En zodra het licht werd, ging de IMF weer zuidelijkquote:Op zondag 17 december 2023 16:54 schreef Starhopper het volgende:
En het IMF is weer noordelijk. De deur gaat dicht
Jaquote:Op maandag 18 december 2023 09:31 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
En zodra het licht werd, ging de IMF weer zuidelijk
De schatting is dat solarmaximum eerder komt dan verwacht, maar het is niet meer dan een schatting. Je weet het pas als je weer downhill aan het gaan bentquote:Op maandag 25 maart 2024 14:49 schreef Neo-Mullen het volgende:
Vanavond incoming?
Ik lees trouwens op Instagram (niet betrouwbaar, weet ik) dat 2024 het jaar wordt van het meeste noorderlicht in de afgelopen 20 en komende 10 jaar.
Kan dat zo gesteld worden? Ik bedoel, 2025 zou volgens de statistieken van de cyclus toch de echte solarmaximum worden? Kan er dan toch voorspeld worden dat 2025 minder wordt dan 2024? Lijkt me dat enkel de tijd dat uit kan wijzen, toch?
Nee. Was gistermiddag/avond: Frutsel in WKN / Zonnevlammen, Zonnestormen en CME #5:quote:
Meeste noorderlicht van de afgelopen 20 jaar en komende 10 jaar?quote:Ik lees trouwens op Instagram (niet betrouwbaar, weet ik) dat 2024 het jaar wordt van het meeste noorderlicht in de afgelopen 20 en komende 10 jaar.
Kan dat zo gesteld worden? Ik bedoel, 2025 zou volgens de statistieken van de cyclus toch de echte solarmaximum worden? Kan er dan toch voorspeld worden dat 2025 minder wordt dan 2024? Lijkt me dat enkel de tijd dat uit kan wijzen, toch?
Mooi uitgelegd.quote:Op maandag 25 maart 2024 16:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee. Was gistermiddag/avond: Frutsel in WKN / Zonnevlammen, Zonnestormen en CME #5:
Vanavond kan. De zonnewindsnelheid is hoog genoeg maar dan moet wel het IMF meewerken. De Bz moet langdurig zuidelijk zijn.
[..]
Meeste noorderlicht van de afgelopen 20 jaar en komende 10 jaar?![]()
Deze cyclus is actiever dan de vorige. Maar ook afgelopen cyclus hebben we prachtige noorderlichtkansen gehad.
Als het maximum is geweest gaan we niet direct terug naar 0 activiteit, dat neemt heel langzaam af. De jaren na het maximum zijn ook juist het interessantst. Als er zonnevlekken verschijnen, dan zitten ze dicht op de evenaar (zoek maar eens op butterfly diagram). Wat een gunstigere positie is als er tijdens een flare een CME vrijkomt.
Ook zien we na het maximum de sterkste solar flares. Als we naar de laatste 2 cyclussen kijken: cyclus 23 piekte in 2001 maar had in 2003 een zeer actieve periode met een onmeetbaar sterke flare (schatting van X45). En de afgelopen cyclus 24 piekte in 2014 maar in 2017 zagen we de sterkste flares.
Ja. Maarja, dat heb je met socialmedia en de msm als het gaat om natuurverschijnselen. Dan zie je de ergste clickbaitaids voorbij komen. Alles om maar zoveel mogelijk FOMO te creeren. En vervolgens zijn mensen zwaar teleurgesteld want de extrasuperduperbloedwolfmaan was niet spannend, de komeet die eens in de 600 langskomt is maar een zwak vlekje en het poolicht was er niet.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:32 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Mooi uitgelegd.
Soms denkt men inderdaad dat je alleen rondom de top van een cyclus mooi noorderlicht kan krijgen, terwijl het eigenlijk altijd wel kan. Het is tijdens een minimum gewoon minder actief, maar niet dat er dan geen of bijna geen kans is op mooi noorderlicht.
Ben benieuwd wat de komende tijd ons gaat brengen. Wij zijn van plan om volgende winter in ieder geval een week (of twee) echt naar het noorden te reizen en dan maar hopen op goed weer en activiteit
Ik woon al in Zweden, dus scheelt dat het niet ver isquote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:56 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja. Maarja, dat heb je met socialmedia en de msm als het gaat om natuurverschijnselen. Dan zie je de ergste clickbaitaids voorbij komen. Alles om maar zoveel mogelijk FOMO te creeren. En vervolgens zijn mensen zwaar teleurgesteld want de extrasuperduperbloedwolfmaan was niet spannend, de komeet die eens in de 600 langskomt is maar een zwak vlekje en het poolicht was er niet.
Yes. De kans is tijdens het minimum kleiner maar het is mogelijk. We moeten het dan vooral hebben van coronale gaten. En het tijdstip van aankomst van die dingen is cruciaal. Maar vaak is die timing helaas belabberd.
Zonneminimum in 2019:
[ afbeelding ]
Komen vast nog genoeg kansen aanWe moeten geduldig afwachten
Spannend! In het hoge noorden heb je altijd wel fotografisch poollicht. Waar ga je heen? Een vriend van mij is laatst twee weken op de Lofoten geweest. Wat poollicht betreft had hij pure pech: maar 2 heldere nachten, de rest bewolking/mist. En hij was er precies tussen 2 actieve momenten. Zorg dat je niet alleen voor poollicht gaat.
quote:SEVERE GEOMAGNETIC STORM--THE STRONGEST IN YEARS: As predicted, a CME struck Earth's magnetic field on March 24th (1437 UT). The impact opened a crack in our planet's magnetosphere and sparked a severe G4-class geomagnetic storm--the strongest geomagnetic storm since Sept. 2017.
The timing of the CME did *not* favor observers in Europe or the United States. Instead, New Zealand got the light show:
"I woke up early and, when I saw that a storm was underway, jumped out of bed and raced to my favourite viewing spot at Hoopers Inlet (latitude +46 S)," says photographer Ian Griffin. "The beautiful aurora australis was easily visible despite clouds and bright moonlight."
In England, it was broad daylight when the CME struck. Auroras could not be seen. Nevertheless, Stuart Green of Preston, England detected the storm using his backyard magnetometer:
"My magnetometer kicked into life mid-afternoon here in the UK," says Green. "The arrival of the CME created a severe disturbance."
The squiggles in Green's chart represent changes in ground-level magnetic fields caused by the CME. "The sensor is buried in my garden about 0.5 meters below the surface in an East/West orientation," he explains. "This allows very sensitive (sub nanotesla) measurements of magnetic declination during geomagnetic storms."
quote:Spectacular aurora australis thrills observers across southern coastline
Stargazers across southern Australia were treated to a spectacular light show during a powerful aurora australis display on the weekend.
The bright red and green lights – which observers usually need a camera to view – could be most clearly seen in the early hours of the morning.
Photographer Jordan Cantelo caught the "unbelievable" show in Albany, Western Australia and said the lights were so powerful they could be seen with the naked eye.
"To be able to see the brilliant reds and greens, it was just phenomenal," Mr Cantelo.
It was a sight Mr Cantelo waited all night for and small hints of the lights appeared before the display started in earnest at about 2:30am.
"All of a sudden, within what seemed like 30 seconds to a minute, it just blew up," he said.
"It was just amazing.
Encores expected
Australia has been treated to several aurora australis displays in recent months.
Perth Observatory's Matt Woods said the peak period of solar activity was approaching, which meant there would more southern – and northern – lights to come.
"Solar maximum is predicted to be early 2025, so we've got some chances to see them," he said.
The impending peak is due to an 11-year cycle that culminates with the sun releasing huge amounts of plasma, which hits our planet's magnetic field and can lead to aurora displays near the poles.
"When that radiation hits our atmosphere it interacts with oxygen and nitrogen particles and causes them to glow, very much like a neon sign," Mr Woods said.
Mr Cantelo said he was keen to witness an aurora again.
He said anyone wanting to experience the display should get in touch with the aurora enthusiasts online.
"There's a lot of very, very good people on there that can point you in the right direction," Mr Cantelo said.
Als ik het vergelijk met foto's elders in Nederland is dit vooral sensorruis (is telefoonfoto) en geen poollicht. Al zat het er op dat moment wel.quote:
Woow!quote:Op donderdag 18 april 2024 10:39 schreef Frutsel het volgende:
[ x ]
Zie ook het topic van de vulkaan op IJsland
WKN / [BREAKING] Vulkanen IJsland #26: Uitbarsting Reykjanes
En veld is gedraaid naar noordquote:Op vrijdag 19 april 2024 18:56 schreef Starhopper het volgende:
Poah! Dit ziet er goed uit!En kijk die magnetometers al gaan
![]()
![]()
Wel jammer dat we met een flinke NW wind en dikke regenbuien zitten vanavond
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Godver. Altijd als ik iets plaatsquote:
Nu weer zuidelijk, maar niet meer zo sterk zuidelijk als eerderquote:Op vrijdag 19 april 2024 19:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Godver. Altijd als ik iets plaats
En nu weer terug daar waar hij al bijna de hele dag zit. Hopelijk blijft ie daar.quote:Op vrijdag 19 april 2024 19:12 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Nu weer zuidelijk, maar niet meer zo sterk zuidelijk als eerder
Nice!! Hier weer traditioneel bewolkt.quote:Op zaterdag 27 april 2024 00:01 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb poollicht vlak boven de horizon![]()
[ afbeelding ]
Ah balen!quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |