abonnement Unibet Coolblue
pi_211472313
Intergas combicompact.

De ketel is 10jaar oud, aansturing via Toon van Eneco.
In de Toon app krijgen wij sinds 3 winters tijdens het stoken de waarschuwing dat de bar te hoog is. van 1.7 normaal, naar 2.3 tijdens stoken.
Zodra de ketel stopt met stoken zakt de bar ook direct terug naar de normale 1.7.
Ik heb hier nooit op gelet totdat we die waarschuwing kregen, maar is dit normaal?
Ik dacht altijd dat als de druk hoger is tijdens stoken dat er dan iets kapot is?
Er is deze week ook een monteur geweest omdat we een onderhoudscontract hebben, hij heeft het overdrukventiel en expansievat vervangen, al bleek dat niet kapot en achteraf ook niets geholpen.
Hij zei dat het normaal is dat de druk verhoogd door het uitzetten van het water (snap ik ook wel) alleen is het bijzonder dat we er ineens waarschuwingen voor krijgen in de Toon app elke keer wanneer hij aanslaat.
Wat is jullie mening hierover?
  donderdag 30 november 2023 @ 08:08:37 #2
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_211472501
Als het expansie vat niet stuk is kan hij te klein zijn voor je installatie.

En verder...2.3 bar vind ik wel wat aan de veilige kant om een waarschuwing op te genereren. Uitgaande van een beveiligingsdruk van 3 Bar die ik zo ver gezien heb op cv systemen.

Maar dat is dan meer mijn mening over Toon.

Zit die sensor soms stroomafwaarts van je CV pomp?

Je zou dan kunnen overwegen je radiatoren wat wijder open te zetten. Dan is de waarschuwing vast ook weg.

Als de druk meteen en plotseling zakt zodra je ketel uit is kijk je waarschijnlijk gewoon naar je pomp in de ketel die gestopt is in combinatie met radiatoren die maar heel zuinigjes open staan.
pi_211472517
Klinkt als een loze melding van die app. Onlangs app update geweest? Die monteur heeft ook lekker verdiend met het vervangen van iets dat niet kapot was.
pi_211472585
Heeft het expansievat wel de goede voordruk?
pi_211472869
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2023 08:12 schreef Farenji het volgende:
Klinkt als een loze melding van die app. Onlangs app update geweest? Die monteur heeft ook lekker verdiend met het vervangen van iets dat niet kapot was.
Maar de ketel geeft het zelf ook aan.
De ketel geeft tijdens het stoken aan via een cijfer in welke stap hij zich bevindt ( verwarmen, nadraaien enz je kent het wel) en als dat op 0 springt zie je in een flits even 2.3 staan en daarna de 1.7 die blijft staan.
pi_211472892
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 08:25 schreef Debuteer het volgende:
Heeft het expansievat wel de goede voordruk?
Ik heb geen idee.
Het enige wat ik weet is dat er eerst een 1.0 (liter, bar? ) vat hing en nu een 0.5 omdat de ketel op zolder hangt was dit voldoende volgens monteur.
Maar het maakt niets uit voor de toon waarschuwing.
De oude was ook niet kapot.
pi_211472956
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 09:06 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]
Ik heb geen idee.
Het enige wat ik weet is dat er eerst een 1.0 (liter, bar? ) vat hing en nu een 0.5 omdat de ketel op zolder hangt was dit voldoende volgens monteur.
Maar het maakt niets uit voor de toon waarschuwing.
De oude was ook niet kapot.
Als je denkt dat het of 1 of ,0.5 liter kan zijn dan zou ik een loodgieter bellen want dan mis je echt de basis kennis om er zelf iets aan te doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211473190
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2023 09:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als je denkt dat het of 1 of ,0.5 liter kan zijn dan zou ik een loodgieter bellen want dan mis je echt de basis kennis om er zelf iets aan te doen.
Ik ga er ook niets zelf aan doen daarvoor heb ik ook een onderhoudscontract, zodat er iemand komt die er voor geleerd heeft.
Het zit mij alleen dwars dat die melding blijft komen in de app, ik extra kosten heb gemaakt omdat onderdelen buiten de ketel niet in het contract vallen en het probleem nog steeds speelt.
Ik vraag mij gewoon af of het normaal is dat de druk naar 2.3 gaat tijdens stoken.
pi_211475468
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2023 07:20 schreef deadly_kiss het volgende:
maar is dit normaal?
Ja een drukverhoging bij verwarmen van +/- 0.5 bar is normaal... Warm water zet uit, krijgt dus bij warm worden meer volume en zal in een gesloten systeem de druk verhogen... Na afkoelen zal de druk weer zakken. Dat is ook waarom er een "Expansievat" aanwezig is. Hierin zit een rubber membraam die door de "Expansie" van het water mee "Expandeerd" om de installatie deels te ontlasten van de drukverhoging|uitzetting van het water.
  donderdag 30 november 2023 @ 14:06:50 #10
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_211475764
Ik denk dat het hele probleem hier niet zit in de expansie van water. TS geeft aan een korte druk piek te hebben bij start ketel.

Dat is de pomp die tegen het water aan duwt en het water dat dan niet snel genoeg op gang komt.

Kan van alles zijn waaronder gewoon domweg een lange leiding waardoor de water kolom heel zwaar is en tijd nodig heeft om op gang te komen. Kan ook een of ander klepje zijn dat open hoort te springen maar dat niet meteen doet. Heeft de ketel of het systeem bijvoorbeeld ergens een terugslagklep die blijft hangen?
Er zijn vast nog meer oorzaken te bedenken maar expansie van water is het vrijwel zeker niet.
pi_211476004
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2023 14:06 schreef TR08 het volgende:
Ik denk dat het hele probleem hier niet zit in de expansie van water. TS geeft aan een korte druk piek te hebben bij start ketel.

Dat is de pomp die tegen het water aan duwt en het water dat dan niet snel genoeg op gang komt.

Kan van alles zijn waaronder gewoon domweg een lange leiding waardoor de water kolom heel zwaar is en tijd nodig heeft om op gang te komen. Kan ook een of ander klepje zijn dat open hoort te springen maar dat niet meteen doet. Heeft de ketel of het systeem bijvoorbeeld ergens een terugslagklep die blijft hangen?
Er zijn vast nog meer oorzaken te bedenken maar expansie van water is het vrijwel zeker niet.
Het kan inderdaad zelfs zijn dat er enkele radiatoren dicht(er) zitten, die voorheen open stonden.
pi_211476402
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 14:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het kan inderdaad zelfs zijn dat er enkele radiatoren dicht(er) zitten, die voorheen open stonden.
Huis is 10jaar oud en ooit is alles ingeregeld, na 2 jaar nog eens nagelopen en verder staat alles helemaal open.
Wel is het zo dat we de laatste jaren minder warm stoken. Cvwater in de ketel van 60 naar 50 en thermostaat van 21 naar 18.
Radiatoren slaapverdieping helemaal open en vloerverwarming heeft wel een pompschakelaar bij de ketel maar ook dat zit er vanaf het begin.
Zou er iets van een radiator kapot kunnen zijn terwijl ze nog wel warm worden bijvoorbeeld?
pi_211476613
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2023 14:06 schreef TR08 het volgende:
TS geeft aan een korte druk piek te hebben bij start ketel.
Die had ik gemist, maar dat is inderdaad eerder de pomp wanneer de manometer aan de drukzijde van de pomp is geplaatst. En dan meet de manometer naast de werkdruk ook het debiet van de pomp wanneer deze start. Bij moderne ketels vrij nomraal dat het zo geregeld is dat de pomp alleen maar loopt wanneer er verwarmd wordt. En zo nu en dan pendeld wanneer langer uit bedrijf.

Ook daar is een halve bar drukverhoging geen ramp wanneer het traject tussen pomp en manometer maar kort stukje is.
  donderdag 30 november 2023 @ 17:06:55 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_211476940
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 15:42 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]
Huis is 10jaar oud en ooit is alles ingeregeld, na 2 jaar nog eens nagelopen en verder staat alles helemaal open.
Wel is het zo dat we de laatste jaren minder warm stoken. Cvwater in de ketel van 60 naar 50 en thermostaat van 21 naar 18.
Radiatoren slaapverdieping helemaal open en vloerverwarming heeft wel een pompschakelaar bij de ketel maar ook dat zit er vanaf het begin.
Zou er iets van een radiator kapot kunnen zijn terwijl ze nog wel warm worden bijvoorbeeld?
Ik weet niet of het voor komt maar misschien een thermostaat knop die blijft hangen?

Waar zie je die druk piek trouwens op...kun je dat filmen?
Manometer? Display?
pi_211480077
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 17:06 schreef TR08 het volgende:
Manometer? Display?
Een manometer is een instrument waarmee druk wordt gemeten. Of de druk in cijfers nu wordt weergeven op een analoge of elektronische display maakt hier geen verschil. Alhoewel elektronisch zou gevoeliger kunnen zijn.
pi_211480468
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 17:06 schreef TR08 het volgende:

[..]
Ik weet niet of het voor komt maar misschien een thermostaat knop die blijft hangen?

Waar zie je die druk piek trouwens op...kun je dat filmen?
Manometer? Display?
Op het scherm van de ketel, deze heeft een digitaal display.
De druk blijft al die tijd tijdens stoken verhoogd tot 2.3 totdat de ketel weer uitslaat als de ruimte op temperatuur is. Dan springt hij terug naar 1.7
  donderdag 30 november 2023 @ 21:57:16 #17
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_211480837
Als hij vast op 2.3 blijft heeft je cv circuit gewoon teveel weerstand.

Als je met de gewone knoppen wijd open nog steeds aan de 2.3 blijft hangen zitten mogelijk je voet ventielen teveel dicht.
Misschien is iemand bij het inregelen net iets te dapper geweest.

Mijn advies voor een volgende stap: pak een imbus sleutel en draai ze bij alle radiatoren 90 graden open. Als dat niet genoeg helpt overal nog een keer etc.
Als je bang bent het vorige inregelen in de war te schoppen schrijf gewoon precies per radiator op hoeveel je die verder geopend hebt. Dan kun je het altijd weer terug draaien mocht je dat willen.
pi_211482894
Volgens mij is een beperkte drukverhoging normaal. Ik zie hem bij mij ook van 1.8 naar iets van 2.1 oplopen tijdens het stoken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 3 december 2023 @ 14:12:57 #19
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_211506049
Het is even stil geworden...is het probleem gevonden?
pi_211510563
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 14:12 schreef TR08 het volgende:
Het is even stil geworden...is het probleem gevonden?
Ik ben nog even in afwachting van het bedrijf dat het onderhoud doet ik krijg nog een terugkoppeling over vorige week, tot doe tijd doen wij even niets zelf.
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 21:32:29 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_211510640
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 21:26 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]
Ik ben nog even in afwachting van het bedrijf dat het onderhoud doet ik krijg nog een terugkoppeling over vorige week, tot doe tijd doen wij even niets zelf.
Uiteindelijk werkt het systeem wel gewoon toch ?
pi_211510736
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 21:32 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Uiteindelijk werkt het systeem wel gewoon toch ?
Jazeker alles werkt prima, alleen die waterdruk waarschuwing in de toon app die ik steeds weg klik, komt elke keer weer terug wanneer de ketel aanslaat.

En ik heb natuurlijk een rekening gekregen voor de vervangen onderdelen, voor de hoofdprijs uiteraard en heeft niets geholpen.
Dus dat moeten ze ook nog even netjes oplossen.
pi_211512923
Die 1.8 bar adviesdruk is ook maar een richtlijn en niet een wettelijke must... Pas wanneer de druk onder de 1 bar komt zal de ketel via de druksensor een storing aangeven en niet meer aanslaan. De zogenaamd voorgeschreven 1.8 bar is slechts een +/- ideale druk met zeer kleine marges. Bv. bij 1.5 bar zal de installatie er niet minder op werken of minder warm worden of langere tijd nodig hebben te verwarmen etc.

Geen idee hoe je gehele installatie eruit ziet, aantal radiatoren, verdiepingen en waar de ketel hangt. BGG, 1ste verdieping, zolder, kelder, maakt allemaal niet zoveel uit. Maar een natuurlijke wet is 10 meter waterkolom is 1 bar extra druk. Hangt de ketel op zolder en meet daar 1.7 bar druk en de zolder is 10 meter hoger dan de kelder dan zal de leiding in de kelder een waterdruk van 2.7 bar bevatten. En vice versa hangt de ketel onder en meet 1.7 bar dan heeft een leiding 10 meter hoger 0.7 bar druk. Dit zijn vaste wettelijke gegevens waar je niet om heen kunt en maakt voor de installatie en het verwarmen geen moer uit.

Afijn drukvoorschriften in de installatie moet bij de ketel altijd boven 1 bar en onder de druk van het overstort ventiel blijven. Afhankelijk van de hoogte van de installatie in meters en plaatsing van dit overstortventiel wordt de maximale druk van dit ventiel bepaald. Meestal zit dit ventiel bij het expansievat of ergens in de retour bij de ketel. Hangt de ketel op zolder dan zal er een 3 bar overstort geplaatst zijn. Hangt de ketel in de kelder en lopen er leidingen naar de zolder dan wordt de hoogte waterkolom meegerekend en moet er bij de ketel een zwaarder overstort ventiel geplaatst worden bv. een 5 bar. Overschrijd de waterdruk het maximale van de overstortbeveiliging dan knalt dit ventiel open om druk af te laten om schade aan de installatie te voorkomen.

Bij gelijkvloerse installaties is ook een 3 bar overstort afdoende.

Nu ken ik zulke App niet en waar hij die waarschuwing bij 2.3 bar vandaan haalt. Mogelijk vooraf ingesteld op de 3 bar overstortventiel en komt dan met een alarm. Ik zie geen andere optie waarom 2.3 bar problematisch zou moeten zijn anders dan dat het volgens de app te dicht bij de beveiligingswaarde van dit ventiel komt. Ik vind geen enkele andere logische verklaring. Hoe dan ook onder de 3 bar zit je altijd veilig want dit is de minimale standaard waarde van de overstortventiel de drukbestendigheid van ketel zelf zal een hogere waarde moeten hebben dan het beveiligingsventiel.

Kijk eens goed in de app of daar instellingen zijn wat betreft dit ventiel, zoals al aangegeven kan dit per installatie verschillen onafhankelijk van de ketel en afhankelijk van de werk hoogte van de installatie en plaatsing van ventiel, die tussen de 3 en 5 bar kan zijn. En kijk eens in de app vanaf welke druk het met dit alarm komt. Valt hier niets te regelen dan is het een simpele rare spookmelding en een misstapje in de software.

Begint die software bij 2.2 bar te ijlen haal dan de voordruk van de pomp uit de werkdruk en vul de installatie op 1.4 bar. 1.4 + 0.6 voordruk is 2 bar en de ketel zal er niet minder op worden. Maar van het gezeur op de app ben je dan af. Het enige wat je dan te doen staat is wat vaker controleren en eerder bijvullen om op de 1.4 bar te blijven. Al lijkt me dit overbodig en vermoed dat die app een instelling moet hebben om dit te tackelen. Anders is het echt een waardeloze app.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')