abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211277554
Ik kreeg vanaf mijn vijftiende ofzo de kinderbijslag op mijn rekening gestort. Geen idee meer hoeveel dat begin jaren ‘00 was, maar ik vond het wel best geloof ik. Zakgeld nooit gekregen en vanaf mijn zestiende altijd gewerkt/bijbaantjes gehad. Vanaf 18 moest ik alles zelf betalen (telefoonabonnement, verzekering, etc.) want ik werkte toen al een tijdje zo goed als fulltime.

Mijn kinderen zijn nu nog te jong voor zak- en kleedgeld, maar bij hun opa en oma krijgen ze wekelijks een euro in hun fysieke spaarpotjes.
Zelf sparen we ¤50 per maand per kind op hun spaarrekeningen en hun opa’s en oma storten daar ook maandelijks een bedrag.

Overigens koop ik, nu ze nog zo in de groei zijn, het meeste qua kleding via Vinted. Laatst nog een winterjas voor de dreumes: ¤5 en zo goed als nieuw, paar dagen later zag ik hem bij Terstal nieuw hangen voor ¤54,99 :o. En zo tweedehands doet het ook iets minder pijn als het goor wordt of kapot gaat…
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 23:14:04 #152
236264 crew  capricia
pi_211277572
quote:
7s.gif Op zondag 12 november 2023 23:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er is geen bepaald spaardoel dat normaal is, denk ik. Je moet het maar net ook kunnen missen, om te beginnen. En is er een specifiek doel?
Ja. Dat weet ik dus niet. Wat doe jij?
Ik wil ieg (een stuk van) de studie kunnen betalen. Liefst dat ze zonder schulden de wereld in stapt straks. Maar Ja, ik weet helemaal niet of ze gaat studeren.
En ik weet eigenlijk ook niet wat dat kost. En welke regels er over 6 jaar zijn.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 23:29:26 #153
5428 crew  miss_sly
pi_211277733
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 23:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Dat weet ik dus niet. Wat doe jij?
Ik wil ieg (een stuk van) de studie kunnen betalen. Liefst dat ze zonder schulden de wereld in stapt straks. Maar Ja, ik weet helemaal niet of ze gaat studeren.
En ik weet eigenlijk ook niet wat dat kost. En welke regels er over 6 jaar zijn.
Wij sparen en er zal als ze 18 is een leuk bedrag zijn. Zoals het er nu naar uitziet, krijgt ze daar op haar 18e de beschikking over. Ze kan dat gebruiken om te studeren, reizen, inrichten, verder sparen, wat dan ook.
Daarnaast ga ik ervan uit dat als ze gaat studeren wij een maandelijkse bijdrage zullen doen als we dat kunnen. Maar ook dat ze zoveel mogelijk zichzelf leert bedruipen, met studiefinanciering, -lening en werken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 23:32:35 #154
236264 crew  capricia
pi_211277763
quote:
7s.gif Op zondag 12 november 2023 23:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wij sparen en er zal als ze 18 is een leuk bedrag zijn. Zoals het er nu naar uitziet, krijgt ze daar op haar 18e de beschikking over. Ze kan dat gebruiken om te studeren, reizen, inrichten, verder sparen, wat dan ook.
Daarnaast ga ik ervan uit dat als ze gaat studeren wij een maandelijkse bijdrage zullen doen als we dat kunnen. Maar ook dat ze zoveel mogelijk zichzelf leert bedruipen, met studiefinanciering, -lening en werken.
Jij wil haar al het spaargeld geven als ze 18 is? Dat vind ik dapper.
Ik weet dat nog even niet. :D
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 13 november 2023 @ 00:04:18 #155
5428 crew  miss_sly
pi_211277916
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 23:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Tenzij er iets heel vervelends gebeurt, zoals een verslaving, loverboy, is dag wel de bedoeling. Als onze (financiėle) opvoeding tegen die tijd echt totaal mislukt blijkt, wellicht ook niet. Maar als ze zich blijft ontwikkelen zoals ze doet, dan wel.
pi_211278693
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 23:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Volgens mij komt een spaarrekening van een kind automatisch vrij als ze 18 worden, denk niet dat je dat tegen kan gaan. Als je spaart op je eigen naam en je wil het dan op een leeftijd meegeven, dan moet je (afhankelijk van het bedrag) schenkingsbelasting betalen. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Daarom hier de keuze om de studie te betalen (zoveel mogelijk) vanaf onze rekening.

Op hun spaarrekening staat ook wel een startbedrag hoor, maar hoop dat ik ze kan meegeven dat ze dat kunnen gaan gebruiken voor de inrichting van hun huis later (als ze ooit aan een huis kunnen komen tzt ;( ) of andere nuttige dingen. Maar als ze het anders besteden is het natuurlijk ook goed. Ik hoop vooral dat ze er goed over nadenken en het niet aan foute dingen uit geven. Dat zou zonde zijn.

(Overigens hebben ze er ook verjaardagsgeld op staan omdat ze op dat moment geen doel hadden om er iets van te halen. Dus als ze nu iets groters zouden willen kunnen we ook overwegen het van die rekening te doen, maar dan is het nog wel in samenspraak)
  Moderator maandag 13 november 2023 @ 08:35:44 #157
5428 crew  miss_sly
pi_211278760
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 08:26 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Volgens mij komt een spaarrekening van een kind automatisch vrij als ze 18 worden, denk niet dat je dat tegen kan gaan. Als je spaart op je eigen naam en je wil het dan op een leeftijd meegeven, dan moet je (afhankelijk van het bedrag) schenkingsbelasting betalen. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Daarom hier de keuze om de studie te betalen (zoveel mogelijk) vanaf onze rekening.

Op hun spaarrekening staat ook wel een startbedrag hoor, maar hoop dat ik ze kan meegeven dat ze dat kunnen gaan gebruiken voor de inrichting van hun huis later (als ze ooit aan een huis kunnen komen tzt ;( ) of andere nuttige dingen. Maar als ze het anders besteden is het natuurlijk ook goed. Ik hoop vooral dat ze er goed over nadenken en het niet aan foute dingen uit geven. Dat zou zonde zijn.

(Overigens hebben ze er ook verjaardagsgeld op staan omdat ze op dat moment geen doel hadden om er iets van te halen. Dus als ze nu iets groters zouden willen kunnen we ook overwegen het van die rekening te doen, maar dan is het nog wel in samenspraak)
Wat je wel kunt doen, in samenspraak met je kind in ieder geval, is het bewind van zo'n spaarrekening nog een paar jaar op naam van de ouders zetten. Dan is het wel van het kind, is er geen schenkbelasting, maar kunnen ze de rekening niet zomaar plunderen. En als je echt voor hun 18e nog allerlei verkeerde signalen krijgt, kun je er misschien ook nog wat aan doen.
  maandag 13 november 2023 @ 09:42:10 #158
149959 SQ
snelle trees
pi_211279246
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 23:00 schreef MaJo het volgende:
Ik heb nooit kleedgeld gehad. Mijn moeder vertelde me dat je veel beter gewoon door je ouders kan laten betalen en volgens mij ben je dan inderdaad veel beter af :P

Qua zakgeld heb ik wel eens gelezen de leeftijd in geld. Geloof per week. Klinkt best redelijk :)

Iets anders: sparen jullie ook voor de kinderen? Wij storten nu 25 euro per maand op een spaarrekening. Kleed- en zakgeld doen wij nog niet aan :P
Ja, wij storten 75 per kind per maand op een beleggersrekening. We proberen voor elk kind exact hetzelfde aandelenpakket te houden, dus bij een bedrag x kopen we gelijktijdig hetzelfde pakketje voor elk kind bij. Dat is best lucratief tot dusver.
disclaimer
  maandag 13 november 2023 @ 09:55:35 #159
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_211279414
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 07:09 schreef Grotehengst het volgende:
Is ¤50,- niet erg karig?

We storten sinds geboorte al maandelijks ¤250,- op haar spaarrekening. Tegen de tijd dat ze kleedgeld moet krijgen zou ik eerder denken aan die orde van grootte.

Als ik zie dat we zelf al maandelijks gemiddeld ¤1.200 aan kleding uitgeven, lijkt me ¤50,- wat magertjes?
Maandelijks 1200 euro? Voor 6 man?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Moderator maandag 13 november 2023 @ 09:56:41 #160
5428 crew  miss_sly
pi_211279423
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2023 09:42 schreef SQ het volgende:

[..]
Ja, wij storten 75 per kind per maand op een beleggersrekening. We proberen voor elk kind exact hetzelfde aandelenpakket te houden, dus bij een bedrag x kopen we gelijktijdig hetzelfde pakketje voor elk kind bij. Dat is best lucratief tot dusver.
Welke beleggersrekening hebben jullie daarvoor?
  maandag 13 november 2023 @ 10:05:40 #161
149959 SQ
snelle trees
pi_211279511
quote:
7s.gif Op maandag 13 november 2023 09:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Welke beleggersrekening hebben jullie daarvoor?
Wij hebben een soort rabobank mega pluspakket :')
Naast 9 hypotheken, onze eigen betaal/salarisrekening, spaarrekening en beleggersrekening hebben we daar per kind dus een Rabo SpaarRekening met een gekoppelde Rabo Zelf Beleggen rekening. En voor de oudste dan nog een Rabo Jongerenrekening voor het zakgeld.

Het is maar goed dat dat allemaal overzichtelijk in een app staat tegenwoordig.
disclaimer
  maandag 13 november 2023 @ 10:21:32 #162
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_211279674
:o Wat een gedoe om dat allemaal bij te houden, maar op zich wel een fijne manier om een bedrag voor ze bij elkaar te krijgen. Ik heb dat uitbesteed aan de lieftallige. Die spaart en belegt ook. :Y
En de heren hebben zelf ook wat spaargeld in een miniplukje crypto zitten (80 euro geloof ik. :D )
  maandag 13 november 2023 @ 10:29:41 #163
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_211279781
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2023 10:05 schreef SQ het volgende:

[..]
Naast 9 hypotheken, onze eigen betaal/salarisrekening, spaarrekening en beleggersrekening hebben we daar per kind dus een Rabo SpaarRekening met een gekoppelde Rabo Zelf Beleggen rekening. En voor de oudste dan nog een Rabo Jongerenrekening voor het zakgeld.

Interessant! Is dat zelf beleggen ook een beetje te doen voor beginners? De puber hier wil graag beleggen, maar ik kon niet echt iets vinden wat foolproof is (wij hebben er geen verstand van dus van ons moet hij het niet hebben).
  maandag 13 november 2023 @ 10:40:33 #164
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_211279891
Wij sparen alle kinderbijslag. Omgerekend is dat ongeveer 75 per kind per maand. Dat gaat naar een deposito en komt vrij als ze 21 en 16 zijn. Aanvankelijk was het bedoeld als studiepotje, inmiddels is duidelijk dat we de studies wel zonder dat potje kunnen bekostigen dus als het vrij komt gaan we kijken waar de wensen en behoeftes liggen en dan in samenspraak met hen besluiten of dat geld ergens voor wordt gebruikt, of bijvoorbeeld nog langer vastgezet.
  Moderator maandag 13 november 2023 @ 11:01:12 #165
5428 crew  miss_sly
pi_211280115
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2023 10:05 schreef SQ het volgende:

[..]

Wij sparen tot nu toe alleen maar voor haar, maar ik vind het beleggen eigenlijk best een goed idee. Eens kijken wat onze bank daarin heeft.
  maandag 13 november 2023 @ 16:07:17 #166
149959 SQ
snelle trees
pi_211282948
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 10:29 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Interessant! Is dat zelf beleggen ook een beetje te doen voor beginners? De puber hier wil graag beleggen, maar ik kon niet echt iets vinden wat foolproof is (wij hebben er geen verstand van dus van ons moet hij het niet hebben).
Nou ik geef ruiterlijk toe dat mijn wederhelft van het beleggen is :') mijn eigen financiėle opvoeding had dat hoofdstuk niet namelijk _O-
(Wel bijna alle andere aspecten hoor, gelukkig :P )
disclaimer
  dinsdag 21 november 2023 @ 15:52:28 #167
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211369367
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 23:00 schreef MaJo het volgende:
Ik heb nooit kleedgeld gehad. Mijn moeder vertelde me dat je veel beter gewoon door je ouders kan laten betalen en volgens mij ben je dan inderdaad veel beter af :P

Qua zakgeld heb ik wel eens gelezen de leeftijd in geld. Geloof per week. Klinkt best redelijk :)

Iets anders: sparen jullie ook voor de kinderen? Wij storten nu 25 euro per maand op een spaarrekening. Kleed- en zakgeld doen wij nog niet aan :P
Ik ga mijn 5-jarige toch geen 5 euro per week geven?

En wij sparen voor beide kinderen nu ¤ 50 per maand op een zilvervlootrekening. En het kleingeld gaat ook in hun potjes, maar daar hebben we ook weleens iets uit betaald als het zo uitkwam. Een nieuw bed of kast ofzo, dus wel een grote uitgave voor henzelf. Maar de digitale spaarpotten zijn heilig, daar komen we niet aan.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  Moderator woensdag 22 november 2023 @ 09:58:34 #168
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211378365
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 15:52 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ik ga mijn 5-jarige toch geen 5 euro per week geven?

En wij sparen voor beide kinderen nu ¤ 50 per maand op een zilvervlootrekening. En het kleingeld gaat ook in hun potjes, maar daar hebben we ook weleens iets uit betaald als het zo uitkwam. Een nieuw bed of kast ofzo, dus wel een grote uitgave voor henzelf. Maar de digitale spaarpotten zijn heilig, daar komen we niet aan.
Misschien was het dan toch per maand :P
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_211379323
Per maand lijkt me logischer. Hier krijgen ze alledrie 2,50 per week. Sinds begin dit jaar op een rekening gestort dus ze hebben ook mooi geoefend met digitaal geld. De rekening van oudste wordt op zijn 12e automatisch een jongerenrekening met internetbankieren dus dan is het ook fijn als ze daar al mee geoefend hebben.

Oudste gaat volgend schooljaar naar de middelbare en dan wil ik eigenlijk zijn zakgeld omhoog zetten maar ook dat hij daar dan meer van moet betalen. Ik weet alleen nog niet zo goed wat. Hoe hebben anderen dat gedaan?
pi_211418713
quote:
2s.gif Op woensdag 22 november 2023 11:31 schreef Kyara het volgende:
Per maand lijkt me logischer. Hier krijgen ze alledrie 2,50 per week. Sinds begin dit jaar op een rekening gestort dus ze hebben ook mooi geoefend met digitaal geld. De rekening van oudste wordt op zijn 12e automatisch een jongerenrekening met internetbankieren dus dan is het ook fijn als ze daar al mee geoefend hebben.

Oudste gaat volgend schooljaar naar de middelbare en dan wil ik eigenlijk zijn zakgeld omhoog zetten maar ook dat hij daar dan meer van moet betalen. Ik weet alleen nog niet zo goed wat. Hoe hebben anderen dat gedaan?
Goede vraag. Daar denken wij ook over na. Ik denk dat we het doen zoals bij mij vroeger: cadeautjes voor het gezin gaat van dat geld af. Voor verjaardagen en feestdagen (lootjes Sinterklaas). En alles wat hij verder wil hebben/ doen, maar niet cadeau krijgt moet hij daar maar van kopen. Voor zijn muziek en sport betalen wij alles, maar stel hij wil een nieuwe gitaar of versterker of iets dergelijks en het is niet nodig, dan is het voor eigen rekening. Kleedgeld doen we -nog?- niet.

Maar welk bedrag dan handig is? Komt neer op zo'n 60 tot 80 euro per jaar aan cadeautjes en dan moet hij ook nog kunnen sparen en wat uit kunnen geven. Hij krijgt nu 3 euro per week.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sumppi op 25-11-2023 10:59:57 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')