Het lijkt erop dat samenwonen niet voldoende is om het Amerikaanse paspoort te behouden? Daarvoor zouden we eerst moeten trouwen / geregistreerd partnerschap aan moeten gaan?quote:Als u getrouwd bent met een Nederlander, mag u uw eigen nationaliteit houden. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap.
Ok maar dan zou je defacto afstand doen van het Amerikaanse paspoort, nu heeft zij wel de intentie om met mij te blijven maar hoe gemakkelijk krijgt zij weer toegang tot een Amerikaans paspoort als ze afstand zou doen? Dat lijkt mij ook wel meespelen.quote:Op donderdag 28 december 2023 14:11 schreef Shivo het volgende:
Verder zie ik niet veel voordelen behalve flexibiliteit als het US kaartenhuis eindelijk echt in elkaar dondert.
Ze kan het gewoon behouden ongeacht jouw relatie met haar.quote:Op donderdag 28 december 2023 14:08 schreef ludovico het volgende:
Goedemiddag,
Mijn vriendin heeft de Amerikaanse nationaliteit, maar zou de Nederlandse kunnen aanvragen.
Is het verstandig de Amerikaanse te behouden? Voor dubbele nationaliteiten te gaan? En hoe zouden we dat moeten aanvliegen?
[..]
Het lijkt erop dat samenwonen niet voldoende is om het Amerikaanse paspoort te behouden? Daarvoor zouden we eerst moeten trouwen / geregistreerd partnerschap aan moeten gaan?
Zijn er Fokkers met Tips and Tricks?
Vergeet niet dat ze voor het opzeggen wel een belastingaangifte moet doen van de afgelopen 5 jaar, voor het gemiddeld vermogen van Fokkers en hun partners kan dat een pijnlijke aangelegenheid zijn.quote:Op donderdag 28 december 2023 14:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ok maar dan zou je defacto afstand doen van het Amerikaanse paspoort, nu heeft zij wel de intentie om met mij te blijven maar hoe gemakkelijk krijgt zij weer toegang tot een Amerikaans paspoort als ze afstand zou doen? Dat lijkt mij ook wel meespelen.
(ik vermoed in deze dat haar geboorte akte haar recht geeft op naturalisatie in Amerika).
https://nl.usembassy.gov/(...)ion-u-s-citizenship/quote:Renunciation of U.S. citizenship is a serious and irrevocable act, which deserves your thoughtful consideration
Ja die actie kan niet ongedaan worden gemaakt, maar gezien je recht hebt op Amerikaanse nationaliteit als je daar geboren bent is mijn vermoeden dat je prima opnieuw staatsburgerschap kan aanvragen in de VS in dat geval.quote:Op donderdag 28 december 2023 14:26 schreef investeerdertje het volgende:
Correctie.
[..]
https://nl.usembassy.gov/(...)ion-u-s-citizenship/
Nothing is for free.quote:Next you pay the non-refundable fee of $2,350 – CREDIT CARD ONLY!
Niet als ze een NL paspoort aanvraagt?quote:Op donderdag 28 december 2023 14:23 schreef investeerdertje het volgende:
Ze kan het gewoon behouden ongeacht jouw relatie met haar.
https://ind.nl/nl/afstand(...)tand-doen-niet-hoeftquote:In de volgende situaties is afstand doen niet verplicht:
U bent op het moment dat u Nederlander wordt geregistreerd partner van of getrouwd met een Nederlander. Gaat u een geregistreerd partnerschap aan of trouwt u nadat u Nederlander werd? Dan moet u wel afstand doen.
U hebt een verblijfsvergunning asiel.
U hebt in 2007 of 2008 een verblijfsvergunning Regeling Nalatenschap Oude Vreemdelingenwet (RANOV) gekregen. U bent na 1 november 2021 Nederlander geworden. Was u in 2007 of 2008 minderjarig? Dan geldt de vrijstelling als u na 1 juni 2021 Nederlander bent geworden. Ook als u inmiddels een andere verblijfsvergunning hebt, hoeft u geen afstand te doen.
U bent geboren in het Koninkrijk der Nederlanden en daar woont u nu ook. U hoeft niet altijd in het Koninkrijk te hebben gewoond. Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat uit Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten. En 3 bijzondere gemeenten: Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
U hebt de nationaliteit van een staat die niet wordt erkend door Nederland. Bijvoorbeeld Taiwan of de Palestijnse Gebieden.
quote:U moet afstand doen van de Amerikaanse nationaliteit.
Wat betekent dit?
U mag de Amerikaanse nationaliteit niet houden als u Nederlander wordt. In de wet van Verenigde Staten van Amerika staat dat u afstand kunt doen van de Amerikaanse nationaliteit als u een andere nationaliteit krijgt. Volgens de Nederlandse wet moet u daarom afstand doen van uw andere nationaliteit. Geldt er volgens de Nederlandse wet voor u een uitzondering waardoor afstand doen niet hoeft? Dan hoeft u geen afstand te doen van de Amerikaanse nationaliteit.
Wat moet u doen?
Bent u Nederlander geworden? Dan zegt u uw Amerikaanse nationaliteit op bij de overheid van Verenigde Staten van Amerika. Lees meer hierover in het stappenplan ‘Afstand doen: hoe werkt het?’ Geldt voor u een uitzondering waardoor afstand doen niet hoeft? Dan hoeft u niets te doen.
In NL stellen we vaak samenwonen met samenlevingsovereenkomst o.i.d. gelijk aan geregistreerd partnerschap / huwelijk, de vraag is of dat ook geldt.quote:Op donderdag 28 december 2023 14:35 schreef RM-rf het volgende:
of dus een gergistreerd partnerschap of huwelijk
Neequote:Op donderdag 28 december 2023 14:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
In NL stellen we vaak samenwonen met samenlevingsovereenkomst o.i.d. gelijk aan geregistreerd partnerschap / huwelijk, de vraag is of dat ook geldt.
Heb je de wettekst?quote:
Zoek het verder zelf maar uitquote:Op donderdag 28 december 2023 14:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Heb je de wettekst?
Ik ga er niet van uit dat informatie gedeeld door de overheid op zijn websites altijd compleet is.
Ik vermoed dat je gewoon gelijk hebt hoor.quote:
NL verlangt niet dat je US citizenship opzegt bij mijn weten. Overigens staat bij het opnieuw aanvragen na vrijwillig afstand doen dan een uitzondering.quote:Op donderdag 28 december 2023 14:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja die actie kan niet ongedaan worden gemaakt, maar gezien je recht hebt op Amerikaanse nationaliteit als je daar geboren bent is mijn vermoeden dat je prima opnieuw staatsburgerschap kan aanvragen in de VS in dat geval.
[..]
Nothing is for free.
Krijg de indruk dat IRS accepteren (hoe kut het ook is) de beste optie zal zijn.
[..]
Niet als ze een NL paspoort aanvraagt?
Ik zou er liever bij weg blijven in dat geval, als het niet omkeerbaar is...quote:Op donderdag 28 december 2023 15:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
NL verlangt niet dat je US citizenship opzegt bij mijn weten. Overigens staat bij het opnieuw aanvragen na vrijwillig afstand doen dan een uitzondering.
Volgens mij ook niet, in elk geval als je via familie banden recht heb op de NL nationaliteit. Als Nederlander moet je wel afstand doen van je NL nationaliteit als je via niet-familie banden elders een nationaliteit aanvraagt, en ik vermoed dat dat ook geldt wanneer je als niet-Nederlander de NL nationaliteit aanvraagt zonder familie banden.quote:Op donderdag 28 december 2023 15:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
NL verlangt niet dat je US citizenship opzegt bij mijn weten. Overigens staat bij het opnieuw aanvragen na vrijwillig afstand doen dan een uitzondering.
Bij de Amerikaanse o.a. niet bij mijn weten.quote:Op donderdag 28 december 2023 15:49 schreef Shivo het volgende:
[..]
Volgens mij ook niet, in elk geval als je via familie banden recht heb op de NL nationaliteit. Als Nederlander moet je wel afstand doen van je NL nationaliteit als je via niet-familie banden elders een nationaliteit aanvraagt, en ik vermoed dat dat ook geldt wanneer je als niet-Nederlander de NL nationaliteit aanvraagt zonder familie banden.
Bedenk ook dat US persons niet alle verschillende financiële producten kunnen afnemen. Dus bij trouwen, misschien enige afstand bewarenquote:Op donderdag 28 december 2023 15:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik zou er liever bij weg blijven in dat geval, als het niet omkeerbaar is...
Ook al is de IRS echt een kut organisatie.
Eeuwig rekken van het verblijfsvergunning en als het kan dubbele nationaliteit lijkt me dan het beste.
Mja naar wat ik lees op IND enzo is de uitzondering dat je voor de aanvraag geregistreerd partner / getrouwd bent of een andere uitzondering (mislopen erfenis e.d, financiele dingen).
quote:
Artikel 6a, lid 1 Rijkswet op het Nederlanderschapquote:De in artikel 6, derde lid, bedoelde bevestiging wordt geweigerd indien de vreemdeling als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onder e, een andere nationaliteit bezit en niet het mogelijke heeft gedaan om die nationaliteit te verliezen dan wel niet bereid is het mogelijke te zullen doen om, na de totstandkoming van de bevestiging, die nationaliteit te verliezen, tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden verlangd.
Artikel 6a, lid 2 onder c Rijkswet op het Nederlanderschapquote:Het eerste lid is niet van toepassing op [,..] de vreemdeling die gehuwd is met een Nederlander;
Hoe bedoel je dit precies?quote:Op donderdag 28 december 2023 16:30 schreef investeerdertje het volgende:
Bedenk ook dat US persons niet alle verschillende financiële producten kunnen afnemen. Dus bij trouwen, misschien enige afstand bewaren
Nou, opzicht duidelijk wat te doen in dat geval.quote:Op donderdag 28 december 2023 17:31 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
[..]
Artikel 6a, lid 1 Rijkswet op het Nederlanderschap
[..]
Artikel 6a, lid 2 onder c Rijkswet op het Nederlanderschap
Het verleden heeft bewezen dat dubbele nationaliteiten behoorlijk handig kan zijn om oorlogssituaties te vermijden. Genoeg mensen die daardoor dienstplichten hebben kunnen ontwijken of hebben kunnen vluchten naar hun 'andere land' met aanhang erbij.quote:Op donderdag 28 december 2023 14:08 schreef ludovico het volgende:
Is het verstandig de Amerikaanse te behouden? Voor dubbele nationaliteiten te gaan?
Je kunt sowieso lekker van twee walletjes reten.quote:Op vrijdag 29 december 2023 13:43 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Het verleden heeft bewezen dat dubbele nationaliteiten behoorlijk handig kan zijn om oorlogssituaties te vermijden. Genoeg mensen die daardoor dienstplichten hebben kunnen ontwijken of hebben kunnen vluchten naar hun 'andere land' met aanhang erbij.
Voor de rest zie ik weinig voordelen. Eerder nadelen zoals dat nog veel meer instanties van je bestaan afweten en conform hun rechten en plichten je bepaalde dingen moet doen, informatie moet overhandigen of betalen.
Twee belastingdienstenquote:Op zaterdag 30 december 2023 10:29 schreef HSG het volgende:
[..]
Je kunt sowieso lekker van twee walletjes reten.
Op zich valt het wel mee, volgens mij is sowieso de eerste 100k die je verdient (en belasting over betaald ergens anders) vrijgesteld van Amerikaanse belasting, en daarnaast is het verdrag tussen NL/US best goed. Ik heb er 2,5 jaar gewoond (en 4 jaar op beide plekken aangifte moeten doen) en naast dat het een hoop puzzelwerk is had ik er af en toe ook gewoon echt voordeel aan. Je zal alleen wel vast zitten aan een goede belastingadviseur, zelf doen is niet echt handig.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |