Eigenlijk niet, slechts in zeer uitzoderlijke gevallen. De vraag en aanbod is daarom erg laag. Althans wat betreft de aanboorzadels gemaakt om de installatie op druk te houden. Want daar zit de snijplaat en de afsluiter al in het zadel en daarom zo duur. Het is niet alleem maar en zadel, maar ook een stuk gereedschap. En dat voor eenmalig gebruik.quote:Op dinsdag 5 december 2023 01:12 schreef OkkieTrooy het volgende:
Zoiets wordt toch wel vaker gedaan?
Je kunt zonder problemen een installatie uitbreiden, gebeurd bij aanbouw aan de orde van de dag...quote:Op dinsdag 5 december 2023 09:37 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
kun je eigenlijk wel ongestraft een extra aftakking maken op een CV systeem? zonder daarmee het hele systeem te verstoren?
Dat!quote:Op dinsdag 5 december 2023 09:14 schreef OkkieTrooy het volgende:
Misschien eens proberen om de koof over die hele lengte open te maken, zodat ik er ook nog weer bij kan, mocht het nodig zijn. Dan kan ik ook bij de beugels en wordt de kans op een goede afloop al een stuk groter. Ik ga ervan uit dat er beugels zitten, maar ik heb de binnenkant van de koof nooit gezien, dus een verassing.
Dit wordt eigenlijk alleen maar bij uitzondering op industrieel niveau of bij utiliteitsgebouwen gebruikt met zeer grote installaties... Waar de installatie op druk moet blijven en uit bedrijf nemen en weer opstarten een grotere kostenpost is dan de kosten van de koppeling aansluiten zelf. Althans wat betreft die gevallen met afsluiter en snijplaten in het zadel ingebouwd.quote:Op dinsdag 5 december 2023 09:14 schreef OkkieTrooy het volgende:
Aanboorzadel leek me ook niet de ideale methode.
Nou ja zeg.quote:Op dinsdag 5 december 2023 10:39 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dit wordt eigenlijk alleen maar bij uitzondering op industrieel niveau of bij utiliteitsgebouwen gebruikt met zeer grote installaties... Waar de installatie op druk moet blijven en uit bedrijf nemen en weer opstarten een grotere kostenpost is dan de kosten van de koppeling aansluiten zelf. Althans wat betreft die gevallen met afsluiter en snijplaten in het zadel ingebouwd.
En omdat zo'n zadel uit 2 losse schalen bestaat zul je ook altijd zeer schoon moeten werken en met een vloeibare pakking|afdichting ertussen omdat het 100% zeker te weten ook dicht moet zijn na montage. Is dit niet het geval zit je met de gebakken peren en alles + onkosten voor noppes.
Dus ook en ietwat specialistisch secuur werk, vooral op bovenstaand niveau, waar het foutje je baan kan kosten en een bedrijf op falliet kan gaan. Voor huis tuin en keuken gebruik beetje onnodig over de top.
Was dan ook slechts metaforisch bedoeld... En de knipoog vergeten...quote:Op dinsdag 5 december 2023 11:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ja zeg.
Gelijk je baan kwijt bij een foutje.
Het is nog altijd de leidinggevende opdrachtgever die beslist en verantwoordelijk is om een bepaalde aansluiting toe te passen die risico’s met zich meebrengen.
De uitvoerder kan geen blaam krijgen in zo’n geval tenzij er stevige nalantendheid kan zijn aangetoond
Je overdrijft mateloos maar goed.quote:Op dinsdag 5 december 2023 11:35 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Was dan ook slechts metaforisch bedoeld... En de knipoog vergeten...Sorry...
Maar wanneer in zulk geval bij een foutje de gehele fabriek een werkdag moet worden stilgelegt omdat de koppeling blijkt te lekken na het aanboren. Dan moet de aannemer wel heel erg goed verzekerd zijn om de geleden schade te dekken en het probleem op te lossen. Zo nee, kan een bedrijfje wel failliet gaan op zo'n foutje en dan ben je als de monteur met je foutje alsnog je baantje kwijt. Ook al gaan ze niet falliet je zult er geen punten mee scoren met zo'n actie en zal je lang achtervolgen wat werkindeling betreft.
Maar dat loopt niet zo'n vaart zulke klussen worden maar zeer zelden toegepast en alleen maar uitgevoerd door grotere gespecialiceerde bedrijven met voldoende kundige ervaren en gecertificeerde vaklui in dienst. Pietje de loodgieter van op de hoek zal daar niet voor uitgenodigd worden.
Nou mateloos, het is maar net hoe zwaar je er aan wil tillen...quote:Op dinsdag 5 december 2023 12:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je overdrijft mateloos maar goed.![]()
Heb laatst nog een aantal druktappen laten maken in een hele grote installatie. En dan schrijf je gewoon vooraf risico’s van je af
Ik merkte wel wat angst bij je, nu weet ik waar dat wegkomt.quote:Op dinsdag 5 december 2023 12:45 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Nou mateloos, het is maar net hoe zwaar je er aan wil tillen...
Eerlijk met de billen bloot, off topic...Ooit bij GTI Holding gewerkt, was groot bedrijf met in de vestiging waar ik werkte 250 man in dienst en groeiende ging naar 450. Ik was daar Autogeen lasser... En werd toen naar een grote bouw gestuurd, de technische installaties van het lokale ziekenhuis uitbreiden, daar hoorde ook CV bij. Die installatie was zo groot dat je er 4 werkdagen voor nodig had om te vullen. Ik heb daar ooit eens een klein lasfoutje gemaakt die achteraf bleek te lekken...
Blauwe maandag, misschien teveel gezopen, ik weet het niet meer maar het was wel mijn las, daar kon ik niet onderuit.
Dit foutje heeft de firma 3 extra werkdagen gekost, installatie weer leeglaten, las herstellen en weer beginnen met vullen.... Ik werd op het matje geroepen en kreeg een uitbrander, de chef waaronder in werkte was toevallig ook de nog ees de docent van de interne lascursus. Dubbel pech, 's avonds in m'n eigen tijd. Je mag 3 x raden ik moest voor straf weer terug naar de lascursus en heb zolang als ik ondere deze chef heb gewerkt niet meer mogen lassen op de werkvloer.![]()
iegen schuld dikke bult...Ontlsag gaat te ver zou ook niet mogen. Rond gebazuint heeft hij het ook niet maar op de vloer gehouden omdat ik de straf accepteerde. Maar dat baantje als lasser ben ik paar maanden kwijt geweest. Mocht pas weer lassen toen ik bij andere chef werd ingedeelt op een nieuw project die er geen weet van had.
De echte grote projecten werkten ook heel erg vaak met een deadline wat oplevering betreft. Bv. technische installaties van nieuwe fabrieken, vaak aan gewerkt. Contractueel vastgelegt niet klaar met opleveren op de deadline ¤ 3000 boete per dag. Maar dat waren millioenenprojecten, voor zulke bedrijven is ¤ 3000 nog te behappen.
Dus ingecalculeerd of niet, zulke foutjes kunnen zo'n bedrijf wel wat kosten... Daar maak je geen vriendjes mee als je herhaaldelijk zulke fratesen uithaald. Daardoor cariereschade oplopen binnen een bedrijf is ook een vorm van baantje verliezen als je pech hebt.
Dat was zeker een overspannen Lullo die Chef die stond zelf ook goed onder druk, want hij moest natuurlijk weer de deadline verantwoorden. Die stond ook vaker met de werkstatuten naast je te zeuren om te laten zien dat je te lang werkte op bepaalde opdrachten. In de statuten staat dit moet in 3 uur klaar en je bent 30 minuten over tijd. Hoe zit dat?quote:Op dinsdag 5 december 2023 12:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik merkte wel wat angst bij je, nu weet ik waar dat wegkomt.
Als ik je chef was dan vroeg ik, kun je goed lassen en was dit een eenmalige fout?
Zo ja, gelijk doorlassen in het project. En dan krijg je vanzelf weer vertrouwen ook in je eigen las.
Installateurs kunnen echte hufters zijn zeker op grote projecten.
Ps die man snapte het niet, zo’n lek kun je elektrisch dichtlassen als je de druk wat kunt verlagen.
¤ 3000 euro voor een dag te laat, lijkt me wel erg goedkoop bij een miljoenenproject. Zo goedkoop zelfs, dat het calculerend gedrag van de opdrachtnemer gaat uitlokken (3000 euro dokken en op maandag werken is goedkoper dan de ploeg op zondag met toeslag te laten werken.) In de infrastructuur zijn boetes van ¤ 25.000 per kwartier niet ongebruikelijk, als het bijvoorbeeld om een snelweg gaat.quote:Op dinsdag 5 december 2023 12:45 schreef Watuntrik het volgende:
En werd toen naar een grote bouw gestuurd, de technische installaties van het lokale ziekenhuis uitbreiden, daar hoorde ook CV bij. Die installatie was zo groot dat je er 4 werkdagen voor nodig had om te vullen. Ik heb daar ooit eens een klein lasfoutje gemaakt die achteraf bleek te lekken...De echte grote projecten werkten ook heel erg vaak met een deadline wat oplevering betreft. Bv. technische installaties van nieuwe fabrieken, vaak aan gewerkt. Contractueel vastgelegt niet klaar met opleveren op de deadline ¤ 3000 boete per dag. Maar dat waren millioenenprojecten, voor zulke bedrijven is ¤ 3000 nog te behappen.quote:Geheel offtopic maar toch uit interesse: Waarom worden dat soort installaties niet met strategisch geplaatste afsluiters en aftappunten uitgerust, zodat je aan delen van de installatie normaal kunt werken zonder de hele installatie leeg te laten? En als die ontbreken, kun je toch gewoon met een mobiele vriesinstallatie de boel lokaal bevriezen, om op die manier de risico's te beperken?
Toen ik daar werkte ging het nog met Florijnen.quote:Op dinsdag 5 december 2023 14:21 schreef stavromulabeta het volgende:
¤ 3000 euro voor een dag te laat, lijkt me wel erg goedkoop
GTI (de grote installateur) is achtereenvolgend Cofely, daarna Engie en daarna Equans geworden.quote:Op dinsdag 5 december 2023 14:29 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Toen ik daar werkte ging het nog met Florijnen.Dus is wat jaartjes geleden... GTI Holding bestaat nog steeds, maar lang niet meer zo groot als toen. Geen idee wat de boetetarieven tegenwoordig zijn bij zulke bedrijven. En ook vroeger voor de lui op de werkvloer waren het geruchten, wat daar precies van klopt weet ik ook niet. Maar boetes per dag voor te laat opleveren was wel aan de orde.
Ik denk het niet, daarom is het ook zo jammer dat iedereen offtopic op elkaar reageert in dit topic, en de TS niet echt een inhoudelijke reactie heeft gekregen..quote:Op dinsdag 5 december 2023 14:21 schreef stavromulabeta het volgende:
Is de vraag van TS inmiddels beantwoord?
Tja er is geen andere manier dan een T-stuk 22x15x22 er tussen zetten..quote:Op dinsdag 5 december 2023 22:22 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik denk het niet, daarom is het ook zo jammer dat iedereen offtopic op elkaar reageert in dit topic, en de TS niet echt een inhoudelijke reactie heeft gekregen..
Heeft iemand nog tips voor TS ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |