Mooi verwoord en voor mij een stuk meer herkenbaar dan dat van TS!quote:Op zaterdag 9 december 2023 00:18 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Nee, helemaal niet eigenlijk.
Ik heb heel sociaal werk, supertoffe collega's. Ik maak ook buiten het werk om best veel lol, heb hobby's waar ik veel plezier aan beleef.
Ik ga ook gewoon nogsteeds hier en daar uit en kan intens genieten van soms een dagje heerlijk helemaal niets doen of wandelen in het bos of wat dan ook dat heerlijk rustgevend is.
Er is zelf meer mogelijk dan in mijn jonge jaren. Toen zaten financiën nog weleens in de weg, nu is dat veel beter dan toen met school/jeugdloon.
Toen mijn zoon nog niet volwassen was verveelde ik me ook niet. Opa's en oma's zagen hem graag, dus zeker twee keer per maand de bloemetjes buiten zetten samen met mijn ex was geen probleem en verder lekker naar buiten, dierentuinen en vele andere zaken die we hartstikke leuk vonden om te doen. Maar ook samen film kijken met een hapje op de bank of een bordspel doen. Nu nogsteeds doen we die laatste dingen vaak als ik bij mijn zoon en zijn vriendin op bezoek ben.
Natuurlijk ook wel het gewone leven en alles dat daarbij hoort, elke dag feest gaat niet. Maar ook dat is niet onprettig.
Wat ik fijn vindt aan wat ouder worden is juist dat je meer vrijheid krijgt. Naast dat de basis goed zit waardoor je meer kan doen verbreed je horizon ook. Je hoeft minder te voldoen aan 'het plaatje' en richt je meer op wat je echt leuk vind. Wat boeit het dat je geen vette feestavond hebt gehad maar een avond monopolie hebt gespeeld? Je hebt gelachen met elkaar, het was een top avond!
Ja omdat jullie vroeger dus niet echt hebben geleefdquote:Op zaterdag 9 december 2023 01:00 schreef TonyMalony het volgende:
[..]
Mooi verwoord en voor mij een stuk meer herkenbaar dan dat van TS!
Even voorbijgaand aan hoe je nu users die anders denken dan jou wegzet… wat is voor jou ‘echt leven’?quote:Op zaterdag 9 december 2023 01:12 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ja omdat jullie vroeger dus niet echt hebben geleefd
Dat is voor iedereen verschillend, maar je moet er in elk geval met plezier op terug kunnen kijken.quote:Op zaterdag 9 december 2023 07:09 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Even voorbijgaand aan hoe je nu users die anders denken dan jou wegzet… wat is voor jou ‘echt leven’?
Jazeker wel.quote:Op zaterdag 9 december 2023 01:12 schreef Masberum het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 9 december 2023 01:12 schreef Masberum het volgende:
[..]
Maar daar zijn andere dingen voor in de plaats gekomen.quote:Op zaterdag 9 december 2023 14:31 schreef spierbal het volgende:
Sinds ik kinderen heb is mijn leven saai geworden. Alles wat je voorheen kon doen in het weekend overdag is ten dode opgeschreven. Even de tropenjaren uitzitten en zsm mijn zak deactiveren.
Als ik het allemaal even saai vind luister ik naar Dr. Brian Cox of Neil deGrasse Tyson als ze iets over space te melden hebben. Dan kan ik er meteen weer tegenaanquote:Op zaterdag 9 december 2023 19:53 schreef Haushofer het volgende:
Zaken als saai ervaren staat los van die zaken. We ervaren het als inherente eigenschap terwijl de realiteit leeg is van dergelijke inherente eigenschappen. Het is domweg je perceptie ervan.
Welkom in de wereld van de mindfulnes en meditatie
Kan ookquote:Op zaterdag 9 december 2023 19:56 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Als ik het allemaal even saai vind luister ik naar Dr. Brian Cox of Neil deGrasse Tyson als ze iets over space te melden hebben. Dan kan ik er meteen weer tegenaan
Nadat ik begon met mijn onderneming, was mijn doel financieel onafhankelijk te worden. Dat is gelukt.quote:Op zondag 10 december 2023 10:38 schreef Daboman het volgende:
Ik voel het soms wel eens, maar het is maar zelden. Ik stel doelen, bijv ik wil x niveau bereiken in een hobby. Ik wil gezonder leven. Of iets heel anders, bijv ik wil dit jaar x dagjes uit doen waarvan ik het bestaan niet wist. Google is your friend om ze te vinden, wist je bijvoorbeeld dat er een spelcomputer museum bestaat? Of ik wil x NS wandelingen dit jaar hebben gedaan. Het kan ook groter, bijv een studie bij NCOI doen. Of meehelpen bij bestuur van een vereniging waar je misschien al zit.
Ik bereik wel stelselmatig m'n doelen en sommige moet je in blijven investeren zoals gezond leven. Of je kiest daar zelf voor zoals bij een hobby. Moet je inderdaad af en toe eens wat nieuws bedenken. Of als je hobby je geen voldoening meer geeft zoek je iets anders. Maar goed, de groei, de reis maakt dat je je niet verveelt en als je een goede balans weet te vinden tussen jezelf uitdagen en het niet te gek maken wordt het zelden saai.
Dat noemen we blasé.quote:Op zondag 10 december 2023 11:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nadat ik begon met mijn onderneming, was mijn doel financieel onafhankelijk te worden. Dat is gelukt.
Maar dat is ook wel een omschakeling waar ik het lastig mee heb.
Met veel dingen heb ik van "Ach, waarom zou ik...". Een cursus bijvoorbeeld. Ben wel weer opnieuw begonnen met een andere onderneming, maar merk dat me dat toch niet 100% voldoening geeft. De druk is van de ketel zeg maar.
En waar ik in het verleden trots was als ik bijvoorbeeld een auto bij elkaar had gespaard, doet een nieuwe auto (is maar een voorbeeld) kopen me nu minder. Net zoals dat uitstapjes minder speciaal zijn. Uit eten of zo is niks speciaals meer, want dat kan ik elke dag doen en doe ik ook vaak.
Ik kijk met genoegen terug op de weken dat ik in de Alpen was. Dat waren "low budget" vakanties, en zeer elementair. Maar de mooiste herinneringen aan.quote:Op zondag 10 december 2023 11:22 schreef Halcon het volgende:
En waar ik in het verleden trots was als ik bijvoorbeeld een auto bij elkaar had gespaard, doet een nieuwe auto (is maar een voorbeeld) kopen me nu minder. Net zoals dat uitstapjes minder speciaal zijn. Uit eten of zo is niks speciaals meer, want dat kan ik elke dag doen en doe ik ook vaak.
Ja, de vakanties waar ik met het meeste genoegen op terug kijk zijn de vakanties van "vroeger". Passen en meten met budget, maar de grootste lol. Ook kritisch kijken welk souvenirtje, etc. Nu koop ik gewoon alles wat ik ook maar een beetje leuk vindt.quote:Op zondag 10 december 2023 11:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik kijk met genoegen terug op de weken dat ik in de Alpen was. Dat waren "low budget" vakanties, en zeer elementair. Maar de mooiste herinneringen aan.
Saai is genieten van de rust. Toch?quote:Op zondag 10 december 2023 12:21 schreef Academicus het volgende:
Wat is er in vredesnaam mis met 'saai'?
Ja, en rust wordt flink onderschat, vind ik. "Druk, druk, druk" is toch wel de norm voor velen want dat laat anderen zien hoe 'rijk' hun leven isquote:
Het druk hebben werkt in zekere zin ook wel verslavend, denk ik. Je bent niet meer gewend aan rust. De stress en adrenaline van het druk hebben, daar moet je dan echt even van afkicken.quote:Op zondag 10 december 2023 12:40 schreef Academicus het volgende:
[..]
Ja, en rust wordt flink onderschat, vind ik. "Druk, druk, druk" is toch wel de norm voor velen want dat laat anderen zien hoe 'rijk' hun leven is
Snap ik en werk kan dat effect hebben, dat heb ik ook in zekere zin. MAAR: onderschat niet op hoeveel schermen we leven en wat voor prikkelingen we daar van krijgen. De informatiedreun die we dagelijks krijgen werkt nou niet echt goed voor de rust. Hele volksstammen vallen al Instagrammend in slaap.quote:Op zondag 10 december 2023 12:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het druk hebben werkt in zekere zin ook wel verslavend, denk ik. Je bent niet meer gewend aan rust. De stress en adrenaline van het druk hebben, daar moet je dan echt even van afkicken.
Dit is gewoon typisch Nederlands, een cultuurding. Steeds maar moeten doorgaan, altijd haast. Een kwartiertje pauze waarin snel, eventueel achter de pc, die boterham met kaas naar binnen moet.quote:Op zondag 10 december 2023 12:40 schreef Academicus het volgende:
[..]
Ja, en rust wordt flink onderschat, vind ik. "Druk, druk, druk" is toch wel de norm voor velen want dat laat anderen zien hoe 'rijk' hun leven is
Ja inderdaad, het is natuurlijk peer pressure in dat opzicht. Iedereen wil drukker zijn dan de andere en vervolgens eindigt half Nederland met een burnout.quote:Op zondag 10 december 2023 12:51 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dit is gewoon typisch Nederlands, een cultuurding. Steeds maar moeten doorgaan, altijd haast. Een kwartiertje pauze waarin snel, eventueel achter de pc, die boterham met kaas naar binnen moet.
Die Campina-reclame vind ik heel archetypisch.
Je krijgt al snel scheve blikken als je mentaliteit daarvan afwijkt.
Dat is voor iedereen verschillend "echt hebben geleefd," de ene gaat naar een festival met 5 XTC pillen per avond, en daarna een gangbang, en de andere zit op zolder met zijn postzegelverzameling omdat-ie dat het allerleukste vindt.quote:Op zaterdag 9 december 2023 01:12 schreef Masberum het volgende:
[..]
Klopt. Veel mensen doen ook constant verschillende dingen tegelijk. Mee proberen te doen met een gesprek en ondertussen bezig zijn met de telefoon. Of op de telefoon en ondertussen vragen de kinderen aandacht of staat er een televisie aan waar ook nog half naar gekeken wordt.quote:Op zondag 10 december 2023 12:44 schreef Academicus het volgende:
[..]
Snap ik en werk kan dat effect hebben, dat heb ik ook in zekere zin. MAAR: onderschat niet op hoeveel schermen we leven en wat voor prikkelingen we daar van krijgen. De informatiedreun die we dagelijks krijgen werkt nou niet echt goed voor de rust. Hele volksstammen vallen al Instagrammend in slaap.
Ik ben lang geelden met mijn kinderen naar een restaurant geweest en bij binnenkomst kregen beide kinderen een iPad in de hand gedrukt 'voor aan tafel' Ik begrijp het idee wel, maar toch dacht ikquote:Op zondag 10 december 2023 13:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Klopt. Veel mensen doen ook constant verschillende dingen tegelijk. Mee proberen te doen met een gesprek en ondertussen bezig zijn met de telefoon. Of op de telefoon en ondertussen vragen de kinderen aandacht of staat er een televisie aan waar ook nog half naar gekeken wordt.
Je ziet veel kinderen zo aan tafel zitten in restaurants. Braaf op de stoel, turend naar een iPad en onder tussen af en toe een hap eten naar binnen werken.quote:Op zondag 10 december 2023 13:20 schreef Academicus het volgende:
[..]
Ik ben lang geelden met mijn kinderen naar een restaurant geweest en bij binnenkomst kregen beide kinderen een iPad in de hand gedrukt 'voor aan tafel' Ik begrijp het idee wel, maar toch dacht ik
Ik vraag me soms af of er niet ooit een tegenbeweging komt tegen al dit digitale geweld. Gewoon een tijdperk van bewustwording, maar misschien - en hoogstwaarschijnlijk - zitten we er al te diep in en moeten we er aan wennen dat technologie de tweede menselijke natuur wordt.quote:Op zondag 10 december 2023 13:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je ziet veel kinderen zo aan tafel zitten in restaurants. Braaf op de stoel, turend naar een iPad en onder tussen af en toe een hap eten naar binnen werken.
Lekker rustig voor de ouders, maar kinderen wennen er zo wel aan natuurlijk.
Ik vraag het me af. De meeste mensen zien meer voordelen dan nadelen. En veel mensen zijn er al aan verslaafd. Vooral ook veel kinderen.quote:Op zondag 10 december 2023 13:23 schreef Academicus het volgende:
[..]
Ik vraag me soms af of er niet ooit een tegenbeweging komt tegen al dit digitale geweld. Gewoon een tijdperk van bewustwording, maar misschien - en hoogstwaarschijnlijk - zitten we er al te diep in en moeten we er aan wennen dat technologie de tweede menselijke natuur wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |