abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212150866
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 09:00 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
3FM is vooral vijf keer van profiel veranderd, nogal logisch dat je dan luisteraars verliest.

In 2014 hadden ze nog de oude muziekmix met de oude DJs
Vanaf 2015 werd er duidelijk meer ingezet op hiphop, in eerste instantie vooral onbekender werk maar al vrij snel werd de hele topnotchkliek flink gedraaid en dat heeft veel oudere luisteraars weggejaagd. Maar doordat dat bepaald niet exclusief was en op bijvoorbeeld FunX wel heeft het nauwelijks nieuwe aanwas geleverd.
In 2017-19 hebben ze dat weer afgezworen en hadden ze een beetje de oude muziekmix maar dan met minder 80s/90s want dat was definitief naar Radio 2 weggestopt vanaf januari 2015. Artiesten die veel gehyped werden waren bijvoorbeeld Tame Impala en Yungblud. Verder NL product wel wat commercieler
In 2020-22 is juist meer op alternative ingezet, in de hoop daar wat terug te winnen. Ook weinig succes. In die tijd eigenlijk best een goede mix van iets meer pop en alternative, maar voor sommigen wel te veel zuchtmeisjes. Die nu overigens helemaal geen platform meer hebben, want op Kink wordt een Eefje de Visser niet gedraaid (maar als het 90s triphop is dan is het ineens wel goed genoeg voor Kink, het blijft pure willekeur)
Nu draait 3fm helaas echt nog bijna alleen maar pop, met veel focus op de jaren 00. Daar wordt dan nog wel eens brits spul uit die tijd gedraaid, maar that's it.

Niet meer dan logisch dat je dan langzaam al je luisteraars kwijtraakt en ze ook niet meer terugkomen. Ik ben al ooit ontevreden weggegaan, toch weer teruggekomen maar nu toch weer weggejaagd.

Kink vind ik overigens ook niet geweldig, er is vrij veel focus op de standaard britse bandjes, poppunk en grunge, genres die ik wel prima vind maar die ik wel graag in een mix zou horen met andersoortige muziek. Moeilijke rock met een randje uit de jaren 80/90 hoor je bijna niet en als het nieuwer is eigenlijk al helemaal niet, het valt me mee dat ze "de nieuwe Stone Roses" gewoon draaien wat dat betreft.

Als het niet genoeg harde gitaren heeft is er al helemaal geen plek voor op Kink, denk aan bijvoorbeeld Big Thief, Sufjan Stevens, Beach House, Slowdive. Artiesten die recent materiaal uit hebben gebracht en daarmee vrij goed hebben gescoord. Maar op Kink hoor je deze artiesten totaal niet. Zeker qua nieuwe muziek op rotatie vind ik Kink minder dan het oude 3fm en daarom overweeg ik vaak toch 3fm KX, maar die draaien dan wel iets te vaak de Nederlandse nieuwe meuk. Ik ben er gisteren een aantal keer langsgezapt en steeds die nieuwe Claude, een nummer dat weer weinig toevoegt.

Als het niet punky/grunge achtig is of muziek is van een band die in de jaren 90/00 al furore maakte wordt het bijna altijd geskipt op Kink als het om nieuwe muziek gaat, terwijl voorgenoemde artiesten prima in het profiel passen. Ik weet dat 3fm anno 2021 nog wel The Avalanches, Alt-J, Arlo Parks en Lorde in de rotatie had om maar wat dingen te noemen. Dat zul je op Kink nooit zien (Alt-J wordt misschien nog wel eens gedraaid maar dan alleen Tesselate of Breezeblocks).. Voor dat type artiesten is er nu gewoon nergens ruimte.
Eens. Bij 3fm kon je goed merken dat ze toen der tijd heel veel naar radio 2 hebben overgeheveld, samen met de dj’s. Rammstein, prodigy ed op radio 2 en 3 ging op zoek naar de jeugd ofzo.

Wat KINK betreft ook eens, maar ideaal ga je het toch nooit krijgen. Ik denk dat wij onderling ook zouden verschillen in wat wij vinden dat ze draaien moeten.
Het alternatieve zit wel vooral in het feit dat ze een andere playlist hebben dan andere zenders, niet per se in de nummers of artiesten.

Kink zou wel diverser moeten worden. Sowieso voorkomen dat (oudere) platen die elders al grijs worden gedraaid in de dagelijkse playlist komen te staan. Ik las hier mumford en zonen en heb het zelf heel erg bij no doubt de laatste tijd.
Idealiter zou elke dj zijn eigen playlist elke dag opnieuw samenstellen met alleen de nieuwere nummers met meer regelmaat.

Ten slotte kun je je nog afvragen wat een gemiddelde luisteraar wil. Tijdens een album top 1500, waarbij luisteraars de nummers mogen kiezen, hoor je ook alleen maar de grootste hits.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 januari 2024 @ 10:43:57 #52
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212150920
quote:
Mogen al die folky berggeiten die op een trilplaat staan te mekkeren van de berg af geflikkerd worden, in een heel diep dal? Passenger (de ergste van allemaal!), James Blunt, Crystal Fighters, The Lumineers, Tom Odell, Villagers, Ben Howard, Blaudzun, ik vergeet er nog veel meer, maar je snapt hopelijk wat ik bedoel? Die gasten zingen allemaal met een vreemd trilletje en raar vibrato en mensen lijken dat te verwarren met oprechtheid of talent. Geen idee waar die verwarring is ontstaan.
Exact dat trillerige jankerige stijltje 'singer songwriters' maakte dat ik uiteindelijk 3FM maar uitzette. Een keer is niet erg maar de godganselijke dag door dat gesnotter(afgewisseld door Spamsington en het geloei van Adele werkte bijzonder op de verveelspieren.

Het toonde wel aardig het verschil aan tussen kunst en een kunstje.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_212150996
Komt dat trilstemmetje niet door de autotune die regelt dat ze toch nog kunnen zingen?

Verder zouden ze idd per uur een paar onbekendere nummers mogen spelen zo kan het publiek ook eens wat anders horen.

Een uurtje stevige gitaren in de avond dat we wel weer sepultura en andere herrie krijgen.

En natuurlijk x rated weer nieuw leven in blazen.
pi_212151045
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 10:51 schreef Basp1 het volgende:
Komt dat trilstemmetje niet door de autotune die regelt dat ze toch nog kunnen zingen?

Verder zouden ze idd per uur een paar onbekendere nummers mogen spelen zo kan het publiek ook eens wat anders horen.

Een uurtje stevige gitaren in de avond dat we wel weer sepultura en andere herrie krijgen.

Ooit eens een stuk radio gehoord waarin het punt was dat die vibrato vooral gebruikt wordt om te verbloemen dat men de toon niet halen kan. Gezien de vele nl-talige artiesten die het gebruiken lijkt mij het enorm aannemelijk !
pi_212151062
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 10:43 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Exact dat trillerige jankerige stijltje 'singer songwriters' maakte dat ik uiteindelijk 3FM maar uitzette. Een keer is niet erg maar de godganselijke dag door dat gesnotter(afgewisseld door Spamsington en het geloei van Adele werkte bijzonder op de verveelspieren.

Het toonde wel aardig het verschil aan tussen kunst en een kunstje.
Natuurlijk moeten de mensen die graag “oew kippenvel” naar de studio appen wel bediend worden. :')
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 januari 2024 @ 10:57:20 #56
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212151077
quote:

Op zondagavond heb je momenteel de avondapotheek waarin er best wel afwijkend spul wordt gedraaid (wel gelardeerd met weer succesnummers). Voor nog hardere gitaren kun je volgens mij op Kink Distortion terecht.

X-rated is volgens mij nog steeds te horen maar niet op Kink. Zonder Grolleman was dat programma echter al niet meer wat het was.

Als we terug zouden willen naar een soort vroeger waarin alles ideaal was dan zou men weer die format-vrije radio moeten gaan maken die Kink in zijn allereerste periode was en waarin zo ongeveer alles gedraaid werd zolang het maar de muziek was die het verschil maakte en niet de commerciële waarde van wat geluid.
pi_212151085
quote:

Sepultura anno 2024? :D Liever niet! :{w
quote:
:Y Alleen jammer dat Arjen Grolleman niet meer onder ons is wat dat betreft.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 januari 2024 @ 11:05:28 #58
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212151220
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 10:55 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ooit eens een stuk radio gehoord waarin het punt was dat die vibrato vooral gebruikt wordt om te verbloemen dat men de toon niet halen kan. Gezien de vele nl-talige artiesten die het gebruiken lijkt mij het enorm aannemelijk !
Ik zie en vooral hoor er iets anders in: Iemand scoort een kneiter van een hit met dat trillerige stemmetje. Het wordt vervolgens direct tot succesfactor benoemd en ineens zet de hele wereld en zijn moeder het op een melodieus gesnotter.

Heb je ook een tijdje gehad met folk-invloeden toen daar ineens iemand succes mee had en iedereen een vleugje folk in zijn handelswaar frunnikte in de hoop dat het dan ook zou verkopen.

Je zag het zelfs na het succes van die smurfenzooi van Pierre K. toen er ineens allerhande liedjes met van die smurfenstemmetjes de radio vervuildentoen nog op donderdag tijdens de TROS-terreur
pi_212151243
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 11:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Ik zie en vooral hoor er iets anders in: Iemand scoort een kneiter van een hit met dat trillerige stemmetje. Het wordt vervolgens direct tot succesfactor benoemd en ineens zet de hele wereld en zijn moeder het op een melodieus gesnotter.

Heb je ook een tijdje gehad met folk-invloeden toen daar ineens iemand succes mee had en iedereen een vleugje folk in zijn handelswaar frunnikte in de hoop dat het dan ook zou verkopen.

Je zag het zelfs na het succes van die smurfenzooi van Pierre K. toen er ineens allerhande liedjes met van die smurfenstemmetjes de radio vervuildentoen nog op donderdag tijdens de TROS-terreur
Van zulk soort volk inderdaad:
:r
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Redactie Sport woensdag 24 januari 2024 @ 11:38:26 #60
274204 crew  Mexicanobakker
pi_212151615
Metal is niet per se mijn favoriete muziek maar daar mag idd ook meer ruimte voor zijn, gitaarmuziek moet wel een beetje een commercieel geluid houden. Zeker de nieuwere nummers die ze draaien. Als het 'geijkt' is zoals Rammstein dan mag het nog wel, maar that's it.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 januari 2024 @ 11:51:01 #61
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212151764
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 10:56 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Natuurlijk moeten de mensen die graag “oew kippenvel” naar de studio appen wel bediend worden. :')
Of 'lekker fragiel' :')

Wat ook een tijdje zo'n ding was waren die unplugged sessies. Bands die muziek hadden waar puur woede uit sprak verpadvinderden hun hele oeuvre omdat er kennelijk iemand succes mee had gehad. Het klonk allemaal een beetje als een soort vrijwillige castratie.
Een hele enkele keer hoor je zelfs op Kink nog zo'n verkampvuurd nummer van Nirvana langskomen
  Redactie Sport woensdag 24 januari 2024 @ 11:55:02 #62
274204 crew  Mexicanobakker
pi_212151801
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 11:51 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Wat ook een tijdje zo'n ding was waren die unplugged sessies. Bands die muziek hadden waar puur woede uit sprak verpadvinderden hun hele oeuvre omdat er kennelijk iemand succes mee had gehad. Het klonk allemaal een beetje als een soort vrijwillige castratie.
Een hele enkele keer hoor je zelfs op Kink nog zo'n verkampvuurd nummer van Nirvana langskomen
Volgens mij doen ze alleen About a Girl en de covers die alleen op die manier zijn uitgebracht. Niet mijn favorieten inderdaad. Al vond ik All Apologies unplugged wel een fijne versie. Wat bij Nirvana ook meespeelt is het sentiment van het overlijden van Kurt.

Het werd toen wel een hype ja. Die versie van Layla dientengevolge is echt vreselijk.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 januari 2024 @ 12:09:51 #63
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212151920
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 11:55 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Volgens mij doen ze alleen About a Girl en de covers die alleen op die manier zijn uitgebracht. Niet mijn favorieten inderdaad. Al vond ik All Apologies unplugged wel een fijne versie. Wat bij Nirvana ook meespeelt is het sentiment van het overlijden van Kurt.

Het werd toen wel een hype ja. Die versie van Layla dientengevolge is echt vreselijk.
Op zich viel het met dat vreselijk wel mee ware het niet dat, toen dat spul uitkwam de stations de hebbelijkheid hadden het helemaal plat te draaien tot en met vervelens toe en liefst nog wat verder. Wat er nu nog af en toe langskomt is te beschouwen als 'niet het beroerdste unplugged werk'.

En net als met metal kan het ook geen kwaad als het deel uitmaakt van een mengsel waarin eigenlijk genretechnisch geen taboes bestaan anders dan dat de muziek het moet doen en niet het commerciële succes of allerhande flauwekul om die muziek heen.
Zodra het eenvormig wordt is de pret er per direct af.
pi_212151962
quote:

[..]

Tja modegrillen zijn er altijd geweest natuurlijk.
En de ene begrijp je beter dan de andere.
Zo ben ik blij dat de hype een beetje over is waarbij je dood werd gegooid met voice/idols artiesten die helemaal fantastisch zouden moeten zijn omdat ze een regeltje goed hebben weten te zingen.

Gelukkig blijft er doorgaans maar weinig hangen.de meeste van de zwevende blèrende gitaarmensjes die bij Giel ( o|O ) aanschoven, daar hoor je ook niets meer van.
pi_212151973
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 11:55 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ze hebben wel 1 x per jaar een unplugged-weekend. Die sla ik dan ook stelselmatig over.
pi_212151983
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 12:09 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Op zich viel het met dat vreselijk wel mee ware het niet dat, toen dat spul uitkwam de stations de hebbelijkheid hadden het helemaal plat te draaien tot en met vervelens toe en liefst nog wat verder. Wat er nu nog af en toe langskomt is te beschouwen als 'niet het beroerdste unplugged werk'.

En net als met metal kan het ook geen kwaad als het deel uitmaakt van een mengsel waarin eigenlijk genretechnisch geen taboes bestaan anders dan dat de muziek het moet doen en niet het commerciële succes of allerhande flauwekul om die muziek heen.
Zodra het eenvormig wordt is de pret er per direct af.
Eens. En dit het liefst wel met voldoende afwisseling wat nummers van artiesten betreft. Dat lukt bij KINK bij de ene artiest ook beter dan bij de andere.
pi_212151995
quote:

[..]

Die unplugged sessies had mtv qua inspiratie natuurlijk afgekeken van de 2 meter sessies van Jan Douwe kroeske. ;)
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 januari 2024 @ 12:56:25 #68
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212152299
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 12:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Die unplugged sessies had mtv qua inspiratie natuurlijk afgekeken van de 2 meter sessies van Jan Douwe kroeske. ;)
-O- bijna had ik het weten te verdringen
  Moderator woensdag 24 januari 2024 @ 14:37:28 #69
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_212153208
Ik verlang wel eens terug naar de VPRO vroeger waar je een briliant nummer hoorde en later nooit weer, zodat je er nooit achter kwam wie dat nou was met 0% kans dat ze het nog een keer gingen draaien. Je ging daardoor wel oplettender radio luisteren :D

Niet persee een geweldig nummer maar wel 1 die ze maar 1 keer draaide en ik nog steeds ken omdat ik toen naar de tekst luisterde:

:')
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 24 januari 2024 @ 14:40:52 #70
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_212153233
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 12:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ik moet nogsteeds hard lachen om die twee meter sessie waar ice-t en jan akkerman een nummertje spelen wat echt helemaal niets voorstelt en door Jan-Douwe wordt neergezet als een historisch samenkomen. Ik zie echt gewoon twee artiesten die ongeinspireerd hun eigen ding door elkaar doen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 januari 2024 @ 14:58:58 #71
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212153394
quote:
88s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:37 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik verlang wel eens terug naar de VPRO vroeger....
Een van de weinige dingen die vroeger beter waren was de VPRO op de radio waar je de beste muzikale rauwkost voorgeschoteld kreeg ongeacht het genre, aan elkaar gepraat door mensen die duidelijk uit een andere opleiding kwamen dan de dj's die je bij de anderen hoorde.
Een nieuwe Gerard Walhof of Luc Jansen lijkt er niet meer in te zitten om maar eens twee voorbeelden te noemen

Nog een ding dat mijn radiobeleving anno nu een beetje verkwast is dat men al op voorhand zegt wat er het komende kwartier gedraaid gaan worden. Heel de verrassing naar de gallemiezen, het afwachten waar ze nu weer mee aankomen.
Net zo desastreus als dat een band voor een concert al aangeeft wat de setlist gaat zijn waar ik me eigenlijk wilde laten verrassen en verbazen
  Moderator woensdag 24 januari 2024 @ 15:03:57 #72
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_212153441
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:58 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Een van de weinige dingen die vroeger beter waren was de VPRO op de radio waar je de beste muzikale rauwkost voorgeschoteld kreeg ongeacht het genre, aan elkaar gepraat door mensen die duidelijk uit een andere opleiding kwamen dan de dj's die je bij de anderen hoorde.
Een nieuwe Gerard Walhof of Luc Jansen lijkt er niet meer in te zitten om maar eens twee voorbeelden te noemen

Nog een ding dat mijn radiobeleving anno nu een beetje verkwast is dat men al op voorhand zegt wat er het komende kwartier gedraaid gaan worden. Heel de verrassing naar de gallemiezen, het afwachten waar ze nu weer mee aankomen.
Net zo desastreus als dat een band voor een concert al aangeeft wat de setlist gaat zijn waar ik me eigenlijk wilde laten verrassen en verbazen
Ik heb het nog wel gehoord bij DJ St. Paul die draaide echt hele andere muziek dan waar ik bekend mee ben. Ik heb ook wel eens een quiz van hem gedaan hij doet een quiz bij de tivoli die zijn geweldig (moeilijk).

Zijn programma op kink was heel divers en elke week echt anders.
pi_212155225
Even los van dit alles: ik heb net even op vaste meelezer Tim voor de Radioring gestemd. Toch wel veel lol beleefd aan TimxFok! tijdens de 1500.
All Day I Dream About Stemlijsten
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 januari 2024 @ 18:31:22 #74
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212155512
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 18:09 schreef Tussle266 het volgende:
Even los van dit alles: ik heb net even op vaste meelezer Tim voor de Radioring gestemd. Toch wel veel lol beleefd aan TimxFok! tijdens de 1500.
Goed idee, ook maar even gedaan.
pi_212159484
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 19:21 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Het mag inderdaad wel wat breder en dieper en vooral nog wat alternatiever.

In de Kink-FM tijd was 3FM ook nog niet zo druk bezig om een soort 538-light te worden en móest Kink wel wat meer buiten de gebaande paden draaien om zich te onderscheiden.
De beste periode van Kink-FM was overigens pal na de oprichting toen er nog eigenlijk geen format op zat en er vooral geen remmingen waren bij het samenstellen van de playlist. Als muziek er toe deed werd het op Kink gedraaid ongeacht welk genre. Dat werd verknald toen Veronica op advies van wat Amerikanen toch een format aan Kink-FM wilde hangen en de playlist werd gevuld met platen die stiekem toch soort van hot waren ten koste van de echte smaakmakertjes. Vanaf dat moment klonk het allemaal eigenlijk al een beetje zoals Kink nu klinkt (al had je toen nog wel die genadeloos mooie zondagavond met X-rated)

Dat gezegd, het huidige Kink gaat bij mij 's morgens aan en pas 's avonds laat weer uit en de playlist is, beperkt als ie is toch wel van dien aard dat ik eigenlijk nooit kokhalzend die volumeknop naar links moet draaien zoals het uiteindelijk op 3FM ging met de hele dag Snotter&Snik, volkszangers en disneymeisjes die door hun neus zingen.
Zwijgen we nog van dingen die voor 'zangeres' door moeten gaan maar eigenlijk jankeressen, loeieressen en krijseressen zijn.

Samenvatting: Ik ben er eigenlijk best tevreden mee :Y
Heb je wat voorbeelden van nummers uit het eerste uur voordat de Amerikanen langs kwamen? Moet zeggen dat ik zelf Kink FM de hele 90s lang wel goed kon pruimen dus in dat opzicht wisten die Amerikanen wel goed wat ik wilde. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')