Nou we gaan het zien. (Hopelijk niet) Dat ze de de dreiging maar zo snel mogelijk neutraliseren.quote:Terrorismedreiging in Nederland naar een-na-hoogste niveau: 'Reële kans op aanslag'
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) heeft het dreigingsniveau voor terrorisme verhoogd van 3 naar 4. Dat betekent dat er een reële kans is dat er een aanslag plaatsvindt in ons land.
Het is voor het eerst sinds december 2019 dat het dreigingsniveau in Nederland weer op het een-na-hoogste niveau staat.
De oorlog tussen Israël en Hamas, de koranschendingen in verschillende Europese landen en de oproepen tot aanslagen van terroristische organisaties zijn de oorzaak van het verhoogde dreigingsniveau.
"De recentelijke aanslagen in omringende landen laten zien dat individuen aan deze oproepen gehoor geven", schrijft de NCTV in een verklaring. "Ook een aantal arrestaties in naburige Europese landen van verdachten die de intentie hadden om vanuit jihadistisch motief een aanslag te plegen zijn hier voorbeelden van."
Volgens de NCTV is ook de dreiging vanuit het rechts-extremisme en het anti-institutioneel extremisme nog altijd aanwezig.
Radicalisering jonge jihadisten gebeurt grotendeels online
Internet speelt de laatste jaren een steeds grotere rol in radicalisering, zegt de NCTV. Dat gebeurt onder meer in de vorm van het verspreiden van propaganda en het vormen van een netwerk.
Sommigen zoeken online naar mensen die dezelfde ideologie hebben, radicaliseren en gaan dan over tot geweld. Maar het valt de NCTV ook op dat sommige jongeren een geschikte ideologie zoeken bij al bestaande geweldfantasieën.
Niet alleen bij het jihadisme, maar ook bij het rechts-extremisme speelt internet een steeds grotere rol. Bovendien neemt de online haat richting Joden en lhbtiq+'en in Nederland toe.
Nederland neemt sinds oorlog Gaza al extra maatregelen
Nederland neemt sinds het oplaaien van de oorlog tussen Israël en Hamas al wel extra maatregelen om een aanslag te voorkomen. Dat zei een woordvoerder van de NCTV eind november tegen NU.nl. Over de aard van die extra maatregelen kan de NCTV niets zeggen vanwege veiligheidsredenen.
In het vorige dreigingsbeeld in mei liet de NCTV weten dat er een toegenomen dreiging was vanwege jihadistische organisaties die voorbereidingen troffen om terroristische aanslagen te plegen in Europa. Desondanks bleef het dreigingsniveau toen op 3 staan.
Tussen maart 2013 en december 2019 stond het dreigingsniveau in Nederland ook op 4. Daarna is het dreigingsniveau afgeschaald naar 3. Drie keer per jaar meldt de NCTV in het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland wat het huidige dreigingsniveau is.
Ja, gewoon iedereen oppakken bij zo'n demonstratie. Pak je ook meteen Carice en wat andere BN'ers. Ruimt lekker op.quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:08 schreef Haags het volgende:
Gelukkig hebben we al genoeg hamas aanhangers in onze steden met die leuzen van from the river to the sea...
Zo me eerder druk maken om een aanslag vanuit extreem links op Wilders of Baudet.quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:05 schreef Frutsel het volgende:
Niet alleen bij het jihadisme, maar ook bij het rechts-extremisme speelt internet een steeds grotere rol.
Ik denk dat als je een lijstje zou maken met alle potentiële mogelijkheden dat we rond 8 miljoen inwoners zitten die mogelijk als dreiging kunnen worden gezienquote:Op dinsdag 12 december 2023 16:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zo me eerder druk maken om een aanslag vanuit extreem links op Wilders of Baudet.
En ondanks een dubbele aanslag op een vooraanstaand politicus en het moeten afgelasten van de uitslagenavond wordt links-extremisme niet genoemd. En dan maar zeuren over Wilders en de grondwet terwijl dat achterbakse kreng Yesilgöz de veiligheidsdiensten totaal heeft gepolitiseerd en illegaal burgers laat bespioneren.quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:18 schreef RamboDirk het volgende:
Ik heb het idee dat men dat rechts-extremisme er alleen maar een beetje bijpakt om het islam extremisme te bagataliseren. Dat benoemde lijstje met aanslagen zijn louter Islam gerelateerde aanslagen
Gelukkig stromen er elke week ruim tweeduizend mensen binnen met hetzelfde geloof waarbij maar zeer mondjesmaat afstand wordt genomen van het extreme gedachtengoed binnen dat geloof. En het risico en de kans dat er mensen tussen zitten die exact dat extreme gedachtengoed ondersteunen is helaas ook erg groot. In de landen om ons heen zijn aanslagen al meermaals voorgekomen en Nederland gaat vanzelf ook aan de beurt zijn, want heel veel mensen hun ogen zijn nog steeds niet geopend en hebben nog steeds een roze bril op wat betreft 'vluchtelingen'.quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:24 schreef Mubassie het volgende:
Nog meer islam binnenhalen, dan gaat die dreiging vast omlaag
Dit is copy-paste he?quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:32 schreef Tekaschi het volgende:
En in Parijs reisadvies "geel".
Wat zijn we toch aan het doen. We zitten aan het uiteinde van het hoefijzer model, ja de uitspraken van Wilders is 1 kant, de andere kant is het ziekelijke wegkijken en faciliteren van deze radicale ideologie iets wat we nu al decennia zien. Maar laten we vooral negeren wat voor een enorme ellende de islam veroorzaakt, laten we het vooral niet benoemen, want een middenweg zoeken is natuurlijk Wilders in de kaart spelen. Is immers niet de wegkijkende elite die het slachtoffer is van deze groeiende ellende. En dan hebben we er nu iemand in de kamer zitten die roept dat de islam al 2000 jaar bij Europa hoort, in mijn ogen een radicalere uitspraak dan wat ik ooit uit de mond van een pvv'er heb gehoord.
Eens zien hoeveel slachtoffers nog moeten gaan vallen voordat de oogjes opengaan bij wegkijkend Europa.
Het gaat ook niet alleen om aanslagen of zelfs joodse schoolsluitingen en ondergedoken leraren. Als op straat even of andere kerel vervelend deed tegen een vrouw dan grijp je in terwijl je weet dat alle andere mannen in de buurt aan jouw kant gaan staan. Ik denk dat je daar in de randstad niet meer vanuit kan gaan, en dan grijp je dus niet meer in.quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:33 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Gelukkig stromen er elke week ruim tweeduizend mensen binnen met hetzelfde geloof waarbij maar zeer mondjesmaat afstand wordt genomen van het extreme gedachtengoed binnen dat geloof. En het risico en de kans dat er mensen tussen zitten die exact dat extreme gedachtengoed ondersteunen is helaas ook erg groot. In de landen om ons heen zijn aanslagen al meermaals voorgekomen en Nederland gaat vanzelf ook aan de beurt zijn, want heel veel mensen hun ogen zijn nog steeds niet geopend en hebben nog steeds een roze bril op wat betreft 'vluchtelingen'.
Ik denk dat de dreiging al wel naar 5 kan. Voor mensen die niet in de randstad wonen zal het nog niet of sporadisch zichtbaar zijn maar hier in de randstad zie je overal signalen dat door de toestroom van vluchtelingen de samenhang van de maatschappij verloren is gegaan. Mensen verstaan en begrijpen elkaar niet meer.
Deden ze al op kerstmarkten in Duitsland.quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:41 schreef MagicIsland1 het volgende:
Moslims gaan kerst vanaf nu elk jaar verpesten in Nederland en heel het westen.
Indrukwekkend, ik zou zeker eens solliciteren bij de AIVD. Waarom überhaupt naar inlichtingen zoeken als je ook gewoon iets kunt bedenken of aanvoelen?quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:18 schreef RamboDirk het volgende:
Ik heb het idee dat men dat rechts-extremisme er alleen maar een beetje bijpakt om het islam extremisme te bagataliseren. Dat benoemde lijstje met aanslagen zijn louter Islam gerelateerde aanslagen
[ afbeelding ]
Grappig ook hoe de twee 'aanslagen' op Thierry er niet bijstaan wanneer "de man die Tim wilde..." er wel op staat.quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:18 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
Dit weten we inmiddels helaas. Er wordt ondertussen meer gedaan om stigmatisering tegen te gaan dan terrorisme.quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:18 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
Nee geen copy paste. En liever een "rant" beste Frutsel dan aanslagen. Ik weiger toe te geven aan de groeiende "normalisering" van de ellende wat de islam met zich meebrengt, dit mag nooit normaal worden. In Frankrijk nu weer een lerares wat doodsbedreigingen krijgt en moet onderduiken omdat ze een eeuwen oud schilderij heeft laten zien waar een blote borst op stond, dit mogen wij niet normaal vinden of ooit accepteren.quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:39 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dit is copy-paste he?Je hebt dit ergens staan volgens mij...
Wat op zich jammer is dat je betoog ergens wel begrijpelijk is en ook kunt bespreken maar door bepaalde termen je eigenlijk weet je dat niet uit bent op discussie en liever gewoon weer deze rant afsteekt
edit: Zo zitten er trouwens nog een paar hierboven. Dus het slotje komt dichtbij en dan kunnen we dit onderwerp ook weer gaan vermijden
Ik zeg ook nergens dat het niet besproken mag worden en geef zelfs aan er begrip voor hebben dat men het wil bespreken.quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:58 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Nee geen copy paste. En liever een "rant" beste Frutsel dan aanslagen. Ik weiger toe te geven aan de groeiende "normalisering" van de ellende wat de islam met zich meebrengt, dit mag nooit normaal worden. In Frankrijk nu weer een lerares wat doodsbedreigingen krijgt en moet onderduiken omdat ze een eeuwen oud schilderij heeft laten zien waar een blote borst op stond, dit mogen wij niet normaal vinden of ooit accepteren.
Een "rant" zie ik daarnaast al tientallen jaren, een "rant" over de bruinhemden die door de straten marcheren, anders gelovigen aanvallen, homo's belagen, aanslagen plegen, dat is de "rant" die ik al jaren zie over zogenaamd "rechts" terwijl alle feiten en de werkelijkheid naar de islam wijzen die er zich een factor duizend meer schuldig aan maken dan de "rants" wat ik al jaren over het zogenaamde "rechtse gevaar" hoor.
Maar in één ding heb je gelijk, ik ben niet uit op een discussie, die discussie heb ik, mede op FOK!, heel wat jaren proberen aan te gaan. Op een gegeven moment was ik dat verketteren en demoniseren wel zat, dus moeten jullie het doen met mijn "rants".
Ik denk dat ze rekening houden met een gek die op straat mensen gaat neersteken of neerknuppelen met een hamer. Zoiets kan overal denk ik wel gebeuren.quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:34 schreef roos94 het volgende:
Gelukkig woon ik in Zierikzee. Dat zullen ze denk ik niet snel uitkiezen
Moest ik wonen aan de Rotterdamse haven of hartje Den Haag, dan mwuah.. misschien minder lekker slapen.
Het zal in mijn witte, vooral bewoond door oudere Zeeuwen, wijkje, minder snel kans op hebben dan waar ik woonde in het stronthol in Rotterdam Zuid.quote:Op dinsdag 12 december 2023 17:06 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze rekening houden met een gek die op straat mensen gaat neersteken of neerknuppelen met een hamer. Zoiets kan overal denk ik wel gebeuren.
Welke 'krachttermen' heb je het nu dan over? Ik zie de laatste tijd in topics ook wel erg veel posts verdwijnen, vooral als het over onderwerpen rondom terrorisme of criminaliteit gaat.quote:Op dinsdag 12 december 2023 17:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat het niet besproken mag worden en geef zelfs aan er begrip voor hebben dat men het wil bespreken.
Het zijn alleen bepaalde krachttermen die geuit worden waardoor een topic als dit verziekt wordt en het zo vaak een slotje oplevert. Voegt gewoon niets toe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |