In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.
Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Israëlische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Visegrad laat voor het gemak maar even weg dat in die uitspraak ook de tijd waarin slachtoffers gevallen zijn meegenomen is. Dus relatief in verhouding met conflicten sinds zijn aantreden in 2017. Niet een geheel onbelangrijke nuance.
Maar goed, Visegrad, framing en cherrypicking is niet nieuw en blijkbaar lijkt die opzet nog steeds te werken ..
Oorlog in Tigray duurde twee jaar, van 2020 tot 2022. Geschatte aantal doden volgens sommige bronnen: 600.000
Da's gemiddeld per dag meer dan in Gaza.
Conservatievere schattingen: 150-200K. Da's ook nog steeds meer dan 250 doden per dag. In Gaza staat het op 240 als de nummers kloppen. En dat is inclusief Hamas leden. Tigray is burgers.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] Volgens dit artikel zal de tijd worden gebruikt om troepen af te wisselen, zich beter 'in te graven' en de ingenomen omgeving beter te verkennen. Reparaties aan voertuigen en dat soort dingen.
Of ze daar ook echt een kans voor gaan krijgen valt te bezien, het blijft wel een gebied met figuren die zichzelf graag opofferen voor een God.
Ty! Kon zelf niets vinden. Geeft wel een goede voorstelling
De Amerikanen vinden het geen ekle probleem dat Israël al 7 wekenlang journalisten doelbewust vermoordt, maar ze maken zich zorgen over dat journalisten hun werk doen en het resultaat van de aan Israël geleverde Amerikaanse bommen tonen
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Op woensdag 22 november 2023 12:34 schreef Slayage het volgende: De Amerikanen vinden het geen ekle probleem dat Israël al 7 wekenlang journalisten doelbewust vermoordt, maar ze maken zich zorgen over dat journalisten hun werk doen en het resultaat van de aan Israël geleverde Amerikaanse bommen tonen
Misschien moeten journalisten onaangekondigd Hamas ziekenhuizen en scholen gaan inspecteren. Gewoon naar de verboden zones wandelen met de camera's aan. Zou dat zonder gevaar kunnen?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] Visegrad laat voor het gemak maar even weg dat in die uitspraak ook de tijd waarin slachtoffers gevallen zijn meegenomen is. Dus relatief in verhouding met conflicten sinds zijn aantreden in 2017. Niet een geheel onbelangrijke nuance.
Maar goed, Visegrad, framing en cherrypicking is niet nieuw en blijkbaar lijkt die opzet nog steeds te werken ..
Hmm, dat klopt niet. Ook sinds 2017 ligt het aantal slachtoffers in bv. Syrië of Oekraïne ver boven het aantal slachtoffers dat Hamas zegt dat er nu zijn gevallen in de Gazastrook.
Kortom, het heeft helemaal niets met Visegrád 24 te maken. En het blijft ook opvallend om te zien hoe sommigen zich aan dat account blijven ergeren. En dit dan omdat het niet aansluit op hun eigen vooringenomen en ideologische wereldbeeld.
Het zijn dezelfde mensen die meteen vallen voor een narratief van bijvoorbeeld de BBC of de NOS als die melden dat Israël een ziekenhuis zou hebben aangevallen of dat er eigenlijk helemaal geen tunnels onder het Al-Shifa ziekenhuis zijn. Maar zogenaamd zou een account als Visegrád 24 het grote probleem zijn.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Ik weet niet welke visegrad tweet je hebt gezien. Ik heb het deels van een antisemitische dagblad, de Volkskrant
1: Je mening over Turkse nederzettingen in Koerdisch gebied 2: het ontvoeren van een 4 jarig meisje door hamas, probeer het eens goed te praten 3: De manier van bizarre moord-. Verkrachtings- en levendverbrandingspartij op nova festival (speciaal voor miss_sly in spoiler)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Doe het.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
[..] Over VN resoluties gesproken. Volgens Resolutie 1706 die een einde maakte aan de oorlog in Libanon van 2006, moet UNIFIL zorgen dat Hezbollah geen raketten meer kan afvuren op Israël. Zoals je weet lijkt dat niet te gebeuren. Israël heeft er nu iets over gezegd.
Wat is je mening? Moet de VN Hezbollah desnoods met geweld ontwapenen of mag het door de VN Veiligheidsraad gestuurde UNIFIL VN-veiligheidsraad resoluties negeren? En indien ja: Mag Israël dat deel van die VN resolutie dan zelf uitvoeren?
Ingewikkelde vraag, ik draai hem om. Als Israel resoluties negeert, Mag Israël de Palestijnse Autoriteit dat deel van die VN resolutie dan zelf uitvoeren?
[..] Idd. En dat China honderden moskeeën sluit boeit moslims in Nederland, en verder, ook geen reet.
Het gaat dus niet moslims, maar puur om joden. Joden in een assertieve rol, die terugslaan, dat is natuurlijk niet de bedoeling! Hoe durven ze!
Joden en het Westen.
En dan helpt het natuurlijk ook niet dat men Israël, de enige Joodse staat ter wereld, als een onderdeel van het Westen ziet. Het is dus een combinatie van antiwesterse en antisemitische sentimenten die voor de selectieve verontwaardiging zorgen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Hmm, dat klopt niet. Ook sinds 2017 ligt het aantal slachtoffers in bv. Syrië of Oekraïne ver boven het aantal slachtoffers dat Hamas zegt dat er nu zijn gevallen in de Gazastrook.
Kortom, het heeft helemaal niets met Visegrád 24 te maken. En het blijft ook opvallend om te zien hoe sommigen zich aan dat account blijven ergeren. En dit dan omdat het niet aansluit op hun eigen vooringenomen en ideologische wereldbeeld.
Het zijn dezelfde mensen die meteen vallen voor een narratief van bijvoorbeeld de BBC of de NOS als die melden dat Israël een ziekenhuis zou hebben aangevallen of dat er eigenlijk helemaal geen tunnels onder het Al-Shifa ziekenhuis zijn. Maar zogenaamd zou een account als Visegrád 24 het grote probleem zijn.
De kraai noemt de raaf zwart. Bronnen als NGO's en diverse media als NOS en BBC steevast wegwuiven als onzin en sprookjes, omdat die zouden aansluiten op een bepaald wereldbeeld. Maar het vervolgens omdraaien als er kritiek komt op bronnen die aansluiten op het door jouw veronderstelde superieure wereldbeeld.
Klakkeloos overnemen van accounts die bekend staan om het verspreiden van fakenews* en daar kortzichtige conclusies uit trekken vind ik nou niet bepaald getuigen van een superieur wereldbeeld. Mij prima, je roept maar, maar echt geloofwaardig maakt het je niet. Zegt eigenlijk vooral dat je eenzijdig kritisch bent op bronnen.
Hierboven wordt Tigray aangehaald, 600k doden en je haalt zelf een ander conflict met vele slachtoffers aan. De quote waar het hier om gaat ging over burgerslachtoffers die een relatief korte periode gevallen zijn. De cijfers die jullie inbrengen omhelzen onder andere ook militaire slachtoffers, en in geval van Tigray covid-doden, slachtoffers van een hongersnood en gebrek een medische middelen.
Die uitspraak had van mij ook niet gehoeven, deze oorlog is nog gaande en het voegt wat mij betreft niets toe om zulke vergelijkende uitspraken te doen. Het is een bak ellende en daar veranderen cijfers uit andere conflicten die hier los van staan helemaal niks aan. Maar wanneer je zo'n uitspraak denkt te moeten quoten, wees dan op z'n minst volledig. Nu is het niet meer dan stemmingmakerij.
SPOILER: *
[..] De kraai noemt de raaf zwart. Bronnen als NGO's en diverse media als NOS en BBC steevast wegwuiven als onzin en sprookjes, omdat die zouden aansluiten op een bepaald wereldbeeld. Maar het vervolgens omdraaien als er kritiek komt op bronnen die aansluiten op het door jouw veronderstelde superieure wereldbeeld.
Klakkeloos overnemen van accounts die bekend staan om het verspreiden van fakenews* en daar kortzichtige conclusies uit trekken vind ik nou niet bepaald getuigen van een superieur wereldbeeld. Mij prima, je roept maar, maar echt geloofwaardig maakt het je niet. Zegt eigenlijk vooral dat je eenzijdig kritisch bent op bronnen.
Hierboven wordt Tigray aangehaald, 600k doden en je haalt zelf een ander conflict met vele slachtoffers aan. De quote waar het hier om gaat ging over burgerslachtoffers die een relatief korte periode gevallen zijn. De cijfers die jullie inbrengen omhelzen onder andere ook militaire slachtoffers, en in geval van Tigray covid-doden, slachtoffers van een hongersnood en gebrek een medische middelen.
Die uitspraak had van mij ook niet gehoeven, deze oorlog is nog gaande en het voegt wat mij betreft niets toe om zulke vergelijkende uitspraken te doen. Het is een bak ellende en daar veranderen cijfers uit andere conflicten die hier los van staan helemaal niks aan. Maar wanneer je zo'n uitspraak denkt te moeten quoten, wees dan op z'n minst volledig. Nu is het niet meer dan stemmingmakerij.
SPOILER: *
Media zoals de BBC en de NOS of activistische NGO's worden bekritiseerd omdat zij erg invloedrijk zijn en doelbewust liegen of feiten verdraaien vanuit ideologische motieven en dit vervolgens doodleuk presenteren als 'neutraal' en 'objectief'.
Dat heeft dus niet te maken met een zogenaamd 'superieur wereldbeeld', wel met dat de door hun gefabriceerde narratieven hun uitwerking hebben in de Westerse samenlevingen en zorgen voor meer polarisatie, Israël-haat en antisemitisme.
Dat is dus van een totaal andere orde dan een of ander random account op Twitter, dat gedemoniseerd wordt omdat het een centrumrechtse en wat conservatievere lens heeft en daarom bijv. ook kritisch is op migratie en de problemen die dat brengt.
quote:
Op woensdag 22 november 2023 13:13 schreef KinKiJan het volgende: Die uitspraak had van mij ook niet gehoeven, deze oorlog is nog gaande en het voegt wat mij betreft niets toe om zulke vergelijkende uitspraken te doen. Het is een bak ellende en daar veranderen cijfers uit andere conflicten die hier los van staan helemaal niks aan. Maar wanneer je zo'n uitspraak denkt te moeten quoten, wees dan op z'n minst volledig. Nu is het niet meer dan stemmingmakerij.
Nee hoor, dit is zeker erg relevant, want als mensen zeggen zich zo ontzettend druk te maken om burgerslachtoffers, maar dit in talloze andere oorlogen niet of amper doen, kunnen we concluderen dat er sprake is van selectieve verontwaardiging en de burgerslachtoffers niet de echte onderliggende aanleiding zijn van die verontwaardiging.
Op woensdag 22 november 2023 13:42 schreef ExTec het volgende: Die man zal wel zeer binnenkort ergens in een goot gevonden worden. Maar dan is het geen probleem, want hamas doet het.
Geen enkele moslim spreker was aanwezig bij deze "islam" conference in Duitsland, maar dat ter zijde.
Mooi hoe de Duisters copen met de trauma van de ene genocide door een andere genocide te steun.
#NeverAgain
twitter
Op woensdag 22 november 2023 14:12 schreef Slayage het volgende: Geen enkele moslim spreker was aanwezig bij deze "islam" conference in Duitsland, maar dat ter zijde.
Mooi hoe de Duisters copen met de trauma van de ene genocide door een andere genocide te steun.