Nee.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:32 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ze at een dubbele portie bij de lunch en je bent verbaasd dat ze bij het avondeten geen honger had, begrijp ik je nu goed?
'Ik accepteer niet dat jij iets niet lekker vind!' Poeh.
Ik had mijn post nog wat aangevuld met hoe ik het aanpak.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:28 schreef DjVero het volgende:
[..]
Het is soms lastig in te schatten. Vorige week had ze aan één boterham pindakaas met hagelslag niet genoeg en at ze er zo nog één op. Als het dan 's avonds na vijf happen al klaar is, gaat dat er bij mij moeilijk in en heb ik het idee dat het haar meer te doen is om het feit dat ze het niet lekker vindt. En dat accepteer ik niet.
Dat zegt helemaal niets, ik lust ook vrijwel alles.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:37 schreef DjVero het volgende:
Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar ik lust nu vrijwel alles doordat ik anders op m'n kloten kreeg van mijn pa als ik het niet vrat.
Want als je je kind ooit iets zelf laat beslissen laat je uiteraard je kind de baas spelen. Als je het zo zwart wit ziet ga je inderdaad weinig oplossingen vinden hier.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ja, om haar slavink dan maar op te eten.Zou mooi zijn als ze straks op de middelbare zit: "pa, maak ff mijn huiswerk, dat kan ik niet". "Pa, ga jij ff sporten voor me, daar heb ik nu geen zin in." Poh, wat een mooi leven heb je dan.
Daar kan ik helemaal niks mee. Kijk, dat ze blijkbaar niet zoveel hoeft te eten, is iets waar ik wél wat mee kan. Maar dat jullie blijkbaar een 2-jarige de baas laten spelen - wat prima is, hoor, moet je helemaal zelf weten - is niet hoe ik in het leven sta. Mijn vrouw overigens ook niet. Ik kan het overigens ook omdraaien; heb je geen tips te geven om datgene wat ik specifiek vraag, geef dan geen tips.
Oh niet alleen over eten. Zo kregen we ook eens subtiel te horen van mensen dat hun kind wel overal afbleef als ze dat zeiden. Hun tweede die zich ook nergens wat van aantrok viel toen ineens erg tegenquote:Op woensdag 24 januari 2024 15:49 schreef Clubsoda het volgende:
Och ja, ouders van makkelijke eters en denken sowieso dat het door hun briljante opvoeding komt![]()
Persoonlijk denk dat je kind leren dat je mening geven hetzelfde is als kinderachtig zeiken en dat het helemaal prima is als een ander met geweld iets rondom jouw lichaam forceert onder het mom van 'ik hou van je en ik weet wat het beste voor je is', een vele malen groter risico behelst dan later piepen over eten en geen zin hebben om je huiswerk te maken. Maar dat is vast een sneeuwvlokjesgedachte
Kleintjes groeien echt op lucht en liefde.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:01 schreef DjVero het volgende:
[..]
Maar wat als ze te weinig eet dan? Soms is het na vijf happen wel klaar, kan me niet voorstellen dat ze daar op kan teren tot de volgende morgen.
Het hebben van kinderen is sws al moeilijk, dus dat kleine beetje van die machtsstrijd erbij maakt geen verschil voor mij. Tot de puberteit, de fase waarin je jezelf gaat ontdekken en je af gaat zetten tegen je ouders, heb je te luisteren en bepaal ik.quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:02 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Verder vind ik het een interessante discussie. Elkaar overtuigen hoeft ook niet. Ik denk alleen dat je met een machtsstrijd je eigen leven moeilijk maakt maar daar heb ik geen last van.
Dat is dus een van de dingen die hier in huis wel moet. Dat is een heel ander soort strijd, een dreumes of peuter is klein genoeg om op te tillen in desnoods in de houdgreep verschonen.quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:15 schreef DjVero het volgende:
Het is niet alleen het eten overigens. Ook met de luier, gewoon compleet weigeren terwijl ze een uur in de wind stinkt. Theatraal op de grond vallen, kan ik d'r weer ophalen, nog meer brullen. Gekkigheid. En no way dat ik haar met een poepluier laat rondlopen, want daar heb ik zelf ook last van.
Ik denk echt dat je het jezelf veel moeilijker maakt dan nodig.quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:08 schreef DjVero het volgende:
Het hebben van kinderen is sws al moeilijk, dus dat kleine beetje van die machtsstrijd erbij maakt geen verschil voor mij. Tot de puberteit, de fase waarin je jezelf gaat ontdekken en je af gaat zetten tegen je ouders, heb je te luisteren en bepaal ik.
Die hele twee is nee is toch ook al een kind dat zich afzet tegen de ouders?quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:37 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik denk echt dat je het jezelf veel moeilijker maakt dan nodig.
Kinderen zijn al veel eerder bezig met zichzelf leren kennen en ontdekken dan de puberteit.
Als je pas in de puberteit de gesprekken wil gaan voeren dan vraag ik me af hoe je denkt dat kinderen leren die gesprekken te voeren, want met alleen een nee en doe maar wat ik zeg leer je ze dat niet.
Over 1 ding is er in mijn huishouden geen gesprek mogelijk en alleen uitleg en dat is dingen zoals zelfzorg/hygiene en veiligheid.
ik doe ook heel veel zingendquote:Op woensdag 24 januari 2024 16:39 schreef Bottoms_up het volgende:
Bij het verschonen hebben we het ook een tijd gehad. Na een tijdje ontdekt dat zingen tijdens het verschonen helpt. Ik kan de wielen van de bus niet meer HOREN maar ze bleef wel stil liggen![]()
Maar verschonen moet hier wel.
Op zich is er wel een verschil tussen dingen waarbij je wel "macht" hebt of je afhankelijk bent van wat ze doen. In het tweede geval kan je meer als ze wat ouder zijn. Vanaf 3-4 jaar. Mijn oudste staat elke avond triomfantelijk bovenaan de trap nadat ik zeg dat ik wel eerst boven zal zijn![]()
Mijn dreumes snapt gewoon de dingen die ik van mijn kleuter vraag niet. Maar dat komt nog wel. Ze gaat niet stuk als ik nu wat dingen loslaat.
Ik zeg nergens dat je haar slavink op moet eten om haar “haar zin te geven” ofzo, maar jij hebt het over eten moeten weggooien en dat je dat zonde vindt. Snap ik, maar eet het dan gewoon zelf op. Mijn vijfjarige krijgt ook geen heel stukje vlees(vervanger) omdat ie dat gewoon niet op krijgt.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ja, om haar slavink dan maar op te eten.Zou mooi zijn als ze straks op de middelbare zit: "pa, maak ff mijn huiswerk, dat kan ik niet". "Pa, ga jij ff sporten voor me, daar heb ik nu geen zin in." Poh, wat een mooi leven heb je dan.
Daar kan ik helemaal niks mee. Kijk, dat ze blijkbaar niet zoveel hoeft te eten, is iets waar ik wél wat mee kan. Maar dat jullie blijkbaar een 2-jarige de baas laten spelen - wat prima is, hoor, moet je helemaal zelf weten - is niet hoe ik in het leven sta. Mijn vrouw overigens ook niet. Ik kan het overigens ook omdraaien; heb je geen tips te geven om datgene wat ik specifiek vraag, geef dan geen tips.
Peuters hebben toch een hele andere aanpak nodig dan pubers dus dit argument slaat nergens op.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik geloof meer in "niet lullen, maar poetsen", gesprekken voeren is niet mijn ding. Aan jouw lijstje zou ik zelf nog "eten" aan toevoegen. Vanavond voor de Jumbo bijvoorbeeld ging ze pontificaal op straat liggen toen ze haar karretje moest inleveren. Dát zijn dan weer de dingen waar ik geen strijd over lever, ben weggelopen waarna ze uiteindelijk zelf volgde.quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:37 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik denk echt dat je het jezelf veel moeilijker maakt dan nodig.
Kinderen zijn al veel eerder bezig met zichzelf leren kennen en ontdekken dan de puberteit.
Als je pas in de puberteit de gesprekken wil gaan voeren dan vraag ik me af hoe je denkt dat kinderen leren die gesprekken te voeren, want met alleen een nee en doe maar wat ik zeg leer je ze dat niet.
Over 1 ding is er in mijn huishouden geen gesprek mogelijk en alleen uitleg en dat is dingen zoals zelfzorg/hygiene en veiligheid.
Waarom is eten zo belangrijk? Omdat je bang bent dat ze anders niet groeit of omdat je het heel belangrijk vindt dat ze alles eet? Of een andere reden?quote:Op woensdag 24 januari 2024 22:30 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik geloof meer in "niet lullen, maar poetsen", gesprekken voeren is niet mijn ding. Aan jouw lijstje zou ik zelf nog "eten" aan toevoegen. Vanavond voor de Jumbo bijvoorbeeld ging ze pontificaal op straat liggen toen ze haar karretje moest inleveren. Dát zijn dan weer de dingen waar ik geen strijd over lever, ben weggelopen waarna ze uiteindelijk zelf volgde.
Met eten en hygiëne (in bad gaan is de laatste paar weken ineens een ding) vind ik dat lastiger te accepteren.
Wat is er "niet lullen maar poetsen" aan je kind niet zelf laten eten omdat je de kleding niet steeds kleding wil wisselen en wassen?quote:Op woensdag 24 januari 2024 22:30 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik geloof meer in "niet lullen, maar poetsen", gesprekken voeren is niet mijn ding. Aan jouw lijstje zou ik zelf nog "eten" aan toevoegen. Vanavond voor de Jumbo bijvoorbeeld ging ze pontificaal op straat liggen toen ze haar karretje moest inleveren. Dát zijn dan weer de dingen waar ik geen strijd over lever, ben weggelopen waarna ze uiteindelijk zelf volgde.
Met eten en hygiëne (in bad gaan is de laatste paar weken ineens een ding) vind ik dat lastiger te accepteren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |