abonnement Unibet Coolblue
pi_211414608
Ik schrik sinds een aantal nachten achter elkaar zo vaak wakker dat het me verontrust.

Ik ben de afgelopen 2 weken zeker 5 nachten opeens wakker geschrokken en elke keer zie ik een hele grote spin op mij afkomen. De ene keer komt de spin snel vanaf mijn plafond op mij dalen vlakbij mijn hoofd en ik duik weg onder mijn deken en ren gillend de gang op met deken. Op de gang aangekomen, voel ik mijn hart keihard bonken en langzaam kom ik tot het besef dat het misschien niet echt was.

Als ik mijn kamer controleer, is er inderdaad geen grote spin te bekennen. De volgende keer schrik ik weer wakker en zie ik een grote spin op mijn plafond richting mijn kant opgaan, weer ren ik weg de gang op. Ik moet later ook echt mijn kamer controleren omdat het zo levensecht is. Eerste keer alleen nachtlampje aangelaten, tweede keer wel mijn kamerlamp aan en de andere keren stonden al mijn lichten uit.

Maar constant wakker schrikken en elke keer een grote spin zien terwijl het er niet is, moet ik mij zorgen maken? Is dit alleen een indicatie van grote stress of even een slaapstoornis?

Ik heb bovenstaande in mijn leven eerder zo een 3 keer ervaren, maar de laatste 2 weken is het achter elkaar en ook angst erbij en meteen mijn kamer uitrennen. Dat doe ik dus normaal nooit. Ik weet niet of dit gezond is. Ik drink verder nooit alcohol en heb nooit drugs gebruikt. Gebruik ook geen medicijnen.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 24 november 2023 @ 21:02:19 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_211414816
Dat klinkt echt enorm als hallucinaties die mensen met slaapverlamming vaak zien:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming

Geen idee of je slaapverlamming kunt hebben zonder het verlamde gevoel en met alleen de hallucinaties, maar wellicht een interessante om in ieder geval een kant op te kunnen zoeken.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_211414897
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 21:02 schreef heywoodu het volgende:
Dat klinkt echt enorm als hallucinaties die mensen met slaapverlamming vaak zien:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming

Geen idee of je slaapverlamming kunt hebben zonder het verlamde gevoel en met alleen de hallucinaties, maar wellicht een interessante om in ieder geval een kant op te kunnen zoeken.
Ik weet wat een slaapverlamming is en heb dat ook wel eens gehad, maar wat ik in mijn topic heb omschreven was niet in combinatie met een verlamming
pi_211414958
Dit is een vrij bekende slaaphallicunatie evenals wakker worden en iemand op je borst voelen en zien zitten, meestal een oud vrouwtje (heks).

Ik zou toch even nagaan of je regelmaat hebt qua slaaptijden, plotseling meer caffeinehoudende dranken bent gaan nuttigen.
Maar inderdaad zoals je al aangaf is stress ook een boosdoener.
Vooral sluipende stress.
I can't see through walls.. but I can kick your ass.
pi_211416149
Mijn vrouw heeft precies hetzelfde. Om de zoveel tijd. Ik moet dan zeggen dat t er niet is maar dat geloofd ze dan niet direct. Na een minuut daalt het in en gelooft ze pas dat de spin niet bestaat. Dus hier voor de antwoorden.
pi_211416431
Ik heb exact hetzelfde gehad nadat mijn medicatie te hoog was ingesteld.
Ik weet niet of het bij jou ook dit geval is maar als je medicatie slikt kan het ook daar vandaan komen :)
Twiddel
pi_211416862
Hypnagogie/hypnapompe :Y
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_211417155
Klinkt gek maar ik heb hetzelfde man. NI
Try to save myself but myself keeps slipping away
pi_211417310
Interessant! Niet dat ik zelf last heb maar ken wel iemand die regelmatig schreeuwend wakker wordt... kan natuurlijk heel wat anders zijn maar desalniettemin interessant! :)
Just say hi!
pi_211417427
Welcome to my life.
pi_211421744
De film Enemy gaan kijken.
pi_211422431
Hypnagogic hallucinations

Dit heb ik ook wel heel wat keer gehad. Waren ook altijd spinnen of insecten in mijn bed of op de muur toen ik wakker werd. Schrok me een ongeluk en sprong uit bed waarna ze nergens te bekennen waren.

Ze zijn van voorbijgaande aard dus ik zou me geen zorgen maken. Misschien is het over een paar maand wel voorbij. Ik heb er zelf al heel wat jaar geen enkele gehad.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_211430777
Heb hetzelfde gehad, ook met grote en kleine spinnen. Ik heb voor mezelf wel kunnen achterhalen waar het aan ligt: als ik iets zoets eet kort voor het slapengaan dan zie/hallucineer ik een (soms bewegende) spin bij het wakker worden. Heb hiermee ook geëxperimenteerd (bewust iets zoets eten voor het slapengaan en op andere momenten niet) met als resultaat dat ik het kon koppelen daaraan (tenminste voor mezelf).
pi_211486101
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 16:23 schreef Discombobulate het volgende:
Hypnagogic hallucinations

Dit heb ik ook wel heel wat keer gehad. Waren ook altijd spinnen of insecten in mijn bed of op de muur toen ik wakker werd. Schrok me een ongeluk en sprong uit bed waarna ze nergens te bekennen waren.

Ze zijn van voorbijgaande aard dus ik zou me geen zorgen maken. Misschien is het over een paar maand wel voorbij. Ik heb er zelf al heel wat jaar geen enkele gehad.
Hier ook. Lang geleden, maar gek genoeg me altijd bijgebleven.

Erger vind ik dromen, waarbij mensen op me af komen.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211488955
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 13:48 schreef blomke het volgende:
Erger vind ik dromen, waarbij mensen op me af komen.....
Ik vind dromen over het algemeen best wel onaangenaam. Altijd de raarste shit. Nee, heb echt niets daarmee.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_211489244
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 19:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik vind dromen over het algemeen best wel onaangenaam. Altijd de raarste shit. Nee, heb echt niets daarmee.
Moah...er zijn van die dromen.... O-)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 1 december 2023 @ 20:04:42 #17
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_211489476
Ik had dit alleen als ik zwanger was. Gillend de slaapkamer uitrennen omdat er brand was, gewurgd worden door het gordijnkoord, uit bed vallen omdat ik naar rondzwevende ballonnetjes aan het meppen was en als klapper die keer dat ik mijn lief in de lever stompte omdat er een monsterlijke spin over hem liep.

Ging ook weer weg als ik een baby eruit had gewerkt. Geen idee of dat een oplossing voor jou is :@
pi_211489594
Ik heb ook wel eens een aantal keer een night terror gehad vroeger. Werd in het donker wakker, maar was toch nog in een soort van halfslapende toestand. Gigantisch veel paniek en verwarring en ik schreeuwen alsof ik echt dood zou gaan. Mijn ouders schrokken zo ontzettend. Die schreeuw ging door merg en been zeiden ze. Beetje om me heen slaan en toen raakte ik het gordijn waardoor er een beetje licht binnen kwam en de contouren van m'n kamer zichtbaar waren en waarna ik ineens plots weer bij bewustzijn was en dacht van "wat gebeurde er net nou en wat deed ik in godsnaam?"
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_211489629
Oja, en slaapwandelen was ik ook heel goed in. Mijn vader heeft me zelfs eens tweehonderd meter verderop naast een grote vijver gevonden midden in de nacht. :')

Het vreemde is dat ik er zelf ook wel een (vage) herinnering van heb. Je hebt het veel minder bewust voor de geest, maar je weet wel dat je het meegemaakt hebt.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_211522986
Klinkt heel herkenbaar, ik heb dit soms (sinds de afgelopen 20 jaar ofzo) met spinnen en andere insecten. Dat ik wakker word en denk helemaal wakker te zijn, maar dat ik letterlijk insecten op mij af zie komen kopen/vliegen/vallen, etc. En dan ook echt ga gillen, het licht aan gooi en weet dat het een droom was maar niet van dat gevoel af kan komen zonder eerst te checken of er écht niets is.

Tot grote ergernis van mijn vrouw overigens ;)
pi_211550405
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 21:15 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
Dit is een vrij bekende slaaphallicunatie evenals wakker worden en iemand op je borst voelen en zien zitten, meestal een oud vrouwtje (heks).

The old hag syndrom brrrr
pi_211580631
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 00:53 schreef PoesInDoos het volgende:
Hypnagogie/hypnapompe :Y
Leuk scrabblewoord.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_211581443
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:42 schreef Rozebladje het volgende:
Ik heb bovenstaande in mijn leven eerder zo een 3 keer ervaren, maar de laatste 2 weken is het achter elkaar en ook angst erbij en meteen mijn kamer uitrennen. Dat doe ik dus normaal nooit. Ik weet niet of dit gezond is.
de angstreactie is zelf meestal een teken van een an sich gezond lichaam dat reageert op een bepaalde belasting (stress)... zaak is het dan vooral de oorzaak te achterhalen, wat precies die belasting dan is.

je geeft dit "3 keer" ervaren te hebben, aangezien je dat aantal noemt lijkt het erop dat je de andere malen goed voor de geest kunt halen ... wat was er de vorige keren aan de hand en is er een overap qua levenssittaie of bepaalde bijzondere zaken die mogelijk tot stress kunnen leiden...

werk-gerelateerde stress? bepaalde extra belastingen, examen-stress? zaken die in je familie spelen, in je sociale omveld?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')