Trek je ze van buiten? Zie de beddenboer op gezondheidquote:Op vrijdag 24 november 2023 06:24 schreef TAmaru het volgende:
En welke mensen heeft de PVV voor een ministerspost?
Fleur Agema op Zorg?
Yesilgoz terug op Justitie?
Een aantal vakministers om Omtzigt te pleasen en omdat de PVV toch geen mensen heeft?
Er zullen in ieder geval weinig personen van de kandidatenlijst van de PVV minister worden. Ze hebben 45 kandidaten en 38 zetels dus lijstuitputting drijgt. Zijn er logische namen die de PVV kan aandragen die niet op de kandidatenlijst staan?quote:Op vrijdag 24 november 2023 06:24 schreef TAmaru het volgende:
Fleur Agema op Zorg?
Een aantal vakministers om Omtzigt te pleasen en omdat de PVV toch geen mensen heeft?
als ik me niet vergis worden die kamerleden eerst beëdigd en als er later kamerleden vertrekken naar een ministerspost of functie elders, dan mogen ze gewoon zelf een nieuw kamerlid kiezen lijkt me.quote:Op vrijdag 24 november 2023 09:51 schreef kipknots het volgende:
[..]
Er zullen in ieder geval weinig personen van de kandidatenlijst van de PVV minister worden. Ze hebben 45 kandidaten en 38 zetels dus lijstuitputting drijgt. Zijn er logische namen die de PVV kan aandragen die niet op de kandidatenlijst staan?
Nee, dan komt de eerstvolgende op de kieslijst op die plek.quote:Op vrijdag 24 november 2023 10:17 schreef TAmaru het volgende:
[..]
als ik me niet vergis worden die kamerleden eerst beëdigd en als er later kamerleden vertrekken naar een ministerspost of functie elders, dan mogen ze gewoon zelf een nieuw kamerlid kiezen lijkt me.
VVD doet niet meer mee.quote:Op vrijdag 24 november 2023 06:24 schreef TAmaru het volgende:
Fleur Agema op Zorg?
Da's geen garantie. Kuipers heeft ook zorgervaring, maar die was ook alleen maar aan het kijken hoe hij het verder uit kon hollen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 10:47 schreef KingRoland het volgende:
Fleur op zorg. Is in de 2e kamer degene met de meeste kennis van zaken op dat vlak.
De rest geen idee
https://www.parlement.com/id/vm8etiw745fs/te_kanaliseren_onvredequote:De kans bestaat dat partijen ter rechterzijde tot vorming van een kabinet komen. De personele bezetting daarvan zal lastig zijn. Wilders als premier is denkbaar, maar zal op grote weerstanden stuiten. Het betekent bovendien dat de omvangrijke PVV-fractie in andere handen moet komen (Marjolein Faber?). Vraag is wat er in die constructie overblijft van dualisme; verlangen van NSC. Dat de PVV de door Omtzigt gewenste 'vakministers' zal kunnen leveren, is evenmin waarschijnlijk. Die zijn er domweg niet.
Het is de vraag of een rechts 'zakenkabinet' onder leiding van een niet-PVV'er kan voldoen aan de verwachtingen. Voor sommige beleidskeuzes is in de Tweede Kamer wel een meerderheid te vinden, maar alleen als die acceptabel zijn (en dus afgezwakt) voor de meer in het centrum opererende NSC en VVD. Met een wat kleinere VVD lijken stappen naar minder marktwerking voor de hand te liggen, maar ook daaraan zijn grenzen. Anders dan bijvoorbeeld in Polen of Hongarije wordt een electorale minderheid niet via het kiesstelsel een parlementaire meerderheid. Een positie als PiS of Fidesz heeft de PVV daarom niet.
De onvrede zal dus nog wel even blijven. Vraag is vooral hoe die de komende jaren wordt gekanaliseerd.
Tot de mensen van de lijst op zijn. Daarna bleven zetels leeg, dus dat is niet echt in het voordeel van een regering.quote:Op vrijdag 24 november 2023 10:17 schreef TAmaru het volgende:
[..]
als ik me niet vergis worden die kamerleden eerst beëdigd en als er later kamerleden vertrekken naar een ministerspost of functie elders, dan mogen ze gewoon zelf een nieuw kamerlid kiezen lijkt me.
D66 kan prima ministers aantrekken van buiten de politiek, zoals Dijkgraaf en Kuipers. Na hun ministerschap kunnen die gewoon weer verder met hun carrière in de wetenschap/zorg, met een extra indrukwekkend CV (want minister geweest).quote:Op vrijdag 24 november 2023 06:59 schreef halfway het volgende:
[..]
Trek je ze van buiten? Zie de beddenboer op gezondheid
Zou Jensen nu doorhebben dat hij met dit voorstel dus ook zijn eigen staatssecretarisschap binnen 2 maanden weer opdoektquote:
Moeten ze mensen van die lijst doorschuiven dan? Volgens mij worden de nieuwe kamerleden eerst beëdigd en mogen ze die later naar eigen inzicht vervangen door een ander.quote:Op vrijdag 24 november 2023 17:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Tot de mensen van de lijst op zijn. Daarna bleven zetels leeg, dus dat is niet echt in het voordeel van een regering.
Nogal link om 7 man minister te maken en dan niks meer over te hebben op de lijst.
Lees jij de reacties? Er is je namelijk al een paar keer verteld dat het niet zo werkt.quote:Op zaterdag 25 november 2023 16:57 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Moeten ze mensen van die lijst doorschuiven dan? Volgens mij worden de nieuwe kamerleden eerst beëdigd en mogen ze die later naar eigen inzicht vervangen door een ander.
Dat heb je al eerder gezegd en dat is nog steeds niet waar.quote:Op zaterdag 25 november 2023 16:57 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Moeten ze mensen van die lijst doorschuiven dan? Volgens mij worden de nieuwe kamerleden eerst beëdigd en mogen ze die later naar eigen inzicht vervangen door een ander.
Nee, zo werkt het dus niet. Dat is in dit topic al een paar keer uitgelegd.quote:Op zaterdag 25 november 2023 16:57 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Die kans is 0. Beertema had gewoon kunnen blijven zitten en had nu een zetel gehad in plaats van zelf op te stappen, natuurlijk.quote:Op zaterdag 25 november 2023 17:08 schreef Snolkelderij het volgende:
Ik hoop dat Wilders door het stof gaat, excuses aanbiedt aan Harm Beertema en hem daarna op Onderwijs en Wetenschap zet (Cultuur wordt direct geschrapt).
Beertema.quote:Op zaterdag 25 november 2023 17:08 schreef Snolkelderij het volgende:
Ik hoop dat Wilders door het stof gaat, excuses aanbiedt aan Harm Beertema en hem daarna op Onderwijs en Wetenschap zet (Cultuur wordt direct geschrapt).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |