Dat is te simpel gedacht.quote:Op donderdag 16 november 2023 08:30 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Hoge olieprijs komt door de sancties.
Aangezien landen geen olie van Rusland meer willen kopen gaan ze naar andere landen.
Dus de vraag bij die landen wordt groter waardoor de prijs ook gaat stijgen.
Daarom heeft Biden gevraagd aan Saudi Arabië om meer olie te gaan pompen wat ze hebben geweigerd.
Exact, je krijgt nu andere allianties.quote:Op donderdag 16 november 2023 08:45 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Idd
Zoals ik eerder zei...ipv dat Rusland geïsoleerd raakt door de sancties, is het eerder de VS.
Er is zo'n spreekwoord met een kuil graven enzo ...
Dat klopt ook wel maar er speelt wel iets meer dan dat.quote:Op donderdag 16 november 2023 09:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is te simpel gedacht.
OPEC heeft de productie deze zomer verlaagd om de prijs op het gewenste niveau te houden.
En Biden heeft inderdaad gevraagd aan Saoudi Arabië om de oliepruductie op te voeren.
Dat is geweigerd.
Als dat het einde van het verhaal was, dan was de hoge olieprijs te wijten aan de sancties tegen Rusland en de weigering van OPEC om de productie op te voeren.
Maar het verhaal stopt daar niet. De olieprijzen zijn juist gaan dalen, en dat heeft OPEC gekenterd door de productie te verlagen.
Er is op dit moment geen olieschaarste door de sancties. Rusland exporteert meer olie naar China en India, waardoor die landen minder bij OPEC hoeven af te nemen. En via andere routes komen olieproducten toch nog terecht in de VS en EU.
Verder zit Rusland bij OPEC+ en beslist gewoon mee over hoeveel ze gezamenlijk produceren.
Kortom, de huidige olieprijs wordt niet door de sancties hoog gehouden, maar door OPEC.quote:Op donderdag 16 november 2023 09:39 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat klopt ook wel maar er speelt wel iets meer dan dat.
De olieprijs was na het instellen van de sancties flink gestegen daarop is Biden z'n olie reserves aan gaan spreken om de prijs naar beneden te krijgen en de inflatie onder controle te houden.
Maar nu heeft Biden een probleem want hij moet z'n reserves aanvullen en de OPEC landen gaan minder produceren want die willen de prijs omhoog hebben.
En waarschijnlijk willen ze Biden ook wel zieken want die is niet echt populair in die landen.
Het is een gevolg van de sancties.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kortom, de huidige olieprijs wordt niet door de sancties hoog gehouden, maar door OPEC.
Het gaat niet over Biden zijn reserves, maar over de huidige olieprijs, die kunstmatig hoog wordt gehouden door OPEC.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:25 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het is een gevolg van de sancties.
Als er geen sancties waren had Biden z'n reserves niet aan hoeven te spreken.
Dus jij bent van mening dat de sancties geen effect hebben op de olieprijs?quote:Op donderdag 16 november 2023 10:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het gaat niet over Biden zijn reserves, maar over de huidige olieprijs, die kunstmatig hoog wordt gehouden door OPEC.
Tja, kijk naar de feiten: olieprijzen dalen teveel vindt OPEC, dus OPEC schroeft de productie omlaag.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:42 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus jij bent van mening dat de sancties geen effect hebben op de olieprijs?
Alles komt door de OPEC?
Ja ik heb je al uitgelegd waarom die prijzen gingen dalen.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, kijk naar de feiten: olieprijzen dalen teveel vindt OPEC, dus OPEC schroeft de productie omlaag.
Wat is nu dan nog het effect van de sancties.
Als OPEC de productie op niveau had gehouden, en de prijzen door schaarste vanwege sancties waren gestegen, dan had je een punt.
Maar de olieprijs ging dalen, totdat OPEC ingreep.
Waarom moet Biden zijn reserves aanvullen? Dat boeit hem weinig denk ik. Hij is niet zo slim.quote:Op donderdag 16 november 2023 09:39 schreef Candymannetje het volgende:
Maar nu heeft Biden een probleem want hij moet z'n reserves aanvullen en de OPEC landen gaan minder produceren want die willen de prijs omhoog hebben.
En waarschijnlijk willen ze Biden ook wel zieken want die is niet echt populair in die landen.
Drukke oorlogsagenda ?quote:Op donderdag 16 november 2023 11:17 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Waarom moet Biden zijn reserves aanvullen? Dat boeit hem weinig denk ik. Hij is niet zo slim.
Waarom gingen de prijzen dan dalen?quote:Op donderdag 16 november 2023 10:50 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja ik heb je al uitgelegd waarom die prijzen gingen dalen.
Maar dus ongeacht wat alle economen, analisten en overheden zeggen, jij bent van mening dat de sancties de olieprijs niet beïnvloedt?
quote:Op donderdag 16 november 2023 09:39 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat klopt ook wel maar er speelt wel iets meer dan dat.
De olieprijs was na het instellen van de sancties flink gestegen daarop is Biden z'n olie reserves aan gaan spreken om de prijs naar beneden te krijgen en de inflatie onder controle te houden.
quote:Op donderdag 16 november 2023 13:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom gingen de prijzen dan dalen?
Dat heb ik even gemist.
De olieprijzen worden door veel factoren bepaald.
Momenteel is de dominante factor de OPEC, die niet wil dat de olieprijs daalt.
Tja, ik heb niets aan naamloze analisten overheden en economen die jij als appeal to authority en argumentum ad populum aan haalt.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:50 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja ik heb je al uitgelegd waarom die prijzen gingen dalen.
Maar dus ongeacht wat alle economen, analisten en overheden zeggen, jij bent van mening dat de sancties de olieprijs niet beïnvloedt?
Eindelijk een eerlijke Amerikaanse presidentquote:
Dus nogmaals, jij bent van mening dat de sancties de olieprijs niet beïnvloeden?quote:Op donderdag 16 november 2023 21:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, ik heb niets aan naamloze analisten overheden en economen die jij als appeal to authority en argumentum ad populum aan haalt.
Ik snap niet wat er niet valt te begrijpen aan het volgende:
Prijs gaat omlaag.
OPEC zegt: dat willen we niet
Productie OPEC wordt teruggebracht
Prijs stabiliseert...
Wat is je punt dan?quote:
Als de olie nu 50 euro kost en OPEC vindt dat dat 100 euro moet zijn en verlaagt de productie, waardoor komt dan die prijsstijging?quote:Op donderdag 16 november 2023 21:33 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus nogmaals, jij bent van mening dat de sancties de olieprijs niet beïnvloeden?
Door de OPEC.quote:Op donderdag 16 november 2023 21:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als de olie nu 50 euro kost en OPEC vindt dat dat 100 euro moet zijn en verlaagt de productie, waardoor komt dan die prijsstijging?
Het is een onzinnige vraag.quote:Op donderdag 16 november 2023 21:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Door de OPEC.
Maar kan je nou gewoon antwoord geven?
Ben je van mening dat de sancties geen enkele invloed hebben op de olieprijs?
Dus jij bent van mening dat de sancties geen effect hebben op de olieprijs?quote:Op donderdag 16 november 2023 22:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is een onzinnige vraag.
De huidige prijs die we betalen komt door OPEC.
Die heeft er voor gezorgd dat de prijs op het niveau zit waar OPEC die wil hebben.
Daarmee is de stelling dat we nu teveel betalen voor olie vanwege de sancties onjuist.
Je hebt zelf toegegeven dat de prijsstijging komt door OPEC.quote:Op donderdag 16 november 2023 22:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik ga echt niet ontkennen dat de OPEC mede verantwoordelijk is voor de olieprijs.quote:Op donderdag 16 november 2023 22:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je hebt zelf toegegeven dat de prijsstijging komt door OPEC.
Waarom wil je dan zo halsstarrig vasthouden aan de sancties?
Stel, vat olie kost 10 euro.
Door sancties wordt dat 20 euro.
OPEC vindt dat weinig, en zorgt ervoor dat een vat olie 100 euro gaat kosten.
Zijn dan de sancties verantwoordelijk voor de huidige olieprijs?
Om een of andere reden wil je er doorheen drukken van wel.
Verwacht je dat iemand OPEC een boete gaat geven vanwege kartelvorming? Die doen gewoon waar ze zin in hebben.quote:Op donderdag 16 november 2023 22:34 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik ga echt niet ontkennen dat de OPEC mede verantwoordelijk is voor de olieprijs.
Het is gewoon een kartel en ik vind het vreemd dat kartelvorming verboden is tenzij je in de oliehandel zit, dan mag het blijkbaar wel.
Maar ik denk niet zwart wit, er zijn veel meer aspecten die de olieprijs beïnvloeden waaronder de sancties.
Maar jij bent van mening dat de sancties geen invloed hebben op de olieprijs?
Als OPEC bepaalt dat een vat olie 100 dollar kost.quote:Op donderdag 16 november 2023 22:34 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik ga echt niet ontkennen dat de OPEC mede verantwoordelijk is voor de olieprijs.
Het is gewoon een kartel en ik vind het vreemd dat kartelvorming verboden is tenzij je in de oliehandel zit, dan mag het blijkbaar wel.
Maar ik denk niet zwart wit, er zijn veel meer aspecten die de olieprijs beïnvloeden waaronder de sancties.
Maar jij bent van mening dat de sancties geen invloed hebben op de olieprijs?
Omdat er meer factoren meespelen dan enkel de OPEC.quote:Op donderdag 16 november 2023 23:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als OPEC bepaalt dat een vat olie 100 dollar kost.
Welke invloed van sancties is er dan.
Dat sancties van invloed kunnen zijn ontken ik niet.
Maar als OPEC de prijs kunstmatig op een bepaald niveau houdt, hoezo zijn er dan op dat moment andere factoren die mee bepalen?
De invloed van de OPEC doet de invloed van de sancties teniet. Dat gaat met een vertraging, dus in die window heeft het even wat invloed. Daarna niet meer.quote:Op donderdag 16 november 2023 23:18 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Omdat er meer factoren meespelen dan enkel de OPEC.
De economie bijvoorbeeld en sancties.
En als een land besluit om minder olie te kopen en z'n reserves aan te spreken heeft dat ook effect op de olieprijs.
Toch kun je niet benoemen wat op dit moment de invloed van de sancties is op de olieprijs.quote:Op donderdag 16 november 2023 23:18 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Omdat er meer factoren meespelen dan enkel de OPEC.
De economie bijvoorbeeld en sancties.
En als een land besluit om minder olie te kopen en z'n reserves aan te spreken heeft dat ook effect op de olieprijs.
Ze zullen zich blijven in bochten wringen om te ontkennen dat de sancties uiteindelijk bijna meer nadeliger waren voor diegenen die ze invoerden.quote:Op donderdag 16 november 2023 22:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja ik snap niet waarom dat zo moeilijk is om toe te gevenquote:Op vrijdag 17 november 2023 07:33 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ze zullen zich blijven in bochten wringen om te ontkennen dat de sancties uiteindelijk bijna meer nadeliger waren voor diegenen die ze invoerden.
Dat doet er niet toe.
Bedoeling van de sancties was Rusland financieel te kelderen zodat ze de oorlog in oekraine niet langer zouden kunnen financieren...2 jaar en 14.sanctiepaketten later is Rusland nog steeds onverbeten bezig en is het het westen die niet langer kan volgen.
De sancties zouden de russische bevolking zo hard treffen in hun dagelijks leven dat ze in opstand zouden komen, en voor interne regime change zorgen. Putin zit nog steeds populair in het zadel en het begint eerder te rommelen in Oekraine. Heb een licht vermoeden dat we daar eerder regime change zullen zien.
En invoering sancties deed sommigen al dagdromen over het verslaan van Rusland, en het land opdelen in kleinere staten enz. Ik zie de landkaarten eerder ergens anders hertekend worden...
Maar hey, we zitten nog maar aan sanctiepakker nr. 14 dacht ik.
Alles is nog mogelijk
Logicaquote:Op vrijdag 17 november 2023 07:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja ik snap niet waarom dat zo moeilijk is om toe te geven
Het is toch niet meer dan logisch dat sancties de prijzen verhogen want je verstoord de markt.
En volgens mij heb ik toch aardig onderbouwd waarom de prijs is gaan dalen.
Daarom nog meer sancties want dan gaat het wel lukkenquote:Op vrijdag 17 november 2023 07:33 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ze zullen zich blijven in bochten wringen om te ontkennen dat de sancties uiteindelijk bijna meer nadeliger waren voor diegenen die ze invoerden.
Dat doet er niet toe.
Bedoeling van de sancties was Rusland financieel te kelderen zodat ze de oorlog in oekraine niet langer zouden kunnen financieren...2 jaar en 14.sanctiepaketten later is Rusland nog steeds onverbeten bezig en is het het westen die niet langer kan volgen.
De sancties zouden de russische bevolking zo hard treffen in hun dagelijks leven dat ze in opstand zouden komen, en voor interne regime change zorgen. Putin zit nog steeds populair in het zadel en het begint eerder te rommelen in Oekraine. Heb een licht vermoeden dat we daar eerder regime change zullen zien.
En invoering sancties deed sommigen al dagdromen over het verslaan van Rusland, en het land opdelen in kleinere staten enz. Ik zie de landkaarten eerder ergens anders hertekend worden...
Maar hey, we zitten nog maar aan sanctiepakker nr. 14 dacht ik.
Alles is nog mogelijk
ja mooi hè.quote:Op vrijdag 17 november 2023 08:03 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Logica
Vat kost 10 dollar
Opec doet niets
Sancties drijven prijs op tot 20 dollar
Opec vindt dit teweinig en drijft prijs op naar 30
Moet al gieren als ik dit typ
Omdat het je het simpel maakt.quote:Op vrijdag 17 november 2023 12:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
ja mooi hè.
En wie is dan de oorzaak van die 30 euro?
Hoe simpel ik het ook maak, Candy weet het antwoord niet.
Tja, in plaats van gewoon met een tegenargument te komen waaruit blijkt welke invloed de sancties hebben op de olieprijs, blijf je maar volharden in je vraag.quote:Op vrijdag 17 november 2023 12:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Omdat het je het simpel maakt.
Maar volgens mij wil jij het gewoon niet zien omdat het niet bij het narratief past wat jij in je hoofd hebt.
Ik heb meerdere malen verteld wat er met de olieprijs is gebeurt en heb ook relevante links geplaatst om het te onderbouwen.
Maar dan kom jij weer met kleuterklaslogica en beweer je dat de olieprijs niet afhankelijk is van sancties.
Nu kan ik hier wel stukken gaan plaatsen van de Nederlandse overheid die jou ongelijk bewijzen.
Of stukken van JP Morgan of bloomberg maar als jij daar toch je reet mee af veegt is dat enkel maar zonde van m'n tijd en vervuiling van het forum.
Ja dat laatste zat ik ook aan te denken.quote:Op vrijdag 17 november 2023 15:14 schreef UncleScorp het volgende:
En toch weer opvallend en typerend hoe de VS zichzelf nog meer weet te isoleren op het wereldtoneel.
Xi gaat, op uitnodiging van, naar de VS. Hij leest de amerikanen wel de les, tussen de lijnen door, maar reikt tegelijk op economisch vlak de hand, tot groot genoegen van de VS business... Xi zit amper op het vliegtuig terug of Biden noemt hem alweer een dictator en herhaalt het steunen van Taiwan.
In de VN resolutie is de VS de enige tegen een staakt-het-vuren in Gaza. Vredesvoorstel ingediend door Rusland.
"Hoe kelder ik mijn eigen land" for dummies.
Ik hoop dat Trump niet herkozen wordt want "Make America Great Again" zit er niet meer in, vrees ik.
Herverkies Biden maar zodat hij stikt in zijn eigen shit...
Door het demissionaire kabinet nog net op tijd goedgekeurd voor de nieuwe verkiezingenquote:Het demissionaire kabinet stelt voor volgend jaar in totaal ruim 2 miljard euro beschikbaar voor hulp aan Oekraïne. Het overgrote deel is bestemd voor militaire steun in de oorlog tegen Rusland.
,,Nederland geeft hiermee een boodschap van onverminderde solidariteit aan de Oekraïense bevolking'', aldus de bewindslieden in een brief aan de Tweede Kamer. ,,Die kan rekenen op voorspelbare Nederlandse steun zolang als dat nodig is. Het is ook een politiek signaal richting Rusland dat het kabinet vastberaden is de steun aan Oekraïne voort te zetten.''
Voor dit jaar was 2,5 miljard euro gereserveerd voor steun aan Oekraïne, dat in februari 2022 werd binnengevallen door Rusland. Daar kwam nog eens 1,7 miljard euro aan extra militaire steun bij. Op de Navo-top afgelopen zomer in de Litouwse hoofdstad Vilnius sprak Nederland af dat het Oekraïne ook op de lange termijn zou blijven steunen.
Met deze extra miljarden doet het kabinet die belofte gestand. ,,Dit gaat ook over onze veiligheid", benadrukt demissionair defensieminister Kajsa Ollongren. ,,Als Oekraïne deze oorlog niet wint, hebben we een nog veel groter probleem dat ons nog veel meer gaat kosten. Daarom vind ik dit een verstandige uitgave om te doen", aldus de bewindsvrouw. ,,De oorlog in Oekraïne is nog volop gaande en we moeten er rekening mee houden dat die nog lang gaat duren", zegt Ollongren.
https://www.ad.nl/buitenl(...)lidariteit~ad1b14b0/
Net zoals Biden nu?quote:Op vrijdag 17 november 2023 15:16 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja dat laatste zat ik ook aan te denken.
Als Trump nou weer herkozen wordt krijgt hij al die ellende op z'n bord en krijgt hij overal de schuld van.
Dat heb je toch zelf al gedaan?quote:Op vrijdag 17 november 2023 15:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, in plaats van gewoon met een tegenargument te komen waaruit blijkt welke invloed de sancties hebben op de olieprijs, blijf je maar volharden in je vraag.
Dan krijg je dit soort oeverloze discussies.
Maak gewoon je punt duidelijk, dan geef ik wel aan of ik me er wel of niet in kan vinden.
Uit jouw voorbeeld blijkt dat de 50% van de prijsstijging door de sancties komt.quote:Op vrijdag 17 november 2023 06:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Toch kun je niet benoemen wat op dit moment de invloed van de sancties is op de olieprijs.
Ik heb het in mijn uitleg versimpeld:
Vat kost 10 dollar.
Door sancties is dat 20 dollar
OPEC vindt dat te weinig en zorgt ervoor dat een vat 30 dollar kost.
Wat bepaalt dan op dit moment de prijs?
De OPEC.
Klopt, in Nederland ook niet heel ongewoon.quote:Op vrijdag 17 november 2023 15:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja eigenlijk werkt het altijd zo hè.
Degene die weg is krijgt de schuld, net zoals in het bedrijfsleven.
Vreesde ik idd ook eerst. Maar dan zeg je eigenlijk dat ze een verlies zullen aanvaarden. En dat zullen ze niet doen. Ze wanen zichzelf oppermachtig.quote:Op vrijdag 17 november 2023 15:16 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja dat laatste zat ik ook aan te denken.
Als Trump nou weer herkozen wordt krijgt hij al die ellende op z'n bord en krijgt hij overal de schuld van.
Ow niet Putin?quote:
Ik heb zijn naam niet eens genoemd in dit onderwerp.quote:
Het kabinet wat we volgende week gaan kiezen gaat het ook zwaar krijgen.quote:Op vrijdag 17 november 2023 15:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Klopt, in Nederland ook niet heel ongewoon.
En een groot deel ervan is idd het gevolg van (wan)beleid van haar voorgangers. Heel jammer.quote:Op vrijdag 17 november 2023 15:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het kabinet wat we volgende week gaan kiezen gaat het ook zwaar krijgen.
Asielcrisis, huizencrisis, defensiecrisis en onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne.
Ga d'r maar aan staan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |