abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 december 2023 @ 14:08:04 #51
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211495621
China :o

twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator maandag 4 december 2023 @ 19:23:24 #52
8781 crew  Frutsel
  maandag 4 december 2023 @ 19:24:35 #53
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211517929
Oh wowwww O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 17 december 2023 @ 16:07:51 #54
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211648250
Als dit zo blijft, dan hebben we vanaf het moment dat het donker is kans op poollicht in NL :)

Bewolking:
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_211648298
:9 afwachten
Cuz I'm Mr. Brightside
  zondag 17 december 2023 @ 16:54:20 #56
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211648806
En het IMF is weer noordelijk. De deur gaat dicht ;(
pi_211655606
quote:
84s.gif Op zondag 17 december 2023 16:54 schreef Starhopper het volgende:
En het IMF is weer noordelijk. De deur gaat dicht ;(
En zodra het licht werd, ging de IMF weer zuidelijk :')
  maandag 18 december 2023 @ 17:41:15 #58
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211660009
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 09:31 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
En zodra het licht werd, ging de IMF weer zuidelijk :')
Ja :') Echt he _O-
  maandag 1 januari 2024 @ 00:35:09 #59
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211875374
Dat zijn bekende beelden in het aftelmoment :')

pi_211882495
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_211886920
In maart naar Inari, noord Lapland. Hopelijk clear skies en veul zonneactiviteit
Cuz I'm Mr. Brightside
  zondag 3 maart 2024 @ 16:43:00 #62
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212677962
De Bz schommelt al meer dan 4 uur lang rond de -15nT :D Dit zou ondanks een niet indrukwekkende snelheid en dichtheid voldoende kunnen zijn voor een poollichtkansje :) Hopelijk blijft dit nog een paar uur lang zo *O*

zondag 3 maart 2024 @ 21:06:07 #63
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212681909
Wat een kut wolken weer :'( Rond 19:00 naar het strand gegaan want poollicht op de webcam van Hochwald. Zwaar bewolkt. Echt geen enkel gaatje in de bewolking :'( :'( :'( En op Twitter allemaal mooie foto's van plekken waar het wel helder is.

Hochwald 19:00

twitter
pi_212683212
twitter
twitter
pi_212732138
Lijkt mij schitterend om dat natuurverschijnsel live mee te maken, was zelf ooit in Finland op de poolgrens, helaas bewolkt.
pi_212954312
Vanavond incoming?

Ik lees trouwens op Instagram (niet betrouwbaar, weet ik) dat 2024 het jaar wordt van het meeste noorderlicht in de afgelopen 20 en komende 10 jaar.

Kan dat zo gesteld worden? Ik bedoel, 2025 zou volgens de statistieken van de cyclus toch de echte solarmaximum worden? Kan er dan toch voorspeld worden dat 2025 minder wordt dan 2024? Lijkt me dat enkel de tijd dat uit kan wijzen, toch?
Cuz I'm Mr. Brightside
  Moderator / Redactie Sport maandag 25 maart 2024 @ 15:00:55 #67
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_212954465
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2024 14:49 schreef Neo-Mullen het volgende:
Vanavond incoming?

Ik lees trouwens op Instagram (niet betrouwbaar, weet ik) dat 2024 het jaar wordt van het meeste noorderlicht in de afgelopen 20 en komende 10 jaar.

Kan dat zo gesteld worden? Ik bedoel, 2025 zou volgens de statistieken van de cyclus toch de echte solarmaximum worden? Kan er dan toch voorspeld worden dat 2025 minder wordt dan 2024? Lijkt me dat enkel de tijd dat uit kan wijzen, toch?
De schatting is dat solarmaximum eerder komt dan verwacht, maar het is niet meer dan een schatting. Je weet het pas als je weer downhill aan het gaan bent :D

... guess what, gisteren was het weer bewolkt terwijl het los ging :( Om gek van te worden. Vanavond lijkt het weer bewolkt te zijn.
  maandag 25 maart 2024 @ 16:32:56 #68
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212955489
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2024 14:49 schreef Neo-Mullen het volgende:
Vanavond incoming?

Nee. Was gistermiddag/avond: Frutsel in WKN / Zonnevlammen, Zonnestormen en CME #5:
Vanavond kan. De zonnewindsnelheid is hoog genoeg maar dan moet wel het IMF meewerken. De Bz moet langdurig zuidelijk zijn.

quote:

Meeste noorderlicht van de afgelopen 20 jaar en komende 10 jaar? :') _O- Deze cyclus is actiever dan de vorige. Maar ook afgelopen cyclus hebben we prachtige noorderlichtkansen gehad.

Als het maximum is geweest gaan we niet direct terug naar 0 activiteit, dat neemt heel langzaam af. De jaren na het maximum zijn ook juist het interessantst. Als er zonnevlekken verschijnen, dan zitten ze dicht op de evenaar (zoek maar eens op butterfly diagram). Wat een gunstigere positie is als er tijdens een flare een CME vrijkomt.
Ook zien we na het maximum de sterkste solar flares. Als we naar de laatste 2 cyclussen kijken: cyclus 23 piekte in 2001 maar had in 2003 een zeer actieve periode met een onmeetbaar sterke flare (schatting van X45). En de afgelopen cyclus 24 piekte in 2014 maar in 2017 zagen we de sterkste flares.

[ Bericht 2% gewijzigd door Starhopper op 25-03-2024 16:55:00 ]
pi_212956006
Dank voor de uitgebreide uitleg :) blijft een fascinerend iets O+
Cuz I'm Mr. Brightside
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 maart 2024 @ 08:32:50 #70
416575 crew  Evenstar
pi_212962443
quote:
84s.gif Op maandag 25 maart 2024 16:32 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Nee. Was gistermiddag/avond: Frutsel in WKN / Zonnevlammen, Zonnestormen en CME #5:
Vanavond kan. De zonnewindsnelheid is hoog genoeg maar dan moet wel het IMF meewerken. De Bz moet langdurig zuidelijk zijn.
[..]
Meeste noorderlicht van de afgelopen 20 jaar en komende 10 jaar? :') _O- Deze cyclus is actiever dan de vorige. Maar ook afgelopen cyclus hebben we prachtige noorderlichtkansen gehad.

Als het maximum is geweest gaan we niet direct terug naar 0 activiteit, dat neemt heel langzaam af. De jaren na het maximum zijn ook juist het interessantst. Als er zonnevlekken verschijnen, dan zitten ze dicht op de evenaar (zoek maar eens op butterfly diagram). Wat een gunstigere positie is als er tijdens een flare een CME vrijkomt.
Ook zien we na het maximum de sterkste solar flares. Als we naar de laatste 2 cyclussen kijken: cyclus 23 piekte in 2001 maar had in 2003 een zeer actieve periode met een onmeetbaar sterke flare (schatting van X45). En de afgelopen cyclus 24 piekte in 2014 maar in 2017 zagen we de sterkste flares.
Mooi uitgelegd.

Soms denkt men inderdaad dat je alleen rondom de top van een cyclus mooi noorderlicht kan krijgen, terwijl het eigenlijk altijd wel kan. Het is tijdens een minimum gewoon minder actief, maar niet dat er dan geen of bijna geen kans is op mooi noorderlicht.

Ben benieuwd wat de komende tijd ons gaat brengen. Wij zijn van plan om volgende winter in ieder geval een week (of twee) echt naar het noorden te reizen en dan maar hopen op goed weer en activiteit :D
  dinsdag 26 maart 2024 @ 08:56:37 #71
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212962671
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 08:32 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Mooi uitgelegd.

Soms denkt men inderdaad dat je alleen rondom de top van een cyclus mooi noorderlicht kan krijgen, terwijl het eigenlijk altijd wel kan. Het is tijdens een minimum gewoon minder actief, maar niet dat er dan geen of bijna geen kans is op mooi noorderlicht.

Ben benieuwd wat de komende tijd ons gaat brengen. Wij zijn van plan om volgende winter in ieder geval een week (of twee) echt naar het noorden te reizen en dan maar hopen op goed weer en activiteit :D
Ja. Maarja, dat heb je met socialmedia en de msm als het gaat om natuurverschijnselen. Dan zie je de ergste clickbaitaids voorbij komen. Alles om maar zoveel mogelijk FOMO te creeren. En vervolgens zijn mensen zwaar teleurgesteld want de extrasuperduperbloedwolfmaan was niet spannend, de komeet die eens in de 600 langskomt is maar een zwak vlekje en het poolicht was er niet.

Yes. De kans is tijdens het minimum kleiner maar het is mogelijk. We moeten het dan vooral hebben van coronale gaten. En het tijdstip van aankomst van die dingen is cruciaal. Maar vaak is die timing helaas belabberd.
Zonneminimum in 2019 :+ :

Komen vast nog genoeg kansen aan :) We moeten geduldig afwachten O+ Spannend! In het hoge noorden heb je altijd wel fotografisch poollicht. Waar ga je heen? Een vriend van mij is laatst twee weken op de Lofoten geweest. Wat poollicht betreft had hij pure pech: maar 2 heldere nachten, de rest bewolking/mist. En hij was er precies tussen 2 actieve momenten. Zorg dat je niet alleen voor poollicht gaat.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 maart 2024 @ 09:06:58 #72
416575 crew  Evenstar
pi_212962738
quote:
84s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 08:56 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja. Maarja, dat heb je met socialmedia en de msm als het gaat om natuurverschijnselen. Dan zie je de ergste clickbaitaids voorbij komen. Alles om maar zoveel mogelijk FOMO te creeren. En vervolgens zijn mensen zwaar teleurgesteld want de extrasuperduperbloedwolfmaan was niet spannend, de komeet die eens in de 600 langskomt is maar een zwak vlekje en het poolicht was er niet.

Yes. De kans is tijdens het minimum kleiner maar het is mogelijk. We moeten het dan vooral hebben van coronale gaten. En het tijdstip van aankomst van die dingen is cruciaal. Maar vaak is die timing helaas belabberd.
Zonneminimum in 2019 :+ :
[ afbeelding ]

Komen vast nog genoeg kansen aan :) We moeten geduldig afwachten O+ Spannend! In het hoge noorden heb je altijd wel fotografisch poollicht. Waar ga je heen? Een vriend van mij is laatst twee weken op de Lofoten geweest. Wat poollicht betreft had hij pure pech: maar 2 heldere nachten, de rest bewolking/mist. En hij was er precies tussen 2 actieve momenten. Zorg dat je niet alleen voor poollicht gaat.
Ik woon al in Zweden, dus scheelt dat het niet ver is :P

Weet nog niet precies waar naar toe, maar stukje Fins lapland en Zweeds lapland, misschien stukje Noorwegen. Even kijken hoe wij financieel zitten :D

Abisko is wel een hele fijne plek voor noorderlicht, ook omdat het daar vaak niet bewolkt is en/of genoeg gaten in wolkendek zit :D Abisko Sky Station is sowieso een experience _O_ (al twee keer geweest).
  Moderator dinsdag 26 maart 2024 @ 10:50:03 #73
8781 crew  Frutsel
pi_212963713
quote:
SEVERE GEOMAGNETIC STORM--THE STRONGEST IN YEARS: As predicted, a CME struck Earth's magnetic field on March 24th (1437 UT). The impact opened a crack in our planet's magnetosphere and sparked a severe G4-class geomagnetic storm--the strongest geomagnetic storm since Sept. 2017.

The timing of the CME did *not* favor observers in Europe or the United States. Instead, New Zealand got the light show:

"I woke up early and, when I saw that a storm was underway, jumped out of bed and raced to my favourite viewing spot at Hoopers Inlet (latitude +46 S)," says photographer Ian Griffin. "The beautiful aurora australis was easily visible despite clouds and bright moonlight."

