abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 november 2023 @ 19:53:14 #1
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211265717
De motoren met natte distributieriem 1.2 puretech van Stellantis blijken motorische problemen te ondervinden door de snelle slijtage van de natte distributieriem.

Wie heeft hier ervaring mee of weet er meer over ?

Naar 't schijnt zou 't aan de soort olie liggen omdat 'n natte distributieriem 'n speciale olie nodig heeft, is dat zo ?
Of slijten alle 1.2 puretech motoren met natte distributieriem ontzettend snel ?

Het gaat om de 1.2 puretech motoren van Stellantis die o.a. in de PSA groep te vinden zijn, Peugeot, Citroen, Opel.
Volkswagen zou ook motoren met natte distributieriem hebben, zijn de problemen bij VW net zo als bij Stellantis/PSA ?

Is de snelle slijtage van de natte distributieriem in iedere motor 'n probleem of ligt 't voornamelijk aan de olie die gebruikt wordt ?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211265743
Was daar niet een uitzending over bin radar?

Staat op YouTube

Edit : ja zoeken op
Stellantis radar

De rubberdeeltjes afkomstig van de distributieriem vervuilen oa de oliepomp

[ Bericht 49% gewijzigd door SnodeSnuiter op 11-11-2023 20:07:06 ]
  zaterdag 11 november 2023 @ 23:26:47 #3
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211268131
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2023 19:58 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Was daar niet een uitzending over bin radar?

Staat op YouTube

Edit : ja zoeken op
Stellantis radar

De rubberdeeltjes afkomstig van de distributieriem vervuilen oa de oliepomp
Wow dat daar op zo'n ontwerp-afdeling ook helemaal niemand bij nadenkt :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_211268170
Ford Ecoboost gebruikt ook zo'n oplossing.

Ze zijn stapelgek geworden.

Ik zou er hard omheen lopen en naar iets van Toyota of Suzuki kijken, die kunnen dat, kleine zuinige motoren maken die niet direct in de soep lopen.
  zaterdag 11 november 2023 @ 23:38:14 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211268199
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 23:26 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Wow dat daar op zo'n ontwerp-afdeling ook helemaal niemand bij nadenkt :')
dat dacht ik dus ook
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 23:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ford Ecoboost gebruikt ook zo'n oplossing.

Ze zijn stapelgek geworden.

Ik zou er hard omheen lopen en naar iets van Toyota of Suzuki kijken, die kunnen dat, kleine zuinige motoren maken die niet direct in de soep lopen.
stapelgek inderdaad, mensen met verstand van materiaal zijn nogal schaars blijkbaar
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 11 november 2023 @ 23:39:08 #6
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211268213
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2023 19:58 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Was daar niet een uitzending over bin radar?

Staat op YouTube

Edit : ja zoeken op
Stellantis radar

De rubberdeeltjes afkomstig van de distributieriem vervuilen oa de oliepomp
ja, en op 1 of andere manier verbruiken die motoren toevallig ook ontzettend veel olie, verhalen van 1 liter olie op 800km zijn normaal bij die 1.2 puretech
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 11 november 2023 @ 23:40:30 #7
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211268222
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 23:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ford Ecoboost gebruikt ook zo'n oplossing.

Ze zijn stapelgek geworden.

Ik zou er hard omheen lopen en naar iets van Toyota of Suzuki kijken, die kunnen dat, kleine zuinige motoren maken die niet direct in de soep lopen.
't zijn toevallig ook oliezuipers maar dat is misschien normaal bij die kleine motoren met turbo
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211269081
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 23:39 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ja, en op 1 of andere manier verbruiken die motoren toevallig ook ontzettend veel olie, verhalen van 1 liter olie op 800km zijn normaal bij die 1.2 puretech
Ik herken dit niet en kwam op 0.5ltr op 13.000km
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 12 november 2023 @ 07:40:31 #9
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211269185
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 06:23 schreef halfway het volgende:

[..]
Ik herken dit niet en kwam op 0.5ltr op 13.000km
met 'n 1.2 puretech ?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211269236
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 07:40 schreef sturmpie het volgende:

[..]
met 'n 1.2 puretech ?
Volgens internet wel. Corsa 2016 1.2 benzine turbo.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 12 november 2023 @ 08:26:40 #11
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211269269
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 08:12 schreef halfway het volgende:

[..]
Volgens internet wel. Corsa 2016 1.2 benzine turbo.
via google lees ik dat jouw corsa 'n distributieketting heeft, dat is niet de 1.2 puretech.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211269798
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 08:26 schreef sturmpie het volgende:

[..]
via google lees ik dat jouw corsa 'n distributieketting heeft, dat is niet de 1.2 puretech.
Top. Thanks
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 12 november 2023 @ 19:28:18 #13
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_211275057
Welke klaphark heeft ooit bedacht dat het een goed idee was om een rubber riem in olie te verzuipen? Had er dan een ketting opgezet.

Ik begreep van een vriend van mij dat het echt een tyfusklus is om die riem te vervangen. Verder lossen de tandjes op en flikkeren er af waarna ze lekker de aanzuigzeef van de oliepomp gaan zitten.

Ik zou er met een hele grote boog omheen lopen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_211275515
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 19:28 schreef Kentekenplaat het volgende:
Welke klaphark heeft ooit bedacht dat het een goed idee was om een rubber riem in olie te verzuipen? Had er dan een ketting opgezet.

Ik begreep van een vriend van mij dat het echt een tyfusklus is om die riem te vervangen. Verder lossen de tandjes op en flikkeren er af waarna ze lekker de aanzuigzeef van de oliepomp gaan zitten.

Ik zou er met een hele grote boog omheen lopen.
Die kettingen gingen ook stuk en waren nog kutter om te vervangen. Het is allemaal niet meer geschikt voor de moderne motor.
.
pi_211275598
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 19:28 schreef Kentekenplaat het volgende:
Welke klaphark heeft ooit bedacht dat het een goed idee was om een rubber riem in olie te verzuipen? Had er dan een ketting opgezet.

Ik begreep van een vriend van mij dat het echt een tyfusklus is om die riem te vervangen. Verder lossen de tandjes op en flikkeren er af waarna ze lekker de aanzuigzeef van de oliepomp gaan zitten.

Ik zou er met een hele grote boog omheen lopen.
Alles is van plastic wat in de jaren broos word en kapot gaat, dit is geen designfout helaas, dit is doelbewust ontwerpen dat auto’s niet zo lang meer mee gaan en vervangen moeten worden
pi_211275766
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 23:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ford Ecoboost gebruikt ook zo'n oplossing.

Ze zijn stapelgek geworden.

Ik zou er hard omheen lopen en naar iets van Toyota of Suzuki kijken, die kunnen dat, kleine zuinige motoren maken die niet direct in de soep lopen.
Wanneer het voorgeschreven onderhoud wordt gevolgd dan gaat het wel goed (bij de Ford motoren).

Maar mensen slaan onderhoud over of gooien er verkeerde olie in.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 13 november 2023 @ 14:27:32 #17
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_211281989
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 20:04 schreef Fer het volgende:

[..]
Die kettingen gingen ook stuk en waren nog kutter om te vervangen. Het is allemaal niet meer geschikt voor de moderne motor.
Dan hadden ze de verkeerde ketting. Mijn Hyundai met dieselmotor heeft een ketting, de diverse Nissans die ik had hadden een ketting, de Ford Fiesta met antiek 1.3 blok van mijn stiefvader heeft een ketting. Nooit problemen.

Het is meer dat het allemaal zo goedkoop en licht mogelijk moet ivm het milieu. Al vraag ik me af wat per saldo beter is voor het milieu, een auto na een paar jaar slopen of een auto die lang mee gaat.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 15 november 2023 @ 09:17:30 #18
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_211300939
Ik rij zelf al meerdere jaren zonder problemen met een 1.2 in mijn DS.

Dat er, in uitzonderlijke gevallen, issues zijn bij deze motoren is bekend, maar bij normaal en goed onderhoudt is er niets aan de hand met deze mortoren.

ik denk dat als je het internet gaat afzoeken, dat je voor alle soorten motoren wel issues kan vinden.
The Admirals......1995-2007
pi_211301232
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:17 schreef RodenCity het volgende:
Ik rij zelf al meerdere jaren zonder problemen met een 1.2 in mijn DS.

Dat er, in uitzonderlijke gevallen, issues zijn bij deze motoren is bekend, maar bij normaal en goed onderhoudt is er niets aan de hand met deze mortoren.

ik denk dat als je het internet gaat afzoeken, dat je voor alle soorten motoren wel issues kan vinden.
Het hele punt is nu juist dat voorheen de distributieriem om de 10 jaar of 175.000 vervangen kon worden bij de Puretech 1.2 motoren en dat nu ineens 6 jaar en 100.000km is geworden.

Dat betekent forse extra onderhoudskosten bij normaal en goed onderhoud. Als er geen probleem was, zou Stellantis die interval niet verkorten.

Zolang het goed gaat, gewoon mee doorrijden natuurlijk.
Maar als je op het punt staat een occasion te kopen, met een wijde boog er omheen.
  woensdag 15 november 2023 @ 10:02:12 #20
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_211301338
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het hele punt is nu juist dat voorheen de distributieriem om de 10 jaar of 175.000 vervangen kon worden bij de Puretech 1.2 motoren en dat nu ineens 6 jaar en 100.000km is geworden.

Dat betekent forse extra onderhoudskosten bij normaal en goed onderhoud. Als er geen probleem was, zou Stellantis die interval niet verkorten.

Zolang het goed gaat, gewoon mee doorrijden natuurlijk.
Maar als je op het punt staat een occasion te kopen, met een wijde boog er omheen.
Die fors extra kosten vallen ook wel mee, ik moest nog geen 600 betalen voor vervangen van de riem, inclusief nieuwe olie. Als ik daarmee weer 6 jaar vooruit kan, lijkt me dat geen serieus hogere kosten.
The Admirals......1995-2007
pi_211301464
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:02 schreef RodenCity het volgende:

[..]
Die fors extra kosten vallen ook wel mee, ik moest nog geen 600 betalen voor vervangen van de riem, inclusief nieuwe olie. Als ik daarmee weer 6 jaar vooruit kan, lijkt me dat geen serieus hogere kosten.
Voor veel mensen is dat toch een fors bedrag waar ze meer dan een week voor moeten werken.
En ¤600 is ook wel de ondergrens van de bedragen die ik voorbij zie komen.

Als ik het zo lees dan kunnen er ook forse extra kosten bijkomen, bijvoorbeeld door uitgevallen rembekrachtiging omdat de kanalen voor de vacuüm (rembekrachtiger) verstopt raken, beschadigde oliepompen, etc.

En veel van die auto's halen die interval van 100.000km niet eens en staan na 40.000 of 60.000km al met pech.

Het is fijn voor je dat je geen problemen hebt.
Bij welke stand heb je die riem laten vervangen en uit welk jaar is je auto, overigens?
  woensdag 15 november 2023 @ 10:34:53 #22
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_211301670
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor veel mensen is dat toch een fors bedrag waar ze meer dan een week voor moeten werken.
En ¤600 is ook wel de ondergrens van de bedragen die ik voorbij zie komen.

Als ik het zo lees dan kunnen er ook forse extra kosten bijkomen, bijvoorbeeld door uitgevallen rembekrachtiging omdat de kanalen voor de vacuüm (rembekrachtiger) verstopt raken, beschadigde oliepompen, etc.

En veel van die auto's halen die interval van 100.000km niet eens en staan na 40.000 of 60.000km al met pech.

Het is fijn voor je dat je geen problemen hebt.
Bij welke stand heb je die riem laten vervangen en uit welk jaar is je auto, overigens?
Ik heb hem laten vervangen bij 95.000 ongeveer en de auto is van 2015.
The Admirals......1995-2007
pi_211312555
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:02 schreef RodenCity het volgende:

[..]
Die fors extra kosten vallen ook wel mee, ik moest nog geen 600 betalen voor vervangen van de riem, inclusief nieuwe olie. Als ik daarmee weer 6 jaar vooruit kan, lijkt me dat geen serieus hogere kosten.
Een gewone droge riem was altijd 250-300¤ of 400-500¤ inclusief rollen en waterpomp. Nu betaal je meer, omdat het meer werk is om te wisselen en de termijn is hetzelfde als een ouderwetse riem.
.
  donderdag 16 november 2023 @ 13:45:54 #25
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_211313079
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2023 12:55 schreef Fer het volgende:

[..]
Een gewone droge riem was altijd 250-300¤ of 400-500¤ inclusief rollen en waterpomp. Nu betaal je meer, omdat het meer werk is om te wisselen en de termijn is hetzelfde als een ouderwetse riem.
Ik weet het niet 100% zeker, maar meen mij te herinneren dat ik voor mijn oude Megane, ongeveer net zoveel betaalde, maar dat kan ook aan het type auto liggen.

Persoonlijk heb ik er niet zoveel problemen mee, maar dat kan aan mij liggen.
The Admirals......1995-2007
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')