dat voor mij niet meer in de buurt is, en morgen zit ik helaas aan de verkeerde kant van Haarlem.
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 17:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nestkastjes in de tuin hebben heeft z'n voordelen ;)

#pimpelmees

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
prachtige foto’s ook _O_
pi_213539697
Vandaag mijn eerste Koekoek van 2024 weer gehoord :)
Vlakbij een rietkraag vol kleine karekieten en een bosje met gekraagde roodstaarten. (Oftewel; een paar van hun favoriete waardvogels)
Wat een vreemde vogels zijn het toch!

Ook de gekraagde roodstaart gehoord trouwens

Love de lente!
pi_213572266
De pimpelmezen blijven af- en aanvliegen met verschillende insecten en rupsen.

pi_213597092
Het zijn maar screens van een filmpje, maar het gaat om het idee. Ik kan vredig sterven na deze ervaring O+ ;)

pi_213597106
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 19:42 schreef -Spring het volgende:
Het zijn maar screens van een filmpje, maar het gaat om het idee. Ik kan vredig sterven na deze ervaring O+ ;)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat is wel leuk idd!
Hier zijn ze nog niet zo tam ;)
pi_213597152
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 19:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is wel leuk idd!
Hier zijn ze nog niet zo tam ;)
Levend voer bleek hier onweerstaanbaar :D
pi_213597169
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 19:47 schreef -Spring het volgende:

[..]
Levend voer bleek hier onweerstaanbaar :D
Gedroogde meelwormen krijg ik hier in zakken van 5 kilogram binnen :D
Zijn ze dol op.

Je kan ze ook enkele uren in lauw water weken, krijgen ze ook direct wat vocht binnen.
pi_213597236
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 19:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gedroogde meelwormen krijg ik hier in zakken van 5 kilogram binnen :D
Zijn ze dol op.

Je kan ze ook enkele uren in lauw water weken, krijgen ze ook direct wat vocht binnen.
Da's ook beter voor de jongen idd! Ik ga sowieso elke week naar een reptielenwinkel om levend voer voor m'n baardagaam, dus dan neem ik wat extra bakjes levende meel- en wasmotlarven mee voor de buitenvogels.

De koolmeesjes worden ook steeds tammer maar eten nog niet uit m'n hand.
pi_213597545
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 19:52 schreef -Spring het volgende:

[..]
Da's ook beter voor de jongen idd! Ik ga sowieso elke week naar een reptielenwinkel om levend voer voor m'n baardagaam, dus dan neem ik wat extra bakjes levende meel- en wasmotlarven mee voor de buitenvogels.

De koolmeesjes worden ook steeds tammer maar eten nog niet uit m'n hand.
Geluksvogels ;)
pi_213598741

Regenwulp paar weken geleden
pi_213599909
Goeie tip; meelwormen weken.
Ga ik morgen meteen mee beginnen!
Beter voor alle jonkies
pi_213604878
Net het vogelfonteintje bijgevuld. Ineens een hoop lawaai, liggen er een stuk of 6 spreeuwen in te badderen.
Kan hem straks wéér bijvullen :P
pi_213605071
Ik probeer steeds een koolmees op de foto te krijgen met voer voor de kleintjes, maar ze zijn zo razendsnel, ze vliegen eigenlijk meteen het huis in.
Als ze eruit vliegen ziet het er ong. zo uit;
meteen de babyluiers verschoond ;) (bewogen... sorry daarvoor :P )

pi_213605121
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 13:35 schreef Blues het volgende:
Ik probeer steeds een koolmees op de foto te krijgen met voer voor de kleintjes, maar ze zijn zo razendsnel, ze vliegen eigenlijk meteen het huis in.
Als ze eruit vliegen ziet het er ong. zo uit;
meteen de babyluiers verschoond ;) (bewogen... sorry daarvoor :P )

[ link | afbeelding ]
Ja, dat is bijna onmogelijk. Zelfs met m'n Sony A1 en 30FPS (!) op volle kwaliteit heb ik ze in de vlucht nog niet scherp te pakken. Ooit lukt het ;)

Als je ziet hoe snel ze bewegen en hoe kort ze ergens maar zitten dan weet je hoe lastig het is om mooie foto's van ze te maken. Dat geldt voor al dat kleine "gespuis" ;)
  zaterdag 18 mei 2024 @ 19:22:32 #141
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_213608998
Vandaag had Landschap Noord Holland een vogelkijkdag.
Was weer een enorme oogst, met als klap op de vuurpijl een roerdomp.

Heb even goed kunnen oefenen met een telescoop. Heb er inmiddels zelf een, die ga ik morgen in elkaar zetten. Het ging me goed af. En een prachtig nieuw natuurgebied bij Callantsoog.
pi_213612192
Vanmorgen kreeg ik via WhatsApp een melding van een woudaap in de buurt. Ik was eigenlijk ergens anders mee bezig maar een woudaap laat je niet schieten.

Ter plekke aangekomen was hij uit uit beeld maar opeens liet hij zich horen, vloog op en viel in een rietkraag weer in. Toen was het weer een tijd stil. Er zat een fuut op een nest en die was druk aan het roepen in de richting van het riet. Ik richtte mijn kijker er nog eens goed op en opeens zag ik de woudaap vlakbij de fuut. Hij vloog weer op en liet zich mooi zien. En uiteindelijk vloog hij een laatste keer op en is hij niet meer teruggevonden door anderen.

zondag 19 mei 2024 @ 00:47:36 #143
370685 -Spring
-Spring
pi_213612555
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 23:57 schreef Pleun2011 het volgende:
Vanmorgen kreeg ik via WhatsApp een melding van een woudaap in de buurt. Ik was eigenlijk ergens anders mee bezig maar een woudaap laat je niet schieten.

Ter plekke aangekomen was hij uit uit beeld maar opeens liet hij zich horen, vloog op en viel in een rietkraag weer in. Toen was het weer een tijd stil. Er zat een fuut op een nest en die was druk aan het roepen in de richting van het riet. Ik richtte mijn kijker er nog eens goed op en opeens zag ik de woudaap vlakbij de fuut. Hij vloog weer op en liet zich mooi zien. En uiteindelijk vloog hij een laatste keer op en is hij niet meer teruggevonden door anderen.

[ afbeelding ]
Gaaf!
pi_213615128
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 23:57 schreef Pleun2011 het volgende:

[ afbeelding ]
O+
  zondag 19 mei 2024 @ 12:12:19 #145
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_213615542
Zag gisteren op weg naar Alphen een ooievaar die bezig leek nestmateriaal te verzamelen.
Helaas was het niet gelukt om een foto te maken met mijn telefoon. Ook omdat de weg achter mij langzaam volliep met automobilisten en fietsers, dus ik durfde niet langer te wachten op een mooi moment.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_213617872
Goeie vangst! Voor mij en de reiger ;)
Ik zag m aan komen vliegen terwijl ik aan het fietsen was. Dus snel fiets neergezet, camera gepakt (die had ik bij me omdat ik door de duinen had gefietst) en inzoomen maar!

pi_213619020
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 14:47 schreef Blues het volgende:

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Helaas zie ik de afbeeldingen niet meer verschijnen maar ik zou het fantastisch vinden als ik ze eens weer kon zien. Bij toeval (ik ben erg benieuwd) mocht je eens de bonte specht in de buurt nog eens vastleggen - ik houd mij ook daarbij aanbevolen tot een plaatje. O+
pi_213619142
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 15:32 schreef Blues het volgende:
Goeie vangst! Voor mij en de reiger ;)
Ik zag m aan komen vliegen terwijl ik aan het fietsen was. Dus snel fiets neergezet, camera gepakt (die had ik bij me omdat ik door de duinen had gefietst) en inzoomen maar!

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Mooi, hij heeft een zeelt te pakken 👍 . Vraag me wel of ie de vis op krijgt qua formaat.

Toevallig zag ik vandaag een blauwe reiger een rivierkreeft oppeuzelen. Die beesten pakken alles
pi_213619281
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2024 16:27 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Helaas zie ik de afbeeldingen niet meer verschijnen maar ik zou het fantastisch vinden als ik ze eens weer kon zien. Bij toeval (ik ben erg benieuwd) mocht je eens de bonte specht in de buurt nog eens vastleggen - ik houd mij ook daarbij aanbevolen tot een plaatje. O+
Instelling stond op 'na 1 week verwijderen' Hier zijn ze nogmaals.

En in onze eigen boom hebben we regelmatig een middelgrote bonte specht.
Ook even geupload :)

pi_213619307
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2024 16:32 schreef Hatseflats22 het volgende:

Mooi, hij heeft een zeelt te pakken 👍 . Vraag me wel of ie de vis op krijgt qua formaat.

Toevallig zag ik vandaag een blauwe reiger een rivierkreeft oppeuzelen. Die beesten pakken alles
Ik vroeg me al af wat voor vis het zou zijn. Dank ^O^
Ja die beesten pakken alles.
Deze reiger zit altijd langs de waterkant op mijn wandelrondje... ook vaak OP het nest van een meerkoet.
Je begrijpt.... meerkoetjes zijn er niet (meer) ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')