@Nieuwschierig Normaalgesproken taxi je met max 30kts = 55km/h, dus 50km/h kan best zijn, soms kom je met idle thrust (en allicht met rugwind/downslope taxiway) al snel over 30kts taxispeed, andersom, kan het zijn dat je met moeite vooruit komt en tikkeltje thrust bij moet zetten. Vroeger was ook eerder blocktime = paytime, dus vaak juist extra langzaam taxieën omdat taxi-time tot de blocktime telt.

Ik weet niet of sommige airlines puur per vluchturen rekenen (en bij Ryanair wordt er ook nog druk op de crew uitgeoefend om alles vooral vlug-vlug te doen, vaak geven ze ook veel runway op om van een intersection ergens halverwege te starten. Veiliger is natuurlijk zo veel startbaan als mogelijk meepakken, maar ja, die ene minuut nog taxiën tot het begin, poeh hey).
Waren jullie vertraagd aangekomen? Of op zich stipt geland maar met het polderbaantaxiën misschien niet meer op tijd onblocks? De polderbaan is al snel 20 min+ taxiën waar dat bij airports normalerwijze misschien 6-10 min is.
Vroeger had je ook redelijke turnaround tijden, tegenwoordig is alles optimized en kan het zijn dat je 35 minuten hebt om een toestel te de-boarden, schoonmaken, tanken en boarden. Vroeger checkte iedereen z'n koffer in, nu moet er in het toestel worden vastgesteld dat iedereen een handbagagekoffer mee wil nemen in de overhead bin of voorstoel en is er niet genoeg plaats, dan moeten die uitgeladen worden en duurt alles weer langer. Of komen er passagieren van een korte aansluitingsvlucht niet op tijd opdagen en moeten ze die koffers weer zoeken om uit te laden. Dan wil je een zo groot mogelijke buffer in tijd hebben.
Als die inbound leg of de volgende outbound leg de crew's laatste is... die willen ook zo vroeg mogelijk weer klaar zijn.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz