abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 19:57:11 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_211509428
Begin van het jaar heb ik bij een kennis het schakelmateriaal in de woning vervangen voor Bush & Jaeger Reflix SI schakelmateriaal. Recent heeft hij zelf enkele Calex smart wifi dimmers geinstalleerd, alleen nu blijken de knoppen van het B&J schakelmateriaal er niet meer op te passen (voorheen zaten hier gewone dimmers).

Calex beweerd dat alle A merken schakelmateriaal hier op moet passen, maar toch lijken we iets over het hoofd te zien. Het past namelijk niet...

Het binnen frame past wel, maar het lijkt er op dat de as van de dimmers anders zijn..
Iemand ooit al eens dit probleem gehad ?



pi_211510992
Gezien jij de expert bent denk ik niet dat iemand je hier gaat overtreffen 🤣
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_211511114
Busch-Jaeger heeft een andere maat as, 6mm in plaats van 4mm zoals bij de meeste merken.

Er zijn andere merken die "universele" dimmers maken waar dan ook een verloopstukje voor Busch-Jaeger voor te krijgen is. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.ecobright.nl/(...)-afdekmateriaal.html. Geen idee of dat op een Calex dimmer gaat passen.
pi_211511164
Volgens mij heb ik een aantal jaar geleden ook heel lang lopen kutten met het vastzetten van zo’n dimer.

Weet niet of het ook een calex was, maar staat mij iets bij dat ik op een van die opzetstukjes ook iets weg gesneden had om het goed passend te krijgen.

Het paste dus uiteindelijk wel, maar niet zoals het oorspronkelijk zou moeten.
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 22:26:02 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_211511203
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 22:03 schreef Chinless het volgende:
Gezien jij de expert bent denk ik niet dat iemand je hier gaat overtreffen 🤣
Als het aan mijzelf lag dan had ik hem gewone puls schakelaars en een passende dimmodule laten kopen die je ook volgens een app kunt bedienen. Maar ja, hij heeft dit nu eenmaal ergens al in de bouwmarkt gekocht..

quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 22:16 schreef XanderH het volgende:
Busch-Jaeger heeft een andere maat as, 6mm in plaats van 4mm zoals bij de meeste merken.

Er zijn andere merken die "universele" dimmers maken waar dan ook een verloopstukje voor Busch-Jaeger voor te krijgen is. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.ecobright.nl/(...)-afdekmateriaal.html. Geen idee of dat op een Calex dimmer gaat passen.
Hmm, lekker dan.. :{
  zondag 3 december 2023 @ 22:26:56 #6
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_211511210
Bij een vergelijkbare dimmer:
De dimmer wordt zonder een afdekknop geleverd. De dimmer is compatibel met de meest gangbare merken schakelmateriaal zoals Peha, Jung, Gira, Berker en Busch Jaeger. (Met de speciaal bijgeleverde verloopbus.).

misschien deze https://letsleds.nl/produ(...)er-van-4mm-naar-6mm/
pi_211511410
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 22:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Als het aan mijzelf lag dan had ik hem gewone puls schakelaars en een passende dimmodule laten kopen die je ook volgens een app kunt bedienen. Maar ja, hij heeft dit nu eenmaal ergens al in de bouwmarkt gekocht..
[..]
Hmm, lekker dan.. :{
Uit een ander topic:
quote:
[..]
Mijn ervaring is dat de meeste installateurs doorgaans niets te maken willen hebben met materialen die zij zelf niet ingekocht en/of geleverd hebben. Ook als het dezelfde materialen/middelen zijn die men zelf gebruikt.
_O_ *O*
  Moderator maandag 4 december 2023 @ 09:50:27 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_211512933
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 22:26 schreef butz0rs het volgende:
Bij een vergelijkbare dimmer:
De dimmer wordt zonder een afdekknop geleverd. De dimmer is compatibel met de meest gangbare merken schakelmateriaal zoals Peha, Jung, Gira, Berker en Busch Jaeger. (Met de speciaal bijgeleverde verloopbus.).

misschien deze https://letsleds.nl/produ(...)er-van-4mm-naar-6mm/
Kan eens proberen om met een 3D printer een verloop te maken.

Zal eens wat proberen.
  Moderator maandag 4 december 2023 @ 09:51:37 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_211512941
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 22:49 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Uit een ander topic:
[..]
_O_ *O*
Ik ben zijn installateur niet.
Heb alleen het schakelmateriaal omgezet van crème naar si schakelmateriaal.
pi_211513179
Beetje lastig te zien op de foto's maar de as ziet er op de foto geheel rond uit en ook de passing in de knop is geheel rond.

Meer als een schuifmaat

heb je dan niet nodig om even het verschil tussen beiden te meten. En te zien of het wel en niet compatibel kan zijn. :)
  Moderator donderdag 15 februari 2024 @ 17:11:27 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_212439244
Inmiddels heb ik zelf al wat zitten kloten met een 3D printer, maar ik krijg het niet lekker passend.
Dat ligt denk ik voornamelijk aan mijn gebrek aan fatsoenlijk 3D kunnen tekenen. _O-

Heb voor nu de vraag eens gesteld bij de leverancier (dat had ik wellicht eerder moeten doen).
Ik hou jullie op de hoogte.
pi_212456041
Ik had dat laatst ook zoiets. Bleek het een geretourneerd product re zijn waarbij de verkeerde knop in het doosje was gedaan. Dus ik had de dimmerbovenkant waarmee de gamma was opgelicht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')