abonnement Unibet Coolblue
pi_211521158
Bron: https://eenvandaag.avrotr(...)fstand-tot-politici/
quote:
In de nieuwe Tweede Kamer zitten meer praktisch opgeleiden, maar het zijn er nog te weinig: 'Culturele afstand tot politici'

04-12-2023 07:00
Politiek
Auteur: Coen Crawford

In de nieuwe Tweede Kamer zitten straks voor het eerst in lange tijd weer wat meer praktisch geschoolde mensen. En dat is belangrijk voor de representativiteit van het parlement: "In onze democratie is politieke gelijkheid het belangrijkste principe."

Vroeger zaten er nog geregeld praktisch geschoolde mensen in de Tweede Kamer, waaronder bouwvakkers, technici en secretaressen. Maar inmiddels is het aandeel theoretisch opgeleiden in de Kamer opgelopen tot ruim 95 procent, terwijl dit in de samenleving als geheel ongeveer een derde is.

'Niet iedere stem telt evenveel'
"Iedere stem zou evenveel moeten tellen, maar op dit moment is dat niet zo", constateert Bram Eidhof. Hij is oprichter van Bureau Common Ground, dat middelbare scholen en mbo-instellingen helpt bij het ontwikkelen van burgerschapsonderwijs.

Eidhof ziet in de praktijk dat praktisch opgeleiden zich vaak niet vertegenwoordigd voelen door de politici op het Binnenhof: "Mensen willen graag stemmen op mensen die op ze lijken." Maar omdat veel politieke partijen weinig of zelfs geen praktisch geschoolden op de lijst hebben staan, kan dat niet.

Andere taal en kleding
En dat leidt tot een 'culturele afstand', legt hij uit. "Daarmee wordt bedoeld dat politici zich vaak anders kleden dan mensen met een praktische opleiding, een andere taal gebruiken en ook andere dingen belangrijk vinden."

Er zijn volgens hem wel politici die deze afstand doorbreken, onder anderen PVV-leider Geert Wilders en Caroline van der Plas van BBB. "Maar heel veel politici gebruiken bijvoorbeeld onnodig moeilijke taal of agenderen thema's die helemaal niet zo hoog op de agenda staan bij praktisch opgeleiden."

Onbegrepen door kloof
Die kloof zorgt ervoor dat mensen zich onbegrepen voelen, ziet Eidhof. "Als je praktisch opgeleiden spreekt - en ik spreek regelmatig mbo-studenten - dan zeggen die ook: 'De politiek snapt niet wat onze zorgen zijn.'"

In die gesprekken komt ook de 'culturele afstand' tussen politici en een deel van de bevolking naar voren, merkt hij. "Dan zeggen ze: 'Er zijn geen politici zoals ik en ze spreken onze taal niet. Ze hebben ook geen interesse in ons.'"

Ongenoegen niet onterecht
Het ongenoegen dat Tweede Kamerleden niet genoeg rekening zouden houden met de belangen van praktisch opgeleiden, is bovendien niet geheel onterecht. "Onderzoek over langere tijd laat zien dat de Tweede Kamer veel vaker de voorkeuren van theoretisch opgeleiden volgt dan die van praktisch opgeleiden", zegt Eidhof.

Sterker nog, voegt hij daaraan toe: "De voorkeuren van praktisch opgeleiden worden vooral gevolgd als die overeenkomen met de voorkeuren van theoretisch opgeleiden." En dat zie je volgens hem terug in de besluiten die het parlement neemt.

Geld naar hoogopgeleiden
Eidhof noemt duurzaamheid als voorbeeld, een thema dat onder theoretisch opgeleiden veel breder leeft dan onder praktisch geschoolden. "Daar zijn subsidies voor gegeven, en die gingen naar zonnepanelen of naar Tesla's. Vooral dus naar mensen die theoretisch zijn opgeleid en al genoeg geld hebben."

"Terwijl de zorgen van praktisch opgeleiden - over het kunnen betalen van de rekeningen, over banen die niet zeker zijn, over langer moeten doorwerken voor AOW - die zijn niet zo belangrijk geweest afgelopen jaren in Den Haag", stelt hij vast.

'Echt een denkfout'
Het is volgens hem dan ook 'echt een denkfout' van politici als zij als theoretisch opgeleiden ervan uitgaan dat ze vanzelfsprekend praktisch opgeleiden kunnen vertegenwoordigen. "Je ziet op allerlei vlakken dat het nu misgaat omdat vrijwel alle politieke partijen weinig of geen praktisch opgeleide mensen op hun lijst zetten."

"Politiek begint natuurlijk niet in de Tweede Kamer. Die begint in gesprekken die je hebt met andere mensen, op verjaardagsfeestjes of in de kroeg. Daar kom je erachter: hé, dit is een probleem." Daarom is het volgens hem zo belangrijk dat er meer mensen in de Kamer komen die een andere belevingswereld hebben.

Toeslagenaffaire eerder ontdekt?
Een schandaal als de toeslagenaffaire was eerder opgemerkt als er meer praktisch geschoolden in het parlement hadden gezeten, denkt hij dan ook. "Dat dat pas zo laat geagendeerd werd in de Tweede Kamer heeft er onder anderen mee te maken dat veel Kamerleden toch weinig praktisch opgeleiden in hun eigen sociale cirkel hebben."

"Ik denk dat je dan echt blinde vlekken ontwikkelt. Net zoals je een hele grote blinde vlek zou hebben wanneer er geen enkele vrouw in de Tweede Kamer zou zitten." Maar bij vrouwen vinden we het vanzelfsprekend dat ze op de kieslijsten terug te vinden zijn. Dat zou voor praktisch geschoolden niet anders moeten zijn, vindt hij.

'Goede afspiegeling van levensbelang'
Dat er in de nieuwe Tweede Kamer nu toch meer praktisch opgeleiden komen, is vooral te danken aan de grote verkiezingswinst van de PVV. Die partij had namelijk relatief veel kandidaten met een praktische achtergrond. Andere politieke partijen moeten dat voorbeeld snel volgen, vindt Eidhof.

Een goede afspiegeling van de samenleving in de Tweede Kamer is namelijk van levensbelang voor de democratie, benadrukt hij tot slot. "Ik zou zelfs zeggen: zonder dat hebben we geen volwaardige democratie."
Ik vind het een goede zaak dat er mensen zijn die zich sterk maken voor meer praktisch opgeleiden in de Kamer. Voor het enorme te kort aan de vertegenwoordiging van de praktisch opgeleiden in de politiek zou veel meer aandacht moeten zijn. Want uit onderzoek blijkt dat de gebrekkige vertegenwoordiging zoals die er nu is er toe leidt dat de Tweede Kamer veel vaker de voorkeuren van theoretisch opgeleiden volgt dan die van praktisch opgeleiden (link naar dat onderzoek in de originele tekst). Deze ongelijkheid schaadt de democratie en leidt tot gevoelens bij praktisch opgeleiden er niet bij te horen. Terwijl zij ontzettend belangrijk zijn voor het goed functioneren van de maatschappij en dus veel meer waardering en inzet voor hun belangen verdienen. De groei van "antipartijen" is dan ook gezien de analyse in het artikel geen verrassing.
pi_211521160
Die mensen kunnen toch de gevolgen van hun beslissingen niet overzien. Lijkt me geen goed idee.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 5 december 2023 @ 07:01:20 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_211521163
quote:
"Maar heel veel politici gebruiken bijvoorbeeld onnodig moeilijke taal of agenderen thema's die helemaal niet zo hoog op de agenda staan bij praktisch opgeleiden."
Beetje onhandig moment om het dan te gaan hebben over "thema's agenderen".
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_211521165
Tweede kamer gaat niet over details. Als ze advies nodig hebben kunnen ze "praktisch opgeleiden" om advies vragen....
Honey ! Take me drunk, i am home !
  dinsdag 5 december 2023 @ 07:09:40 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211521177
Maar dit
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 06:55 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Die kloof zorgt ervoor dat mensen zich onbegrepen voelen, ziet Eidhof. "Als je praktisch opgeleiden spreekt - en ik spreek regelmatig mbo-studenten - dan zeggen die ook: 'De politiek snapt niet wat onze zorgen zijn.'"
en
quote:
Het is volgens hem dan ook 'echt een denkfout' van politici als zij als theoretisch opgeleiden ervan uitgaan dat ze vanzelfsprekend praktisch opgeleiden kunnen vertegenwoordigen.
Los je dus niet op met een andere samenstelling van de Kamer, daarvoor moet ieder Kamerlid op een andere manier gaan kijken naar de taak die ze hebben, of anders informatie inwinnen. Want het gestelde probleem is wel terecht.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 07:54:28 #6
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_211521291
Ik neem aan dat er gewoon een conciėrge, een schoonmaker en catering is.
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  dinsdag 5 december 2023 @ 08:40:42 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211521558
Ik ben er niet tegen maar zoiets vraagt natuurlijk ook wel wat van de doelgroep. Dat is ook zichzelf organiseren en meedoen om de zetels. Veelal heerste er toch een wat consumentistische houding naar de politiek.

In allerlei kunstgrepen als quota zie ik niks.
  dinsdag 5 december 2023 @ 08:42:20 #8
3542 Gia
User under construction
pi_211521569
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 06:58 schreef Jahr00n het volgende:
Die mensen kunnen toch de gevolgen van hun beslissingen niet overzien. Lijkt me geen goed idee.
Het feit dat mensen praktisch opgeleid zijn, wil niet zeggen dat ze dom zijn.
Een fysiotherapeut, bijvoorbeeld, heeft een best wel pittige studie achter de rug. Zeker als hij/zij ook nog een master heeft gedaan.

Zelfde geldt voor tandartsen, secretaresses, leerkrachten, artsen, verpleegkundigen.

En ja, er zijn ook bouwvakkers met een goed brein. Niet zoveel, maar soms kiezen mensen ook voor een vak wat ze leuk vinden, i.p.v. doorstuderen. Ik ken een hoogbegaafde jongen die al vroeg wist dat hij vrachtwagenchauffeur wilde worden. Heeft nu een goedlopend bedrijf.

Een beetje geluid vanuit de praktijk is helemaal niet verkeerd in de kamer. Die kakkers lezen zich in hoe alles in theorie werkt en vormen daar een oordeel op, wat dan geheel bezijden de praktijk is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 05-12-2023 09:35:35 ]
pi_211521629
Ik ken nog wel wat steigerbouwers die net hun eigen naam kunnen spellen maar wel altijd een stevige mening hebben over wat "de hoguh heeruh" in Den Haag allemaal uitspoken, dus ik stel voor dat deze mensen eens even de kamer ingaan om te laten zien hoe het wel niet moet allemaal.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 09:20:41 #10
236264 crew  capricia
pi_211521894
Ik weet niet of de gemiddelde automonteur of cassiere zo gelukkig wordt van het lezen en analyseren van stapels geschreven teksten.
Definitely not CIA
pi_211521915
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:20 schreef capricia het volgende:
Ik weet niet of de gemiddelde automonteur of cassiere zo gelukkig wordt van het lezen en analyseren van stapels geschreven teksten.
Inderdaad, dat meer dan de helft van de PVV fractie MBO of lager heeft lijkt me eerder een enorm probleem dan een oplossing. Hoe moet die fractie nou interne discussies over inflatievraagstukken e.d. hebben?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 09:28:55 #12
236264 crew  capricia
pi_211521994
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad, dat meer dan de helft van de PVV fractie MBO of lager heeft lijkt me eerder een enorm probleem dan een oplossing. Hoe moet die fractie nou interne discussies over inflatievraagstukken e.d. hebben?
Juist.
Ook al laat je ambtenaren alles uitrekenen, je moet echt al die stukken wel tot je nemen. En begrijpen waar je het over hebt.
Ik stel nergens dat praktisch opgeleiden dom zijn, ik vraag me alleen af of hun passie daar wel ligt.

Het is niet voor niets dat sommige van die vraagstukken complete studies op zich zijn.
Definitely not CIA
  dinsdag 5 december 2023 @ 09:32:24 #13
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_211522046
Aangezien we in het tijdperk van inclusie leven ben ik voor een afgedwongen quota in de 2e kamer op dit vlak.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 5 december 2023 @ 09:38:31 #14
3542 Gia
User under construction
pi_211522097
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:20 schreef capricia het volgende:
Ik weet niet of de gemiddelde automonteur of cassiere zo gelukkig wordt van het lezen en analyseren van stapels geschreven teksten.
Ik heb ook niet het idee dat die lid worden of zijn van een politieke partij en derhalve ook niet in de kamer komen.
Je kunt je ook bij voorbaat al druk maken.

Er zijn zat beroepsgroepen met hoogopgeleide mensen die het prima zouden kunnen doen in de kamer. Daarvoor hoef je geen geschiedenis, recht of staatsinrichting gestudeerd te hebben.
pi_211522101
Ik heb liever de beste mensen daar wat ze ook als opleiding hebben genoten
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 5 december 2023 @ 09:40:20 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211522121
Voordeel is natuurlijk als je een lager opgeleid kamerlid kan overtuigen van beleid en argumenten, het dat ook beter lukt bij die doelgroepen in de samenleving. En aangezien er 150 mensen in de kamer zitten is het niet nodig dat het allemaal cijfernerds en dossiervreters zijn. Volksvertegenwoordiger zijn kan natuurlijk op meer manieren.

Al blijf ik erbij dat gras niet groeit door er aan te trekken. Als die doelgroep meer vertegenwoordigers in ze politiek wil dan vergt dat ook een grotere deelname van hen in de basis. Want vaak heerst er dus een consumentistische houding waarbij "iemand anders" verantwoordelijk is. Terwijl het zo niet werkt in de democratie.
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 09:40:35 #17
236264 crew  capricia
pi_211522126
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:38 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik heb ook niet het idee dat die lid worden of zijn van een politieke partij en derhalve ook niet in de kamer komen.
Je kunt je ook bij voorbaat al druk maken.

Er zijn zat beroepsgroepen met hoogopgeleide mensen die het prima zouden kunnen doen in de kamer. Daarvoor hoef je geen geschiedenis, recht of staatsinrichting gestudeerd te hebben.
Jij vindt een arts binnen de groep van praktisch opgeleiden vallen?
Definitely not CIA
  dinsdag 5 december 2023 @ 09:44:24 #18
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_211522159
De sociale mobiliteit van Nederland is ook afgenomen en in vergelijking met omringende andere landen vrij laag. Dat betekent dus dat er mensen zijn die goed kunnen leren maar niet de kans hebben gekregen om dat te laten zien. Onder de praktisch opgeleiden zit daarom best wel intellectueel talent denk ik dan.

Maar opgroeien in een niet zo welvarende omgeving is ook vaak een omgeving met veel wantrouwen in de politiek. De motivatie om dan de stap te maken naar de politiek zal vanwege dat wantrouwen misschien dan ook minder zijn. Ook het gemis van de juiste culturele bagage kan denk ik een rol spelen bij het vermijden van een politieke functie.
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 09:48:48 #19
236264 crew  capricia
pi_211522186
Even voor de helderheid..
Voor mij is dit een beetje de invulling van de begrippen:
praktisch opgeleid (mbo)
theoretisch opgeleid (hbo)
wetenschappelijk opgeleid (wo)


Eens?
Definitely not CIA
  dinsdag 5 december 2023 @ 10:23:59 #20
3542 Gia
User under construction
pi_211522462
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Jij vindt een arts binnen de groep van praktisch opgeleiden vallen?
Het is niet alleen theorie. Als een arts minister wordt, zoals Ernst Kuipers, dan is dat wel iemand met verstand van de praktijk. Hij heeft niet alleen in de collegebanken gezeten.
Zo heb ik ook liever een minister van Justitie die ervaring heeft op dat vlak, vanuit de praktijk.
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 10:31:50 #21
236264 crew  capricia
pi_211522504
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:23 schreef Gia het volgende:

[..]
Het is niet alleen theorie. Als een arts minister wordt, zoals Ernst Kuipers, dan is dat wel iemand met verstand van de praktijk. Hij heeft niet alleen in de collegebanken gezeten.
Zo heb ik ook liever een minister van Justitie die ervaring heeft op dat vlak, vanuit de praktijk.
Gia, een arts valt niet onder de noemer praktisch opgeleiden.
Hoogopgeleide mensen, zoals Ernst Kuipers, vallen niet onder de noemer praktisch opgeleid.

Het gaat om mensen met maximaal MBO als hoogst genoten schoolopleiding.
Ook jouw fysiotherapeut valt niet in die groep.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 05-12-2023 10:38:32 ]
Definitely not CIA
  dinsdag 5 december 2023 @ 10:33:59 #22
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_211522515
Je kunt best praktisch opgeleid zijn, maar als je daarna direct doorrolt de politieke molen in, dan blijft die culturele afstand net zo groot. Er is nou eenmaal culturele afstand met politici en onafhankelijk van je opleiding (dus niet onafhankelijk van je werkervaring) gaat die vaak groter zijn met praktisch opgeleiden dan met de theoretische. Een politicus die een bakkersopleiding gedaan heeft deelt ook niet de zorgen van de gemiddelde bakker. Met simpelweg meer praktisch opgeleiden zitten er vooral meer mensen met gemiddeld tot ondergemiddelde intelligentie.

Bovendien heb ik ook niet het gevoel dat deze groep minder gevoelig is voor lobbyisten, die in mijn optiek een grotere impact hebben op het feit dat niet iedere stem even zwaar telt, dan of een politicus een t-shirt of een pak draagt. Ik geloof zelf in de waarde van representatie binnen de volksvertegenwoordiging. Maar ik denk dat simpelweg de praktisch geschoolden tellen niet het probleem oplost dat wordt aangekaart.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 5 december 2023 @ 10:38:03 #23
408813 crew  trein2000
pi_211522549
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 08:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Het feit dat mensen praktisch opgeleid zijn, wil niet zeggen dat ze dom zijn.
Een fysiotherapeut, bijvoorbeeld, heeft een best wel pittige studie achter de rug. Zeker als hij/zij ook nog een master heeft gedaan.

Zelfde geldt voor tandartsen, secretaresses, leerkrachten, artsen, verpleegkundigen.

En ja, er zijn ook bouwvakkers met een goed brein. Niet zoveel, maar soms kiezen mensen ook voor een vak wat ze leuk vinden, i.p.v. doorstuderen. Ik ken een hoogbegaafde jongen die al vroeg wist dat hij vrachtwagenchauffeur wilde worden. Heeft nu een goedlopend bedrijf.

Een beetje geluid vanuit de praktijk is helemaal niet verkeerd in de kamer. Die kakkers lezen zich in hoe alles in theorie werkt en vormen daar een oordeel op, wat dan geheel bezijden de praktijk is.
Een fysiotherapeut geldt dan ook als “hoogopgeleid”.
Maar ik vind kwalificaties als “die kakkers” ook behoorlijk generaliserend.

Ik ben er voor dat de juiste mensen op de juiste plekken komen. En in een hoog-theoretische omgeving zullen dat veelal, niet altijd, theoretisch opgeleiden zijn.

We gaan toch ook niet massaal lui van de universiteit laten stratenmaken? Dat werkt twee kanten op niet. Die lui worden er niet gelukkig van en het werk zal kwalitatief ook volkomen kut zijn. Uitzonderingen daargelaten.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 5 december 2023 @ 10:39:21 #24
3542 Gia
User under construction
pi_211522559
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Gia, een arts valt niet onder de noemer praktisch opgeleiden.
Hoogopgeleide mensen vallen niet onder de noemer praktisch opgeleid.
Okay, waar heb ik gezegd dat een arts praktisch opgeleid is?
quote:
Het gaat om mensen met maximaal MBO als hoogst genoten schoolopleiding.
Ook jouw fysiotherapeut valt niet in die groep.
Ik heb het over BEROEPSGROEPEN, met hoogopgeleide mensen. Neem aan dat arts en fysiotherapeut voorbeelden zijn van beroepen.... toch?
  dinsdag 5 december 2023 @ 10:42:56 #25
3542 Gia
User under construction
pi_211522591
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Een fysiotherapeut geldt dan ook als “hoogopgeleid”.
Ja, het is een hoogopgeleide vakman. Fysiotherapie is heel veel werken met je handen en echt wel praktijkgericht.
quote:
Maar ik vind kwalificaties als “die kakkers” ook behoorlijk generaliserend.

Ik ben er voor dat de juiste mensen op de juiste plekken komen. En in een hoog-theoretische omgeving zullen dat veelal, niet altijd, theoretisch opgeleiden zijn.

We gaan toch ook niet massaal lui van de universiteit laten stratenmaken? Dat werkt twee kanten op niet. Die lui worden er niet gelukkig van en het werk zal kwalitatief ook volkomen kut zijn. Uitzonderingen daargelaten.
Maar je kunt wel hoogopgeleide mensen die uit de praktijk komen, en een arts heeft ook een praktijk!, in de 2de kamer zetten.
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 10:44:36 #26
236264 crew  capricia
pi_211522604
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:39 schreef Gia het volgende:

[..]
Okay, waar heb ik gezegd dat een arts praktisch opgeleid is?
[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 08:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Het feit dat mensen praktisch opgeleid zijn, wil niet zeggen dat ze dom zijn.
Een fysiotherapeut, bijvoorbeeld, heeft een best wel pittige studie achter de rug. Zeker als hij/zij ook nog een master heeft gedaan.

Zelfde geldt voor tandartsen, secretaresses, leerkrachten, artsen, verpleegkundigen.


Definitely not CIA
  dinsdag 5 december 2023 @ 10:50:46 #27
3542 Gia
User under construction
pi_211522656
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:44 schreef capricia het volgende:

[..]
[..]

Mijn zoon is fysiotherapeut, met een master, en werkt in een praktijk. Hij heeft tijdens zijn opleiding heel veel praktijkervaring opgedaan in revalidatieklinieken, fysiopraktijken, enz....Hoezo is dat niet iemand uit de praktijk, met praktijkervaring.

Jij ziet praktijkberoepen als alleen mbo. HBO is ook een beroepsopleiding.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 5 december 2023 @ 10:50:52 #28
408813 crew  trein2000
pi_211522657
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, het is een hoogopgeleide vakman. Fysiotherapie is heel veel werken met je handen en echt wel praktijkgericht.
[..]
Maar je kunt wel hoogopgeleide mensen die uit de praktijk komen, en een arts heeft ook een praktijk!, in de 2de kamer zetten.
Maar dat is niet wat praktisch opgeleiden zijn. Vroeger noemden we dat laagopgeleiden.

Artsen, (hbo-)verpleegkundigen, fysio’s, etc. Zijn theoretische opgeleid.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 5 december 2023 @ 10:52:35 #29
3542 Gia
User under construction
pi_211522674
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maar dat is niet wat praktisch opgeleiden zijn. Vroeger noemden we dat laagopgeleiden.

Artsen, (hbo-)verpleegkundigen, fysio’s, etc. Zijn theoretische opgeleid.
Met heel veel praktijkervaring. Als een arts van 60 minister wordt, heeft hij veel praktijk ervaring.

En wb fysio, secretaresse e.d. dat zijn HBO opleidingen. Hoger Beroeps Opleiding. Allemaal behoorlijk praktijkgericht.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 5 december 2023 @ 10:55:10 #30
408813 crew  trein2000
pi_211522704
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Met heel veel praktijkervaring. Als een arts van 60 minister wordt, heeft hij veel praktijk ervaring.

En wb fysio, secretaresse e.d. dat zijn HBO opleidingen. Hoger Beroeps Opleiding. Allemaal behoorlijk praktijkgericht.
Kan wel zo zijn allemaal. Maar dat is niet de definitie of wat hier bedoeld wordt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_211522711
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:32 schreef Scorpie het volgende:
Aangezien we in het tijdperk van inclusie leven ben ik voor een afgedwongen quota in de 2e kamer op dit vlak.
Moeten ze niet al blij zijn dat we ze heel woke praktisch opgeleiden en theoretisch opgeleide mensen noemen en niet gewoon laaggeschoolde en hooggeschoolde mensen? ;)
beter een knipoog dan een blauw oog
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 10:58:28 #32
54278 crew  Tijger_m
42
pi_211522740
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:48 schreef capricia het volgende:
Even voor de helderheid..
Voor mij is dit een beetje de invulling van de begrippen:
praktisch opgeleid (mbo)
theoretisch opgeleid (hbo)
wetenschappelijk opgeleid (wo)

Eens?
Dan vergeet je voor het gemak het LBO nivo? Dat is toch ook nog een aanzienlijk deel?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 5 december 2023 @ 11:01:00 #33
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_211522773
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dan vergeet je voor het gemak het LBO nivo? Dat is toch ook nog een aanzienlijk deel?
Dat is tegenwoordig onderdeel van het mbo.
pi_211522783
eerst maar eens een referendum houden hoe we 'praktisch opgeleid' moeten definiėren :D

Niet uit Oxford of Eaton moeten kiezen :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  dinsdag 5 december 2023 @ 11:02:50 #35
3542 Gia
User under construction
pi_211522784
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Kan wel zo zijn allemaal. Maar dat is niet de definitie of wat hier bedoeld wordt.
Punt is dat mensen uit de praktijk (kan dokterspraktijk zijn, of fysiopraktijk/tandartspraktijk, enz....) best in de 2de kamer kunnen, gezien hun hoge opleiding.
Mijn punt is dus dat mensen met praktijkervaring niet per definitie laaggeschoolden zijn.

2de punt was dat laaggeschoolden zich al niet geroepen voelen om lid te worden van een politieke partij en derhalve al niet op de kieslijsten komen. Een eventuele uitzondering daargelaten. Van der Plas heeft bijvoorbeeld niet meer dan een Havo-diploma. En ervaring in de journalistiek. Feit dat ze havo heeft gedaan, betekent dat ze best intelligent is. Wat ze daarmee doet is een tweede.
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 11:04:10 #36
54278 crew  Tijger_m
42
pi_211522793
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:01 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Dat is tegenwoordig onderdeel van het mbo.
Ah, dat wist ik niet.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 5 december 2023 @ 11:04:53 #37
3542 Gia
User under construction
pi_211522800
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:48 schreef capricia het volgende:
Even voor de helderheid..
Voor mij is dit een beetje de invulling van de begrippen:
praktisch opgeleid (mbo)
theoretisch opgeleid (hbo)
wetenschappelijk opgeleid (wo)

Eens?
Dat vind jij. Ik vind alle beroepsopleidingen praktische opleidingen. Ook HBO is een beroepsopleiding waar heel veel praktijkles plaatsvindt.
Ik vind vooral de WO theoretisch. Mijn schoondochter doet 2 WO opleidingen, overigens is de ene dierenarts, dus ook best veel praktijk. Zij zit regelmatig met een arm in een koe.
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 11:05:12 #38
54278 crew  Tijger_m
42
pi_211522803
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:02 schreef Gia het volgende:

[..]
Punt is dat mensen uit de praktijk (kan dokterspraktijk zijn, of fysiopraktijk/tandartspraktijk, enz....) best in de 2de kamer kunnen, gezien hun hoge opleiding.
Mijn punt is dus dat mensen met praktijkervaring niet per definitie laaggeschoolden zijn.

2de punt was dat laaggeschoolden zich al niet geroepen voelen om lid te worden van een politieke partij en derhalve al niet op de kieslijsten komen. Een eventuele uitzondering daargelaten. Van der Plas heeft bijvoorbeeld niet meer dan een Havo-diploma. En ervaring in de journalistiek. Feit dat ze havo heeft gedaan, betekent dat ze best intelligent is. Wat ze daarmee doet is een tweede.
Je haalt nog steeds praktische opgeleiden en praktische ervaring door elkaar, dat zijn NIET dezelfde zaken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_211522805
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:38 schreef trein2000 het volgende:
We gaan toch ook niet massaal lui van de universiteit laten stratenmaken? Dat werkt twee kanten op niet. Die lui worden er niet gelukkig van en het werk zal kwalitatief ook volkomen kut zijn. Uitzonderingen daargelaten.
Ik denk dat het probleem van de lager opgeleide is dat ze doen wat hoger opgeleiden ook kunnen. Als hoger opgeleiden straten gaan maken, komen er prima straten. Maar als lager opgeleiden zich met ingewikkelde technische vraagstukken bezig moeten houden, bijvoorbeeld het ontwerpen van nieuwe wijken en waar de straten moeten komen, gaat het wel mis.
  dinsdag 5 december 2023 @ 11:07:38 #40
3542 Gia
User under construction
pi_211522820
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:02 schreef Het_Bokje het volgende:
eerst maar eens een referendum houden hoe we 'praktisch opgeleid' moeten definiėren :D

Niet uit Oxford of Eaton moeten kiezen :')
Je kunt dat omzeilen door het mensen uit het werkveld te noemen, of mensen uit de praktijk.

Als je een minister van justitie hebt, die niet eens recht heeft gestudeerd, of ervaring heeft op het gebied van recht, dan vind ik dat een gemiste kans. Er zijn genoeg advocaten of rechters die beter op hun plek zijn op een dergelijke functie. En dat zijn mensen uit de praktijk.
  dinsdag 5 december 2023 @ 11:10:08 #41
3542 Gia
User under construction
pi_211522852
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Je haalt nog steeds praktische opgeleiden en praktische ervaring door elkaar, dat zijn NIET dezelfde zaken.
Punt is feitelijk dat de TT onjuist is. Daar zou moeten staan meer mensen uit de praktijk in de tweede kamer. Dat zou het allemaal wat minder op de hoogte van de opleiding toespitsen.

Nu wordt er gedaan alsof er allemaal putjesscheppers en bouwvakkers in de kamer komen, maar het gaat juist om mensen uit de praktijk. Dus een arts op de post gezondheid, een rechter op de post justitie en een majoor op defensie, enz....
pi_211522894
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:05 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik denk dat het probleem van de lager opgeleide is dat ze doen wat hoger opgeleiden ook kunnen. Als hoger opgeleiden straten gaan maken, komen er prima straten. Maar als lager opgeleiden zich met ingewikkelde technische vraagstukken bezig moeten houden, bijvoorbeeld het ontwerpen van nieuwe wijken en waar de straten moeten komen, gaat het wel mis.
als die hoger opgeleiden direct uit de collegebanken straten moeten gaan aanleggen, komt het ook niet goed hoor. Duurt ws. 2x zo lang en is na 1 jaar alweer verzakt.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_211522923
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:11 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
als die hoger opgeleiden direct uit de collegebanken straten moeten gaan aanleggen, komt het ook niet goed hoor. Duurt ws. 2x zo lang en is na 1 jaar alweer verzakt.
Want? Welke kwaliteiten beheerst een stratenmaker die een hoger opgeleide (in potentie) niet heeft?
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 5 december 2023 @ 11:13:59 #44
408813 crew  trein2000
pi_211522925
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:10 schreef Gia het volgende:

[..]
Punt is feitelijk dat de TT onjuist is. Daar zou moeten staan meer mensen uit de praktijk in de tweede kamer. Dat zou het allemaal wat minder op de hoogte van de opleiding toespitsen.

Nu wordt er gedaan alsof er allemaal putjesscheppers en bouwvakkers in de kamer komen, maar het gaat juist om mensen uit de praktijk. Dus een arts op de post gezondheid, een rechter op de post justitie en een majoor op defensie, enz....
Nee daar gaat het dus niet om. Dat maak jij er van.
Mensen met ervaring in de praktijk is niet hetzelfde als praktisch opgeleiden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_211523011
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:13 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Want? Welke kwaliteiten beheerst een stratenmaker die een hoger opgeleide (in potentie) niet heeft?
praktische kijk op zaken. hands-on-oplossingen bedenken. Een lichaam wat een hele dag zwaar werk aankan.

Welke kwaliteiten beheerst een hoger opgeleide die een stratenmaker (in potentie) niet heeft?
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_211523025
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:10 schreef Gia het volgende:

[..]
Punt is feitelijk dat de TT onjuist is. Daar zou moeten staan meer mensen uit de praktijk in de tweede kamer. Dat zou het allemaal wat minder op de hoogte van de opleiding toespitsen.

Nu wordt er gedaan alsof er allemaal putjesscheppers en bouwvakkers in de kamer komen, maar het gaat juist om mensen uit de praktijk. Dus een arts op de post gezondheid, een rechter op de post justitie en een majoor op defensie, enz....
Nee, het gaat er over dat er meer MBO'ers (of lager, zelfs mensen zonder middelbare school diploma) in de Kamer zijn gekomen.

Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo'n beste ontwikkeling.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211523083
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:19 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
praktische kijk op zaken. hands-on-oplossingen bedenken. Een lichaam wat een hele dag zwaar werk aankan.

Welke kwaliteiten beheerst een hoger opgeleide die een stratenmaker (in potentie) niet heeft?
Heb je dat al voor je stratenmaker wordt of krijg je dat als je lang aan het stratenmaken bent?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 5 december 2023 @ 11:24:17 #48
408813 crew  trein2000
pi_211523092
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, het gaat er over dat er meer MBO'ers (of lager, zelfs mensen zonder middelbare school diploma) in de Kamer zijn gekomen.

Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo'n beste ontwikkeling.
Het is niet zo dat ik per definitie tegen MBOers ben. Maar de geschikten zijn dun gezaaid.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 11:24:50 #49
236264 crew  capricia
pi_211523103
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, het gaat er over dat er meer MBO'ers (of lager, zelfs mensen zonder middelbare school diploma) in de Kamer zijn gekomen.

Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo'n beste ontwikkeling.
Poffertjesbakkers en hondenfokkers. :{
Dat gaat de kwaliteit van de controlerende taak vast ten goede komen. En het debat ook.
Not dus.


https://www.telegraaf.nl/(...)gezichten-van-de-pvv
Definitely not CIA
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 11:25:14 #50
54278 crew  Tijger_m
42
pi_211523110
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het is niet zo dat ik per definitie tegen MBOers ben. Maar de geschikten zijn dun gezaaid.
De geschikten geven we zo'n Defensie T shirt. ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')