Wist niet dat dit ook zo kan gaan. COA kan dus wel iemand toegang AZC weigeren omdat diegene een woning heeft geweigerd.quote:Vrouw moet met vijf kinderen asielzoekerscentrum uit na weigeren 'te kleine woning'
Een vrouw uit Congo moet van de rechter samen met haar vijf kinderen het asielzoekerscentrum in Katwijk verlaten. Ze weigerde een woning in Haarlem, omdat ze die 'te klein' vond. Het COA spande daarna tegen haar een kort geding aan en krijgt van de rechtbank gelijk.
De vrouw en haar drie oudste, nog minderjarige kinderen hebben een verblijfsvergunning voor vijf jaar. Recent kreeg zij een tweeling, die nog geen verblijfsvergunning heeft.
In september kreeg de vrouw in Haarlem een woning aangeboden met een woonkamer, vier slaapkamers en een zolder. Na bezichtiging weigerde de vrouw de woning, omdat ze die 'te klein' vond. Ze kreeg daarna nog een week de tijd om over de woning na te denken, met de mededeling dat de woning niet beschikbaar zou blijven als ze opnieuw zou weigeren en dat ze het azc dan zou moeten verlaten. Ze weigerde de woning daarna nog steeds.
Kort geding om vertrek af te dwingen
Op 12 oktober werd de vrouw gesommeerd om het azc samen met haar kinderen binnen drie dagen te verlaten. Omdat de vrouw dat niet deed, spande het COA een kort geding aan bij de rechbank in Den Haag om haar te dwingen.
De rechtbank gaat mee in de eis van het COA, omdat de aan de vrouw aangeboden woning weliswaar 'aan de krappe kant', maar wel passend is. Bovendien zou de vrouw vanuit die woning dan eventueel verder kunnen kijken naar een ruimere woning in de toekomst, als de kinderen groter worden, stelt de rechtbank.
Week de tijd om azc te verlaten
De vrouw kreeg van de rechter een week de tijd om de opvanglocatie in Katwijk verlaten. Omdat de uitspaak op 15 december was, betekent dit dat ze uiterlijk komende vrijdag moet zijn vertrokken.
Echt letterlijk dweilen met de kraan openquote:Recent kreeg zij een tweeling, die nog geen verblijfsvergunning heeft.
Waar is/zijn de vader/vaders ?quote:Op woensdag 20 december 2023 14:51 schreef De_Onstopbare het volgende:
Congo is een groot land. Er is daar vast nog wel een mooi huis voor deze mevrouw met vijf kinderen.
Die zullen vast wel volgen over een paar maandjes als ze een vrijstaande woning krijgen toegewezen.quote:
Je kunt hier als vluchteling stelen, moorden en verkrachten en ze trappen je er nog niet uit. Een woning weigeren is hier eigenlijk niks bij.quote:Op woensdag 20 december 2023 14:55 schreef Jor_Dii het volgende:
Als je zoiets weigert verspeel je simpelweg je rechten op een verblijf in ons land wat mij betreft. We gaan er steeds meer naartoe dat vluchtelingen gaan bepalen hoe wij ze op moeten vangen. Dat het wellicht krap en sober is, is blijkbaar al niet meer genoeg voor deze mensen die op de vlucht zijn. Nee, ze willen meer, meer, meer en het liefst zo snel mogelijk en voor noppes.
Serieus hoor.. bedreigen, intimideren, stelen in plaatsen rondom AZC's. Ik zie het hier ook in mijn wijk langzaam maar zeker erger worden. Ze hebben niks beters te doen dan rond te hangen, te blowen en te vervelen. Geven geen fuck om hun omgeving of het land waarin ze zijn opgevangen. Wie maakt je wat?quote:Op woensdag 20 december 2023 14:56 schreef ZarB het volgende:
[..]
Je kunt hier als vluchteling stelen, moorden en verkrachten en ze trappen je er nog niet uit. Een woning weigeren is hier eigenlijk niks bij.
Bij diefstalletjes krijgt de politie de instructie om ze alleen een reprimande te geven. Meer kunnen ze niet, want consequenties zijn er niet. Doodvermoeiend, want bij Ter Apel wordt om de haverklap gejat bij de winkels. (Een kennis van mij is politie daar).quote:Op woensdag 20 december 2023 15:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Serieus hoor.. bedreigen, intimideren, stelen in plaatsen rondom AZC's. Ik zie het hier ook in mijn wijk langzaam maar zeker erger worden. Ze hebben niks beters te doen dan rond te hangen, te blowen en te vervelen. Geven geen fuck om hun omgeving of het land waarin ze zijn opgevangen. Wie maakt je wat?
Ohja vergetenquote:Op woensdag 20 december 2023 15:11 schreef marc0871 het volgende:
Geen bron![]()
Die was toch verplicht in Nieuws?
Ze heeft het recht op een huis verspeeld, dat is iets anders dan recht op aanwezig zijn in het land.quote:Op woensdag 20 december 2023 14:55 schreef Jor_Dii het volgende:
Als je zoiets weigert verspeel je simpelweg je rechten op een verblijf in ons land wat mij betreft. We gaan er steeds meer naartoe dat vluchtelingen gaan bepalen hoe wij ze op moeten vangen. Dat het wellicht krap en sober is, is blijkbaar al niet meer genoeg voor deze mensen die op de vlucht zijn. Nee, ze willen meer, meer, meer en het liefst zo snel mogelijk en voor noppes. En maar toegeven en die poorten maar wagenwijd open laten staan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |