abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211260406
Kan ik als niet super ervaren klusser mijn badkamerradiator vervangen? Hij is gaan roesten en opnieuw lakken met radiatorlak geeft een absoluut waardeloos resultaat.

Ben er al achter dat hij van staal moet zijn gezien mijn huis stadsverwarming heeft. Maar ik snap niet hoe sommigen op 1 punt, en sommigen (zoals die van mij) op 2 punten aan de onderkant aangesloten zijn.

Ook de breedte tussen die 2 aansluitpunten lijkt niet zo gestandaardiseerd te zijn als ik had gehoopt, kom er online toch wat tegen met een paar mm tot cm verschil. Moet neem ik aan op de mm kloppen, anders lukt het aansluiten niet.

Dus, hoofdkraan eraf en even met een moersleutel aan de slag om een nieuwe radiator te plaatsen, of is dat naïef?

Help?
  zaterdag 11 november 2023 @ 11:15:15 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211260791
Leek hier.

Ja, dat is naïef. Er zit water in. Daar moet ook wat mee.
The love you take is equal to the love you make.
pi_211261151
Kun je de radiator zowel aan de aanvoer als de afvoerzijde afsluiten?

ja: klusje valt mee
nee: het hele systeem moet leeg

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2023 11:48:25 ]
pi_211262637
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2023 11:15 schreef Lienekien het volgende:
Leek hier.

Ja, dat is naïef. Er zit water in. Daar moet ook wat mee.
Ik snap dat er water in de radiator zit dat je moet opvangen. Gaat mij om het niet kunnen/mogen afsluiten van de toevoer.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 11:48 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Kun je de radiator zowel aan de aanvoer als de afvoerzijde afsluiten?

ja: klusje valt mee
nee: het hele systeem moet leeg
Volgens mij kan dat. Ik heb foto's gemaakt.

Overigens heb ik het aan de energie (stadsverwarming) leverancier gevraagd en die zegt dat dit absoluut door een vakman gedaan moet worden.

https://pasteboard.co/OhCwbZPIFemZ.jpg

https://pasteboard.co/vltKgzretEpG.jpg
pi_211263010
Als het systeem leegmoet is niet het ergste, het ergste is aansluiten zonder dat hij lekt. Je hebt 30 verschillende koppelingen, beter bel je hier iemand voor. Ik heb dit ook pas geprobeerd, hele dag bezig geweest, 3 x naar de bouwmarkt en eind van de rit lekte hij nog. Loodgieter was in 15 min klaar omdat hij fatsoenlijk materiaal heeft.

Bespaar je een dag ellende.
pi_211263140
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2023 15:06 schreef Nismo1991 het volgende:
Als het systeem leegmoet is niet het ergste, het ergste is aansluiten zonder dat hij lekt. Je hebt 30 verschillende koppelingen, beter bel je hier iemand voor. Ik heb dit ook pas geprobeerd, hele dag bezig geweest, 3 x naar de bouwmarkt en eind van de rit lekte hij nog. Loodgieter was in 15 min klaar omdat hij fatsoenlijk materiaal heeft.

Je had ook naar de warmte Service moeten gaan ipv de bouwmarkt

Oude handdoeken, 2x baco, een inbus en wat schuurpapier is het gereedschap
  zondag 12 november 2023 @ 00:15:20 #7
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_211268454
Als je tenminste technisch inzicht hebt komt je er wel uit. Maar de leidingen passend hebben op je nieuwe.. ja dat zou vast een dingetje kunnen zijn.
Probeer het, past het niet bel je een loodgieter. Deze daar aub, succes!
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_211270721
als ik de vragen in de OP lees dan kan je het beter uitbesteden gezien je de meest basale kennis mist.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211270729
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 00:15 schreef -Richard- het volgende:
Als je tenminste technisch inzicht hebt komt je er wel uit. Maar de leidingen passend hebben op je nieuwe.. ja dat zou vast een dingetje kunnen zijn.
Probeer het, past het niet bel je een loodgieter. Deze daar aub, succes!
ik zou het niet eerst proberen en dan een loodgieter bellen. Want als je het eerst probeert en het mislukt dan is er geen verwarming meer mogelijk en een loodgieter heeft vandaag or morgen, of die dag daarna, of daarn of daarna, etc. geen tijd en tot die tijd zit je zonder verwarming.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 12 november 2023 @ 12:03:24 #10
438762 -Richard-
pi_211270736
Klopt, maar het is maar de badkamer en een elektrisch kacheltje kan dan toch ook?
Het is immers maar tijdelijk... Ik denk er wat simpeler over :+
pi_211270742
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 15:25 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Je had ook naar de warmte Service moeten gaan ipv de bouwmarkt

Oude handdoeken, 2x baco, een inbus en wat schuurpapier is het gereedschap
buigtang, nieuw stukje pijp, nieuwe kraan, voetventiel, overige koppelingen, rolmaat, ijzerzaag of pijpensnijder. boormachine, waterpas, schroeven, pluggen, etc.

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 12-11-2023 12:10:19 ]
pi_211270747
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 12:03 schreef -Richard- het volgende:
Klopt, maar het is maar de badkamer en een elektrisch kacheltje kan dan toch ook?
ik stel voor dat jij dit soort taken ook neit doet, gezien je de meest basale kennis mist.
  zondag 12 november 2023 @ 12:05:49 #13
438762 -Richard-
pi_211270756
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 12:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik stel voor dat jij dit soort taken ook neit doet, gezien je de meest basale kennis mist.
Dat lijkt mij ook beter omdat ik het al vaker gedaan heb.
pi_211270762
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 14:21 schreef Bot13 het volgende:
Ik snap dat er water in de radiator zit dat je moet opvangen. Gaat mij om het niet kunnen/mogen afsluiten van de toevoer.
je zult zelf moeten beoordelen of dat mogelijk is bij jouw radiator. Niet alle radiatoren hebben dat. Mijn huis uit 2004 heeft dat bijvoorbeeld bij geen enkele radiator.
Ja dit vraag enig inzicht en dat is niet leerbaar, dat moet je hebben vanaf je geboorte.

Het is niet moeilijk maar je moet dat inzicht wel hebben. Veel mensen kunnen het wel, als ze echt willen. Dat echt willen schort het aan bij velen.
pi_211270764
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 12:05 schreef -Richard- het volgende:

[..]
Dat lijkt mij ook beter omdat ik het al vaker gedaan heb.
dan moet je beter weten en geen nepadvies geven.
  zondag 12 november 2023 @ 14:38:01 #16
55693 Radio-silence
Allememachies! Adri-anus toch
pi_211272111
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 12:03 schreef -Richard- het volgende:
En de rest van het huis dan?
Knap dat jij kan verwarmen als er geen water meer in het systeem zit omdat de badkamer radiator eraf ligt.
pi_211274984
Als je nu exact dezelfde radiator terugplaatst, of in ieder geval 1 met exact dezelfde aansluitposities dan zou je dat nog eventueel voor elkaar kunnen krijgen, maar als je leidingen dus niet uitkomen kan het nog een hele klus gaan worden.

De leidingen zelf zijn niet echt buigzaam dus kun je het verder zelf wel inschatten of je dit gaat lukken of niet.

En maak dan ook eens een foto waar de hele radiator op te zien ipv enkel een close up van een koppeling.

Dan nog de radiator erbij doen die je op het oog hebt en kan iedereen zien of dit makkelijk voor elkaar te krijgen is of m toch niet gaat worden.
pi_211275590
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2023 15:06 schreef Nismo1991 het volgende:

Op dat soort momenten ben ik zo blij dat er op 500 m zo'n ouderwetse ijzerwarenzaak zit die alle denkbare koppelingen, schroefjes, moertjes en leidingen per stuk of per lengte verkoopt. Met mensen achter de balie die weten waar ze het over hebben en wat 40 jaar geleden gebruikelijke materialen waren.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211278917
Het is moeilijk te beoordelen wat iemand niet super ervaren wel of niet zou kunnen en wanneer je iets wel kunt dan is het ook heel gemakkelijk om te zeggen dat het niet moeilijk is. Dus laten we dat even achterwege... :)

Maar zitten daar de juiste afsluiters en kun je die radiator dus geheel behoorlijk afsluiten dan kun je die weghalen en vervangen. Dan is het een kwestie van meten dat de nieuwe radiator exact dezelfde maatvoering heeft wat aansluiting betreft. Dan moet je de oude fittingen uit de oude radiator draaien en op exact dezelfde diepte terug in de nieuwe radiator draaien. Doe je dit niet goed passen de aansluitingen niet meer en zal lekken.

Is dat oude kraam dan zijn daar mogelijk maat afwijkingen en kan lastig zijn om een nieuw type radiator te vinden met precies dezelfde maten. Ook wanneer het ophangsysteem afwijkt, zul je dit moeten aanpassen en op hetzelfde niveau terugplaatsen zodat de nieuwe radiator op dezelfde hoogte | diepte maat terug wordt gemonteerd.

Zit daar ergens verschil in dan moeten de leidingen aangepast worden, verlengt of ingekort of gebogen.

Dus het vergt enige inzicht en voorbereiding, weten wat en waar je moet meten en alles correct inkopen voordat je ergens aan begint. :) Dat hele plaatje moet je dan vooraf klaar hebben en zeker van je zaak zijn..

Stadsverwarming is sowieso al tricky, zou een afsluiter door vervuiling niet meer goed afsluiten en blijven druppelen dan kun je daar weinig aan doen en krijg je het niet leeg. Althans, je tapt dan de gehele stadsverwarming af er zullen ergens afsluiters in het complex zitten waar alleen jou woongedeelte mee kan worden dichtgezet en daar heb je mogelijk geen toegang.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')