abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 november 2023 @ 12:49:40 #1
3542 Gia
User under construction
pi_211189368
Samenvatting 7 oktober tot met 28 oktober (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.

Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.

Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit lijkt echter nog niet het grondoffensief te zijn.

Recente frontpage berichten 28 oktober met dank aan @Jippie
Hamas heeft in Moskou onderhandeld over vrijlating gijzelaars
Joodse school Cheider weer open: 'Veiligheid van de leerlingen is verbeterd'
Erdogan: 'het Westen negeert mensenrechtenschendingen in Gaza'

Also: frontpage :')

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Steve Lookner live

pi_211189377
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:49 schreef theunderdog het volgende:
Breaking: Netanyahu, fatah, PLO en Hamas plannen gesprek in. Men stelt dat het gaat om vredesbesprekingen.
nou dat zou wat zijn

zit er nog een onafhankelijke partij bij?

Hamas moet toch ook wel weten dat ze dit nooit kunnen winnen maar wat moeten ze anders doen
  zaterdag 4 november 2023 @ 12:51:23 #3
3542 Gia
User under construction
pi_211189384
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:28 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat als de meerderheid van de Nederlanders ooit op iets fout gaan stemmen dat ik daar niet voor afgerekend zou worden omdat ik een Nederlands paspoort heb.
Maar dat mensen die niet links stemmen nu wel de consequenties aanvaarden van vele duizenden gelukzoekers die hier binnen gehaald worden, is verder prima?
pi_211189400
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:51 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar dat mensen die niet links stemmen nu wel de consequenties aanvaarden van vele duizenden gelukzoekers die hier binnen gehaald worden, is verder prima?
ik dacht altijd dat de regeringen overwegend rechts waren de afgelopen jaren?
  zaterdag 4 november 2023 @ 12:53:31 #5
3542 Gia
User under construction
pi_211189407
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:52 schreef bitterbal het volgende:

[..]
ik dacht altijd dat de regeringen overwegend rechts waren de afgelopen jaren?
Maar links heeft afgedwongen dat we massaal asielzoekers hierheen gingen halen, anders wilden ze niet meedoen.
pi_211189414
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:53 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar links heeft afgedwongen dat we massaal asielzoekers hierheen gingen halen, anders wilden ze niet meedoen.
maar de regeringen waren overwegend rechts? Moet je daar niet de verantwoording zoeken dan ipv bij links?
pi_211189417
Btw maakt toch niet uit als ze niet mee wilde doen omdat de regering overwegend rechts was... ?

of misschien begrijp ik de politiek verkeerd
pi_211189419
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:49 schreef theunderdog het volgende:
Breaking: Netanyahu, fatah, PLO en Hamas plannen gesprek in. Men stelt dat het gaat om vredesbesprekingen.
Ik betwijfel het, 7 oktober was er ook "vrede", een staakt het vuren of vrede zal Hamas alleen maar de kans geven nog eens toe te slaan. Hamas gaf gisteren nog aan dat er meerdere 7 oktobers zouden plaatsvinden en dat Israël uitgeroeid moest worden.

Ik vermoed, indien ze echt gaan spreken, dat ze de vrijlating van alle gijzelaars eisen en de volledige overgave van Hamas, Israël gaat nooit de verantwoordelijken vrij laten lopen van de slachting op 7 oktober.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_211189424
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:46 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Genoeg beelden waar de straten vol staan met juichende Palestijnen als Hamas thuis komt na de slachting op 7 oktober, waar de bevolking zelf met de lijken door de straten gingen.
Inderdaad. Maar sommigen kunnen er gewoon niet bij dat mensen zo zijn en willen dat gedrag daarom verklaren aan de hand van externe factoren, zodat vervolgens het argument kan worden gemaakt dat dit eigenlijk gewoon vredelievende mensen zijn.
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:48 schreef capricia het volgende:
Ben ik de enige die het gevoel heeft dat het allemaal niet zo voorspoedig loopt voor Israël?

Het is bijna een maand geleden.
En de gijzelaars zijn niet vrij.
Hamasleiders lopen nog vrij rond.
En Gaza is niet onder controle.
Daarbij ontzettend veel burgerslachtoffers in Gaza.
Hmm, ik denk dat het wel positief verloopt eigenlijk. Het leger maakt duidelijk vorderingen en er heeft zich ook nog geen derde partij direct in de oorlog gemengd. Wat ze momenteel doen is ook gewoon heel erg lastig. Het was vanaf moment één duidelijk dat het een lange strijd zou gaan worden.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211189425
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:55 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Ik betwijfel het, 7 oktober was er ook "vrede", een staakt het vuren of vrede zal Hamas alleen maar de kans geven nog eens toe te slaan. Hamas gaf gisteren nog aan dat er meerdere 7 oktobers zouden plaatsvinden.

Ik vermoed, indien ze echt gaan spreken, dat ze de vrijlating van alle gijzelaars eisen en de volledige overgave van Hamas, Israël gaat nooit de verantwoordelijken vrij laten lopen van de slachting op 7 oktober.
Israeli;s hebben toch gezegd geen zin te hebben in vredebesprekingen?
pi_211189434
Gaat vast een groot succes worden.

Netanyahu, alle Palestijnen stinken, zijn minderwaardige mensen, Hamas is al helemaal echt kut en ik wil een villa op de Westbank.

Fatah, waar zijn we hier eigenlijk ergens, is er nog koffie en ik lust wel een pizza?

PLO, wat verdienen wij eraan, mijn Lamborghini heeft een grote beurt nodig?

Hamas, wij willen alle Joden vermoorden en Israël vernietigen, mag dat?
pi_211189445
Een paar memorabele quotes over Netanyahu :D
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_211189446
quote:
15s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:54 schreef bitterbal het volgende:

[..]
maar de regeringen waren overwegend rechts? Moet je daar niet de verantwoording zoeken dan ipv bij links?
Wilders roept dit al een tijdje.
pi_211189448
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:55 schreef bitterbal het volgende:

[..]
Israeli;s hebben toch gezegd geen zin te hebben in vredebesprekingen?
Klopt, vrede gaat er pas komen zodra Hamas vernietigd is roepen ze al 4 weken.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_211189451
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:58 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Klopt, vrede gaat er pas komen zodra Hamas vernietigd is roepen ze al 4 weken.
nou zal dat gesprek wel fake news zijn :P
pi_211189457
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:53 schreef Gia het volgende:

[..]
Er is een asielzoekerstopic.
pi_211189458
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:58 schreef bitterbal het volgende:

[..]
nou zal dat gesprek wel fake news zijn :P
Of niet, kan best een gesprek zijn over een gevangenen ruil of zo. Maar vredesbesprekingen zie ik op dit moment niet gebeuren.
pi_211189472
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:59 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Of niet, kan best een gesprek zijn over een gevangenen ruil of zo. Maar vredesbesprekingen zie ik op dit moment niet gebeuren.
hoop wel echt de gegijzelde mensen vrij komen.
pi_211189474
Ze gaan helemaal niet praten, popjes.

Dat kan toch helemaal niet.
pi_211189479
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:50 schreef bitterbal het volgende:

[..]
nou dat zou wat zijn

zit er nog een onafhankelijke partij bij?

Hamas moet toch ook wel weten dat ze dit nooit kunnen winnen maar wat moeten ze anders doen
Israel praat niet met terroristen dus dit is fakenews
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 4 november 2023 @ 13:03:00 #21
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211189493
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:51 schreef Gia het volgende:

[..]
We hebben helemaal geen linkse kabinetten gehad sinds Rutte premier is.
  zaterdag 4 november 2023 @ 13:03:18 #22
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211189497
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:57 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Wilders roept dit al een tijdje.
Ik neem links dan ook meer kwalijk dat ze al decennia een conservatief religieuze stroming faciliteren en koesteren waardoor we nu zitten met een volkomen mislukte integratie, het ging goddomme net zo goed met die secularisering en toen gingen we meer van hetzelfde aan krankzinnige ellende importeren.
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_211189498
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-67264703

Onderzoek BBC. Israël heeft meerdere malen het zuiden van Gaza gebombardeerd. Daar waar de Gazanen heen moesten omdat ze daar veilig zouden zijn.
pi_211189506
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 13:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Israel praat niet met terroristen dus dit is fakenews
Ben Gvir is een terrorist en die is minister van nationale veiligheid.
pi_211189510
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 november 2023 13:03 schreef Momo het volgende:

[..]
We hebben helemaal geen linkse kabinetten gehad sinds Rutte premier is.
En daarvoor zaten we met de gristenen van het CDA opgescheept _O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')