abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211418730
Samenvatting 7 oktober tot met 6 november (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.

Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.

Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Israëlische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Steve Lookner live

got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_211418736
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2023 10:45 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Ja, bah bah, en dan moet je je voorstellen dat er mensen zijn die leuzen scanderen om deze Palestijnse heilstaat over geheel Israël te doen gelden. Dan ben je knap krankzinnig wel, nietwaar?

Je verzint het niet.
Jij denkt niet dat als er één staat komt dat de joden en arabieren hand in hand hallelujah zullen zingen voor het stadhuis van jeruzalem?
pi_211418744
quote:
AP reports that an Israeli-owned container ship has been struck by an Iranian suicide drone in the Indian Ocean.
twitter

Vind overigens de term "suicide drone" altijd wel een beetje maf...
pi_211418750
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 10:54 schreef oblo het volgende:

[..]
Jij denkt niet dat als er één staat komt dat de joden en arabieren hand in hand hallelujah zullen zingen voor het stadhuis van jeruzalem?
Indien die staat Israël betreft denk ik dat die kans groot is. Indien die staat Palestina betreft precies midden tussen nihil en nul.
pi_211418783
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 10:43 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Bah bah bah. Waar is dit nu gebeurd? De westbank?
Tulkarem, dat is in gebied A
Onduidelijk wat er gebeurd is. Een van de twee zou net door Israël in de ruil vrijgelaten zijn. Ander bericht heeft het er iver dat zij inlichtingen aan IDF hadden gegeven waarop drie Palestijnen uitgeschakeld zijn
pi_211418812
twitter

zijsprong misschien, maar toch
  zaterdag 25 november 2023 @ 11:12:40 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211418832
Je vraagt je wel af wat voor duivelse deal Israel echt heeft afgesloten met Hamas.

Het is volstrekt uitgesloten dat Hamas voor een paar dagen uitstel van executie en een paar voor hun waardeloze vrouwen/meisjes hun meest waardevolle pressiemiddel uit handen geeft.
  zaterdag 25 november 2023 @ 11:19:17 #9
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_211418853
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 november 2023 11:09 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[ twitter ]

Geen idee, maar er is misschien wel sprake van het Stockholm syndroom.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zaterdag 25 november 2023 @ 11:21:35 #10
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211418877
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 november 2023 11:09 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[ twitter ]

De vrouw zorgt voor de kinderen, extended version ;)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_211418889
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 11:14 schreef Confetti het volgende:
Je vraagt je wel af wat voor duivelse deal Israel echt heeft afgesloten met Hamas.

Het is volstrekt uitgesloten dat Hamas voor een paar dagen uitstel van executie en een paar voor hun waardeloze vrouwen/meisjes hun meest waardevolle pressiemiddel uit handen geeft.
Hamas is ook maar een speelbal van iemand anders. Misschien is er druk gelegd op Qatar, en heeft dit land op zijn beurt druk gelegd op Hamas

Zover ik weet gaat het militair gezien ook niet zo geweldig voor Hamas, dus wil er nog iets overblijven van die organisatie in Gaza, moeten ze misschien wel denken aan iets van een einde van dit hoofdstuk. 1 op 3 gevangenenruik is misschien goed genoeg te verkopen
  zaterdag 25 november 2023 @ 11:32:17 #12
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211419008
Thai hostages and a Thai government official, fourth from left, gather at the Shamir Medical Center in Israel on Friday
  Moderator zaterdag 25 november 2023 @ 11:32:43 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211419014
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 november 2023 10:55 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
[ twitter ]

Vind overigens de term "suicide drone" altijd wel een beetje maf...
Geen idee waar die vandaan komt, zal wel een journalist zijn

Kamikaze drone zie je ook wel eens langskomen

De vakterm is loitering munition
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 25 november 2023 @ 11:36:20 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211419054
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 11:32 schreef slashdotter3 het volgende:
Thai hostages and a Thai government official, fourth from left, gather at the Shamir Medical Center in Israel on Friday
[ afbeelding ]
Die zien er een beetje bedrukt uit (voor Thai).
https://www.thaismileair.com/ voor de terugreis lijkt mij wel een aanrader. ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 25 november 2023 @ 11:44:40 #15
438527 MissButterflyy
pi_211419152
https://x.com/olilondontv(...)bMxXHIgzOZJRmEejO_og

Het lukt me niet om een tweet van X te plaatsen via het Twitter linkje hier. Maar dit is een mooie foto.
  zaterdag 25 november 2023 @ 11:45:29 #16
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211419167
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 11:36 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Die zien er een beetje bedrukt uit (voor Thai).
https://www.thaismileair.com/ voor de terugreis lijkt mij wel een aanrader. ;)
Ze hadden een taaie terugreis
Groot fan van User Wotte
  zaterdag 25 november 2023 @ 11:47:51 #18
438527 MissButterflyy
pi_211419199
Op X zijn ook beelden van vrijgelaten Palestijnse jongens. Die zijn nog heel jong, jaar of 14/15.
  zaterdag 25 november 2023 @ 11:48:00 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211419202
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 11:44 schreef MissButterflyy het volgende:
https://x.com/olilondontv(...)bMxXHIgzOZJRmEejO_og

Het lukt me niet om een tweet van X te plaatsen via het Twitter linkje hier. Maar dit is een mooie foto.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 25 november 2023 @ 11:49:42 #20
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211419223
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 11:45 schreef slashdotter3 het volgende:
Zonnescherm ☀️😎
[ afbeelding ]
ik denk idd dat die dingen goed warm worden :D zou dr airco in zitten of gewoon raampje open tijdens het rijden?
pi_211419276
twitter
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zaterdag 25 november 2023 @ 11:55:58 #22
438527 MissButterflyy
pi_211419309
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 november 2023 11:53 schreef Aether het volgende:
[ twitter ]
Ach, dat knulletje… ook beelden van gezien toen ze net gegijzeld waren geloof ik.
Had gedacht dat het voor hem anders zou aflopen. Gelukkig dus niet.
pi_211419332
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 11:47 schreef MissButterflyy het volgende:
Op X zijn ook beelden van vrijgelaten Palestijnse jongens. Die zijn nog heel jong, jaar of 14/15.
En nu al beroepsterroristen die bereid zijn over te gaan tot een steekpartij of een aanslag te plegen. Het is veelzeggend.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 25 november 2023 @ 11:59:03 #24
438527 MissButterflyy
pi_211419357
quote:
13s.gif Op zaterdag 25 november 2023 11:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En nu al beroepsterroristen die bereid zijn over te gaan tot een steekpartij of een aanslag te plegen. Het is veelzeggend.
Wauw, beroepsterroristen nog wel.
  zaterdag 25 november 2023 @ 12:00:08 #25
438527 MissButterflyy
pi_211419373
HowardClark, wat vind je eigenlijk van de tweets en foto’s van de blije gezichten van de gijzelaars die vrij zijn?
Jij gaat echt alleen maar lekker op rotnieuws en negativiteit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')