Van misplaatste opmerking tot Facebook-bericht: daarom dienden Dimitri Van den Bergh en Mike De Decker klachten in tegen Kim Huybrechts
Herinnert u zich nog de koude oorlog op de World Cup darts tussen Kim Huybrechts en Dimtri Van den Bergh? Acht maanden later weten we wat daar allemaal speelde. Want Huybrechts heeft een straf gekregen van de DRA, de tuchtcommissie in de dartswereld, na klachten van Van den Bergh én nadien ook Mike De Decker. Hij moet 1.500 pond (1.750 euro) ophoesten en krijgt een formele waarschuwing, bij een volgende inbreuk volgt mogelijk een schorsing. Maar waar gaat dit nu precies over? Het relaas van geruzie achter de schermen.
De klacht van Van den Bergh dateert van vlak voor de World Cup in juni, acht maanden geleden dus. Huybrechts had backstage tijdens een toernooi een opmerking gemaakt, in het bijzijn van De Decker, die door zijn voormalig maatje als ‘bedreigend’ werd beschouwd.
“Mike, wie weet gooi jij dit jaar nog de World Cup. Je weet maar nooit wanneer er iemand van de trap valt”, zou The Hurricane gezegd hebben. Voor wat achtergrond: het nummer één en twee per land mogen meedoen aan de World Cup. Mocht Van den Bergh forfait hebben moeten geven, had Huybrechts met De Decker gespeeld, de Belgische nummer drie.
Een voorval dat de emmer deed overlopen, nadat de spanningen tussen beide kampen in de weken en maanden voordien al serieus opliepen. De Belgen waren dan ook met de met voorsprong kleinste delegatie afgezakt naar Frankfurt, zonder enige familie. Na een ijskoude openingspartij tegen Finland zetten beide heren hun onderlinge strijd even opzij om uiteindelijk pas in de halve finales te sneuvelen. Sindsdien werd er geen openlijke ruzie meer gemaakt, maar beste vrienden zullen Van den Bergh en Huybrechts nooit meer worden. De kloof is te diep. Zo kreeg Huybrechts het de voorbije maanden ook aan de stok met de broers van Van den Bergh, net als met Damon Heta en diens vrouw. Die laatsten huurden twee jaar lang samen met The DreamMaker een woning in Leicester en werden daardoor vrienden voor het leven.
The Hurricane is sowieso iemand die een nederlaag moeilijk kan verkroppen en dat heel emotioneel uit. “Kim is de slechtste verliezer van heel dat spel hier”, zei Nick Cambré, lange tijd de vaste begeleider van Huybrechts, daar ooit over. “Dan kan je hem gewoon niet aanspreken.” Er wordt dus meer dan eens met verwijten gegooid naar tegenstanders en/of met dingen gegooid in de spelersruimte. Een gebrek aan respect in de ogen van iemand als de minzame Van den Bergh, en ook andere darters.
Klap in het gezicht
Waarom het dan zo lang duurde voor er een uitspraak kwam? Wel, in november kreeg The Hurricane nog een tweede klacht aan zijn broek. Deze keer van Mike De Decker. Beide heren waren buiten de speelzaal in Barnsley - waar een van de laatste vloertoernooien aan de gang was - aan het wachten op hun taxi’s toen Huybrechts De Decker te lijf ging. Daarbij deelde Huybrechts - die net een wedstrijd verloren had - een klap uit in het gezicht van De Decker. Die laatste reageerde niet, terwijl Huybrechts moest tegengehouden worden om zijn collega-darter niet opnieuw te lijf te gaan. Van die nasleep werd bovendien een video gemaakt.
Alles draaide rond een kritisch Facebook-bericht van Dana Verhaegen, de vrouw van Huybrechts. Mama De Decker deed een telefoontje naar de Kempen, waaruit bleek dat het bericht gericht was aan haar zoon Mike. Die had na een aanvaring met Huybrechts (in een gesprek met Michael van Gerwen) zijn collega-darter “een klootzak” genoemd, de man die de sfeer binnen team België serieus zou verzieken met zijn gedrag achter de schermen.
Mama De Decker liet in het telefoontje vervolgens verstaan dat ze het niet oké vond dat haar zoon publiekelijk (en volgens haar onterecht) te kijk werd gezet. Dat werd blijkbaar opgevat als een soort dreigement. Daarna ging de bal aan het rollen, met de gekende gevolgen van dien.
![YlGQdUw.jpeg]()
Dat ‘agressief en ongepast gedrag’ - zoals de tuchtcommissie het categoriseert - kost Huybrechts na een onderzoek dus een boete van 1.500 pond (1.750 euro) en een formele waarschuwing. Bij een volgend vergrijp hangt Huybrechts wellicht een schorsing boven het hoofd. De DRA had nu ook een schorsing gevorderd, maar zover kwam het dus niet.
Olie op het vuur
Na zijn pijnlijke WK-uitschakeling zei Huybrechts nog het volgende. “Vanaf 2024 is het gewoon Kim Huybrechts en niemand anders. Ik ga niet meer kijken naar andere spelers in de wereld. Nummer 1, 2, 3 van de wereld, het interesseert me niet meer. Ook de andere Belgen … Ik heb ze redelijk ver proberen meebrengen, maar dat interesseert me nu ook allemaal niet meer. Ik ga nu voor Kim Huybrechts. We zullen wel zien waar me dat brengt. Eindigt het goed, dan eindigt het goed. Eindigt het niet goed, dan heb ik het ook gehad. Ik wil er nog tien jaar bijdoen op het hoogste niveau, maar blijkbaar ben ik een doelwit geworden.”
Die boodschap herhaalde hij onlangs nog eens. “Wat ze ook zeggen, het raakt mijn koude kleren niet meer. In het verleden is geprobeerd om onder mijn huid te kruipen, maar ik ga me niet meer laten vangen. Gewoon ‘Kim Time’ dit jaar en de rest interesseert me niet.”
Hoewel Huybrechts geen zware straf kreeg voor bovenstaande feiten, lijkt de hele affaire grote schade te hebben aangericht binnen de Belgische dartswereld. De Decker/Van den Bergh en Huybrechts kunnen (ook al langer) niet meer door één deur omwille van de gebeurtenissen van het voorbije jaar. Het feit dat die laatste op dit moment lijkt te ontsnappen aan een zwaardere straf zoals een schorsing, gooit enkel olie op het vuur.
Om een voorbeeld te geven: half februari was De Decker één zege verwijderd van kwalificatie voor de Belgian Darts Open in Wieze. Een doel dat hij zichzelf gesteld had bij de start van het seizoen. Een EuroTour-kwalificatie wordt net zoals een vloertoernooi gespeeld zonder publiek, maar toch stond er één iemand nadrukkelijk te kijken naar De Deckers wedstrijd tegen Wessel Nijman: Kim Huybrechts. De man tegen wie De Decker dus een klacht had ingediend na een fysieke aanval. The Real Deal had geen zin in gedoe, maakte er melding van bij de wedstrijdleiding en sleepte uiteindelijk zonder pottenkijkers zijn ticket uit de brand.
Tussen de dartende Belgen op de Pro Tour min Huybrechts is overigens alles peis en vree. Ze zitten met z’n allen in een Whatsapp-groep en wensen elkaar voor elk toernooi succes. Er is dan ook een enorme gunfactor tussen onze landgenoten.
Wat dat zal geven op de World Cup eind juni - met hoogstwaarschijnlijk Van den Bergh en Huybrechts voor ons land - valt nog af te wachten. Reclame voor de sport is het alleszins niet.
Kim Huybrechts wenste niet te reageren.