quote:Zojuist heeft een traumachirurg
@thierrybaudet
behandeld in het UMCG. Hij is met een bierfles op zijn achterhoofd geslagen en tevens net naast zijn oog op de rand van zijn slaap geraakt. Een beveiliger raakte eveneens gewond aan zijn gezicht. We zijn ons aan het beraden of het evenement in Zwolle door kan gaan. Zsm meer.
Dan zal die geluk hebben.quote:Op maandag 20 november 2023 20:11 schreef jakosi het volgende:
Ze zeggen dat de dader 15 jaar is, kan iemand dat bevestigen?
Ik vind het wel een kandidaat voor maximale jeugddetentie en een PIJ-maatregel.quote:Op maandag 20 november 2023 20:15 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dan zal die geluk hebben.
Taakstrafje bij de kinderboederij.
Mooi om te zien hoe iemand met wie ik het nooit eens ben tot dezelfde conclusie komt wat dit soort shit betreft. Geeft hoop.quote:Op maandag 20 november 2023 20:14 schreef Vis1980 het volgende:
Verdomme straks gaat zoiets ook nog eens een trend worden, wat een idioten!! Wat je ook van iemand vindt, je blijft gewoon met je tengels van iemand af, ik zou bijna zeggen JUIST als je het niet met hem eens bent. Je wil zelf immers ook niet aangevallen worden, omdat iemand te lomp is om het gesprek aan te gaan. Zulke dingen mogen van mij best levenslang opleveren, ook al is dat een lange straf.
Hij werd al beveiligd voor een paar ton per jaar. Tijd voor hem om een ander bedrijf in te huren denk ik.quote:Op maandag 20 november 2023 20:14 schreef MissButterflyy het volgende:
Nou, hopelijk valt het mee, knapt hij goed op en wordt hij maar even beveiligd nu.
Alsnog zal ik nooit op hem stemmen maar wat bezield mensen zoiets te doen? Knettergek.
Is het zeker dat de dader een 15-jarige is?quote:Op maandag 20 november 2023 20:17 schreef jakosi het volgende:
[..]
Ik vind het wel een kandidaat voor maximale jeugddetentie en een PIJ-maatregel.
Sowieso mag het jeugdstrafrecht wel wat harder. Nu maar 2 jaar maximale straf.
Wat een onzin. Deze daad is gestoord en dat zijn mensen met een andere mening dan de jouwe niet meteen.quote:Op maandag 20 november 2023 20:17 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Mooi om te zien hoe iemand met wie ik het nooit eens ben tot dezelfde conclusie komt wat dit soort shit betreft. Geeft hoop.
quote:FVD zamelt bijna 100.000 euro in voor privébeveiliging na geweld tegen Baudet
15 nov
Forum voor Democratie heeft bijna een ton ingezameld om privébeveiliging te betalen voor hun Tweede-Kamerfractie. Andere politieke partijen betalen ook uit eigen zak om hun mensen te beschermen, blijkt uit een rondvraag van BNR.
Bij FVD rijzen de kosten van beveiliging de pan uit. In de laatste jaarrekening werden bijna 400.000 euro aan beveiligingskosten opgevoerd, een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. FVD wil daarom het liefst toe naar een vouchersysteem waarbij de overheid betaalt voor particuliere beveiliging, zegt een woordvoerder van de partij tegen BNR. 'We willen niet onbeperkt facturen schrijven, maar wel graag dat we beveiligingskosten kunnen declareren.' De ervaringen met overheidsdiensten zijn goed, benadrukt men, 'maar er is gewoon een capaciteitsprobleem.'
FVD is niet de enige fractie waarbij de kosten van veiligheid op de begroting drukken. BNR vroeg bij alle politieke partijen die momenteel vertegenwoordigd zijn in de Tweede Kamer of ze weleens uit de partijkas, donaties, of privégeld van politici hadden betaald voor persoonsbeveiliging. Naast FVD antwoordden drie bevestigend: ChristenUnie, JA21 en BVNL. Slechts één partij gaf aan nooit eigen geld uit te geven voor persoonsbeveiliging: de SGP. Alle andere partijen wilden geen vragen over de financiering van beveiliging beantwoorden.
De mate waarin op privébeveiliging geleund wordt varieert. Alle vier de partijen gaven aan dat bij 'evenementen' beveiligers worden ingehuurd, maar wat daarmee bedoeld wordt verschilt per partij. Zo gaat er bij politici van JA21 soms 'een eigen mannetje' mee wanneer de lijsttrekker de straat op gaat. Baudet wordt vaker vergezeld door privébeveiligers. Alleen bij Forum staat in de boeken hoeveel dit kost. Andere partijen willen of kunnen geen cijfers delen.
Betaalde beveiliging werpt drempel op voor deelname democratie
Deze ontwikkeling baart experts zorgen. 'Dit past in een patroon, waarbij bedreigingen steeds meer impact hebben op democratie', zegt Liza Mügge, hoofddocent politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zij deed onderzoek naar politici met een migratieachtergrond in Duitsland en zag daar dat het gebrek aan beveiliging deelname aan de politiek in de weg stond. Mügge waarschuwt daarom voor de opkomst van private financiering. 'Je krijgt dan een situatie waarin alleen de kandidaten met het meeste geld en het grootste netwerk zich vrij durven te bewegen', zegt Mügge. 'Dat is problematisch voor de democratie.'
Volgens Mariken van der Velden, hoofddocent aan de Vrije Universiteit, worden politici met sterke meningen over gepolariseerde onderwerpen vaker doelwit van bedreigingen. 'Als alleen rijke partijen beveiliging kunnen betalen, vindt er een politieke selectie plaats. Dat doet het publieke debat de das om.'
Privébeveiliging is inzet van beleid
Politieke partijen geven off the record aan dat de Beveiligingsdienst van de Tweede Kamer het inhuren van private beveiliging expliciet aanbeveelt. De Tweede Kamer wil dit niet bevestigen, maar laat via een woordvoerder weten dat 'de kosten voor de beveiliging van een Kamerlid altijd gedekt worden[...]wanneer het noodzakelijk is voor de veiligheid van Kamerleden'.
'Publiek-private samenwerking' is in ieder geval een van de uitgangspunten van het kabinetsbeleid voor het beveiligen van politici. Een circulaire die afgelopen zomer door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid werd verspreid, biedt duidelijke handvatten voor de inzet van eigen veiligheidspersoneel. Het gebruik van geweld moet voorbehouden blijven aan de overheid en privébeveiligers moeten zich schikken naar de regie van het bevoegd gezag. Deze keuze voor private beveiliging van politici is internationaal gezien bijzonder. In de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Italië is dit een exclusieve overheidstaak, zo bleek uit onderzoek van de politie.
Gebrek aan capaciteit
Ook de NCTV noemt 'extra capaciteit' als een reden om private beveiliging in te zetten. Dat de overheidsdiensten die politici beschermen onder zware druk staan is bekend. De onderzoeksraad voor de Veiligheid publiceerde in maart een kritisch rapport en de de Nederlandse Politiebond schreef kort daarop een brandbrief aan minister van Justitie Dilan Yesilgöz, waarin meer geld werd geëist en werd opgeroepen om 'publiek-private samenwerking te versterken'.
Politieke partijen onderschrijven de noodzaak om het stelsel te verstevigen. D66 spreekt van hoognodig 'groot onderhoud'. GroenLinks-PvdA vindt dat 'goed moet worden gekeken naar voldoende inzet van gekwalificeerd personeel en toereikend materieel'. De partij is echter ook kritisch over de groeiende inzet van private beveiligers. Een woordvoerder van de partij vindt de veiligheid van politici waarborgen 'een (kern)taak van de overheid'. 'Het is dus niet wenselijk deze verantwoordelijkheid bij partijen of personen zelf te leggen.'
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-geweld-tegen-baudet
Nee dat hoopt hij met zijn lachende smiley na een aanslag op een politicus.quote:Op maandag 20 november 2023 20:18 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Is het zeker dat de dader een 15-jarige is?
Ja kei en keihard aanpakken werkt ook altijd zo goed.quote:Op maandag 20 november 2023 20:17 schreef jakosi het volgende:
[..]
Ik vind het wel een kandidaat voor maximale jeugddetentie en een PIJ-maatregel.
Sowieso mag het jeugdstrafrecht wel wat harder. Nu maar 2 jaar maximale straf.
Hij moet dezelfde soort beveiliging krijgen als Wilders. Voor zijn eigen welzijn.quote:Op maandag 20 november 2023 20:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Hij werd al beveiligd voor een paar ton per jaar. Tijd voor hem om een ander bedrijf in te huren denk ik.
Die smiley heb ik in ieder geval niet geplaatst? Dus weet niet op wie je doelt?quote:Op maandag 20 november 2023 20:20 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Nee dat hoopt hij met zijn lachende smiley na een aanslag op een politicus.
Ik zag het net langskomen in het journaal hoor.quote:Op maandag 20 november 2023 20:08 schreef Rustin_ het volgende:
Gewoon niet relevant voor het NOS journaal blijkbaar...
Uiltjes van Minerva voeren.quote:Op maandag 20 november 2023 20:15 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Taakstrafje bij de kinderboederij.
Boreale geitjes aaien.quote:Op maandag 20 november 2023 20:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Uiltjes van Minerva voeren.
Ja, mijn grootste idolen kunnen gewoon vallen bij bepaald gedrag (zoals popidolen, voetballers, mensen met dezelfde mening als ikzelf) en ook de grootste flapdrollen, verwerpelijke personen, ga maar door, zie ik graag hun ding blijven doen, niemand is heilig, niemand is zo slecht dat we eigen rechter denken te moeten spelen.quote:Op maandag 20 november 2023 20:17 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Mooi om te zien hoe iemand met wie ik het nooit eens ben tot dezelfde conclusie komt wat dit soort shit betreft. Geeft hoop.
Er zal vast wel een commissie of werkgroep zijn die de beveiliging van volksvertegenwoordigers regelt.quote:Op maandag 20 november 2023 20:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hij moet dezelfde soort beveiliging krijgen als Wilders. Voor zijn eigen welzijn.
En hij moet ook nu inzien dat hij niet overal zomaar heen kan gaan waar hij wil. In elk geval zolang hij in de politiek zit.
wanneer?quote:Op maandag 20 november 2023 20:22 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ik zag het net langskomen in het journaal hoor.
Komt natuurlijk door;quote:Op maandag 20 november 2023 20:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nou nou, dat is ook weer een beetje een overdreven tweet.
Ik gun het hem dat ie zich onder de mensen moet begeven. Dat is alleen maar goed voor je mentale gezondheid.quote:Op maandag 20 november 2023 20:26 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Er zal vast wel een commissie of werkgroep zijn die de beveiliging van volksvertegenwoordigers regelt.
In dit geval was er beveiliging, die grepen dan ook wel in maar ze waren iets aan de late kant. In ieder geval hebben ze wel de dader gelijk kunnen pakken daardoor.
Ik wil niet aan victem blaming doen maar je moet je wel afvragen of het nou zo slim is om je in een overvolle kroeg te begeven.
Dan maar thuis zijn bij moeders de vrouw en Lancelotquote:Op maandag 20 november 2023 20:28 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik gun het hem dat ie zich onder de mensen moet begeven. Dat is alleen maar goed voor je mentale gezondheid.
Maar zo te zien kan het niet meer.
Tjah snap ik ook niet, ik bedoel een bierhal is al eerder niet veilig gebleken voor politieke mafklappers zoals Baudet...quote:Op maandag 20 november 2023 20:26 schreef qajariaq het volgende:
Ik wil niet aan victem blaming doen maar je moet je wel afvragen of het nou zo slim is om je in een overvolle kroeg te begeven.
Ik denk zelfs dat dit bij elke politicus moet, ze komen je ook gewoon bij je huis opzoeken e.d. Dit gaat natuurlijk van kwaad tot erger en er zijn horden mensen uit allerlei windrichtingen die ik tijdens corona en het boerenprotest heb schuimen en haten op politici, politie, wetenschappers, ziekenhuispersoneel en ga zo maar door, waar vaak geweld als prima middel werd gezien. We zijn die Belg nog niet vergeten en hoeveel mensen sympathie hadden.quote:Op maandag 20 november 2023 20:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hij moet dezelfde soort beveiliging krijgen als Wilders. Voor zijn eigen welzijn.
En hij moet ook nu inzien dat hij niet overal zomaar heen kan gaan waar hij wil. In elk geval zolang hij in de politiek zit.
Lancelot giga chadquote:Op maandag 20 november 2023 20:29 schreef TLC het volgende:
[..]
Dan maar thuis zijn bij moeders de vrouw en Lancelot
Zegt complotidioot David Icke, lekker betrouwbaar en al helemaal niet voorspelbaar.quote:
En dat verheerlijken is dus weer een geenstijl toevoeging. Dat staat er niet. Wat er wel staat is niet netjes maar wel een legitieme vraag.quote:
Okay ik heb het gemist dan. Thanks.quote:Op maandag 20 november 2023 20:29 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
In het 8-uur Journaal op 5:55.
https://npo.nl/start/seri(...)rnaal_90386/afspelen
Mark Rutte kon gewoon op zijn gemak naar zijn werk fietsen.quote:Op maandag 20 november 2023 20:30 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat dit bij elke politicus moet, ze komen je ook gewoon bij je huis opzoeken e.d. Dit gaat natuurlijk van kwaad tot erger en er zijn horden mensen uit allerlei windrichtingen die ik tijdens corona en het boerenprotest heb schuimen en haten op politici, politie, wetenschappers, ziekenhuispersoneel en ga zo maar door, waar vaak geweld als prima middel werd gezien. We zijn die Belg nog niet vergeten en hoeveel mensen sympathie hadden.
Van welke kant het ook komt, het is altijd zeer onacceptabel en vaak zet het juist anderen weer aan het ook te doen ipv dat mensen eens effe de onderbuik met rust laten en weer proberen te gaan praten.
Als politiek bedrijven nu de inslag was bij Bij1, dan moeten ze dit figuur meteen laten opstappen. Iedere partij heeft wel eens een malloot in het midden, de een meer dan de ander, maar het gaat erom wat je er mee doet wanneer hij zich laat zien.quote:
Met zo'n naam ga je 24 uur per dag Baldurs Gate spelen.quote:
Wel bazennaamquote:Op maandag 20 november 2023 20:33 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Met zo'n naam ga je 24 uur per dag Baldurs Gate spelen.
Idd hele domme actie, die paraplu meneer snap ik nog wel qua emotie.. Maar dit is zo dom..quote:Op maandag 20 november 2023 20:33 schreef MissButterflyy het volgende:
Een domme actie ook van zijn tegenstander/de dader, hier kan hij wel eens stemmen mee winnen.
Bazenspel ook.quote:
een paraplu bewust verzwaren om meer schade te kunnen aanrichten.. nee ook nietquote:Op maandag 20 november 2023 20:34 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Idd hele domme actie, die paraplu meneer snap ik nog wel qua emotie..
Of je leest zelf even wat voor verdraaing Geenstijl er van maakt.quote:Op maandag 20 november 2023 20:33 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Als politiek bedrijven nu de inslag was bij Bij1, dan moeten ze dit figuur meteen laten opstappen. Iedere partij heeft wel eens een malloot in het midden, de een meer dan de ander, maar het gaat erom wat je er mee doet wanneer hij zich laat zien.
Al was het een opblaasuil, je blijft gewoon van iemand af, als je dit doet omdat je het niet met hem eens bent, dan zegt het vooral wat over die persoon zelf.quote:Op maandag 20 november 2023 20:34 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Idd hele domme actie, die paraplu meneer snap ik nog wel qua emotie.. Maar dit is zo dom..
Tot nu toe heeft ie particuliere beveiliging en die en mogen niet veel.quote:Op maandag 20 november 2023 20:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ehmquote:Op maandag 20 november 2023 20:34 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Idd hele domme actie, die paraplu meneer snap ik nog wel qua emotie.. Maar dit is zo dom..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |