abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 5 december 2023 @ 01:12:28 #1
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_211520937
Beste mensen, ik zit mijn hoofd te breken over het volgende.
Op een kamer op zolder wil ik graag een radiator bijplaatsen. Er loopt een koof langs de wand/vloer waarin de cv leiding zich bevindt. Nu zoek ik een oplossing om daarin een aftakking te maken. Het zijn 22mm dunwandige ijzeren cv leidingen. Gewoon doorsnijden en een T-stuk ertussen lijkt me niet haalbaar. Allereerst niet omdat ik een stukje uit de koof moet zagen en dat dus niet te groot wil doen, dus beperkte ruimte. Daarnaast zijn het bestaande leidingen, dus het is niet te verschuiven. Om die reden zal ik er nooit fatsoenlijk een knelfitting op kunnen krijgen, want die krijg je er nooit tussen. Ik heb ook gezocht naar een soort van aanboorzadel, maar die vind ik alleen op een enkele Belgische website. Schijnt hier blijkbaar nauwelijks gebruikt te worden. Dan nog een koppeling van Flamco gevonden, de T-plus, maar die dingen zijn kennelijk van goud gemaakt met een prijskaartje van rond de 200 euro per stuk. Zoiets wordt toch wel vaker gedaan? Vreemd dat er zo weinig over te vinden is. Misschien heeft iemand van jullie een goede oplossing?
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
pi_211521054
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 01:12 schreef OkkieTrooy het volgende:
Zoiets wordt toch wel vaker gedaan?
Eigenlijk niet, slechts in zeer uitzoderlijke gevallen. De vraag en aanbod is daarom erg laag. Althans wat betreft de aanboorzadels gemaakt om de installatie op druk te houden. Want daar zit de snijplaat en de afsluiter al in het zadel en daarom zo duur. Het is niet alleem maar en zadel, maar ook een stuk gereedschap. En dat voor eenmalig gebruik.

Indien de druk er af kan kun je ook voor deze gaan die zijn een stuk goedkoper.


Maar zelfs in die koof zal er nog wel plaats zijn voor een mini pijpensnijder daarmee snijd je dunwandig zo door op slecht bereikbare plaatsen.
https://www.toolstation.nl/mini-pijpsnijder/p59799

Dus doorsnijden is niet het probleem... :) En snijd je +/- 3 cm uit de pijp, even T-stuk nameten uiteraard. En heb je ongeveer 15mm per zijde nodig om te kunnen knellen wat in het T-stuk moet vallen.

Nu kan het lastig zijn om er een T-stuk tussen te krijgen wanneer het maar een kort stuk betreft wat je niet kunt buigen door naar je toe te trekken om de opening 15mm groter te maken om het T-stuk ertussen te duwen. Meestal lukt dit wel wanneer er voldoende lengte en speling is en wat beugels kunt losmaken. Maar dit moet je in situ beoordelen. Dunwandig is nog enigzins flexibel en valt meestal wel wat mee te frotten, het is maar paar cm.

Indien er echt geen beweging in te krijgen is zul je moeten uitwijken naar bv. de eerste bocht of aftakking is die gekneld daar loskoppelen is het daar geperst dan moet je daar ook gaan snijden en extra koppeling plaatsten.

Is doorsnijden met de pijpensnijder wel een probleem, dan snijden wat je snijden kunt en de rest van de pijp dan zagen.


Dat is installatiewerk, liggend op de grond in kleine hoekjes frotten en friemelen en vooral vloeken. En dan lukt het meestal wel. :P Aanboorzadel zou ik echt niet aan denken. Want krijg je dat op e.o.a. manier niet goed dicht, want je werkt toch met losse schalen, dan moet je alsnog wat anders verzinnen. Dan maar beter gelijk goed doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 05-12-2023 04:25:33 ]
pi_211521149
Gewoon doorzagen/snijden en een t-stuk ertussen, mocht dat echt niet lukken kan je altijd nog een overschuifkoppeling ernaast zetten. In een koof heeft een perskoppeling de voorkeur.
  dinsdag 5 december 2023 @ 09:14:09 #4
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_211521839
Aanboorzadel leek me ook niet de ideale methode. Het zal ook niet voor niets nauwelijks toegepast worden. Probleem is dat de vorige eigenaar die koof helemaal dicht gespijkerd heeft. Kon ik die openmaken, was het wel wat eenvoudiger geworden. Ik moet er nu een stukje uit zagen om erbij te kunnen. Zo'n 80 cm naar links zit de muur en 40 cm naar rechts een vaste kast. Misschien eens proberen om de koof over die hele lengte open te maken, zodat ik er ook nog weer bij kan, mocht het nodig zijn. Dan kan ik ook bij de beugels en wordt de kans op een goede afloop al een stuk groter. Ik ga ervan uit dat er beugels zitten, maar ik heb de binnenkant van de koof nooit gezien, dus een verassing.
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
pi_211521902
worst case is dat de hele koof gesloopt moet worden en je 3 nieuwe plankjes moet zagen en schilderen, zo erg is dat toch niet?
pi_211522043
Een stukje pijp eruithalen, zodat je ruimte hebt daarna aan 1 kant een schuifkoppeling aanbrengen.

Dan heb jevan links naar rechts
Bestaande pijp
Schuifkoppeling
Nieuwe pijp
T-stuk
Bestaande pijp
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211522087
kun je eigenlijk wel ongestraft een extra aftakking maken op een CV systeem? zonder daarmee het hele systeem te verstoren? de leidingen worden niet voor niets steeds dunner naar mate je verder komt in de leidingen
pi_211522325
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:37 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
kun je eigenlijk wel ongestraft een extra aftakking maken op een CV systeem? zonder daarmee het hele systeem te verstoren?
Je kunt zonder problemen een installatie uitbreiden, gebeurd bij aanbouw aan de orde van de dag... :)

Uiteraard moet je met het een en ander rekening houden, zoals inderdaad leiding diameter, afstand, radiator capaciteit, ketel capaciteit en eventueel debiet van de pomp. Zit je qua ketel of pomp capaciteit al kantje boord aan de ondergrens zou het kunnen dat er ergens een radiator niet meer volledig warm wordt. En dan nog kun je dit wel weer inregelen, mits alle radiatoren over voetventiel beschikken.

Maar over het algemeen heeft een ketel waar nog niet eerder is uitgebreid altijd wel een overwaarde, het zal zo'n vaart niet lopen met een doorsnee radiator bijplaatsen of je moet al gelijk willen uitbreiden met een stoomboot van een radiator.
pi_211522379
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:14 schreef OkkieTrooy het volgende:
Misschien eens proberen om de koof over die hele lengte open te maken, zodat ik er ook nog weer bij kan, mocht het nodig zijn. Dan kan ik ook bij de beugels en wordt de kans op een goede afloop al een stuk groter. Ik ga ervan uit dat er beugels zitten, maar ik heb de binnenkant van de koof nooit gezien, dus een verassing.
Dat! ^O^ En als het nog niet is gebeurd gelijk de leiding maar isoleren... Zijn het nu kale leidingen ben je voor Jan lul de koof aan het verwarmen.
pi_211522394
Milwaukee Raptor voor deze situaties.
Zo
Ideaal!
Als mijne kapot gaat koop is direct een nieuwe!

https://topgereedschap.co(...)per-body-4933411920/
Vakman pur sang
pi_211522562
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:14 schreef OkkieTrooy het volgende:
Aanboorzadel leek me ook niet de ideale methode.
Dit wordt eigenlijk alleen maar bij uitzondering op industrieel niveau of bij utiliteitsgebouwen gebruikt met zeer grote installaties... Waar de installatie op druk moet blijven en uit bedrijf nemen en weer opstarten een grotere kostenpost is dan de kosten van de koppeling aansluiten zelf. Althans wat betreft die gevallen met afsluiter en snijplaten in het zadel ingebouwd.

En omdat zo'n zadel uit 2 losse schalen bestaat zul je ook altijd zeer schoon moeten werken en met een vloeibare pakking|afdichting ertussen omdat het 100% zeker te weten ook dicht moet zijn na montage. Is dit niet het geval zit je met de gebakken peren en alles + onkosten voor noppes.

Dus ook en ietwat specialistisch secuur werk, vooral op bovenstaand niveau, waar het foutje je baan kan kosten en een bedrijf op falliet kan gaan. Voor huis tuin en keuken gebruik beetje onnodig over de top.
pi_211523022
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:39 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dit wordt eigenlijk alleen maar bij uitzondering op industrieel niveau of bij utiliteitsgebouwen gebruikt met zeer grote installaties... Waar de installatie op druk moet blijven en uit bedrijf nemen en weer opstarten een grotere kostenpost is dan de kosten van de koppeling aansluiten zelf. Althans wat betreft die gevallen met afsluiter en snijplaten in het zadel ingebouwd.

En omdat zo'n zadel uit 2 losse schalen bestaat zul je ook altijd zeer schoon moeten werken en met een vloeibare pakking|afdichting ertussen omdat het 100% zeker te weten ook dicht moet zijn na montage. Is dit niet het geval zit je met de gebakken peren en alles + onkosten voor noppes.

Dus ook en ietwat specialistisch secuur werk, vooral op bovenstaand niveau, waar het foutje je baan kan kosten en een bedrijf op falliet kan gaan. Voor huis tuin en keuken gebruik beetje onnodig over de top.
Nou ja zeg.
Gelijk je baan kwijt bij een foutje.

Het is nog altijd de leidinggevende opdrachtgever die beslist en verantwoordelijk is om een bepaalde aansluiting toe te passen die risico’s met zich meebrengen.
De uitvoerder kan geen blaam krijgen in zo’n geval tenzij er stevige nalantendheid kan zijn aangetoond
Vakman pur sang
pi_211523244
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou ja zeg.
Gelijk je baan kwijt bij een foutje.

Het is nog altijd de leidinggevende opdrachtgever die beslist en verantwoordelijk is om een bepaalde aansluiting toe te passen die risico’s met zich meebrengen.
De uitvoerder kan geen blaam krijgen in zo’n geval tenzij er stevige nalantendheid kan zijn aangetoond
Was dan ook slechts metaforisch bedoeld... En de knipoog vergeten... ;) Sorry...

Maar wanneer in zulk geval bij een foutje de gehele fabriek een werkdag moet worden stilgelegt omdat de koppeling blijkt te lekken na het aanboren. Dan moet de aannemer wel heel erg goed verzekerd zijn om de geleden schade te dekken en het probleem op te lossen. Zo nee, kan een bedrijfje wel failliet gaan op zo'n foutje en dan ben je als de monteur met je foutje alsnog je baantje kwijt. Ook al gaan ze niet falliet je zult er geen punten mee scoren met zo'n actie en zal je lang achtervolgen wat werkindeling betreft.

Maar dat loopt niet zo'n vaart zulke klussen worden maar zeer zelden toegepast en alleen maar uitgevoerd door grotere gespecialiceerde bedrijven met voldoende kundige ervaren en gecertificeerde vaklui in dienst. Pietje de loodgieter van op de hoek zal daar niet voor uitgenodigd worden.
pi_211523814
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:35 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Was dan ook slechts metaforisch bedoeld... En de knipoog vergeten... ;) Sorry...

Maar wanneer in zulk geval bij een foutje de gehele fabriek een werkdag moet worden stilgelegt omdat de koppeling blijkt te lekken na het aanboren. Dan moet de aannemer wel heel erg goed verzekerd zijn om de geleden schade te dekken en het probleem op te lossen. Zo nee, kan een bedrijfje wel failliet gaan op zo'n foutje en dan ben je als de monteur met je foutje alsnog je baantje kwijt. Ook al gaan ze niet falliet je zult er geen punten mee scoren met zo'n actie en zal je lang achtervolgen wat werkindeling betreft.

Maar dat loopt niet zo'n vaart zulke klussen worden maar zeer zelden toegepast en alleen maar uitgevoerd door grotere gespecialiceerde bedrijven met voldoende kundige ervaren en gecertificeerde vaklui in dienst. Pietje de loodgieter van op de hoek zal daar niet voor uitgenodigd worden.
Je overdrijft mateloos maar goed. :D

Heb laatst nog een aantal druktappen laten maken in een hele grote installatie. En dan schrijf je gewoon vooraf risico’s van je af
Vakman pur sang
pi_211524019
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 12:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je overdrijft mateloos maar goed. :D

Heb laatst nog een aantal druktappen laten maken in een hele grote installatie. En dan schrijf je gewoon vooraf risico’s van je af
Nou mateloos, het is maar net hoe zwaar je er aan wil tillen...

Eerlijk met de billen bloot, off topic... :P Ooit bij GTI Holding gewerkt, was groot bedrijf met in de vestiging waar ik werkte 250 man in dienst en groeiende ging naar 450. Ik was daar Autogeen lasser... En werd toen naar een grote bouw gestuurd, de technische installaties van het lokale ziekenhuis uitbreiden, daar hoorde ook CV bij. Die installatie was zo groot dat je er 4 werkdagen voor nodig had om te vullen. Ik heb daar ooit eens een klein lasfoutje gemaakt die achteraf bleek te lekken... :@ Blauwe maandag, misschien teveel gezopen, ik weet het niet meer maar het was wel mijn las, daar kon ik niet onderuit.

Dit foutje heeft de firma 3 extra werkdagen gekost, installatie weer leeglaten, las herstellen en weer beginnen met vullen.... Ik werd op het matje geroepen en kreeg een uitbrander, de chef waaronder in werkte was toevallig ook de nog ees de docent van de interne lascursus. Dubbel pech, 's avonds in m'n eigen tijd. Je mag 3 x raden ik moest voor straf weer terug naar de lascursus en heb zolang als ik ondere deze chef heb gewerkt niet meer mogen lassen op de werkvloer. :(

iegen schuld dikke bult... :') Ontlsag gaat te ver zou ook niet mogen. Rond gebazuint heeft hij het ook niet maar op de vloer gehouden omdat ik de straf accepteerde. Maar dat baantje als lasser ben ik paar maanden kwijt geweest. Mocht pas weer lassen toen ik bij andere chef werd ingedeelt op een nieuw project die er geen weet van had.

De echte grote projecten werkten ook heel erg vaak met een deadline wat oplevering betreft. Bv. technische installaties van nieuwe fabrieken, vaak aan gewerkt. Contractueel vastgelegt niet klaar met opleveren op de deadline ¤ 3000 boete per dag. Maar dat waren millioenenprojecten, voor zulke bedrijven is ¤ 3000 nog te behappen.

Dus ingecalculeerd of niet, zulke foutjes kunnen zo'n bedrijf wel wat kosten... Daar maak je geen vriendjes mee als je herhaaldelijk zulke fratesen uithaald. Daardoor cariereschade oplopen binnen een bedrijf is ook een vorm van baantje verliezen als je pech hebt.
pi_211524154
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 12:45 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Nou mateloos, het is maar net hoe zwaar je er aan wil tillen...

Eerlijk met de billen bloot, off topic... :P Ooit bij GTI Holding gewerkt, was groot bedrijf met in de vestiging waar ik werkte 250 man in dienst en groeiende ging naar 450. Ik was daar Autogeen lasser... En werd toen naar een grote bouw gestuurd, de technische installaties van het lokale ziekenhuis uitbreiden, daar hoorde ook CV bij. Die installatie was zo groot dat je er 4 werkdagen voor nodig had om te vullen. Ik heb daar ooit eens een klein lasfoutje gemaakt die achteraf bleek te lekken... :@ Blauwe maandag, misschien teveel gezopen, ik weet het niet meer maar het was wel mijn las, daar kon ik niet onderuit.

Dit foutje heeft de firma 3 extra werkdagen gekost, installatie weer leeglaten, las herstellen en weer beginnen met vullen.... Ik werd op het matje geroepen en kreeg een uitbrander, de chef waaronder in werkte was toevallig ook de nog ees de docent van de interne lascursus. Dubbel pech, 's avonds in m'n eigen tijd. Je mag 3 x raden ik moest voor straf weer terug naar de lascursus en heb zolang als ik ondere deze chef heb gewerkt niet meer mogen lassen op de werkvloer. :(

iegen schuld dikke bult... :') Ontlsag gaat te ver zou ook niet mogen. Rond gebazuint heeft hij het ook niet maar op de vloer gehouden omdat ik de straf accepteerde. Maar dat baantje als lasser ben ik paar maanden kwijt geweest. Mocht pas weer lassen toen ik bij andere chef werd ingedeelt op een nieuw project die er geen weet van had.

De echte grote projecten werkten ook heel erg vaak met een deadline wat oplevering betreft. Bv. technische installaties van nieuwe fabrieken, vaak aan gewerkt. Contractueel vastgelegt niet klaar met opleveren op de deadline ¤ 3000 boete per dag. Maar dat waren millioenenprojecten, voor zulke bedrijven is ¤ 3000 nog te behappen.

Dus ingecalculeerd of niet, zulke foutjes kunnen zo'n bedrijf wel wat kosten... Daar maak je geen vriendjes mee als je herhaaldelijk zulke fratesen uithaald. Daardoor cariereschade oplopen binnen een bedrijf is ook een vorm van baantje verliezen als je pech hebt.
Ik merkte wel wat angst bij je, nu weet ik waar dat wegkomt.
Als ik je chef was dan vroeg ik, kun je goed lassen en was dit een eenmalige fout?
Zo ja, gelijk doorlassen in het project. En dan krijg je vanzelf weer vertrouwen ook in je eigen las.

Installateurs kunnen echte hufters zijn zeker op grote projecten.

Ps die man snapte het niet, zo’n lek kun je elektrisch dichtlassen als je de druk wat kunt verlagen.
Vakman pur sang
pi_211524523
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 12:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik merkte wel wat angst bij je, nu weet ik waar dat wegkomt.
Als ik je chef was dan vroeg ik, kun je goed lassen en was dit een eenmalige fout?
Zo ja, gelijk doorlassen in het project. En dan krijg je vanzelf weer vertrouwen ook in je eigen las.

Installateurs kunnen echte hufters zijn zeker op grote projecten.

Ps die man snapte het niet, zo’n lek kun je elektrisch dichtlassen als je de druk wat kunt verlagen.
Dat was zeker een overspannen Lullo die Chef die stond zelf ook goed onder druk, want hij moest natuurlijk weer de deadline verantwoorden. Die stond ook vaker met de werkstatuten naast je te zeuren om te laten zien dat je te lang werkte op bepaalde opdrachten. In de statuten staat dit moet in 3 uur klaar en je bent 30 minuten over tijd. Hoe zit dat? :')

Was ook lekje van niks, maar bij zo'n grote installatie zal dat paar uur gespoten hebben :D voordat het is opgevallen was ergens op 3e verdieping, spiegellas boven het plafond van een klein hokje niet op de doorgaande route. En ik was verder niet betrokken bij dat vullen. Maar ik mocht het niet zelf fixen en heb er paar maanden voor moeten boeten. Kreeg gewoon ander werk toebedeeld en dat kun je niet weigeren. Gelukkig in de 10 jaar dat ik daar heb gewerkt maar 1 x op een project waar hij chef was gewerkt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 05-12-2023 13:33:13 ]
pi_211525257
Is de vraag van TS inmiddels beantwoord?

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 12:45 schreef Watuntrik het volgende:
En werd toen naar een grote bouw gestuurd, de technische installaties van het lokale ziekenhuis uitbreiden, daar hoorde ook CV bij. Die installatie was zo groot dat je er 4 werkdagen voor nodig had om te vullen. Ik heb daar ooit eens een klein lasfoutje gemaakt die achteraf bleek te lekken...
quote:
Geheel offtopic maar toch uit interesse: Waarom worden dat soort installaties niet met strategisch geplaatste afsluiters en aftappunten uitgerust, zodat je aan delen van de installatie normaal kunt werken zonder de hele installatie leeg te laten? En als die ontbreken, kun je toch gewoon met een mobiele vriesinstallatie de boel lokaal bevriezen, om op die manier de risico's te beperken?

De echte grote projecten werkten ook heel erg vaak met een deadline wat oplevering betreft. Bv. technische installaties van nieuwe fabrieken, vaak aan gewerkt. Contractueel vastgelegt niet klaar met opleveren op de deadline ¤ 3000 boete per dag. Maar dat waren millioenenprojecten, voor zulke bedrijven is ¤ 3000 nog te behappen.
¤ 3000 euro voor een dag te laat, lijkt me wel erg goedkoop bij een miljoenenproject. Zo goedkoop zelfs, dat het calculerend gedrag van de opdrachtnemer gaat uitlokken (3000 euro dokken en op maandag werken is goedkoper dan de ploeg op zondag met toeslag te laten werken.) In de infrastructuur zijn boetes van ¤ 25.000 per kwartier niet ongebruikelijk, als het bijvoorbeeld om een snelweg gaat.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211525326
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:21 schreef stavromulabeta het volgende:
¤ 3000 euro voor een dag te laat, lijkt me wel erg goedkoop
Toen ik daar werkte ging het nog met Florijnen. :) Dus is wat jaartjes geleden... GTI Holding bestaat nog steeds, maar lang niet meer zo groot als toen. Geen idee wat de boetetarieven tegenwoordig zijn bij zulke bedrijven. En ook vroeger voor de lui op de werkvloer waren het geruchten, wat daar precies van klopt weet ik ook niet. Maar boetes per dag voor te laat opleveren was wel aan de orde.
pi_211526810
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:29 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Toen ik daar werkte ging het nog met Florijnen. :) Dus is wat jaartjes geleden... GTI Holding bestaat nog steeds, maar lang niet meer zo groot als toen. Geen idee wat de boetetarieven tegenwoordig zijn bij zulke bedrijven. En ook vroeger voor de lui op de werkvloer waren het geruchten, wat daar precies van klopt weet ik ook niet. Maar boetes per dag voor te laat opleveren was wel aan de orde.
GTI (de grote installateur) is achtereenvolgend Cofely, daarna Engie en daarna Equans geworden.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Engie_Services_Nederland

[ Bericht 8% gewijzigd door Lospedrosa op 05-12-2023 17:20:58 ]
Vakman pur sang
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 22:22:23 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_211529807
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:21 schreef stavromulabeta het volgende:
Is de vraag van TS inmiddels beantwoord?
Ik denk het niet, daarom is het ook zo jammer dat iedereen offtopic op elkaar reageert in dit topic, en de TS niet echt een inhoudelijke reactie heeft gekregen..

Heeft iemand nog tips voor TS ? ^O^
pi_211530385
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 22:22 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ik denk het niet, daarom is het ook zo jammer dat iedereen offtopic op elkaar reageert in dit topic, en de TS niet echt een inhoudelijke reactie heeft gekregen..

Heeft iemand nog tips voor TS ? ^O^
Tja er is geen andere manier dan een T-stuk 22x15x22 er tussen zetten..
En als je dat niet kunt..niet aan beginnen
Vakman pur sang
pi_211541410
Ik zou inderdaad proberen om de koof helemaal open te maken zodat die beter bereikbaar is. Heb hier in ons jaren 60 huis gemerkt dat een halve oplossing vaak alsnog dubbel werk betekent. Dan maar beter in 1x goed.

Lijkt me sowieso niet zo handig om knelkoppelingen op zo'n moeilijk bereikbare plek te hebben ivm lekkage? En spijkers zijn toch juist makkelijker om los te krijgen als je eenmaal een beginnetje hebt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')