abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211576473
Samenvatting 7 oktober tot met 6 november (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.

Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.

Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Isralische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Isral trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Isralische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Steve Lookner live

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_211576480
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 17:22 schreef slashdotter3 het volgende:
Relevant want het laat zien hoe machtig de moslims zijn geworden in de UK

https://www.reddit.com/r/(...)_effective_majority/
Saudi Arabia could take ‘effective majority control’ of London Heathrow
Investors may sell shares to oil-rich state’s Public Investment Fund, which already owns a stake, report says
de israel lobby in de UK is zo krachtig dat geen enkele britse poltieke partij het in hun hoofd haalt om op te roepen tot een staakt het vuren. de britten vliegen al sinds dag 1 van het conlfict transportvliegtuigen vanuit cyprus met militaire materiaal naar tel aviv. de britten zijn misschien de VS de grootste backers van israel

en sommigen hebben het over hoe machtig de moslims zijn gewroden in de UK _O-
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_211576487
interview met haaretz journalist gideon levy in de volkskrant

https://www.volkskrant.nl(...)htofferrol~b6f60939/

Deze samenleving leeft met een olifant die midden in onze levens staat, maar we spreken niet over de bezetting en dus bestaat die niet. Helaas is geweld het enige signaal dat we krijgen, dat mensen wakker schudt en laat zien dat er ook nog Palestijnen zijn. Het is een erg deprimerende conclusie, maar het is wel waar. Als ze netjes achter hun muur blijven, en wij niets van hen horen, geeft niemand hier in Isral iets om Gaza.’

Maar legt u dit alstublieft uit: ik ken Isralirs als uitermate warme en genereuze mensen die het leven omarmen, de democratie een warm hart toedragen en anderen over de hele wereld willen helpen waar ze kunnen.

‘Het is helaas niets nieuws. Dezelfde Isralische soldaten die na de aardbeving naar Turkije gaan om een kind te redden, kunnen een dag later een kind doodschieten op de Westelijke Jordaanoever zonder zich daar schuldig over te voelen. Als je een bezetting wilt volhouden, moet het bezette volk gedehumaniseerd worden, anders word je gek. Wij ontmenselijken de Palestijnen al decennialang, want als we hen niet meer zien als mensen zoals jij en ik, wordt alles veel simpeler. Dan hoeven we geen rekening te houden met mensenrechten of internationale wetgeving. Als je na de overstromingen op de Filipijnen een kind redt, heb je een mensenleven gered. Een Palestijns kind is geen mens.’
-Rabia Al-Basri
pi_211576510
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2023 17:36 schreef oblo het volgende:
Zijn Marokkanen en Turken ook koloniale bezetters als ze in Nederland in het leger dienen of gewoon wonen?
Wel als ze toevallig ook Joods zijn
pi_211576524
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2023 17:36 schreef oblo het volgende:
Zijn Marokkanen en Turken ook koloniale bezetters als ze in Nederland in het leger dienen of gewoon wonen?
als ze net als de zionisten in palestina gebied politiek claimen en de natives uitmoorden en verdrijven, ja dan zijn ze een koloniale bezetter net als de israelis.
-Rabia Al-Basri
  zondag 10 december 2023 @ 17:49:00 #6
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_211576543
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 17:37 schreef descon het volgende:

[..]
Kan me goed voorstellen dat dit een prima manier is om te voorkomen dat ze met een bomgordel om naar je toe komen lopen.

Alternatief is een explosieve buttplug maar dan loopt ie waarschijnlijk wat moeilijk.
Ik las dat dit een gebruikelijke procedure is,
- Wapens achter je neer leggen, munitie eruit
- Strippen
- Wapen inleveren

Er waren al wat draadje op X van oud militairen die dit bevestigden.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_211576755
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 17:40 schreef Slayage het volgende:

[..]
de israel lobby in de UK is zo krachtig dat geen enkele britse poltieke partij het in hun hoofd haalt om op te roepen tot een staakt het vuren. de britten vliegen al sinds dag 1 van het conlfict transportvliegtuigen vanuit cyprus met militaire materiaal naar tel aviv. de britten zijn misschien de VS de grootste backers van israel

Turkije levert ook brandstof per tankers aan Isral voor de straaljagers. Zelfs thermisch ondergoed voor het IDF komt vanuit Turkije. De Turkse journalist die in Duitsland woont heeft nog veel meer van dit soort handel ontdekt.

twitter

[ Bericht 32% gewijzigd door Mylene op 10-12-2023 18:18:48 ]
pi_211576763
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 17:46 schreef Slayage het volgende:

[..]
als ze net als de zionisten in palestina gebied politiek claimen en de natives uitmoorden en verdrijven, ja dan zijn ze een koloniale bezetter net als de israelis.
Hoeveel generaties moet je ergens wonen om geen kolonist meer te zijn? Turkije is van de Grieken!
pi_211576771
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 17:40 schreef Slayage het volgende:

[..]

vroeger zeiden ze dit soort dingen over de joden..
pi_211576793
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 17:49 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ik las dat dit een gebruikelijke procedure is,
- Wapens achter je neer leggen, munitie eruit
- Strippen
- Wapen inleveren

Er waren al wat draadje op X van oud militairen die dit bevestigden.
Het is veiliger als de terrorist met een niet-geladen-wapen aan komt lopen dan met lege handen? Hadden de oud militairen ook een verklaring voor het waarom die man twee keer moet lopen? Het lijkt een PR foutje, alleen het waarom een tweede take nodig zou zijn geweest is ook niet helder
  zondag 10 december 2023 @ 18:20:53 #11
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_211576877
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 18:09 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Hoeveel generaties moet je ergens wonen om geen kolonist meer te zijn? Turkije is van de Grieken!
Macedonirs
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_211576889
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2023 18:13 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Het is veiliger als de terrorist met een niet-geladen-wapen aan komt lopen dan met lege handen? Hadden de oud militairen ook een verklaring voor het waarom die man twee keer moet lopen? Het lijkt een PR foutje, alleen het waarom een tweede take nodig zou zijn geweest is ook niet helder
Kan je die 2 filmpjes hier linken?
  zondag 10 december 2023 @ 18:26:59 #13
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 10 december 2023 @ 18:31:00 #14
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_211577000
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 18:21 schreef oblo het volgende:

[..]
Kan je die 2 filmpjes hier linken?
twitter

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij meer wapens had liggen die hij moest brengen.
pi_211577102
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 18:31 schreef zalkc het volgende:

[..]
[ twitter ]
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij meer wapens had liggen die hij moest brengen.
Al besproken

quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 17:19 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Het kan ook zo zijn dat die man meerdere wapens na elkaar komt brengen. Daarom ligt er de andere keer al een wapen :!
pi_211577132
Ik snap niet waarom het zo ongelofelijk zou zijn dat een Palestijn wapens zou hebben. Ze publiceren dagelijks filmpjes waarin ze te zien zijn. En als je tegen een veel sterkere tegenstander moet vechten zie je dat mensen zich over gaan geven.

Komt op mij weer over als het eeuwige "joden liegen" gejengel van het foute deel van de samenleving.
  zondag 10 december 2023 @ 18:49:59 #17
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_211577142
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 18:45 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Al besproken
[..]

Iemand vroeg om beide filmpjes, die heb ik geleverd. Daarnaast heb ik de andere kant van de context toegevoegd. Just being helpfull.
  zondag 10 december 2023 @ 18:51:53 #18
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_211577155
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 18:49 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik snap niet waarom het zo ongelofelijk zou zijn dat een Palestijn wapens zou hebben. Ze publiceren dagelijks filmpjes waarin ze te zien zijn. En als je tegen een veel sterkere tegenstander moet vechten zie je dat mensen zich over gaan geven.

Komt op mij weer over als het eeuwige "joden liegen" gejengel van het foute deel van de samenleving.
Ik zie eerlijk gezegd ook niks 'fouts' aan die beelden van kerels in ondergoed. Vindt het al heel wat dat ze als krijgsgevangen worden gezien.
pi_211577179
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 18:45 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Al besproken
[..]

Dat heb je toch zelf bedacht
Waarom zou hij niet in een keer met al zijn drie de wapens mogen rondlopen? Er wordt in het Arabisch iets op de achtergrond geschreeuwd, er is hier vast wel iemand die t kan vertalen
pi_211577201
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 18:51 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ik zie eerlijk gezegd ook niks 'fouts' aan die beelden van kerels in ondergoed. Vindt het al heel wat dat ze als krijgsgevangen worden gezien.
Sinds ik een kleine jongen was, zie ik nieuwsberichten van Palestijnen die ontploffen of zelfmoord by cop met een mes willen plegen. Ik zou daarom niet weten waarom het fout zou zijn om ze eerst uit te kleden om dat te voorkomen. Bovendien zijn ze niet bloter dan ik op het strand.

Dat is trouwens een eer die Hamas niet gaf aan ongewapende vrouwen en mannen.

En voor wie wil zien wat echte vernedering is: https://www.geenstijl.nl/5173868/volkskrantje-toch NSFL
pi_211577210
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 18:31 schreef zalkc het volgende:

[..]
[ twitter ]
Eerst even over die gast die tweet, hij zegt:
quote:
Ze zijn eerst compleet uitgekleed en daarna hebben ze ineens weer wapens. Twee takes met dezelfde “strijder” die blijkbaar nieteens een vaste hand heeft waarmee hij zijn wapen vasthoudt. Hoe geloofwaardig is dit?
Ik schets even een geloofwaardiger en waarschijnlijker scenario:

Deze groep was omsingeld, ze zijn via de megafoon opgeroepen om allemaal in hun onderbroek en identiteitskaart naar buiten te komen vanuit waar ze zich schuilhielden. Daarna is er n iemand uitgekozen door de IDF die als vertegenwoordiger alle wapens naar buiten brengt.

Zo gaat dat meestal in zulke situaties, uit persoonlijke ervaring. En ik claim niet dat dit zo 100% gegaan is, maar dat lijkt me aannemelijk. Deze twitteraar heeft geen idee waar hij over schrijft.
pi_211577256
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 18:49 schreef Glazenmaker het volgende:

Het is net als toen met het ziekenhuis waar allemaal wapens werden aangetroffen en verdachte omstandigheden, ging men vol alle aandacht vestigen op dat een (niet zo onschuldige vanaf 7 oktober lopende) kalender geen werkschema zou bevatten zoals de Israelische meneer suggereerde.
  zondag 10 december 2023 @ 19:02:08 #23
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211577269
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 18:56 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Sinds ik een kleine jongen was, zie ik nieuwsberichten van Palestijnen die ontploffen of zelfmoord by cop met een mes willen plegen. Ik zou daarom niet weten waarom het fout zou zijn om ze eerst uit te kleden om dat te voorkomen. Bovendien zijn ze niet bloter dan ik op het strand.

Dat is trouwens een eer die Hamas niet gaf aan ongewapende vrouwen en mannen.

En voor wie wil zien wat echte vernedering is: https://www.geenstijl.nl/5173868/volkskrantje-toch NSFL
Eerste keer dat ik een jongetje van 12-14 jaar aan een touw achter een auto gesleurd zag worden was ik behoorlijk ontsteld.

Tot het verhaal erachter, dat het IDF dit doet omdat het zojuist neergeschoten slachtoffer ook nog een bom met bewegingssensor kan dragen. Kreeg ik een stuk meer begrip. Wat is het een achterlijke wereld waar we in leven.
pi_211577277
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2023 18:54 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dat heb je toch zelf bedacht
Waarom zou hij niet in een keer met al zijn drie de wapens mogen rondlopen? Er wordt in het Arabisch iets op de achtergrond geschreeuwd, er is hier vast wel iemand die t kan vertalen
Dat heb ik zelf bedacht ja, lijkt me niet eens zo vreemd, het zou verklaren waarom er al een wapen lag en waarom hij de ene keer links en de andere rechts een wapen omhoog houdt. Tevens doet hij nog wat vingers de lucht in na hij eentje neerlegt, wat je zou kunnen interpreteren als ik heb nog x aantal. Is slechts speculeren maar dat is hetgeen al die twitteraars doen ook. Alle wapens tegelijk is te onoverzichtelijk. Die man hoeft maar iets verkeerds/verdachts te doen en ze schieten hem neer lijkt me. Niet voor niks dat ze magazijn eruit hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')