Ja daar heb je wel gelijk in. (Ben ook geen Islam expert)quote:Op donderdag 28 december 2023 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
Allemaal veel te simplistisch. Er is niet één islam, niet één interpretatie van heilige boeken en niet één Sharia.
Het probleem is de ultraconservatieve, wahabitische variant, die ook gretig vanuit Saudi-Arabië verspreid wordt en waar veel te veel Westerlingen blind voor zijn. Het is echter onzin dat er zoiets is als 'de islam'.
Het feit dat er meerdere stromingen zijn toont dat ook aan, dat kan enkel wanneer men over interpretatie van mening verschilt.
Omdat ook jihad multi-interpretabel is; strijd met jezelf, of enkel wanneer je aangevallen wordt.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:11 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ja daar heb je wel gelijk in. (Ben ook geen Islam expert)
Maar waarom zijn er dan zo weinig Moslims die openlijk de Jihad afkeuren?
Waren zagen/zien we geen demonstraties tegen Hamas bijvoorbeeld? Zowel in Gaza als hier in het westen.
Daarom heb ik het ook over het drieluik Jihad.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat ook jihad multi-interpretabel is; strijd met jezelf, of enkel wanneer je aangevallen wordt.
Dat er wel een enorme groepsdrang en dwang heerst is zeker waar; de wijze waarop men in Westerse steden massaal de been op gaat voor Gaza maar stil blijft omtrent Pakistan - waar miljoenen Afghanen uitgezet worden, terug de hel van de Taliban in - Iran, Soedan en West-Sahara geeft aan dat op dat punt er nog wel wat zelfrefelctie te realiseren is.
Omdat Israel een gezamenlijke vijand is van bijna alle moslims en moslimlanden. En het zijn Joden.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:11 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ja daar heb je wel gelijk in. (Ben ook geen Islam expert)
Maar waarom zijn er dan zo weinig Moslims die openlijk de Jihad afkeuren?
Waarom zagen/zien we geen demonstraties tegen Hamas bijvoorbeeld? Zowel in Gaza als hier in het westen.
Dan keur je als doorsnee Palestijn de Jihad in Gaza toch goed? Waarom zijn er hier dan zoveel pro-Palestina demonstraties. Die keuren dan indirect de gewapende strijd dan toch ook goed?quote:Op donderdag 28 december 2023 20:25 schreef oblo het volgende:
[..]
Omdat Israel een gezamenlijke vijand is van bijna alle moslims en moslimlanden. En het zijn Joden.
Of het jodenhaat is lijkt me moeilijk te bewijzen; dat er wel sprake is van een enorme kortzichtigheid wanneer het dit soort conflicten betreft is wel waar. Daarom neem ik die Pro-Palestina marsen hier ook niet serieus; het gaat namelijk niet om Palestina, of het leed aldaar. Het zijn politiek-religieus-sociale manifestaties.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:25 schreef oblo het volgende:
[..]
Omdat Israel een gezamenlijke vijand is van bijna alle moslims en moslimlanden. En het zijn Joden.
Dat kun je wel niet serieus nemen. Maar het is eigenlijk wel een ontzettend zorgwekkend dat er overal ter wereld in Westerse democratieën demonstraties zijn voor een volk dat een gewapende strijd steunt.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of het jodenhaat is lijkt me moeilijk te bewijzen; dat er wel sprake is van een enorme kortzichtigheid wanneer het dit soort conflicten betreft is wel waar. Daarom neem ik die Pro-Palestina marsen hier ook niet serieus; het gaat namelijk niet om Palestina, of het leed aldaar. Het zijn politiek-religieus-sociale manifestaties.
Ja.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:30 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dan keur je als doorsnee Palestijn de Jihad in Gaza toch goed?
Geen idee hoeveel moslims in Nederland een gewapende strijd goedkeuren, maar sowieso niet weinig. Als je begrijpt dat vrijwel alle moslimlanden in verschillende maten vijandig tegenover Israel staan, dan is het toch niet zo gek dat je dat sentiment ook bij moslims in het westen ziet?quote:Waarom zijn er hier dan zoveel pro-Palestina demonstraties. Die keuren dan indirect de gewapende strijd dan toch ook goed?
Kunnen we hieruit dan concluderen dat de radicale Islam een gevaarlijke ideologie is die al over heel de wereld heeft verspreid? En dat we er niets tegen kunnen doen anders dan bijvoorbeeld PVV stemmen?quote:Op donderdag 28 december 2023 20:46 schreef oblo het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Geen idee hoeveel moslims in Nederland een gewapende strijd goedkeuren, maar sowieso niet weinig. Als je begrijpt dat vrijwel alle moslimlanden in verschillende maten vijandig tegenover Israel staan, dan is het toch niet zo gek dat je dat sentiment ook bij moslims in het westen ziet?
Kwam onlangs deze reactie tegen op Facebook. Het mokkel dat het schreef schijnt zelfs te studeren aan de EUR..quote:Op donderdag 28 december 2023 20:41 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat kun je wel niet serieus nemen. Maar het is eigenlijk wel een ontzettend zorgwekkend dat er overal ter wereld in Westerse democratieën demonstraties zijn voor een volk dat een gewapende strijd steunt.
Dat op 7 oktober vanuit het niets 1400 Israëli's heeft vermoord. Daar hoor je ze niet eens over. Het is "From the river to the sea, Palastine will be free"
Overal ter wereld anti-semitisme en ze kunnen het blijkbaar maken zonder gestraft te worden.
En dan heb ik het nog niet eens over die ontzettende groep useful idiots die als Westerling gaan mee doen met zo'n demonstratie.
Moest ook even denken aan het interview met Stephan van Baarle van Denk na de verkiezingsuitslagen.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:49 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Kunnen we hieruit dan concluderen dat de radicale Islam een gevaarlijke ideologie is die al over heel de wereld heeft verspreid?
Dat lijkt me juist heel makkelijk te bewijzen, want in moslimlanden is Jodenhaat een groot fenomeen. Alleen al honderden filmpjes op youtube van tv shows waar ze de meest belachelijke complottheorieën over Joden verkondigen. Natuurlijk is vijandigheid tegenover Israel niet alleen door Jodenhaat, maar in moslimlanden is het een belangrijke versterker.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of het jodenhaat is lijkt me moeilijk te bewijzen; dat er wel sprake is van een enorme kortzichtigheid wanneer het dit soort conflicten betreft is wel waar. Daarom neem ik die Pro-Palestina marsen hier ook niet serieus; het gaat namelijk niet om Palestina, of het leed aldaar. Het zijn politiek-religieus-sociale manifestaties.
Ook, maar we kunnen er vooral uit concluderen dat islam in het algemeen op geen enkele manier een positieve bijdrage levert aan de wereld en het welzijn ervan. Logisch ook, als je van kinds af aan aan kinderen gaat vertellen dat ze speciaal zijn en dat mensen die geen moslims zijn 'anders' zijn. Moet je niet vreemd opkijken als ze de mensen die anders zijn anders gaan behandelen.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:49 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Kunnen we hieruit dan concluderen dat de radicale Islam een gevaarlijke ideologie is die al over heel de wereld heeft
PVV stemmen helpt ook niet , maar het is goed te weten dat ze elkaar ook flink kunnen uitmoorden in naam van een stroming binnen de islamquote:Op donderdag 28 december 2023 20:49 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Kunnen we hieruit dan concluderen dat de radicale Islam een gevaarlijke ideologie is die al over heel de wereld heeft verspreid? En dat we er niets tegen kunnen doen anders dan bijvoorbeeld PVV stemmen?
Jammer dat ze wel aan gevaarlijke wapens kunnen komen omdat er ook landen bij zijn die barsten van de oliequote:Op donderdag 28 december 2023 20:54 schreef ems. het volgende:
[..]
Ook, maar we kunnen er vooral uit concluderen dat islam in het algemeen op geen enkele manier een positieve bijdrage levert aan de wereld en het welzijn ervan. Logisch ook, als je van kinds af aan aan kinderen gaat vertellen dat ze speciaal zijn en dat mensen die geen moslims zijn 'anders' zijn. Moet je niet vreemd opkijken als ze de mensen die anders zijn anders gaan behandelen.
In het westen vooral. Ik denk ook niet dat iemand dat ontkent. Maar vergeet niet dat radicalisme gevaarlijk is in elke religie, dus ook in Israel heb je een gevaarlijke groep joodse radicalen.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:49 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Kunnen we hieruit dan concluderen dat de radicale Islam een gevaarlijke ideologie is die al over heel de wereld heeft verspreid?
Nee dat denk ik niet. Je moet een duidelijk verschil maken tussen radicalen en de rest van de religieuzen. Het is imo juist belangrijk om de normale mensen niet uit te sluiten en niet op een hoopje met de radicalen te gooien.quote:En dat we er niets tegen kunnen doen anders dan bijvoorbeeld PVV stemmen?
Klopt.quote:Op donderdag 28 december 2023 21:01 schreef oblo het volgende:
[..]
In het westen vooral. Ik denk ook niet dat iemand dat ontkent. Maar vergeet niet dat radicalisme gevaarlijk is in elke religie, dus ook in Israel heb je een gevaarlijke groep joodse radicalen.
[..]
Nee dat denk ik niet. Je moet een duidelijk verschil maken tussen radicalen en de rest van de religieuzen. Het is imo juist belangrijk om de normale mensen niet uit te sluiten en niet op een hoopje met de radicalen te gooien.
Als we het over hamas hebben? Dan ben ik het met je eens.quote:Op donderdag 28 december 2023 21:05 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Klopt.
Maar is iemand die zich niet distantieert van de gewapende strijd niet ook radicaal?
Of zaken zoals Charlie Hebdo, Bataclan, Nice, Kerstmarkt Berlijn en noem de hele handel maar op.quote:Op donderdag 28 december 2023 21:12 schreef oblo het volgende:
[..]
Als we het over hamas hebben? Dan ben ik het met je eens.
Ik wel hoor. Ik denk dat het essentieel is om te begrijpen dat gewone moslims (net als een gewone andere groep in Nederland) zulk soort aanslagen afkeurt en verafschuwt, maar waarom zou een gewone moslim zich verantwoordelijk moeten voelen voor of andere geradicaliseerde gek die een aanslag pleegt? Ik denk dat als je bij elke aanslag van moslims verwacht dat ze dat publiekelijk afkeuren en er tegen demonstreren alsof iedere moslim een woordvoerder van de islam is dat dat onredelijk is.quote:Op donderdag 28 december 2023 21:15 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Of zaken zoals Charlie Hebdo, Bataclan, Nice, Kerstmarkt Berlijn en noem de hele handel maar op.
Ik heb nog nooit een Moslim daar afstand van zien nemen en zeggen: dit is niet mijn Islam.
Waarom is dat?
Omdat het toch vanuit jouw geloof wordt gedaan. Lijkt me wel dat je daar actief afstand van kunt doen als het je wordt gevraagd.quote:Op donderdag 28 december 2023 21:30 schreef oblo het volgende:
[..]
Ik wel hoor. Ik denk dat het essentieel is om te begrijpen dat gewone moslims (net als een gewone andere groep in Nederland) zulk soort aanslagen afkeurt en verafschuwt, maar waarom zou een gewone moslim zich verantwoordelijk moeten voelen voor of andere geradicaliseerde gek die een aanslag pleegt? Ik denk dat als je bij elke aanslag van moslims verwacht dat ze dat publiekelijk afkeuren en er tegen demonstreren alsof iedere moslim een woordvoerder van de islam is dat dat onredelijk is.
Ik heb het idee dat groepen steeds scherper tegenover elkaar staan, dat de samenleving individualistischer wordt en dat Nederland faalt met integratie van nieuwkomers. Dus ik weet niet hoeveel er terecht komt van dat matigen. Wat denk jij?quote:Op donderdag 28 december 2023 21:33 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Omdat het toch vanuit jouw geloof wordt gedaan. Lijkt me wel dat je daar actief afstand van kunt doen als het je wordt gevraagd.
En nu je het zegt denk ik ook dat ik wel eens mensen afstand heb horen nemen dus dat neem ik dan terug.
Laten we maar hopen dat het verlichte Westen deze mensen kan matigen zodat we niet meer van die middeleeuwse taferelen hoeven mee te maken.
Dan ben je echt enorm blind en doof geweest.quote:Op donderdag 28 december 2023 21:15 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Of zaken zoals Charlie Hebdo, Bataclan, Nice, Kerstmarkt Berlijn en noem de hele handel maar op.
Ik heb nog nooit een Moslim daar afstand van zien nemen en zeggen: dit is niet mijn Islam.
Waarom is dat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |