Hoe kan het toch dat we dit anno 2023 nog steeds bagetalliseren? Vervang drank eens door sigaretten in dit bericht en iedereen vindt het een achterlijk berichtje 'omdat dat toch logisch is???'quote:Deelnemers aan Dry January drinken een maand lang geen druppel alcohol. Dat kan even doorbijten zijn, zeker als je de enige bent in je omgeving die op een feestje niet ‘gezellig’ mee drinkt. Houd toch vol, zeggen artsen, want ook in slechts een maand zal je een positief verschil merken als je geen alcohol nuttigt.
Is toch allemaal hetzelfde, het is maar hoe je het rechtvaardigt voor jezelf.quote:Op zondag 31 december 2023 11:07 schreef heywoodu het volgende:
Drinken omdat je hetgeen je drinkt lekker vindt![]()
Drinken 'omdat het dan gezellig is'
Drinken 'omdat het nodig is'
Mwah, dat ligt ook aan de situatie/persoon. Op een kerstborrel of zo'n ander groot evenement drink ik zeker wel eens een biertje of twee om de drukte en het sociale gebeuren wat beter aan te kunnen, is niet goed, maar die evenementen altijd skippen is ook niet handig. Dat is dus meer voor het effect dan voor de smaak, want bierquote:Op zondag 31 december 2023 11:15 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Is toch allemaal hetzelfde, het is maar hoe je het rechtvaardigt voor jezelf.
Alcohol is gewoon een drug. En het effect gaat het om. Los van je eigen rechtvaardiging blijft het effect gewoon hetzelfde.
Ik drink thuis niet, niet als ik alleen ben, overigens nooit doordeweeks. Alleen in sociale settings drink ik, meestal zaterdagavond. (Nee, eigenlijk alleen zaterdagavond, want bij kerstborrels of uit eten drink ik ook niet.) En dan heb ik het gewoon nodig als introvert persoon. Bij mij is het of helemaal niet of een stuk of 6-8 biertjes, want ik doe het puur voor het effect. En daar ben ik gewoon heel eerlijk voor mezelf.quote:Op zondag 31 december 2023 11:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Mwah, dat ligt ook aan de situatie/persoon. Op een kerstborrel of zo'n ander groot evenement drink ik zeker wel eens een biertje of twee om de drukte en het sociale gebeuren wat beter aan te kunnen, is niet goed, maar die evenementen altijd skippen is ook niet handig. Dat is dus meer voor het effect dan voor de smaak, want bier![]()
Met doorgeslagen extremisten zoals jij is discussie zinloos.quote:Op zondag 31 december 2023 11:23 schreef Bezsen het volgende:
Smeermiddel voor de maatschappij.
Heel bijzonder hoe men voor zichzelf moet verkopen dat ze letterlijk gif tot zich nemen.
Sinds wanneer ben je een extremist als je een gezonde aversie hebt tegen iets dat ongecontroleerde celdeling bevordertquote:Op zondag 31 december 2023 11:36 schreef Farenji het volgende:
[..]
Met doorgeslagen extremisten zoals jij is discussie zinloos.
Ben je ook veganist?quote:Op zondag 31 december 2023 11:39 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Sinds wanneer ben je een extremist als je een gezonde aversie hebt tegen iets dat ongecontroleerde celdeling bevordert
Waarom beantwoord je een vraag met een wedervraag?quote:
Dat klopt dus niet hè. Een glaasje alcohol verhoogt al je kans op ongecontroleerde celdelingquote:Op zondag 31 december 2023 11:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik geloof nog steeds in het 'geniet, maar drink met mate' van vroeger. Het beste is natuurlijk geen alcohol, dat staat vast. Maar er zit wel een verschil tussen een drankje in het weekend of elke dag een halve krat wegtikken voor de tv. Overigens ben ik me er sinds mijn fitbit beter van bewust wat alcohol doet met mijn hart en slaapkwaliteit, en dat is zeker niet niks.
Wat staat er nou in die zin ervoor?quote:Op zondag 31 december 2023 11:54 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Dat klopt dus niet hè. Een glaasje alcohol verhoogt al je kans op ongecontroleerde celdeling
Een stukje waarheid. Daar val ik dan ook niet over. Ik benoem alleen de verdere onwaarheid in je post.quote:Op zondag 31 december 2023 11:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wat staat er nou in die zin ervoor?
Maar het is niet onwaarquote:Op zondag 31 december 2023 11:59 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Een stukje waarheid. Daar val ik dan ook niet over. Ik benoem alleen de verdere onwaarheid in je post.
Ik heb het over gradaties in die zin. Jij leest er foutief iets heel anders in.quote:Op zondag 31 december 2023 11:59 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Een stukje waarheid. Daar val ik dan ook niet over. Ik benoem alleen de verdere onwaarheid in je post.
Dat ja. TS leest niet goed.quote:Op zondag 31 december 2023 12:07 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Maar het is niet onwaar![]()
Dat zelfs 1 glas al slecht is. Maakt het nog niet onwaar wat ze in die zin die jij dik maakt zegt.
Waarom iemand jou bestempeld als extremist: omdat jij geen enkele blijk van nuance laat zien. Kenmerk van extremisten.quote:Op zondag 31 december 2023 11:47 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Waarom beantwoord je een vraag met een wedervraag?
Ik krijg al snel het idee dat je mensen in hun ‘safe haven ‘ raakt als je de waarheid spreekt over alcohol. Het is dan ook haast niet verbazingwekkend te noemen als je betiteld wordt als ‘extremist’.
Volwassenen mensen doen dat niet wil je zeggen?quote:Op zondag 31 december 2023 17:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Sowieso is zoveel mogelijk zuipen iets voor 16-jarigen in Cherso of Renesse. Als je volwassen bent leer je te matigen, al is het maar omdat je de koppijn kent.
Geestelijk volwassen bedoel ik. Verslavingen zijn inderdaad een categorie op zichzelf maar vanzelfsprekend geen voorbeeld.quote:Op zondag 31 december 2023 18:15 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Volwassenen mensen doen dat niet wil je zeggen?
Alcoholisme is een ziekte. Heb je deze ziekte, dan kan je als volwassene echt niet met mate drinken.
Geen ideequote:Op maandag 1 januari 2024 00:31 schreef qajariaq het volgende:
Waar komt al die alcoholhaat vandaan eigenlijk.
Misschien omdat het rete slecht is maar wordt gedaan alsof het heel normaal isquote:Op maandag 1 januari 2024 00:31 schreef qajariaq het volgende:
Als je sowieso een “dry january” nodig hebt, heb je al gefaald in het levenquote:Op zondag 31 december 2023 11:11 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Dry January beginnen met falen door een slok champagne te nemen
quote:Wat is IkPas/Dry January?
IkPas/Dry January is een landelijke campagne met als doel: meer bewust omgaan met alcohol. Dat doe je door zelf te ervaren hoe het is om de maand januari geen alcohol te drinken. Dit heet Dry January.
Zo'n 80% van de (volwassen) Nederlanders drinkt regelmatig alcohol. Het is voor veel mensen een gewoonte en gaat zonder na te denken: voor het slapen gaan, voor of tijdens het eten, na het eten, de vrijdagmiddagborrel, thuis tijdens het voetbal kijken, etcetera. tijdens Dry January zet je voor een maand je alcoholgebruik op pauze.
[...]
Waarom zou ik een maand geen alcohol drinken? Wat zijn de voordelen?
Door mee te doen wordt je bewuster van je eigen gedrag en keuzes rond alcohol. Je doorbreekt gewoontes en ontdekt wat het je oplevert om een maand niet te drinken.
Mensen die (voor het eerst) hebben meegedaan zeggen achteraf dat ze veel voordelen hebben ervaren. Deelnemers aan Dry January in voorgaande jaren lieten dit weten:
o Meer bewustzijn over eigen alcoholgebruik : door een poosje geen alcohol te drinken merken veel mensen hoe 'normaal' het is om op bepaalde momenten of plekken te drinken. We staan daar vaak niet bij stil, maar tijdens Dry January dus wél!
o Het doorbreken van patronen : Door een maand bewust niet te drinken vallen die gewoontes vaak op en kun je een bewustere keuze maken. Hierdoor ontdekken veel mensen dat op momenten of plekken waar ze eerste zouden drinken, ze het ook prima naar hun zin hebben zonder alcohol.
o Zes maanden na deelname, 30% minder alcoholgebruik : Na 6 maanden bleek dat deelnemers nog steeds minder alcohol dronken dan voor hun deelname. En dat heeft weer veel voordelen voor je gezondheid.
o 62% van de deelnemers voelt zich mentaal & fysiek fitter : meer dan de helft van de deelnemers gaven aan dat ze meer energie hadden. Ze zaten beter in hun vel, psychisch en lichamelijk.
o 55% van de deelnemers slaapt beter : slaap is erg belangrijk voor hoe je je voelt. Door alcohol slaap je slechter. Als je goed bent uitgerust, kun je (mentaal en fysiek) meer hebben. Dat is goed voor je werk of studie en ook relaties met anderen. Ruim de helft zei dat hun slaap verbeterde door niet te drinken.
o 32% verliest gewicht : alcohol is een beruchte 'dikmaker'. Veel drank bevat naast calorieën ook suikers. Je wordt van alcohol dik omdat: calorieën uit alcohol meteen worden verbruikt, waardoor de overige calorieën worden opgeslagen als vet. Ruim een derde van alle deelnemers gaf aan af te vallen door niet te drinken.
o "Nee" zeggen tegen alcohol wordt makkelijker, ook na januari: door in de maand januari te oefenen met het 'nee zeggen' tegen alcohol, wordt dit ook op latere momenten veel makkelijker. Je weet dan wat de voordelen zijn en bent meer gemotiveerd om ervoor te kiezen om niet te drinken. Ook als anderen in je omgeving dat wel doen.
o Geld besparen: door geen alcohol te kopen, bespaart 55% van de deelnemers geld. En daar kun je weer andere leuke dingen van doen.
quote:Op vrijdag 22 december 2023 15:29 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Bron
Prima initiatief dus. Blijkbaar vinden de hypejankers hun eigen irritatie belangrijker dan de gezondheidswinst voor de samenleving.
Zo heb ik dat ook aangepakt. Met thee. Dan heb je nog steeds iets, waarbij je dezelfde arm beweging maakt, terwijl je op je reet zit. En je kan nog steeds veel zuipen, maar dan met thee.(Thee zonder teveel looizuur tannines Polyfenolen, de betere thee, anders wordt je misselijk)quote:Op zondag 31 december 2023 12:30 schreef RedShoe het volgende:
Ik ga meedoen, met eigenlijk de bedoeling om nooit meer te drinken.
Dan maar aan de thee.
Bij mij persoonlijk door 2 exen die het huis kort en klein hebben geslagen, auto ongevallen hebben veroorzaakt, ervaringen van ambulancier zijn en die mensen van hun dashboard afschrapen (of erger nog: de toevallige onschuldige omstaander die daar slachtoffer van is geworden) of politie-beveiliging nodig hebben om een agressieve dronken kerel veilig te kunnen vervoeren terwijl hij een slagaderlijke bloeding had, de agressie op spoedafdelingen, het zien wankelen van dronkaards op straat, relaties zien kapot gaan,...quote:Op maandag 1 januari 2024 00:31 schreef qajariaq het volgende:
Gelukkig dat je het zelf kan relativeren. Wat betrefd ide extreme gevallen geef ik je helemaal gelijk.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:47 schreef Lenny77 het volgende:
Ok ik weet dat dit allemaal de extremere gevallen waren en dat de mens die 's avonds op de bank een biertje drinkt echt zo geen fratsen gaat uithalen.
Jawel ik kan het wel relativeren maar als je er professioneel te veel mee te maken krijgt dan denk je inderdaad wel anders. Genoeg mensen die toch die rem niet hebben.quote:Op maandag 1 januari 2024 11:50 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Gelukkig dat je het zelf kan relativeren. Wat betrefd ide extreme gevallen geef ik je helemaal gelijk.
Ik denk dat dat wel de meest voorkomende reden is. Het schrikken van wat het met je dierbaren kan doen. Die duistere donkere lelijke kant van alcohol "Misbruik".quote:Op maandag 1 januari 2024 11:47 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Bij mij persoonlijk door 2 exen die het huis kort en klein hebben geslagen, auto ongevallen hebben veroorzaakt, ervaringen van ambulancier zijn en die mensen van hun dashboard afschrapen (of erger nog: de toevallige onschuldige omstaander die daar slachtoffer van is geworden) of politie-beveiliging nodig hebben om een agressieve dronken kerel veilig te kunnen vervoeren terwijl hij een slagaderlijke bloeding had, de agressie op spoedafdelingen, het zien wankelen van dronkaards op straat, relaties zien kapot gaan,...
Ok ik weet dat dit allemaal de extremere gevallen waren en dat de mens die 's avonds op de bank een biertje drinkt echt zo geen fratsen gaat uithalen.
Maar als je er genoeg hebt gezien en daarbij de cijfers nog bekijkt van doden in het verkeer of gezin agressie,... dan gaat het je over.
Het is het NIET waard.
(en dan heb ik het idd nog niet over de gezondheid: leverproblemen, spataders in de slokdarm, kankers, Korsakov,...) Maar dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid.
Van de rest heeft de maatschappij/ je geliefden last.
Dat verwacht ik juist wel bij een standaarddrinker.quote:Op woensdag 3 januari 2024 15:51 schreef Geluiden het volgende:
(niet dat ik verwacht dat deze bij mij als standaard-drinker erg gehavend is)
ah jij voelt niks. Dan zullen al die onderzoek etc er naar wel onzin zijn.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:05 schreef Lospedrosa het volgende:
Heb al 5-6 weken niks gedronken.
Slaap verbetert niks. Conditie en moeheid, ook niks. (Behalve wanneer er een echte kater was natuurlijk)
Laatst toch een avond wat biertjes (oudjaar) en echt ouderwets goed geslapen weer.
Ad die zgn gezondheidseffecten..lijkt me bullshit.
Klopt.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:08 schreef over_hedge het volgende:
[..]
ah jij voelt niks. Dan zullen al die onderzoek etc er naar wel onzin zijn.
Ik drink al 3 jaar niet meer. Ik kan geen noemenswaardige verschillen opnoemen met toen ik nog wel dronk.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:08 schreef over_hedge het volgende:
[..]
ah jij voelt niks. Dan zullen al die onderzoek etc er naar wel onzin zijn.
Ik slaap met een sporthorloge en kan het direct zien aan mijn slaapscore en hersteltijd. Na alcohol is het lager/slechter,quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:05 schreef Lospedrosa het volgende:
Heb al 5-6 weken niks gedronken.
Slaap verbetert niks. Conditie en moeheid, ook niks. (Behalve wanneer er een echte kater was natuurlijk)
Laatst toch een avond wat biertjes (oudjaar) en echt ouderwets goed geslapen weer.
Ad die zgn gezondheidseffecten..lijkt me bullshit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |