Je hebt eerst je omzet, daar gaan je kosten vanaf en de belasting betaal je uiteindelijk over de winst.quote:Op vrijdag 22 december 2023 16:05 schreef rosita1 het volgende:
Het is inderdaad meer rond de 40%. maar dan kom ik nog steeds op verlies uit.
Op basis van het geschetste voorbeeld van een boek van 10,- euro, kun je mij een voorbeeld geven?quote:Op vrijdag 22 december 2023 16:08 schreef ETA het volgende:
het was meer een hint dat je niet inkomstenbelasting over je omzet moet berekenen. Los van het verhaal of je dit nu als particulier doet of als echte ondernemer, dan werkt belasting net wat anders.
neequote:Op vrijdag 22 december 2023 16:05 schreef rosita1 het volgende:
Het is inderdaad meer rond de 40%. maar dan kom ik nog steeds op verlies uit.
Maar zelfs als je geen inkoop hebt, heb je (neem ik aan) wel kosten. Alles bijhouden, iedere euro die je als kosten kan opvoeren wordt niet belast. En dat is logisch, want het is geen winst.quote:Op vrijdag 22 december 2023 16:13 schreef rosita1 het volgende:
Super, dankjewel. Hier heb ik wat aan! Ik liep even vast aangezien ik dit nooit eerder heb gedaan.
Tot op heden verdien ik als ondernemer alleen uit dienstverlening en heb dan verder niets te maken met inkoop.
Thanks.
Ja, ik heb kosten, BTW krijg ik altijd terug.quote:Op vrijdag 22 december 2023 16:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar zelfs als je geen inkoop hebt, heb je (neem ik aan) wel kosten. Alles bijhouden, iedere euro die je als kosten kan opvoeren wordt niet belast. En dat is logisch, want het is geen winst.
als je prijs aan consumenten ¤10 is, zal de BTW daarvan ¤1,74 zijn (over een prijs zonder BTW van ¤8,26)quote:
Als het echt boeken betreft is de btw 9% toch?quote:Op vrijdag 22 december 2023 16:33 schreef RM-rf het volgende:
[..]
als je prijs aan consumenten ¤10 is, zal de BTW daarvan ¤1,74 zijn (over een prijs zonder BTW van ¤8,26)
dit inderdaad, en daarnaast was het drukken van dat boek ook nog eens 1 euro inclusief btw - en die hoef je niet dubbel te betalen.quote:Op vrijdag 22 december 2023 16:33 schreef RM-rf het volgende:
[..]
als je prijs aan consumenten ¤10 is, zal de BTW daarvan ¤1,74 zijn (over een prijs zonder BTW van ¤8,26)
Inderdaad.quote:Op vrijdag 22 december 2023 16:36 schreef Donna het volgende:
Als het echt boeken betreft is de btw 9% toch?
Wet op de omzetbelasting 1968 artikel 9, lid 2 onder a.quote:In afwijking van het eerste lid bedraagt de belasting: 9 percent voor leveringen van goederen en diensten, genoemd in de bij deze wet behorende tabel I.
Tabel I. behorende bij de Wet op de omzetbelasting 1968.quote:boeken, met inbegrip van alle andere dan papieren fysieke dragers waarop de inhoud van een boek is aangebracht; digitale educatieve informatie die is aangebracht op fysieke dragers en die kennelijk uitsluitend of nagenoeg uitsluitend is bestemd voor informatieoverdracht in het onderwijs; dagbladen, weekbladen, tijdschriften en andere tenminste driemaal per jaar periodiek verschijnende uitgaven.
Hier ga je dus al fout met je berekening (als het nog niet eerder was).quote:
pardon? Denk je zoveel boeken te verkopen ? bovendien bereken je dit met het verkeerde bedrag. Inkomstenbelasting betaal je niet over de nettoprijs van je boek, maar over je echte inkomsten.quote:De inkomstenbelasting moet hier ook nog vanaf, ongeveer 60%. = 6 euro
Je rekent toch een verkoopprijs aan consumenten incl BTW?quote:Op vrijdag 22 december 2023 17:46 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
Hier ga je dus al fout met je berekening (als het nog niet eerder was).
Als je op 10 euro wil komen, is je brutoprijs 8,26 euro. Daar tel je 21% bij op aan belasting en dan kom je op 10 euro.
[..]
pardon? Denk je zoveel boeken te verkopen ? bovendien bereken je dit met het verkeerde bedrag. Inkomstenbelasting betaal je niet over de nettoprijs van je boek, maar over je echte inkomsten.
Nee, de consument betaalt prijs incl BTW. Jouw verkoopprijs is excl BTW. Er is dus een verschil tussen consumentenprijs en jouw verkoopprijs. Subtiel maar belangrijk verschil.quote:Op vrijdag 22 december 2023 17:53 schreef rosita1 het volgende:
[..]
Je rekent toch een verkoopprijs aan consumenten incl BTW?
Oftewel de verkoop prijs is veel te laagquote:Op vrijdag 22 december 2023 16:10 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
nee
verkoop inkomsten - alle andere kosten = winst en daar betaal je inkomensbelasting (en premievolksverzekeringen over)
dus inkomsten: 10
uitgaven:
1 euro kost, incl BTW.
Deze webwinkel rekent 0,40 cent per verkoop.
Een envelop en etiket kost me 0,50 cent
De verzendkosten zijn 4,55 per boek.
De BTW is 21% = 2,10
= 8,55 uitgaven
winst = 10 - 8,55 = 1,45 euro winst
40% van 1,45 = 0,58 euro
wat je er echt aan over houd: 1,45 - 0,58 = 0,87 euro
en dan laat ik het stukje btw aftrek even achterwegen, want dat lijkt me een beetje te hoog gegrepen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |