quote:FvD-leider Baudet op hoofd geslagen in Gronings café, verdachte aangehouden
Forum voor Democratie-lijsttrekker Thierry Baudet is in een Gronings café op zijn hoofd geslagen met een bierfles. Het is de tweede keer in korte tijd dat Baudet is aangevallen.
De politicus was in het café voor een verkiezingsbijeenkomst, samen met andere (kandidaat-)Kamerleden van zijn partij. Er is een verdachte aangehouden.
FvD laat op het sociale medium X weten dat Baudet naar het ziekenhuis in Groningen is gebracht. "Zojuist heeft een traumachirurg Thierry Baudet behandeld in het UMCG. Hij is met een bierfles op zijn achterhoofd geslagen en tevens net naast zijn oog op de rand van zijn slaap geraakt."
Volgens FvD raakte ook een beveiliger gewond aan zijn gezicht. De partij heeft besloten om een ander campagne-evenement in Zwolle vanavond af te gelasten.
Op X laten andere politici van zich horen. Premier Rutte noemt in een post op X de aanval "totaal onacceptabel". Rutte: "Ik zei het eerder en herhaal het nu stevig: van politici blijf je af. Altijd."
BBB-leider Caroline van der Plas spreekt van een "walgelijke en laffe aanval opnieuw tegen Thierry Baudet. Geweld is onacceptabel! Sterkte voor Thierry gewenst!." "Geweld is altijd onacceptabel. In een democratie bestrijden we elkaar met woorden en deze aanval valt op geen enkele manier te rechtvaardigen. Veel sterkte gewenst", schrijft GroenLinks-PvdA-voorman Frans Timmermans.
"Absoluut en volledig onacceptabel om Baudet (alweer) fysiek aan te vallen en te verwonden. Dit raakt de democratie hard. We lijken niets geleerd te hebben van 2002 en Pim Fortuyn", meldt Pieter Omtzigt van NSC. "Beveilig die man eindelijk voldoende verdorie!", reageert PVV-leider Geert Wilders.
Ook de lijsttrekkers van CDA, ChristenUnie, SP, Volt, Denk en de Partij voor de Dieren veroordelen op X het geweld tegen Baudet.
"Wie denkt hiermee iets te bereiken is niet goed snik. Wie journalisten, rechters of volksvertegenwoordigers aanvalt, schaadt de democratie. Laat deze belaging ook vervolgd worden", schrijft ook fractieleider Jan Paternotte van D66.
Bijna een maand geleden werd Baudet bij een bezoek aan de Universiteit Gent op zijn hoofd geslagen met een paraplu. Hij hield daar toen een lichte hersenschudding aan over en legde zijn campagne een paar dagen stil.
https://nos.nl/artikel/24(...)erdachte-aangehouden
Ooh. Het was dus bij de NOS te zien? Dan zal het wel fake news zijn.quote:Op dinsdag 21 november 2023 00:11 schreef Jemoederniet het volgende:
Bij NOS achtuurjounaal pas na 6 minuten een kort itempje over de aanval op Baudet.
quote:„Nu eerst het Fake News Journaal met Mark Visser”, zei hij in de camera.
quote:Baudet, die de NOS al vaker betichtte van het verspreiden van fake news, was in het kader van de verkiezingscampagne te gast bij het programma op de publieke omroep als medepresentator.
Bron?quote:Op dinsdag 21 november 2023 07:14 schreef Nielsch het volgende:
False flag, aanvaller is een acteur. Hoort bij de FvD campagne dit.
Jep, dat blijkt. Hopelijk dat dit onnodige geweld tegen politici hard wordt aangepakt.quote:Op dinsdag 21 november 2023 07:23 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Links of rechts maakt niks uit, gevaarlijke gekken zijn gevaarlijke gekken.
Overal waar extreem of radicaal voor staat is gevaarlijk en destructief.
Ja, of zijn onderbuik cq dikke duim.quote:
Deze tweequote:
Waarschijnlijk zo'n flesje dat ze ook in films gebruiken als er een gevecht is.quote:Op dinsdag 21 november 2023 07:24 schreef de_boswachter het volgende:
Kan niet anders dan in scène gezet zijn dit. Heeft iemand hem het ziekenhuis binnen zien gaan? Zijn er beelden van? Zijn er foto’s van hoe de dokter zijn wond onder handen neemt? Tot nu toe voor mij heel veel red flags. Denk taktiek van FVD om ons allen een loer te leggen. Komt ze wel heeeeeeeeel goed uit deze ‘aanslag’.
Vannochtend bij RTL nieuws helemaal nietsquote:Op dinsdag 21 november 2023 00:11 schreef Jemoederniet het volgende:
Bij NOS achtuurjounaal pas na 6 minuten een kort itempje over de aanval op Baudet.
Kijk @miss_sly, hier heb je zo’n pannenkoekquote:Op dinsdag 21 november 2023 07:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Doe je eigen onderzoek, geloof niet alles wat je in de mainstream social media leest. Zij voeren een agenda uit.
Dacht precies hetzelfde. In dat filmpje zie je ook niet echt een merk bier. Iemand riep Heineken. Nouja als het Grolsch is geloofde ik het ook.quote:Op dinsdag 21 november 2023 07:50 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zo'n flesje dat ze ook in films gebruiken als er een gevecht is.
https://youtube.com/shorts/dcW-IyHVdqo?si=ZAaG7SnraKhjGt6v
Het is wel een groen flesje. Heeft die kleur een betekenis?quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:00 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Dacht precies hetzelfde. In dat filmpje zie je ook niet echt een merk bier. Iemand riep Heineken. Nouja als het Grolsch is geloofde ik het ook.
Schijnt dat die ‘aanvaller’ voor de FVD op de kandidatenlijst stond in Vlissingen.quote:Op dinsdag 21 november 2023 07:14 schreef Nielsch het volgende:
False flag, aanvaller is een acteur. Hoort bij de FvD campagne dit.
Om te laten lijken alsof de dader van GroenLinks is. Zo doorzichtig allemaal. Trap er niet in mensen!!!quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het is wel een groen flesje. Heeft die kleur een betekenis?
quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:05 schreef Zwansen het volgende:
Schijnt dat die ‘aanvaller’ voor de FVD op de kandidatenlijst stond in Vlissingen.
"Schijnt"....quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:05 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Schijnt dat die ‘aanvaller’ voor de FVD op de kandidatenlijst stond in Vlissingen.
Als hij de schijn wil ophouden niet natuurlijk.quote:Op dinsdag 21 november 2023 07:54 schreef Drekkoning het volgende:
Is Baudet vanavond eigenlijk wel bij het debat?
Bron?quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:05 schreef Zwansen het volgende:
[..]
https://fvd.nl/gemeentes/vlissingenquote:Op dinsdag 21 november 2023 08:05 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Dan komt hij toch juist met een groot verband en een nekbrace?quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:16 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als hij de schijn wil ophouden niet natuurlijk.
Of dat jaquote:Op dinsdag 21 november 2023 08:17 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dan komt hij toch juist met een groot verband en een nekbrace?
Nee natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:10 schreef de_boswachter het volgende:
[..]echt?
Zoals ik al zei: het komt ze wel heeeeeeeel goed uit. Goed dat de MSM er nog weinig tot geen aandacht aan hebben besteed. Dit lijkt een inside job geënsceneerd door de FVD zelf. Rare jongens.
Mijn koffiequote:Op dinsdag 21 november 2023 08:19 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Sinds wanneer moet je in een FVD-topic met bronnen komen?
Ah, je dikke duim dus. Had al zo een vermoeden.quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:19 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Sinds wanneer moet je in een FVD-topic met bronnen komen?
Doe je eigen onderzoek man. Wees geen NOSchaap dat alles zomaar voor waar aanneemt.quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:22 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ah, je dikke duim dus. Had al zo een vermoeden.
Wappies hadden achteraf in alles gelijk.quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:23 schreef schommelstoel het volgende:
Ik zie dat er ineens een paar complot wappie's bij zijn gekomen die er vanuit gaan dat dit nep is.
Strange times we are living in.
Hoofdpijn en een bult denk ikquote:Op dinsdag 21 november 2023 08:25 schreef capricia het volgende:
Iemand een update hoe het met hem gaat?
Goedemorgen allemaal trouwens.
quote:Volgens de jongeman werd iedereen bij binnenkomst in het café gefouilleerd. ,,Omdat Baudet al in Gent is aangevallen, was er strenge beveiliging aanwezig. Gelukkig had die jongen dus geen pistool of mes of zo.’’
14-jarige scholier?
...
De aanvaller zou volgens hem een 14-jarige scholier van het Maartenscollege zijn. ,,Ik vond het zelf niet eng of zo. Het ging niet om een grote, bedreigende man, maar om een 14-jarig jochie. Maar ik wil er geen grap over maken, want het lijkt me voor Thierry Baudet heel heftig. Dit verdient niemand. Ik dacht, gewoon een avondje biertjes drinken bij FvD en dan gebeurt dit.’’
De ooggetuige liep met een groep mensen mee toen de verdachte naar het politiebureau werd geëscorteerd, slechts honderden meters verderop. ,,Daar zag ik een groep demonstranten, een stuk of vijftien. Ze droegen mondkapjes en sjaals voor hun gezicht. Ik wil niet speculeren of ze van de aanval wisten, want dat weet ik niet, maar het lijkt me toch van wel.’’
....
‘Groningen zou een veilige stad moeten zijn’
Ook een 30-jarige aanwezige man is flink geschrokken. ,,Dat dit in Groningen gebeurt. Dit zou een veilige stad moeten zijn, waar iedereen welkom is. Ik ben nu gewoon bang om voor mijn politieke voorkeur uit te komen. Ik wens Baudet in elk geval veel sterkte.’’
https://dvhn.nl/groningen(...)utm_source=selligent
Dat het maar een lagne straf mag worden.quote:
Er was genoeg aanleiding om dat eerder al te doen, maar ze wordt gewoon een hand boven het hoofd gehouden.quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:38 schreef phpmystyle het volgende:
at het maar een lagne straf mag worden.
En dat de AIVD vanaf heden deze groep nauwlettend gaat volgen
quote:Anti-fascisten nemen geen afstand van betoger die Baudet dood wenst
De anti-fascistische beweging AFA Nederland neemt geen afstand van de actie van een vrouwelijke demonstrant tijdens een antiracisme-demonstratie in Amsterdam. De vrouw droeg zaterdag een spandoek met het logo van AFA Nederland en riep doodsbedreigingen aan het adres van Thierry Baudet. Ze scandeert ‘Als je Thierry dood wil schieten, zeg dan paf’.
,,Een reactie op één demonstrant vinden wij ongepast zolang invloedrijke politici als Baudet en Wilders hele bevolkingsgroepen demoniseren. Met het verklaren dat je liever een witte samenleving wil, of dat je migranten als uitzuigers ziet, of -zoals Wilders- dat je wilt regelen dat er minder Marokkanen komen, demoniseer je een hele bevolkingsgroep. Je laat duidelijk zien dat je deze mensen minder vindt en dat ze weg zouden moeten’’, aldus een woordvoerster van AFA Nederland.
Rechtvaardiging aanslagen
Volgens haar is het taalgebruik van Wilders en Baudet zelfs een rechtvaardiging voor aanslagen. ,,Kijk naar Christchurch, kijk naar Utoya, de daders verwezen naar dergelijke politici. Als we het weer over demonisering gaan hebben prima, maar wij vinden dat er aandacht moet zijn voor het grotere plaatje. Dehumanisering van bevolkingsgroepen door een politicus als Baudet.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)dood-wenst~a086cacb/
Pff.quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:41 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Er was genoeg aanleiding om dat eerder al te doen, maar ze wordt gewoon een hand boven het hoofd gehouden.
[..]
quote:Politie laat verfbomgooier lopen
Tweede Kamerlid Gideon van Meijeren (FVD) is verontwaardigd over het optreden van de Amsterdamse politie. Afgelopen zondag gooide onder de ogen van agenten een Antifa-betoger een verfbom tegen de gevel van het partijkantoor van Forum voor Democratie. ‘’Het lijkt alsof het gedoogd wordt.”
Geen arrestaties
Het is niet de eerste keer dat Forum bekogeld wordt met een verfbom. In 2017 is het huis van partijleider Thierry Baudet belaagd. De daders zijn dan het Radicaal Anarchistisch Feministisch Front. Van Meijeren maakt een vergelijking tussen dit incident en dat van afgelopen zondag. Hij betwijfelt of de dader wordt gepakt. ‘’Daar is toen ook niemand voor gearresteerd.’’
Verfbom
Op zondag 2 januari liepen enkele tientallen Antifa-demonstranten langs het partijkantoor van Forum voor Democratie, aan de Herengracht in Amsterdam. De activisten droegen meerdere spandoeken met de teksten “Fascisme. Toen niet. Nu niet. Nooit meer.”, “Bash the Fash” (beuk de fascisten), en “Geen stem voor Fascisme”. Een van de leden van de groep gooide een rokende verfbom tegen de voordeur van het partijkantoor.
De kleine processie werd gevolgd door vier politieagenten. videobeelden van een getuige tonen hoe de politie, door met een busje de gracht te blokkeren, probeert om de actievoerders weg te houden van het FVD-kantoor. De zwartgeklede en vermomde Antifa-leden trekken zich hier echter niets van aan en dringen langs de agenten.
“Aanslag”
Op beveiligingsbeelden van Forum zelf is te zien hoe een politieagent stopt om een foto te maken van de besmeurde voordeur. Onduidelijk is waarom de agenten niet hebben ingegrepen op het moment dat ze zien dat er enkele tientallen meters voor hen vernieling worden gepleegd. De politie zegt zelf in een reactie aan omroep ON! dat agenten opmerkten dat er verf op de deur zat en dat ze direct actie hebben ondernomen Een politiewoordvoerder meldt: “Helaas hebben de agenten gisteren geen verdachte weten aan te houden. Als het goed is gaat de FVD aangifte doen. Wij zullen deze aangifte samen met de bevindingen van gisteren meenemen in het verdere onderzoek. Wij hopen uiteraard dat er dan alsnog een verdachte kan worden aangehouden.”
Forum voor Democratie zegt zeker aangifte te gaan doen. De partij noemt de actie een “aanslag”.
Ja beide kanten op gaat dit topic weer helemaal mis natuurlijk, met mensen die denken dat het grappig is om dit te betrekken op het complotdenken van FvD en met mensen die denken dat kritiek op de FvD nu niet meer mag.quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:28 schreef schommelstoel het volgende:
Ik heb niets met het FvD, maar ook ik zie dat er nu users zijn die van een NWS topic een bij eenkomst maken om de boel uit te lachen en belachelijk te maken.
Plus mensen die denken dat alle "linksen" met bierflessen op hoofden van politici gaan slaan. Over generaliseren gesproken.....quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:44 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja beide kanten op gaat dit topic weer helemaal mis natuurlijk, met mensen die denken dat het grappig is om dit te betrekken op het complotdenken van FvD en met mensen die denken dat kritiek op de FvD nu niet meer mag.
Ik snap best wel dat ze vanuit hun perspectief een goed punt maken, en er zit tot op zekere hoogte ook wel wat in, maar er is ook zoiets als een plaats en tijd voor dat soort punten. En volgens mij heeft TB nimmer lollig gedaan over aan te wijzen leed. Wdb is het sowieso al een meer deugdzaam mens dan een goeddeel van de users hier.quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:44 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ja beide kanten op gaat dit topic weer helemaal mis natuurlijk, met mensen die denken dat het grappig is om dit te betrekken op het complotdenken van FvD en met mensen die denken dat kritiek op de FvD nu niet meer mag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |