De verwachting is dat we de piek in de eerste helft van 2025 zien dacht ik. Maar als we de piek hebben gehad wil dat niet zeggen dat er geen poollicht meer zien hier. De activiteit daalt langzaam. Dus de komende jaren zitten weg nog goedquote:Op vrijdag 1 december 2023 15:50 schreef Neo-Mullen het volgende:
Valt er trouwens iets te zeggen over de piek van deze cyclus? Als in, is de kans groter dat de piek al in 2024 ligt, of gaat 't mogelijk nog meer los in 2025?
Hoelaat ongeveer?quote:Op vrijdag 1 december 2023 17:36 schreef Starhopper het volgende:
Inmiddels is het IMF weer zuidelijkGezien de flinke verstoringen eerder vandaag heeft het niet veel nodig. We kunnen straks los
![]()
[ afbeelding ]
Lastig te zeggen. Het zuidelijk gerichte deel heeft de aarde nog niet bereikt maar dat duurt niet lang meer. Op Poollicht.be is dat mooi te zijn. Check het lijntje aarde in de grafiek:quote:
Jeejquote:Op vrijdag 1 december 2023 19:00 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb hier poollicht!
[ afbeelding ]
Egmond?quote:Op vrijdag 1 december 2023 19:00 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb hier poollicht!
[ afbeelding ]
Zonde!quote:Op vrijdag 1 december 2023 19:02 schreef bondage het volgende:
[..]
Jeej![]()
Hier helaas veel te bewolkt. Again...
Egmond ja. Sorry vergeten te vermeldenquote:Op vrijdag 1 december 2023 19:10 schreef matthijst het volgende:
[..]
Egmond?
Toevallig ook een weekendje daar (Lido).
Kwestie van naar het strand gaan denk ik?
En zodra het licht werd, ging de IMF weer zuidelijkquote:Op zondag 17 december 2023 16:54 schreef Starhopper het volgende:
En het IMF is weer noordelijk. De deur gaat dicht
Jaquote:Op maandag 18 december 2023 09:31 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
En zodra het licht werd, ging de IMF weer zuidelijk
De schatting is dat solarmaximum eerder komt dan verwacht, maar het is niet meer dan een schatting. Je weet het pas als je weer downhill aan het gaan bentquote:Op maandag 25 maart 2024 14:49 schreef Neo-Mullen het volgende:
Vanavond incoming?
Ik lees trouwens op Instagram (niet betrouwbaar, weet ik) dat 2024 het jaar wordt van het meeste noorderlicht in de afgelopen 20 en komende 10 jaar.
Kan dat zo gesteld worden? Ik bedoel, 2025 zou volgens de statistieken van de cyclus toch de echte solarmaximum worden? Kan er dan toch voorspeld worden dat 2025 minder wordt dan 2024? Lijkt me dat enkel de tijd dat uit kan wijzen, toch?
Nee. Was gistermiddag/avond: Frutsel in WKN / Zonnevlammen, Zonnestormen en CME #5:quote:
Meeste noorderlicht van de afgelopen 20 jaar en komende 10 jaar?quote:Ik lees trouwens op Instagram (niet betrouwbaar, weet ik) dat 2024 het jaar wordt van het meeste noorderlicht in de afgelopen 20 en komende 10 jaar.
Kan dat zo gesteld worden? Ik bedoel, 2025 zou volgens de statistieken van de cyclus toch de echte solarmaximum worden? Kan er dan toch voorspeld worden dat 2025 minder wordt dan 2024? Lijkt me dat enkel de tijd dat uit kan wijzen, toch?
Mooi uitgelegd.quote:Op maandag 25 maart 2024 16:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee. Was gistermiddag/avond: Frutsel in WKN / Zonnevlammen, Zonnestormen en CME #5:
Vanavond kan. De zonnewindsnelheid is hoog genoeg maar dan moet wel het IMF meewerken. De Bz moet langdurig zuidelijk zijn.
[..]
Meeste noorderlicht van de afgelopen 20 jaar en komende 10 jaar?![]()
Deze cyclus is actiever dan de vorige. Maar ook afgelopen cyclus hebben we prachtige noorderlichtkansen gehad.
Als het maximum is geweest gaan we niet direct terug naar 0 activiteit, dat neemt heel langzaam af. De jaren na het maximum zijn ook juist het interessantst. Als er zonnevlekken verschijnen, dan zitten ze dicht op de evenaar (zoek maar eens op butterfly diagram). Wat een gunstigere positie is als er tijdens een flare een CME vrijkomt.
Ook zien we na het maximum de sterkste solar flares. Als we naar de laatste 2 cyclussen kijken: cyclus 23 piekte in 2001 maar had in 2003 een zeer actieve periode met een onmeetbaar sterke flare (schatting van X45). En de afgelopen cyclus 24 piekte in 2014 maar in 2017 zagen we de sterkste flares.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |