abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211276788
Deze week de grootste ruzie gehad omdat bekend werd gemaakt dat een manager met loper alle lockers had gecontroleerd om diefstal te checken.

Ik heb hiertegen gelijk woedend gedemonstreerd en gevraagd of wie mij vertelt of hij wel te vertrouwen is aangezien mijn portemonnee en alles is de locker liggen.

Hierop kreeg ik een woedende reactie en er zal wel een kruisje achter mijn naam genoteerd worden maar dat boeit me niet.

Ik wil wel weten of een werkgever dit recht heeft?
pi_211276966
Nee, heeft dat recht niet. GDPR-wetgeving! Hij mag vragen om die locker te openen in jouw aanwezigheid!
Als je hem aanklaagt is hij het haasje
Cindy De Vuyst
  zondag 12 november 2023 @ 22:16:49 #3
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_211276979
Geen idee, maar dat gebeurde op de middelbare school ook wel eens en dan noemden ze het drugscontrole of zo.

Was er een aanleiding anders dan "we vermoeden dat er diefstal is"?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_211277094
quote:
[img]https://fokstatic.nl/p/0s.gif[/img] Op zondag 12 november 2023 22:16 schreef karr-1 het volgende:
Geen idee, maar dat gebeurde op de middelbare school ook wel eens en dan noemden ze het drugscontrole of zo.

Was er een aanleiding anders dan "we vermoeden dat er diefstal is"?
Ja, er verdwijnt regelmatig gereedschap van de werkplaats.
pi_211277319
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 22:01 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Ik heb hiertegen gelijk woedend gedemonstreerd
Ik zie jou snel een bordje schilderen, een geel hesje aandoen en met een rood hoofd door het bedrijf lopen schreeuwn.
pi_211277617
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 22:28 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Wat had je gestolen?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_211277660
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 22:28 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Dit zou een zwaarwegende reden kunnen zijn.

Ik zou wel 'eisen' dat mijn kluisje in mijn aanwezigheid gecontroleerd word (én met iemand van HR / OR er bij, als controlerende partij)

Want anders: 'dit is een luie lul, ik leg een stanleymes in z'n kluisje bij 'controle', dan kunnen we 'm gratis lozen, hihaho'
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_211277679
Je moet dus eigenlijk een kluis in je locker zetten om je spullen veilig te bewaren.
pi_211277686
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 23:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je moet dus eigenlijk een kluis in je locker zetten om je spullen veilig te bewaren.
Niet gewoon een camera in je locker hangen :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_211277687
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 23:25 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Niet gewoon een camera in je locker hangen :')
Kluis én camera dan :P
pi_211277731
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 23:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kluis én camera dan :P
Wat een pauperbedrijf.

Niet ieder stuk gereedschap met een AirTag uitrusten :')

Of Accutollen kopen die uit mekaar klappen bij het verlaten van de werkplaats >:)

On-topic: Ik vermoed dat de werkgever in zijn recht staat, maar het toepassen van een 4-of-meer-ogen principe zou wel redelijk zijn om te verwachten bij controle.

In het verleden wel eens een kluisjescontrole gehad op t werk. Niet van tevoren aangekondigd, 'loop je ff mee?' ('oh jee, wat heb ik nu weer gedaan' :@ ) Maar dit was dus controle waar je zelf bij was. Je diende ook een eventuele rugzak/tas zelf open te maken.

Nog een keer nadenkende: Mag een werkgever dan zomaar in jouw tas kijken -die in het kluisje ligt- zonder toezicht? (en jouw toestemming)

[ Bericht 7% gewijzigd door Het_Bokje op 12-11-2023 23:36:50 ]
pi_211277943
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 23:29 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Wat een pauperbedrijf.

Of Accutollen kopen die uit mekaar klappen bij het verlaten van de werkplaats >:)

On-topic: Ik vermoed dat de werkgever in zijn recht staat, maar het toepassen van een 4-of-meer-ogen principe zou wel redelijk zijn om te verwachten bij controle.

In het verleden wel eens een kluisjescontrole gehad op t werk. Niet van tevoren aangekondigd, 'loop je ff mee?' ('oh jee, wat heb ik nu weer gedaan' :@ ) Maar dit was dus controle waar je zelf bij was. Je diende ook een eventuele rugzak/tas zelf open te maken.

Nog een keer nadenkende: Mag een werkgever dan zomaar in jouw tas kijken -die in het kluisje ligt- zonder toezicht? (en jouw toestemming)
Volgens mij kan dat niet zomaar.
Er kunnen ook vertrouwelijke papieren, spullen of medicijnen zoals antidepressiva, concerta, HIV-remmers, insuline, foliumzuur, absorberende inleggers of iets dergelijks, allemaal dingen waar een werkgever niet zoveel mee te maken heeft zolang het de veiligheid niet beïnvloedt.

Als het wel beleid is om de lockers of tassen te doorzoeken, kan je er rekening mee houden door dat soort spullen niet in het klusje te leggen. Maar dat is hier niet het geval begrijp ik. En ook dan is het wel normaal dat je erbij bent.
  maandag 13 november 2023 @ 00:19:38 #13
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211277958
Neem ontslag. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_211277983
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 00:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Volgens mij kan dat niet zomaar.
Er kunnen ook vertrouwelijke papieren, spullen of medicijnen zoals antidepressiva, concerta, HIV-remmers, insuline, foliumzuur, absorberende inleggers of iets dergelijks, allemaal dingen waar een werkgever niet zoveel mee te maken heeft zolang het de veiligheid niet beïnvloedt.

Als het wel beleid is om de lockers of tassen te doorzoeken, kan je er rekening mee houden door dat soort spullen niet in het klusje te leggen. Maar dat is hier niet het geval begrijp ik. En ook dan is het wel normaal dat je erbij bent.
Helemaal eens. 'wel normaal dat je er bij bent' Nou, bij TS' werkgever dus niet, dus er is zeker iets op aan te merken. Zeker als er niets over in de arbeidsvoorwaarden/reglement staat.

Andere hypothetische casus: Als er een partij prive-jassen aan de kapstok hangen (in een open kleedruimte), mag de Chef dan zomaar de jassen controleren? Lijkt me niet.
pi_211278044
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 00:24 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Helemaal eens. 'wel normaal dat je er bij bent' Nou, bij TS' werkgever dus niet, dus er is zeker iets op aan te merken. Zeker als er niets over in de arbeidsvoorwaarden/reglement staat.

Andere hypothetische casus: Als er een partij prive-jassen aan de kapstok hangen (in een open kleedruimte), mag de Chef dan zomaar de jassen controleren? Lijkt me niet.
Een paar muizenklemmen in de jaszakken doen.
pi_211278054
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 00:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een paar muizenklemmen in de jaszakken doen.
en jeukpoeder ^O^
pi_211278306
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 23:29 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Wat een pauperbedrijf.

Nee, staat niet in zijn recht! Ondanks dat de locker Bedrijfseigendom is mag hij die locker niet zomaar openen!

Hij mag enkel vragen om die locker te openen in jouw aanwezigheid.
Cindy De Vuyst
pi_211278820
Wie gaat er iets van zijn werkgever stelen en het vervolgens in een kluisje op het werk bewaren?
  maandag 13 november 2023 @ 08:51:40 #19
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_211278835
Het mag dus niet, wat voor actie ga je ondernemen nu?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_211278841
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 08:48 schreef Jeroboam het volgende:
Wie gaat er iets van zijn werkgever stelen en het vervolgens in een kluisje op het werk bewaren?
Waarom niet? Als de kluisjes niet iedere dag gecontroleerd worden, kun je de gok toch nemen? :P

Analoog aan de zelfscan bij de super :D
  FOK!mycroftheld maandag 13 november 2023 @ 09:39:33 #21
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_211279216
Ze mogen uiteraard je locker controleren maar alleen als er een directe verdenking is, en je moet er zelf bij aanwezig zijn en het liefst nog een andere collega als getuige.

Zomaar kluisjes van anderen openmaken omdat er wel eens iets wordt gejat is geen geldige reden en ik zou hier dan ook melding van maken en stappen ondernemen.
pi_211279589
Wat zegt enig reglement over die lockers? What's next? Jaszakken controleren of er geen pennen, post-it's of rolletjes plakband in zitten?

quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 22:15 schreef einzeinz het volgende:
Nee, heeft dat recht niet. GDPR-wetgeving! Hij mag vragen om die locker te openen in jouw aanwezigheid!
Als je hem aanklaagt is hij het haasje
De AVG ziet op de verwerking van persoonsgegevens. Hoe zou een locker-inspectie onder de AVG vallen?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_211280124
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 22:01 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Ik heb hiertegen gelijk woedend gedemonstreerd en gevraagd of wie mij vertelt of hij wel te vertrouwen is aangezien mijn portemonnee en alles is de locker liggen.
Daar zal de werkgever wel wakker van hebben gelegen... :')
pi_211280176
gelijk erop klappen
pi_211283408
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 10:13 schreef baskick het volgende:
Wat zegt enig reglement over die lockers? What's next? Jaszakken controleren of er geen pennen, post-it's of rolletjes plakband in zitten?
[..]
De AVG ziet op de verwerking van persoonsgegevens. Hoe zou een locker-inspectie onder de AVG vallen?
Is privacy, daar heb jij recht op en je werkgever mag dat niet om jou rug open maken
Cindy De Vuyst
  maandag 13 november 2023 @ 17:16:07 #26
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_211283428
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 23:22 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Dit zou een zwaarwegende reden kunnen zijn.

Ik zou wel 'eisen' dat mijn kluisje in mijn aanwezigheid gecontroleerd word (én met iemand van HR / OR er bij, als controlerende partij)

Want anders: 'dit is een luie lul, ik leg een stanleymes in z'n kluisje bij 'controle', dan kunnen we 'm gratis lozen, hihaho'
Hoe kunnen zo nou ooit aantonen dat het stanleymes niet gewoon van de werknemer zelf is?
pi_211283943
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 23:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Lijkt me wel mooi om dan het gezicht van die manager te zien op het moment dat ie de locker opent en er een kluisje in ziet staan.
pi_211283972
quote:
7s.gif Op maandag 13 november 2023 17:16 schreef borbit het volgende:

[..]
Hoe kunnen zo nou ooit aantonen dat het stanleymes niet gewoon van de werknemer zelf is?
Kan aannemelijk zijn als het om hetzelfde merk en type gaat als dat bij de werkgever gebruikt wordt. Maar een stanleymesje van een euro lijkt mij een slecht voorbeeld want er kunnen diverse redenen zijn dat een simpel stuk gereedschap in een kluisje rondslingert zonder dat er meteen iets kwaadwillends achter steekt. Bij TS zal het vast om waardevollere spullen en/of grotere aantallen gaan.

In elk geval deed het me aan iets denken (ook in het kader van kluisjesbeveiliging zoals hierboven besproken):
pi_211284152
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 18:23 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Lijkt me wel mooi om dan het gezicht van die manager te zien op het moment dat ie de locker opent en er een kluisje in ziet staan.
En een alarm met afstandsbediening op de deur van de locker ;)
  Moderator / Miss SHO maandag 13 november 2023 @ 18:52:38 #30
22592 crew  Ole
pi_211284221
Net als met het lezen van mail, meeluisteren met telefoon, camera's e.d. Lijkt me dat in elk geval dat van tevoren het moet worden gemeld door werkgever.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_211287329
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 22:51 schreef Queller het volgende:

[..]
Ik zie jou snel een bordje schilderen, een geel hesje aandoen en met een rood hoofd door het bedrijf lopen schreeuwn.
Nee hij doet een hesje aan en gaat op de grond zitten om alle vorkheftrucks te blokkeren.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_211290044
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 17:12 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Is privacy, daar heb jij recht op en je werkgever mag dat niet om jou rug open maken
De AVG gaat niet over privacy, maar over gegevensbescherming. Het woord 'privacy' komt niet 1 keer voor (ok, alleen in de voetnoot van overweging 173). Is het inspecteren van een locker een verwerking van persoonsgegevens?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_211290391
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 18:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En een alarm met afstandsbediening op de deur van de locker ;)
Mijn kluisje heeft aan de binnenkant een usb-poort om een device op te kunnen laden. Daar kan wellicht ook wel een Pi met camera op :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')