In England, it was broad daylight when the CME struck. Auroras could not be seen. Nevertheless, Stuart Green of Preston, England detected the storm using his backyard magnetometer:

"My magnetometer kicked into life mid-afternoon here in the UK," says Green. "The arrival of the CME created a severe disturbance."

The squiggles in Green's chart represent changes in ground-level magnetic fields caused by the CME. "The sensor is buried in my garden about 0.5 meters below the surface in an East/West orientation," he explains. "This allows very sensitive (sub nanotesla) measurements of magnetic declination during geomagnetic storms."
  Moderator dinsdag 26 maart 2024 @ 10:51:53 #74
8781 crew  Frutsel
  Moderator dinsdag 26 maart 2024 @ 10:55:02 #75
8781 crew  Frutsel
pi_212963769

quote:
Spectacular aurora australis thrills observers across southern coastline

Stargazers across southern Australia were treated to a spectacular light show during a powerful aurora australis display on the weekend.

The bright red and green lights – which observers usually need a camera to view – could be most clearly seen in the early hours of the morning.

Photographer Jordan Cantelo caught the "unbelievable" show in Albany, Western Australia and said the lights were so powerful they could be seen with the naked eye.

"To be able to see the brilliant reds and greens, it was just phenomenal," Mr Cantelo.

It was a sight Mr Cantelo waited all night for and small hints of the lights appeared before the display started in earnest at about 2:30am.

"All of a sudden, within what seemed like 30 seconds to a minute, it just blew up," he said.

"It was just amazing.

Encores expected
Australia has been treated to several aurora australis displays in recent months.

Perth Observatory's Matt Woods said the peak period of solar activity was approaching, which meant there would more southern – and northern – lights to come.

"Solar maximum is predicted to be early 2025, so we've got some chances to see them," he said.
The impending peak is due to an 11-year cycle that culminates with the sun releasing huge amounts of plasma, which hits our planet's magnetic field and can lead to aurora displays near the poles.

"When that radiation hits our atmosphere it interacts with oxygen and nitrogen particles and causes them to glow, very much like a neon sign," Mr Woods said.

Mr Cantelo said he was keen to witness an aurora again.

He said anyone wanting to experience the display should get in touch with the aurora enthusiasts online.

"There's a lot of very, very good people on there that can point you in the right direction," Mr Cantelo said.

pi_212969920
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 10:50 schreef Frutsel het volgende:

[..]

23-24 April 2023 ook een G4
  dinsdag 16 april 2024 @ 20:59:37 #77
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213231597
Ziet er vanavond weer interessant uit om de magnetometers in de gaten te houden :)

pi_213231760
twitter
pi_213232741
twitter
pi_213232762
Oh is dat nu? Wauw!
  woensdag 17 april 2024 @ 07:48:51 #81
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213233956
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 22:34 schreef Houtenbeen het volgende:
[ x ]
Als ik het vergelijk met foto's elders in Nederland is dit vooral sensorruis (is telefoonfoto) en geen poollicht. Al zat het er op dat moment wel.
Zie bijv:
twitter

Edit:
Ze heeft nog twee foto's geplaatst. Bij deze is het overduidelijk poollicht :)

twitter

[ Bericht 27% gewijzigd door Starhopper op 17-04-2024 08:09:39 ]
  woensdag 17 april 2024 @ 07:54:28 #82
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213233998
Ik was ook op het strand gisteravond. De rooiige gloed rond 22:10 heb ik ook opgepikt, al zaten er wolken voor. Rond middernacht raakte het langzaam bewolkt. En toen het eenmaal goed bewolkt was ging het even helemaal los..... Het zit niet mee dit jaar. Timelapse volgt

twitter
  woensdag 17 april 2024 @ 17:27:44 #83
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213239629
Hier mijn timelapse van gisteravond. Rond 0:14 zie je boven het paviljoen een rode gloed achter de wolken dansen.
  Moderator donderdag 18 april 2024 @ 10:39:18 #84
8781 crew  Frutsel
  donderdag 18 april 2024 @ 21:06:50 #85
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213252988
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:39 schreef Frutsel het volgende:
[ x ]

Zie ook het topic van de vulkaan op IJsland
WKN / [BREAKING] Vulkanen IJsland #26: Uitbarsting Reykjanes
Woow! _O_
  vrijdag 19 april 2024 @ 12:59:40 #86
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213259068
Vanmorgen is er weer een CME aangekomen. Vergelijkbaar met die van 16 april. Gaat ondertussen goed los in Banff, Alberta :D Was wel heel cool om te volgen.

Niets:

Beetje groen/rood laag aan de horizon:

Boog komt steeds dichterbij:

Dikke lichtshow jonguh!

Live:
  vrijdag 19 april 2024 @ 18:56:00 #87
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213262104
Poah! Dit ziet er goed uit! :D En kijk die magnetometers al gaan _O_ _O_

Wel jammer dat we met een flinke NW wind en dikke regenbuien zitten vanavond :')

pi_213262201
quote:
84s.gif Op vrijdag 19 april 2024 18:56 schreef Starhopper het volgende:
Poah! Dit ziet er goed uit! :D En kijk die magnetometers al gaan _O_ _O_

Wel jammer dat we met een flinke NW wind en dikke regenbuien zitten vanavond :')

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
En veld is gedraaid naar noord -O-
  vrijdag 19 april 2024 @ 19:09:49 #89
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213262256
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 19:03 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
En veld is gedraaid naar noord -O-
Godver. Altijd als ik iets plaats :')
pi_213262283
quote:
84s.gif Op vrijdag 19 april 2024 19:09 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Godver. Altijd als ik iets plaats :')
Nu weer zuidelijk, maar niet meer zo sterk zuidelijk als eerder
  vrijdag 19 april 2024 @ 19:15:29 #91
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213262310
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 19:12 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Nu weer zuidelijk, maar niet meer zo sterk zuidelijk als eerder
En nu weer terug daar waar hij al bijna de hele dag zit. Hopelijk blijft ie daar.
  vrijdag 19 april 2024 @ 21:32:55 #92
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213264403
Het is nu bijna donker dus dit was wel weer te verwachten :') _O-

vrijdag 19 april 2024 @ 21:55:55 #93
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213264672
Sow :o :o :o Tot in Slovenië :')

twitter

[ Bericht 32% gewijzigd door Starhopper op 19-04-2024 22:04:53 ]
pi_213264926
Het zwakt weer iets af, helaas
  zaterdag 20 april 2024 @ 10:29:47 #95
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213268257
Rond middernacht weer een opleving en enkele meldingen uit Duitsland. Vanuit Nederland heb ik geen plaatjes gezien helaas. (Telefoonfoto's met een niet overtuigende roze gloed tel ik niet mee).
  zaterdag 27 april 2024 @ 00:01:50 #96
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213338150
Ik heb poollicht vlak boven de horizon *O*

Manager PR/Moderator zaterdag 27 april 2024 @ 00:51:21 #97
269689 crew  Viv
pi_213338348
quote:
84s.gif Op zaterdag 27 april 2024 00:01 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb poollicht vlak boven de horizon *O*

[ afbeelding ]
Nice!! Hier weer traditioneel bewolkt. :blauwoog:
  zaterdag 27 april 2024 @ 01:04:54 #98
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213338369
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2024 00:51 schreef Viv het volgende:

[..]
Nice!! Hier weer traditioneel bewolkt. :blauwoog:
Ah balen! ;(
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 27 april 2024 @ 01:39:58 #99
416575 crew  Evenstar
pi_213338437
* Evenstar gooi armen in de lucht en geeft het op .....
  zaterdag 27 april 2024 @ 02:03:18 #100
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213338471
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')