Jan Smit wordt aan de kant geschoven als voorzitter van FC Volendam. De raad van commissarissen heeft besloten te breken met het vierkoppige bestuur van de club. De 37-jarige zanger maakte dat maandagmiddag bekend in een uitgebreid bericht op social media. ,,De club zit voor altijd in mijn hart, wees er alsjeblieft zuinig op”, besluit hij. De nummer 17 van de eredivisie heeft het nieuws zelf nog niet naar buiten gebracht.![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
In december 2013 trad Smit toe tot het bestuur van FC Volendam. Hij werd toen verantwoordelijk voor de algemene zaken binnen de club. Op 1 juli 2022 werd hij benoemd tot voorzitter van de club uit het vissersdorp. Na anderhalf jaar, waarin het vaak onrustig was binnen de club, komt er dus al een einde aan zijn voorzitterschap. Heel Nederland kon achter de schermen meekijken bij de machtsverhoudingen binnen de club in de zesdelige serie ‘Volendam, een dorp in de eredivisie’ van AVROTROS.
In 2022 keerde FC Volendam onder trainer Wim Jonk na dertien jaar terug in de eredivisie. Vorig seizoen kende FC Volendam een zeer moeizame eerste seizoenshelft en ging het als hekkensluiter de winterstop in. Een snelle terugkeer naar de Keuken Kampioen Divisie leek onafwendbaar, maar in de tweede seizoenshelft klom Volendam onder Jonk op naar de veertiende plaats met uiteindelijk 36 punten. Jonk (57) werd in juni technisch manager bij Volendam, waarna zijn assistent Matthias Kohler (32) de nieuwe hoofdtrainer werd.
FC Volendam staat nu zeventiende in de eredivisie met 8 punten, net zoveel als hekkensluiter Vitesse. FC Utrecht, NEC en RKC staan daar vier punten boven. Volendam werd vorige week ook al uitgeschakeld in de TOTO KNVB-beker door Excelsior Maassluis uit de tweede divisie.
Lang bericht op social media,,Het einde van mijn voorzitterschap bij FC Volendam is nabij. Gisteravond ontving het vierkoppige bestuur van FC Volendam een mail van de raad van commissarissen, waarin het voorgenomen ontslag van het voltallige bestuur wordt aangekondigd”, meldt Smit in zijn uitgebreide bericht op Instagram en X.
,,Komende donderdagavond om 21.00 uur mogen we voor de vorm nog een ingelaste vergadering bijwonen én eventueel bespreken wat er verder nog ter tafel kom.. Ironisch genoeg zou ik vrijdag 1 december mijn tienjarig jubileum als bestuurslid vieren. Dat ga ik dus nét niet halen”, vervolgt Smit zijn bericht.
Jan Smit,,Nadat eerder dit jaar mijn vriend, gedroomd vicevoorzitter en mede grondlegger van onze ambitieuze plannen, Keje Molenaar, al publiekelijk – ongefundeerd - door de rvc werd geëlimineerd, wordt nu het bestuur dus uit de weg geruimd. Het wachten is straks alleen nog op het ontslag van de mannen die onze dromen hebben verwezenlijkt in woord en daad: Wim Jonk, technisch directeur Jasper van Leeuwen en directeur hoofd opleidingen Ruben Jongkind”, schrijft Smit.
,,Ook wens ik de rvc en de nieuwe bestuurders veel plezier en wijsheid met de (transfer)winsten die na vier jaar toepassen van voetbalvisie, strategie en beleid in het volgende boekjaar vrijvallen (onze transferwinsten worden over meerdere seizoenen uitbetaald). Jullie kunnen voor het eerst in de geschiedenis wél met een schone, goedgevulde lei aan een nieuw seizoen beginnen! De club zit voor altijd in mijn hart, wees er alsjeblieft zuinig op", besluit Smit zijn lange bericht op social media.
Corn Veerman (penningmeester), Hans Bond (technisch beleid) en Gerben Matroos (commercie) zijn de drie andere bestuursleden die door de rvc worden weggestuurd. De rvc van FC Volendam bestaat uit Jaap Veerman (voorzitter), Rob Bootsman, Erwin Boelhouwer, Elma de Koekkoek, Henk Kras jr. en Kees Mooijer.
FC Volendam ging zondagmiddag met 3-0 onderuit bij AZ. Komende zaterdag (18.45 uur) staat de thuiswedstrijd tegen PEC Zwolle op het programma, volgende week donderdag volgt de uitwedstrijd bij Feyenoord.
https://www.ad.nl/nederla(...)-zuinig-op~a5212bb5/Nu hopen dat ze degraderen. In de docu. zag je al wat een slangenkuil het daar is.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !