Door te lezen over moren moest ik aan een oud kinderliedje denken dat wij vroeger vaak zongen en kijk wat de wiki er over schrijft : https://nl.wikipedia.org/wiki/Moriaantje_zo_zwart_als_roetquote:Op zondag 19 november 2023 18:38 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Daar kom ik zo op.![]()
Het kerst en Sinterklaasfeest kennen hun oorsprong wat al vele eeuwen geleden begon. Toen het Christelijk geloof zijn opmars in Europa deed botste dat met de Germaanse feesten met name de geboorte van Christus en het midwinterfeest. Kerstboom met glimmende ballen en kaarsjes heeft niets met christus te maken maar komt van het midwinterfeest. Tijdens dit feest werd er gevierd dat de kortste dag weer langer wordt. DMV spiegelende ballen en kaarslicht werden de boze geesten geweerd.
De oorsprong van Zwarte Piet. Die is idd wat duister.
Er wordt gesuggereerd dat st Nicolaas gebaseerd is op de bisschop van Mira (Irak 3de eeuw). Hij kocht een zwarte slaaf vrij en deze was daar zo blij mee dat hij st Nicolaas wou blijven dienen. st Nicolaas werd ook de beschermheilige van zeelieden en kinderen.
Even terug naar het botsen van tradities.
De Germanen geloofden in de God Wodan. Deze reed op een paard met 8 poten had een staf en 2 zwarte raven bij zich. De kerstman heeft 8 rendieren.
De raven vlogen voor Wodan uit om bij de schoorstenen te luisteren of iedereen in huis wel braaf is.
Moet ik ook nog uitleggen waarom het Sinterklaas feest gevierd wordt met zakjes zout en suikergoed?
Waar ik heen wil met mijn post weet ik niet alleen om te zeggen dat Zwarte Piet niets te maken heeft met racisme.
quote:Op zondag 19 november 2023 18:54 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Misschien om donkere mensen minder voor schut te zetten,
Mwah, dat zal wel meevallen hoor. Dat komt voornamelijk door het beestachtige gedrag van Gaza/Hamas-aanhangers in het westen.quote:Op zondag 19 november 2023 19:01 schreef spectrumanalyser het volgende:
weet je wat nou zo erg is. Dankzij KOZP krijgen de PVV en FvD meer stemmen.
En bedankt he, meneer Airfryer.
Als je op die partijen stemt vanwege dit feest moet je gewoon zelf goed in de spiegel kijken.quote:Op zondag 19 november 2023 19:01 schreef spectrumanalyser het volgende:
weet je wat nou zo erg is. Dankzij KOZP krijgen de PVV en FvD meer stemmen.
En bedankt he, meneer Airfryer.
En wij kunnen er ook niets aan doen dat Afriyie zo achterlijk isquote:Op zondag 19 november 2023 19:05 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Als je op die partijen stemt vanwege dit feest moet je gewoon zelf goed in de spiegel kijken.
Afriyie kan er weinig aan doen dat mensen zo achterlijk zijn.
Daar waren nog argumenten voor, toen zei iedereen 'mja ... ok, ik zie het misschien niet maar dat doen we vanaf nu anders'quote:Op zondag 19 november 2023 18:54 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Vandaag de dag, dus het figuur is door de jaren heen steeds meer aangepast. Misschien om donkere mensen minder voor schut te zetten, misschien voor wat anders, maar hij verandert met de jaren. Dus kleine moeite om die zwarte schminck en pruiken weg te gooien.
Leg mij dan eens uit waarom het racisme is?quote:Op zondag 19 november 2023 19:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
Daar waren nog argumenten voor, toen zei iedereen 'mja ... ok, ik zie het misschien niet maar dat doen we vanaf nu anders'
Die argumenten zijn inmiddels op en nu is het zwarte piet is racisme, blijft racisme en zie je de weerstand met het jaar toenemen
Waarom moet ik dat doenquote:Op zondag 19 november 2023 19:14 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Leg mij dan eens uit waarom het racisme is?
Volendam, De Lier, Drunen.. Waar de achterhoedegevechten vurig worden gestreden.quote:
Jij zegt dat het racisme is terwijl er geen enkele grondslag voor is.quote:
Lees het nog een keerquote:Op zondag 19 november 2023 19:22 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Jij zegt dat het racisme is terwijl er geen enkele grondslag voor is.
Triest inteeltdorp.quote:
1x of 12x, racisme en zwarte Piet hebben niets met elkaar te maken. Leg jij mij dan maar eens uit waarom jij dat wel vindt.quote:
Dat staat er nietquote:Op zondag 19 november 2023 19:28 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
1x of 12x, racisme en zwarte Piet hebben niets met elkaar te maken. Leg jij mij dan maar eens uit waarom jij dat wel vindt.
Beledigen is niet nodig.quote:
Ik snap hem, ik snap hem!!!quote:Op zondag 19 november 2023 19:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat staat er niet
Lees het nog een keer
Dat is bij hem redelijk selectiefquote:Op zondag 19 november 2023 19:29 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Beledigen is niet nodig.
Ik geloof niet dat er in de jaren 90 al twitter wasquote:Op zondag 19 november 2023 19:30 schreef havanagila het volgende:
Die hele "discussie" is ooit begonnen omdat twitter het op de frontpage plaatste en daarom alle media het er ook over is gaan hebben.
Bedoel je hoe we de kleur van Zwarte Piet invullen het blijft fout?quote:
Een jaar of 10-15 is die discussie pas ontploft, omdat alles en iedereen alles wat trending ging op twitter herhaalde.quote:Op zondag 19 november 2023 19:34 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er in de jaren 90 al twitter was
(of dat die ooit een frontpagina hebben gehad)
Okay, anderen maken fouten, jij niet. Helder!quote:Op zondag 19 november 2023 18:41 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik heb geen fouten gemaakt hier.
Dat zeg ik niet zo zeer.quote:Op zondag 19 november 2023 19:36 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Okay, anderen maken fouten, jij niet. Helder!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |